Modele si variabile in autism
- 14/10/2023
- Scris de: Damian I. Nedescu
- Categorie: Autism
Zilele astea am luat din nou la puricat modele si variabile in autism din studiile lui Lovaas si a echipei de la UCLA.
Cuprins
ToggleStudiile lui Lovaas
Am vrut sa inteleg similitudinile sau diferentele legate de modelul pe care l-au folosit ei si modelul folosit de noi in recuperarea lui Radu. Curiozitatea nu era fata de protocoale si curicula pentru ca in esenta, cu exceptia catorva luni dinspre sfarsitul terapiei noi am folosit curicula lor de programe. De fapt curicula YAP. Young autistm project, usor modificata. Pana ne-am apucat noi de Radu, curicula lor a suferit modificari. In sensul in care au disparut aversivele ptr ca …nu mai era politically correct. Dincolo de foarte multe similitudini legate de constructia echipei, de sistemul de lucru, de tehnici, de faptul ca protocolul era doar asa, de ghidare, noi adaptandu-l permanent la Radu, ca ne foloseam imaginatia din plin, ca nu foloseam doar DTT (discrete trail teaching) ci si PRT(pivotal response) si “incidental learning”, ca nimic nu era stabilit decat pe termen de o saptamana si in rest totul erau viu, in continua miscare si schimbare….ceea ca m-a izbit acum au fost rezultatele. Nu ale noastre ca pe astea le stiam.
Lovaas ‘87
Dar acum mi-a sarit in ochi o chestie pe care desi o stiam, am neglijat-o ca informatie in conexiune cu tot restul. Cei de la YAP, in studiul lui Lovaas, au folosit practic trei grupuri. Un grup in care intervenita ABA era intensiva. Intre aproape 20 si 60 ore pe saptamana. Al doilea grup in care ABA se facea doar 10 ore pe saptamana si in rest alte 20 sau 30 de ore de alte terapii. Orice fel de alte terapii. Complementare sau nu. Si un al treilea grup in care nu exista ABA deloc. Doar terapii complementare. Tot atatea ore dar practic la latitudinea parintelui, orice altceva decat ABA. Daca rezultatele primului grup il stiam si il stie toata lumea, celelalte doua grupuri…nu mi-au suscitat foarte tare interesul pana acum. Acum insa m-au facut sa ridic o spranceana. Primul grup (cel cu media de 40 h/ saptamana ABA): 19 copii. 9 copii recuperati complet. 8 copii ameliorati major dar inca cu nevoie de asistenta. 2 copii fara prea multe achizitii. Al doilea grup(cel cu 10h/saptamana ABA si aproximativ 30h/saptamana altele): 19 copii. 0 copii recuperati complet. 8 copii ameliorati major dar inca cu nevoie de asistenta. 11 copii fara prea multe achizitii. Al treilea grup(cel cu 30-40 ore pe saptamana facand orice le-a trecut parintilor prin cap): 21 copii. 1 copil recuperat complet. 10 copii ameliorati major dar inca cu nevoie de asistenta. 10 copii fara prea multe achizitii.
10 ore de terapie sau deloc …
Informatia pe care nu am bagat-o in seama pana in clipa asta e aceea ca 10 ore de ABA pe saptamana sau deloc ABA inseamna practic acelasi lucru si conduc aproximativ la aceleasi rezultate. Ca sa nu intru totusi in amanunte, nu exista rapoarte date publicitatii vis a vis de copilul recuperat prin metode alternative. Nici starea in care a intrat in studiu, nici terapiile pe care parintii lui le-au ales. Dar nu aia mi se pare important ci faptul ca 10 ore de terapie pe saptamana de ABA, respectiv 2 ore pe zi sau orice fel de alte terapii, fara ABA deloc ….duc la fix aceleasi rezultate. Prin urmare …dragi parinti, mobilizati-va! Cei care si-au dus copii doua ore pe zi la un centru si asteapta recuperare …nu se va intampla. Acum am si scris negru pe alb, in studiul YAP (Lovaas) ceea ce instinctul imi spunea. Fie invatati si aplicati sub coordonarea centrului inca doua ore voi acasa, fie faceti eforturi si cresteti orele in centru la 4 ore. E minimum ca sa va asteptati la niste rezultate mai bune.
Autism Educational Project isi propune sa disemineze informatie, cursuri ABA si resurse de recuperare autism, in ceea ce priveste copii cu autism. Autism Educational Project este cea mai importanta sursa de informatie si traininguri pentru parintii copiilor diagnosticati cu autism.