Autism
JASPER…si boom-ul pe care-l poate da copiilor cu autism spre a invata mai repede din mediu.
Joint attention
Joint attention sau atentia impartasita intr-o traducere directa dar deloc exacta. De fapt termenul din limba engleza e greu daca nu imposibil de tradus in limba romana. Joint attention (JA) este in esenta coordonarea atentiei intre obiecte si oameni cu scopul de a impartasi cu acestia o informatie. Cand vad ceva neobisnuit pe strada si sunt intr-un grup de prieteni fie le atrag atentia sa se uite si ei, fie ma uit sugestiv la ei cu acelasi scop, fie pur si simplu ii trag de maneca si “arat cu degetul”. Impartasirea informatiei incepe cu impartasirea atentiei cu ceilalti. In toate felurile posibile, de cand suntem copii. Si este o abilitate esentiala pentru dezvoltarea armonioasa a copilului din punct de vedere social. Exact lipsa acestei abilitati a devenit semnal de alarma referitor la riscul aparitiei autismului la copii. Cand ati fost la consultatie la medicul psihiatru, unul din lucrurile pe care acesta le-a urmarit a fost daca copilul exploreaza cabinetul si daca va cere acordul (din privire) pentru asta sau pentru a pune mana pe obiectele de acolo. Daca nu a facut-o e primul semnal de alarma care se aprinde in mintea medicului.
Jocul simbolic (simbolic play)
Jocul simbolic este parte integranta din dezvoltarea psihologica a copilului. In lipsa aparitie jocului simbolic orice concept abstract sau generalizare a unor astfel de concepte, nu se poate fixa. Si nu e doar atat. Flexibilitatea in gandire, gasirea de solutii, diversitatea, acceptarea unor limitari ale mediului inconjurator, ulterior “pusul in pielea altuia”, toate decurg intr-o mare masura din jocul simbolic si prin urmare, lipsa aparitiei acestuia la un copil, inerent o sa il puna mai devreme sau mai tarziu, in imposibilitatea sa jongleze cu una din realitatile societatii de azi: conventiile general acceptate. Banii spre exemplu, sunt o conventie general acceptata. Bancnotele de hartie care reprezinta banii, nu reflecta deloc valoarea respectivei hartii ci a increderii pe care oamenii o au ca, avand hartia respectiva in buzunar, o pot oricand schimba pe un bun de care au nevoie. Banii sunt deci o conventie general acceptat dar in principiu sunt un concept abstract. Iar lumea noastra a plina de concepte abstracte cu care noi jonglam la nivel de conventii general acceptate. Totul in zona asta pleaca de la jocul simbolic.
Implicarea sociala (engagement)
Dorinta de a se implica social si de a fi in preajma altor fiinte umane e cruciala pentru dezvoltarea copilului nu doar prin prima grijii si a coordonarii parintilor spre un drum in viata ci prin ceea ce inseamna dezvoltarea mai tarziu a tuturor acelor legaturi care se formeaza intre oameni. Omul, ca animal, s-a dezvoltat, a supravietuit si a devenit specia dominanta pe planeta pentru ca in diferite stadii ale dezvoltarii societatii, oameni care nu se cunosteau intre ei, au reusit sa conlucreze ca sa rezolve o problema. Desi se vedeau pentru prima oara.
Implicarea sociala e primordiala pentru ca duce inerent la oportunitati de comunicare sociala si subsidiar, la “a invata” de la ceilalti. Copilul cu TSA are nevoie de dezvoltarea acestei abilitati ca de aer.
Regulile si controlul instructional
Regulile sunt prezente peste tot in jurul nostru si in lipsa lor haosul in societate ar fi complet.
Latenta in a impune reguli sau uneori acel “lasa-l, ca e copil” sau “e mic, nu intelege” pe care parintii il adopta nu fac altceva decat sa impinga copilul cu TSA sa-si creeze propriile reguli dupa care functioneaza. Din pacate asta duce mai devreme sau mai tarziu intodeauna spre o lipsa de dorinta de a se apropia de ceilalti copii, duce la comportament de autostimulare care creeaza placere fara implicarea oricui altcineva si in general il face pe adolescentul de mai tarziu sa prefere doar propria companie si de acolo, la izolare, nu mai e decat un pas. Toate cele de mai sus si strategiile de predare a acestor abilitati intr-un mod structurat s-au constituit in modelul Jasper (JA-joint attention/SP-simbolic play/ E-engagemenr/ RRegulation ) al celor de la universitatea UCLA, sub bagheta dr. Connie Kasari. Un model de interventie ABA aplicabil de parinti sau profesionisti cate jumatate de ora sau o ora pe zi, cu rezultate spectaculoase atunci cand e implementat ca modul de sine statator in plus la cele 10, 25 sau 30 de ore de interventie ABA saptamanala pe care copilul le face intr-un centru sau in privat.
Autism Educational Project isi propune sa disemineze informatie, cursuri ABA si resurse de recuperare autism, in ceea ce priveste copii cu autism. Autism Educational Project este cea mai importanta sursa de informatie si traininguri pentru parintii copiilor diagnosticati cu autism.