Resurse Autism
Mecanica autismului si autismul
- 22/05/2024
- Scris de: Damian I. Nedescu
- Categorie: Autism
…sau unul din lucrurile din autism care se ascund in spatele cortinei în ceea ce priveste acei copii cu autism. Cateva studii si teorii din ultima vreme in ceea ce priveste copiii cu autism mi-au atras atentia mai ales prin prisma explicatiei referitoare la de ce copilul foarte mic,cu autism, daca se lucreaza intens cu el, are mai multe sanse decat copilul mai mare care incepe mai tarziu o interventie ABA, sa devina un adult perfect functional, integrat in societate. Autismul este parte dintr-un spectru de tulburări care afectează comunicarea și comportamentul.
Privire de ansamblu
Deja stim ca problema indivizilor cu autism rezida in viteza cu care reusesc sa invete din mediu. Logica ne spune ca daca la o varsta frageda copilul cu autism invata sa invete repede, sansele lui cresc exponential. Pe de o parte pentru ca reuseste mai repede sa isi ajunga din urma colegii de aceeasi varsta si apoi pentru ca poate exersa infinit mai des si mai mult abilitatea de a invata. Uneori, in zona asta, o unitate de timp de doi sau trei ani poate fi cruciala si poate face diferenta. De altfel, sistemele de interventie in din ce in ce mai multe tari functioneaza pe tronsoane de varsta. Interventia timpurie, de obicei interventia ABA sub forma NDBI (natural development behavior intervention – cum e JASPER, ESDM sau PRT), se folosesc intens pana pe la 3 ani si 11 luni. E ceea ce se numeste informal “primul tren”. Apoi urmeaza perioada de la 4 ani pana pe la 5 ani și ceva care e considerat “al doilea tren” pentru copilul cu autism, indiferent de gradul de afectare, care e o zona muuult mai structurata si in care apare DTT-ul intr-o proportie foarte mare. Pentru ca nivelul cantitatii de abilitati care trebuie predate in unitate de timp e uriasa si DTT-ul, desi arata destul de structurat, rigid si formal, poate preda si cele mai abstracte notiuni. Dupa varsta 6 ani … eu nu as mai recomanda ca prima abordare interventia ABA. Decat in masura in care copilul respectiv a inceput de mult mai devreme interventia ABA si acum doar continua.
Intorcandu-ne insa la studiile despre care vorbeam la inceput, în articolul acesta voiam sa scriu despre “neuronii oglinda“. Neuronii oglinda sunt acei neuroni care sunt in general asociati cu empatia, au fost descoperiti si s-a scris despre ei prima oara acum vreo douazeci de ani. Mai precis sunt acei neuroni care te fac ca imediat, atunci cand cineva se loveste sau face ceva, fie ca vezi, fie ca auzi povestea, sa simti instantaneu, la o intensitate mult mai mica decat cel caruia i se intampla, aceasi durere cu celalalt desi nu il cunosti si nu ai niciun afect pentru acea persoana. De acolo si expresia “l-am vazut ca s-a lovit si parca m-a durut pe mine”. Sau momentele alea in care vedem interventii chirurgicale în filme sau scene sangeroase si ne ferim privirea. E unul din modurile in care apare invatarea prin observatie instantaneu, fara sa existe un proces logic. A-B-C-ul invatarii (antecedent – comportament – consecinta) e prezent acolo dar datorita neuronilor oglinda comportamentul celui care s-a lovit/accidentat se substitutie comportamentului nostru si invatam automat sa NU facem ceva. O persoana careia ii lipsesc neuronii oglinda nu va putea sa opereze in felul asta, ci va trebui sa judece tot procesul asta in mod logic. Asta inseamna neurodivergenta. Evident, cu cat mai multe abilitati sunt la locul lor mai devreme (apropo de interventia timpurie la copilul mic cu autism), cu atat exercitiul unor situatii diverse si a unor variatii la contexte e urias si copilul poate deveni mai repede functional pentru ca experimenteaza si intelege ce experimenteaza mai devreme. E pur exercitiu. Cu cat acest lucru se intampla mai tarziu, cu atat situatiile la care este expus sunt mai putine raportat la nevoile lui si evident, asta duce la a invata mai lent singur din mediu. Mai ales pentru ca trebuie sa treaca totul printr-un proces logic. Ceea ce ii da un delay pe care neurotipicii nu il au. Ce ne spune asta? Ca dincolo de a il intelege si accepta pe copilul nostru cu autism asa cum este trebuie sa constientizam ca treaba noastra ca parinti este de a il sustine si de a ii oferi cat mai multe oportunitati sa isi atinga potentialul maxim.
Autism Educational Project isi propune sa disemineze informatie, cursuri ABA si resurse de recuperare autism, in ceea ce priveste copii cu autism. Autism Educational Project este cea mai importanta sursa de informatie si traininguri pentru parintii copiilor diagnosticati cu autism.