Resurse Autism
Cuprins
ToggleFormarea de lunga durata (master) in ABA, moft sau nevoie pentru specialiști?
A fi sau a nu fi, asta-i intrebarea!
Sau cum Shakespeare si-a bagat coada si aici, in domeniul copiilor cu TSA (tulburare de spectru autist)
Am auzit de nenumarate ori sintagma “Nu sunt BCBA” sau “si eu stiu ABA ca doar am facut psihologia/psihopedagia”. Asta ar vrea sa fie un soi de #metoo . Pe principiul am terminat o facultate (psihologia de cele mai multe ori) si pentru ca am lucrat X ani in domeniul copiilor cu autism … eu stiu “terapia ABA”. Iar eu ridic o spranceana, asa, usor nedumerit. In subsidiar, traducerea e “nu am nevoie sa am formare de lunga durata în analiza comportamentala sa știu ABA”. Nah. Eu recunosc ca sunt surprins sa vad ca inca exista lipsa de informatie la nivel extrem de profund.
Formarea de lunga durata in interventia ABA in Romania
Sa le luam deci pe rand. Am sa incep cu o paranteza caci desi teoretic nu are legatura, ma gandesc eu ca e bine sa se stie. Din perspectiva mea proprie si personala, faptul ca zero psihologi fac cursul postuniversitar, respectiv masterul de analiza comportamentala aplicată sau ca zece mii il fac, e fix acelasi lucru. In afara faptului ca am pus umarul ca un curs postuniversitar acreditat sa ajunga in Romania, in Bucuresti, acum ceva ani, iar cu doar cativa ani in urma am facut acelasi lucru pentru ca un curs postuniversitar acreditat sa apara la UVT in Timisoara, nu am nicio alta legatura si niciun interes. Niciun interes material, niciun interes de grup si in general, niciun interes de niciun fel. Cursurile postuniversitare, de lunga durata (2-2,5 ani) și care ulterior, după susținerea unui examen iti pot oferi o acreditare, sunt o institutie in sine. Asta asa, ca sa fie clar. Singurul meu interes in povestea asta e legat de beneficiari. Ca parinte imi doresc ca toti copii sa poata beneficia de servicii de cat mai buna calitate intr-o interventie ABA. Iar o interventie ABA, dincolo de terapeuti, nu poate exista in lipsa unui analist comportamental.
Echipa din interventia ABA asupra copiilor cu autism
Acum hai sa disecam un pic formarea de lunga durata in interventia ABA si ce inseamna ea. Interventia ABA in cazul copiilor cu autism are doi piloni. Sau altfel spus, nu exista interventia ABA in lipsa celor doi piloni. Terapeutul ABA si Analistul comportamental. Ca terapeut ABA nu ai de ce sa faci o formare de lunga durata. Cursul postuniversitar/master de analiza comportamentala aplicată il faci doar daca iti doresti sa devii analist comportamental, adica coordonator. Ca terapeut nu ai nevoie. E un curs postuniversitar, e un curs greu si inseamna invatat pe branci. Inseamna 2-2,5 ani de invatat. Asta dupa ce ai terminat facultatea si un master. Pentru ca altfel nu poti sa dai examenul de acreditare. Nu exista in clipa asta in lume vreun curs mai bun in care sa se pregateasca un analist comportamental. Ca poti sa fii autodidact si sa inveti, cu asta sunt absolut de acord. De altfel stiu vreo trei psihologi și psihoterapeuți care pot sta fata in fata cu cei mai multi BCBA/BCaBA. Foarte adevărat ca în lipsa cursului sau a unor circumstanțe extraordinare, oricât de autodidact esti, nu ai nicio șansă în fata unuia care e bun și care a mai și terminat postuniversitarul/ masterul de analiza comportamentala aplicata. De ce? Pai e simplu.
Dincolo de faptul ca, la fel ca orice formare de lunga durata, iti pune bazele cunoștințelor aprofundate, iti oferă și deschiderea spre a înțelege domeniul și iti oferă surse și studii. Dar asta e alta tema de discutie. Revenind, nici unul nu e din Bucuresti, nici unul nu are centru si nici unul nu le spune parintilor ca el face ABA. De altfel daca nu ti-l recomanda vreun alt parinte, nici nu stii ca exista. Isi fac treaba in cabinetul lor, invata pe rupte si sunt tot timpul up-to-date cu ceea ce se intampla in lume. Ca sa ne intoarcem, nu, daca nu ai facut formarea de lunga durata in interventia ABA, am rezervele mele in ceea ce priveste capacitatea ta de a face fata complexitatii cazului unui copil cu TSA de la un moment incolo.
Si sa mai demontam cateva mituri. “Lista de asteptare”. Serios? Eu nu cred ca am auzit in astia 8 ani de cand e cursul in Romania sa existe asa ceva. Ba mai mult, exista cursuri online. Universitatea North Texas si Universitatea Florida au astfel ce cursuri, la sfarsitul carora, pastrand fix aceleasi standarde, poti deveni analist comportamental. De altfel exista o multime de analisti comportamentali in Romania, acreditati, care au urmat cursurile online.
Sunt foarte multi copii cu TSA si foarte putini analisti acreditati. De acord. Exista o prapastie uriasa intre nevoie si ceea ce se poate oferi. Dar cred ca parintele e in dreptul lui sa fie anuntat si sa decida el, informat, daca vrea sa lucreze cu un coordonator (cu experienta sau fara) dar fara sa fie analist sau sa lucreze cu un analist comportamental. Din punctul meu de vedere, majora diferenta va aparea dupa 6-8 luni de interventie ABA. Pentru ca de acolo incolo, totul tine de stiinta si aproape deloc de curricula.
Autism Educational Project isi propune sa disemineze informatie, cursuri ABA si resurse de recuperare autism, in ceea ce priveste copii cu autism. Autism Educational Project este cea mai importanta sursa de informatie si traininguri pentru parintii copiilor diagnosticati cu autism.