Resurse Autism
Copii cu autism, parintii si dorintele
- 22/05/2024
- Scris de: Damian I. Nedescu
- Categorie: Autism
Cuprins
TogglePerspectiva parintelui la copii cu autism
Aud extrem de des parinti care au copii cu autism exprimandu-si dorinta ca al lor copil sa nu mai aiba un anumit fel de comportament: sa nu mai invarta roti, sa nu mai alinieze lucruri, sa nu mai inchida si deschida usi sau sertare, sa nu mai tipe, sa nu se mai stimuleze cu degetele, sa nu mai faca tantrumuri, sa nu mai … ceva. Toate sunt cu “sa NU mai…” . Cu alte cuvinte, cele mai aprige dorintele ale parintilor copiilor cu autism, daca e sa extragi esenta, sunt doua. Copilul să vorbeasca (dar nu o sa o tratez și pe asta in articolul de fata) si sa nu mai faca X (de cele mai multe ori e X, Y, Z și inca vreo cincisprezece).
A doua directie gresita a parinților copiilor cu autism este cea în care considera ca cel mic, daca nu ar face toate acele comportamente (X, Y, Z), ar face ceea ce parintii lui/ei cred ca ar fi mai bine. De altfel multi parinti dau vina pe autism pentru aceste comportamente. Probabil de acolo si acel “sa nu mai faca”. Subconștient traducerea e … “sa nu mai aibă simptome de autism”.
Perspectiva copilului cu autism
Copilul cu autism nu are vreo problema fizica în cele mai multe cazuri. In principiu comportamentele lor sunt dirijate de nevoile, de cunostintele si de abilitatile pe care le are. Faptul ca invarte rotile de la o masina ce ne spune? Sau ca merge pe varfuri? Sau ca aliniaza jucariile? Sau ca flutură manutele? Ca e autist? Nici vorba! Toti copii fac asta. Inclusiv neurotipicii. Doar ca cei neurotipici fac toate astea la o varsta mult mai mica, de obicei cand sunt bebelusi si trec foarte repede de stadiul asta. De ce trec? Pentru ca invata alte abilitati, asa ca jocul si comportamentul lor evolueaza. Faptul ca eu, copil cu autism, nu scap de aceste comportamente e de fapt pentru ca nu invat lucruri noi. Asa ca simpla disparitie a acestor comportamente din panoplia mea … nu m-ar ajuta. Cu ceva tot trebuie sa îmi umplu timpul. Prin urmare probabil as inventa altele, la fel, daca nu mai disruptive si mai de netolerat pentru tine, parintele meu. Ce s-ar putea face ca sa ma scapi de lucrurile care nu iti plac în comportamentul meu? Sa ma inveti comportamente alternative, functionale si sa imi cresti abilitatile și interesele.
Concluzie si punct de vedere …
Noi, oamenii, suntem o suma de abilitati si cunostinte. Nu ne nastem cu ele. Le invatam. A face alegeri, a mesteca, a imi imagina ca beau suc dintr-un pahar gol, a tine furculita in mana, a impinge o masinuta, a urca sau a cobori scari, a vorbi, a arata cu degetul, a zambi …. nu vin de la sine. Le invatam. Copilul cu autism nu invata. Nu stie sa invete. Toate problemele lor decurg din asta. Din lipsa de a sti sa invete. Asta e o clasa de abilitati care nu se dezvolta la copilul cu autism. Din clasa asta fac parte insumate: abilitatile de a imita, cu sau fără obiecte, fizic si verbal, raportarea sociala la alte persoane, contactul vizual și joint attention (atentia impartasita), invatarea prin observatie, comunicarea prin semne, joaca, auto-reglarea emotionala, comunicarea, receptiva și expresiva, abilitatea de a povesti si abilitatea de a duce o conversatie, planificarea unei activitati și asa mai departe. Prin urmare problema copilului cu autism nu e sa nu mai faca X si Y, ci sa invete ce ar putea face în loc de X si Y.
Asa ca … tot ceea ce inseamna abordarea de a ii oferi copilului cu autism tratamente, servicii psihologice, interventii pe directia biologica sau alte interventii medicale … nu o sa ii ofere prea multe avantaje pentru a accelera ceea ce “îl doare” pe el cel mai tare si anume a invata sa invete.
Autism Educational Project isi propune sa disemineze informatie, cursuri ABA si resurse de recuperare autism, in ceea ce priveste copii cu autism. Autism Educational Project este cea mai importanta sursa de informatie si traininguri pentru parintii copiilor diagnosticati cu autism.