Resurse Autism
Autismul, interventia ABA si recompensele
- 10/12/2025
- Scris de: damian.nedescu
- Categorie: Autism
Niciun comentariu

Autismul, interventia ABA si recompensele
Din nou si din nou si din nou, parinti si specialisti deopotriva … nu inteleg ceea ce este “recompensa” cand vorbim de interventia ABA. Sau cand vorbim despre comportamentele umane. Pur si simplu. Oamenii raman cu impresia ca este un soi de “premiu”. Pentru care, in cazul copiilor cu autism, acesta e dispus sa faca ceva. Orice. De altfel, cand e vorba de specialistii fara formare in analiza comportamentala aplicata, acestia asociaza recompensa cu o bombonica ori ceva aliment … sau, cei care sunt mai “elevati”, cu acel “bravo” (pe care ei il numesc recompensa sociala) – venit ca nuca in perete si care nu e nicicum, nici recompensa, nici premiu.
Oameni buni, recompensa nu are nicio legatura cu nimic din ceea ce oamenii astia presupun. E un concept pur tehnic care este numit asa in analiza comportamentala aplicata si care se refera la orice ne face sa facem ceva in mod repetat. Respectiv inseamna ca faptul ca usa se deschide atunci cand apas pe clanta e o recompensa in masura in care obiectivul meu era sa deschid usa. Si o sa ma faca sa apas din nou clanta unei usi de fiecare daca cand voi dori sa deschid o usa. Faptul ca atunci cand suna telefonul cineva e la celalalt capat al firului e tot recompensa. Asta ma face sa tot raspund la telefon cand acesta suna. Faptul ca mi se raspunde cu buna ziua cand eu dau buna ziua e tot recompensa. Toate comportamentele noastre, din fiecare clipa, sunt “dirijate” de “recompensele ” pe care ni le ofera mediul din jurul nostru. Sau de lipsa lor. Cand cineva imi spune “buna ziua” sau “salut” eu nu ii raspund cu “bravo, ce frumos ai salutat”. Asta e o prostie implementata de lipsa de informatie si intelegere a unora.
Acum, daca ne intoarcem la copilul cu autism care e intr-un stadiu sau altul de dezvoltare si vreau eu sa predau natural sau in DTT sau in ce dreaq sistem de predare vreau eu sa predau, nu ii spun “bravo, ce frumos ai cerut X lucru”. Aia e din punctul copilului de vedere … nimic. Ii dau ce a cerut ca aia e recompensa. Cand face “pa-pa” sau spune “salut” nu ii spun “ce frumos ai spus”!! Ii fac si eu “pa-pa” sau ii raspund la salut. Aia e recompensa pentru ceea ce a facut el. Cand denumeste ceva, un scaun, cerul, luna, avionul, casa sau orice altceva (un tact) nu ii spun “ce frumos ai spus”. Ca aia e prostie. In schimb pot sa ii ofer o recompensa adica fac si eu un comentariu la tactul sau comentariul lui, pe interesul lui. Ca daca mi-a denumit “scaun” inseamna ca la aia se refera si il intereseaza atunci. Si comentariul meu legat de scaun e singura recompensa valida din perspectiva lui in clipa aia.
Ca sa ne intelegem exact: “bravo” sau
“Excelent” sau “Ce frumos ai spus/facut” nu sunt recompense sociale. Ca de cele mai multe ori copiii carora li se adreseaza nu au abilitatea de raportare sociala dezvoltata inca. In 99% din cazuri nu inseamna nimic pentru copil. Decat semnalul ca a terminat un exercitiu imbecil din perspectiva lui si ca poate face altceva. De altfel din folosirea unor astfel de “recompense sociale” si a neintelegerii a ceea ce inseamna recompensa, se nasc 95% din comportamentele opozitioniste .
“Recompensele” alea care se folosesc in DTT indiferent ca e vorba de mancare, gadilitura, filmulete pe youtube sau orice altceva, se numesc recompense artificiale (si “bravo” e tot recompensa artificiala in anumite contexte, nu recompensa sociala) pentru ca omuletul acela caruia ii predau, nu e deloc interesat de a apasa pe clanta pentru ca in clipa de fata nu e deloc interesat sa deschida usa. Asa ca ii dau “bombonica” sa apese pe clanta. Si asa invata sa deschida o usa in asa fel incat atunci cand o sa vrea sa deschida o usa sa stie sa o faca, nu sa stea in fata ei si sa faca un tantrum. Asa functioneaza in DTT. Asta nu inseamna ca nu ii pot preda sa invete sa deschida usa si in incidental, fara sa ma folosesc de vreo bombonica. Doar ca marele avantaj al DTT-ului e structurarea si posibilitatea de a urmari progresul. Iar daca e corect facut e o unealta excelenta.
Dincolo de asta … “recompensa” exista in orice interventie asupra unui copil cu TSA. Tot asa cum exista in fiecare clipa in viata fiecarui om. Incercati sa invatati ce inseamna denumirea asta tehnica din ABA referitoare la comportamentele umane. Pentru ca nu are deloc aceeasi definitie pe care “recompensa” o are in DEX. De aia ca parinte si ca echipa de terapeuti am nevoie de un analist comportamental care sa supervizeze interventia. Pentru ca sunt nenumarate chestii tehnice a caror definitie din ABA au putina legatura cu defintiile acelorasi cuvinte din DEX.
Istoria neintelegerii a ce inseamna recompensele in interventia ABA asupra copilului cu autism, a clasificarilor lor, a cum se folosesc, a cand se folosesc, a cum se extrag din viata copilului si asa mai departe e variabila care a dus la nenumarate esecuri in domeniul copiilor cu autism.