Noul an scolar din perspectiva copiilor cu autism
- 14/10/2023
- Scris de: Damian I. Nedescu
- Categorie: Autism
Cuprins
ToggleEmotie
Perspectiva copiilor cu autism si inceputul noului an scolar. Cu mici emotii pentru copii dar mai ales cu o tona de emotii pentru parintii lor. Absolut natural. Pentru un parinte cu un copil cu TSA (tulburare de spectru autist) in batatura, emotiile sunt incomparabile de fiecare data cand se gandeste la sistemul de invatamant. Indiferent de varsta copilului sau de nivelul scolarizarii, incepand cu gradinita. Macar pentru ca este un deziderat la care multi doar spera, constienti fiind de furcile caudine care-i asteapta odata ce pornesc pe drumul asta.
Centrul pentru coordonare si resurse
Acum vreo 4 ani a fost initiat proiectul CCR (centrul de coordonare si resurse) pentru copiii mici, cu autism, nici unul din parintii care s-au inrolat in program nu aveau ca deziderat scoala sau gradinita. Pentru ca era imposibil de sperat ca se va ajunge acolo prea curand. Cei mai multi dintre parinti sperau doar intr-o ameliorare a comportamentelor problema si o imbunatatire a calitatii vietii. Citeam acum cateva saptamani un atac aproape deloc blurat la adresa echipei Daal de atunci si ma amuzam despre “cand iei doar copii cu autism inalt functionali si de varsta mica, nu ai cum sa nu spui ca ai succes. Amuzamentul venea din perspectiva copiilor inrolati in CCR DAAL care erau oricum dar deloc incadrati in descrierea doamnei cu pricina. Nu am sa stric surpriza acum, inainte de a avea datele după 4 ani de interventie si a avea evaluarile facute de un evaluator independent. Asta nu inseamna ca nu ma mananca degetele. Mai ales ca noi avem toate datele colectate pana acum. Dar …mmmmmm… am sa astept cuminte. Caci fiecare lucru are momentul lui. Nu am sa deschid nici subiectul copiilor cu autism din CCR care au fost integrati in scoli de masa deja sau cei la care se trage tare sa se poata intampla asta pana in primavara.
Sistemul educational
A fost insa o ocazie sa remarc…parintii copiilor cu autism fata in fata cu sistemul educational. Privat sau de stat. Si eu unul, sa ridic din nou o spranceana. La gradinita, in grupa unde unul dintre copii din CCR a fost integrat, mai exista un copil cu TSA (tulburare de spectru autist). Adus de mama lui … din prima zi de scoala. Total nepregatit pentru comunitate si integrare. Fara shadow, fara pregatire, fara minime abilitati. Iar mamica spunea “lasa ca acum, inscris la gradinita, o sa-si revina”. Evident ca nu a putut fi tolerat, evident ca urla toata ziua, evident ca deranja orele si evident ca managementul gradinitei a luat atitudine. A disparut din gradinita dupa doar 3 zile. Oameni buni, nu va bateti joc de copii vostri si nu-i aruncati in groapa cu lei doar pentru ca voi va doriti sa fie integrati si sa mearga in comunitate. Dorinta nu tine loc de pregatire sau de nivelul abilitatilor pe care copilul le are. Sau nu le are. Scoala sau gradinita e obligatorie pentru copii neurotipici. Cei cu TSA au cu totul si cu totul alt regim. Iar daca imi doresc sa ii integrez abordarea e complet diferita. Cu sase luni inainte ma apuc sa ii pregatesc pentru asta. Intens. Invatare prin observatie, imitatie, contact vizual, pointing, macar doua sute de cuvinte functionale si minime abilitati de conversatie si comunicare, intraverbal, nicicum mai mult de un comportament disruptiv intr-o ora si ala de mica intensitate, trainingul de toaleta terminat, joint attention, cereri functionale, macar 7-8 scenarii de joaca cu un minim de 10-12 actiuni pe fiecare din ele, instructii de grup masterate, samd. Sunt printre cele cateva zeci de abilitati fara de care un copil nu are ce sa caute la gradinita spre exemplu daca nu vreau sa ii afectez sansa de a se integra la un moment dat. Si niciodata singur, fara shadow. Pentru ca tocmai imi tai singur craca de sub picioare. Nu e vorba de a face fata. E vorba de a se integra. Sunt doua notiuni complet diferite.
Autism Educational Project isi propune sa disemineze informatie, cursuri ABA si resurse de recuperare autism, in ceea ce priveste copii cu autism. Autism Educational Project este cea mai importanta sursa de informatie si traininguri pentru parintii copiilor diagnosticati cu autism.