Resurse Autism
De la cunostinte la competente si expertiza in autism
- 20/02/2024
- Scris de: Damian I. Nedescu
- Categorie: Autism
Cuprins
ToggleAvioane
Cand e vorba de cunostinte la competente si expertiza la copiii cu autism uneori ma surprind oamenii, alteori …tot oamenii. Cand “oamenii” sunt in pozitii in care influenteaza, e dureros pe alocuri. As rade daca nu ar fi usor trist. De multe ori, notiuni de baza se incurca sau lipsesc cu desavarsire in discursul lor. Indiferent ca e vorba de recuperare din autism sau de orice terapie referitoare la autism. Aici ma refer inclusiv la documente oficiale, lucrari de licenta, lucrari de master sau de doctorat. Oameni buni, minima decenta, atunci cand elaborati o foaie de hartie, orice foaie de hartie, e sa va documentati. Macar la nivel minimal. Iar anumite confuzii nu sunt usor de digerat cand e vorba de expertiza pe care ti-o asumi. Ca de aia ne suparam pe jurnalisti cand nu se documenteaza si scriu prostii.
Una cate una
In primul rand, ABA (analiza comportamentala aplicata) este o stiinta. Nu e o terapie. Este stiinta studiului comportamentului uman. Are si nu are legatura cu psihologia. Dar este cea mai apropiata ramura a stiintei cu care are legatura. Cand se refera la copiii cu autism se numeste interventia ABA nu terapia ABA. Denumirea “terapia ABA” poate fi folosita in discutii cumva prietenesti, nu in documente oficiale. DTT (Discrete trial teaching) sau IT (incidental teaching) sau PRT (pivotal response teaching) sunt metode din interventia ABA la copii sau adultii cu TSA in cea mai mare parte. Nici una din metodele astea de interventie nu definesc ABA ca stiinta. Sunt pur si simplu metode care se folosesc in interventii. Doar ca ABA are, ca stiinta, sute de alte aplicatii. De la human resources la criminalistica, de la cultura organizationala la vanzari, trecand prin multe, multe altele. Nici una din aplicatiile astea nu are legatura cu tulburarile din spectrul autist. Eu sunt unul din cei care am introdus in companii, in Romania si peste ocean, analiza comportamentala aplicata. In organizatii. Cand vorbim de copiii diagnosticati cu autism se numeste interventie comportamentala ( BI – behavior intervention) sau, in cazul copiilor mici, pana in 5 ani, EIBI (adica early intensive behavior intervention). Nu “terapie ABA”. Ma rog, cand sunt neofit si nu am expertiza in domeniu sau chiar daca am, pentru ca e popular, o pot numi asa. Doar ca … nu in documente care ma definesc ca profesionist. La fel, in EIBI (early intensive behavior intervention – interventie comportamentala intensiva timpurie) sau BI exista cateva specializari mai inguste care sunt parti din ABA dar care ataca doar sectiuni din comportamentul uman (vezi VB – verbal behavior – care e concentrata pe abilitatile intraverbale – in lipsa vizualului – si care apropo de abordare “noua” va reamintesc ca e un concept lansat tot de Skinner in 1957 bazat pe prelegeri de ale lui pornite prin anii 40! Exact, secolul trecut!) sau care dezvolta modele de predare in clasele speciale pentru copii cu TSA, cum e ESDM (early start denver model – care preia metoda PRT – pivotal response teaching – si o foloseste intensiv in grupuri). Nici unul din modele (inclusiv ESDM sau VB nu exclud DTT sau IT. Ba mai mult, promotori de baza ai VB (verbal behavior) cum e Vince Carbon spre exemplu, folosesc din greu DTT (discrete trial teaching). Pentru ca pur si simplu, sunt abilitati care nu se pot preda in PRT sau IT. De fapt, la un copil fara interese si abilitati, nu-i prea pot preda in NET (natural environmental teaching – adica PRT sau IT). Nici nu mai vorbesc despre faptul ca pot preda in DTT orice joc si scenariu de joc cu jucarii pe care ulterior sa-l folosesc in IT odata ce am 20-25 actiuni distincte in scenariul respectiv.
Revenind insa la despre ceea ce vorbeam daca e sa le structuram, pentru minime cunostinte in domeniu:
Nomenclator minimal
ABA – analiza comportamentala aplicata – stiinta comportamentului uman (oameni neurotipici sau oameni cu dizabilitati)
Modele sau ma rog, specializari in interventiile comportamentale la copilul sau adultul cu TSA (tulburare de spectru autist): BI sau EIBI sau ESDM sau VB sau JASPER (pe langa alte cateva)
Metode de predare in BI/EIBI/ESDM/VB/JASPER (evident, fiecare model aduce mai multe sau mai Putin abordari dintr-un model de predare sau din altul :
DTT (discrete trial teaching) IT (incidental teaching)
PRT (pivotal response teaching)
Nu le mai confundati oameni buni. Mai ales nu le mai confundati daca aveti macar psihologia la baza.
Autism Educational Project isi propune sa disemineze informatie, cursuri ABA si resurse de recuperare autism, in ceea ce priveste copii cu autism. Autism Educational Project este cea mai importanta sursa de informatie si traininguri pentru parintii copiilor diagnosticati cu autism.