Resurse Autism
Comunicarea … si copilul cu TSA
- 23/12/2025
- Scris de: damian.nedescu
- Categorie: Autism
Niciun comentariu

Comunicarea … si copilul cu TSA. De cele mai multe ori parintii si din pacate nu doar, asimileaza comunicarea cu verbalul si cumva insusirea limbajului receptiv cu … a invata sa vorbeasca. Sunt atatea greseli de interpretare aici ca nici nu stiu de unde sa incep spre a le demonta.
Asa ca am sa tratez in articolul asta doar … inceputul. Mi se pare crucial spre a intelege mai bine copilul cu autism si functia de a comunica. Conceptul de a comunica nu incepe in niciun fel cu emisia verbala. Ci cu existanta unui interlocutor. Apoi cu raportarea la acesta: e atent la mine interlocutorul sau nu e atunci cand incerc sa comunic cu el? Iar cand despic “atentia” interlocutorului dau peste alta multime de abilitati pe care copilul ar trebui sa le aiba ca sa poate bifa atentia interlocutorului. Contact vizual, urmarit persoana, zambit ca raspuns la un zambet, orientare in spatiu. Asta doar ptr atentie. Cand continuam spre comunicare si conversatie apar gesturi, mimica faciala, turn-taking, JA si alte cateva. Asa precum se vede nici nu am atins rubrica limbaj receptiv sau limbaj expresiv. Adica intelegerea cuvintelor sau emisia de sunete.
Am vazut multe PIP-uri (planuri de interventie personalizate) construite ciudat, fara sa ia in considerare deloc cele de mai sus. In esenta pairing-ul intre un terapeut si copil are, cel putin in teorie, in subsidiar, sa ii predau indirect si raportarea sociala. Dar nu asta se intampla. Terapeutul nu ii cere foarte multe lucruri copilului si se “joaca liber” cu el. Doar ca joaca libera nu presupune nici sa ii pun intrebari, nici sa incerc sa il conving sa se joace cu ce vreau eu, adult. Presupune prin definitie sa il observ, sa ii invat mecanismele, sa fac lucruri care ii fac placere fara sa ii cer ceva la schimb si in general sa construim o agenda comuna. In procesul asta de pairing, daca stiu cum sa predau pot obtine foarte usor raportare sociala si imitatie. Si alte multe. Dar astea doua in primul rand. Abia apoi, dupa ce obtine astea, mai pun o abilitate sau doua, ca lucrurile sa mearga mai rapid in viitor si abia apoi ma apuc de predat limbajul receptiv si ulterior limbajul expresiv. Altfel muncesc degeaba urmand ca al meu copil sa invete mecanic limbajul, preponderent raspunzand la intrebari sau fiind ecolalic si neinitiand spontan foarte putin … spre nimic.
Prin urmare, daca imi permiteti o sugestie, dragi specialisti, indiferent de abilitatile pe care copilul le are sau nu … incercati ca in primele 1-2 luni de cand incepeti o interventie sa ii predati raportarea sociala, imiatia spontana si contactul vizual. Sunt abilitati care ii vor creste apoi viteza de invatare cu pana la 200-300%!