Resurse Autism
Comportamentul copiilor cu autism
- 22/08/2024
- Scris de: Damian I. Nedescu
- Categorie: Autism
Cuprins
ToggleComportamentul copiilor cu autism – comportament provocator: potrivit pentru copiii cu autism intre 3-18 ani
Puncte cheie
- Este important sa intelegem de ce copiii cu autism se comporta intr-un mod provocator.
- Cand intelegeti un comportament provocator, va ajuta sa aflati cum sa raspundeti.
- De obicei, cel mai bine este sa raspundeti ghidand copiii cu autism catre un comportament pozitiv.
- Uneori, strategii precum consecintele, regulile, timpul de liniste si planificarea pot ajuta la un comportament provocator.
- Profesionistii din domeniul sanatatii va pot ajuta sa intelegeti si sa gestionati comportamentul provocator.
Comportament provocator la copiii cu autism: de ce se intampla?
Comportamentul provocator este un comportament care are efecte negative asupra copiilor cu autism si asupra altor persoane din jurul lor.
De exemplu, copiii cu autism ar putea:
- refuza cererile sau ignora instructiunile, ceea ce face dificil pentru familia lor sa faca lucrurile
- parasiti sala de clasa sau ascundeti-va sub o masa, ceea ce le-ar putea afecta invatarea
- scoateti-si hainele in public sau invadati spatiul personal al oamenilor, ceea ce ar putea fi nesigur pentru ei si pentru altii
- se comporta agresiv sau se ranesc.
De ce se intampla un comportament provocator
Este important sa intelegeti de ce copilul dumneavoastra autist se comporta in moduri provocatoare. Cand intelegeti, puteti afla cum sa raspundeti.
Copilul dumneavoastra s-ar putea comporta in moduri provocatoare, deoarece:
- nu intelegeti indiciile sau asteptarile sociale ale altor oameni
- au probleme cu invatarea la clasa
- te simti coplesit de aportul senzorial
- au probleme cu schimbarile de rutina sau tranzitiile intre activitati
- le este greu sa inteleaga sau sa vorbeasca despre sentimentele lor
- le este greu sa-si gestioneze reactiile atunci cand se intampla lucruri in jurul lor
- nu pot face o anumita rutina sau ritual sau lucrurile nu merg conform planului
- sunteti obosit sau nu va simtiti bine.
Indrumarea copiilor si adolescentilor cu autism catre un comportament pozitiv
De obicei, cel mai bine este sa raspundeti la comportamentul provocator, ajutandu-va copilul cu autism sa-si dezvolte abilitatile pentru un comportament pozitiv. Aceasta ar putea include abilitati de comunicare, intelegere si gestionare a emotiilor si intelegere cu ceilalti. Ar putea include, de asemenea, abilitati practice pentru ingrijirea de sine si alte sarcini de zi cu zi.
Urmatorii pasi ar putea ajuta.
In primul rand, alegeti un singur comportament pe care sa va concentrati.
In al doilea rand, noteaza cand si unde se intampla comportamentul. Acest lucru va va ajuta sa intelegeti comportamentul. De exemplu, ce se intampla cand apare comportamentul? Copilului tau ii este foame? Este prea zgomotos? S-a schimbat rutina copilului tau? Pastrati un jurnal al comportamentului timp de 1-2 saptamani.
In al treilea rand, faceti modificari pe baza intelegerii dvs. a comportamentului.
De exemplu:
- Daca crezi ca copilul tau nu se imbraca dimineata pentru ca nu isi poate inchide nasturii, invata-l cum sa-si inchida nasturii.
- Daca crezi ca copilul tau striga cand este frustrat, invata-l sa foloseasca un semn de “ajutor”.
- Daca crezi ca copilul tau nu se va opri din joaca cand este timpul sa iasa, deoarece se lupta cu tranzitiile, creeaza o poveste sociala sau un program vizual care sa-l ajute sa-si urmeze rutina de dimineata.
- Daca crezi ca copilul tau iese din supermarket acoperindu-si urechile pentru ca este zgomotos, incurajeaza-ti copilul sa foloseasca casti cu anulare a zgomotului.
Strategii pentru a gestiona comportamentul provocator la copiii cu autism
Atunci cand copilul dumneavoastra autist se comporta intr-un mod provocator, aceste strategii va pot ajuta:
- consecinte
- reguli clare
- timp de pauza sau timp de liniste
- planificare.
Consecintele
Consecintele sunt lucruri care se intampla dupa ce copilul tau se comporta intr-un anumit fel.
Consecintele pozitive arata copilului tau ca s-a comportat intr-un mod pozitiv. De exemplu:
- Copilul tau are mai mult timp in parc daca se pregateste sa iasa din casa la timp.
- Copilul tau primeste timp pe ecran pentru ca si-a exersat lectura.
- Copilul tau primeste un autocolant pentru ca a impartasit frumos sau a jucat corect.
Consecintele negative ii permit copilului sa stie ca trebuie sa se comporte diferit. De exemplu:
- Copilul dvs. arunca o jucarie, asa ca o puneti deoparte timp de 10 minute.
- Copilul tau are o pauza de la timpul petrecut pe ecran daca il foloseste in mod necorespunzator.
Consecintele pozitive sunt de obicei cea mai eficienta alegere pentru a ghida comportamentul.
Daca te gandesti sa folosesti consecinte negative, cel mai bine este ca tu si copilul tau sa vorbiti despre consecinte in avans. Astfel, puteti ajuta copilul sa inteleaga ce se va intampla daca se comporta intr-un anumit mod sau incalca o regula convenita.
Consecintele nu sunt adecvate atunci cand copilul dvs. este:
- stimming, deoarece stimming poate ajuta copilul sa se simta calm
- a avea o criza, deoarece crizele sunt adesea un semn ca copilul tau este coplesit si are nevoie de sprijin.
Reguli clare
Regulile le permit copiilor si adolescentilor sa stie cum se asteapta sa se comporte si care sunt limitele familiei tale. Daca puteti, este important sa implicati toti membrii familiei atunci cand faceti reguli. In acest fel, puteti vorbi si conveni asupra motivului pentru care regulile sunt importante.
Regulile functioneaza cel mai bine atunci cand spun ce sa faci, mai degraba decat ce sa nu faci. De exemplu:
- Tine-ti mainile pentru tine.
- Terminam temele inainte de ora de ecran.
- Ascultam fara sa intrerupem atunci cand oamenii impartasesc idei.
- Putem spune „Sunt suparat” sau „Sunt suparat”, dar nu ne putem injura unul pe celalalt.
Timp de nefunctionare
Perioada de nefunctionare este atunci cand copiii si adolescentii petrec ceva timp singuri sau intr-un loc cu aport senzorial redus, cum ar fi iluminarea slaba si nivelurile scazute de zgomot. Poate fi o modalitate utila de a-ti ajuta copilul sa-si gestioneze emotiile si sa se calmeze. De exemplu, daca copilul tau este suprastimulat sau coplesit, s-ar putea sa se calmeze daca petrece timp singur in camera lui citind.
Planificare
Va poate ajuta sa planificati situatii care sunt provocatoare pentru copilul dumneavoastra. De exemplu, incercati sa evitati sa mergeti in locuri noi cand copilul dumneavoastra este obosit. Sau lasa-ti copilul sa ia o jucarie preferata atunci cand mergi intr-un loc care il face inconfortabil.
Ajutor profesional pentru comportament provocator la copiii cu autism
Un pediatru sau un psiholog va poate ajuta sa intelegeti si sa gestionati comportamentul provocator al copilului dumneavoastra autist. Va poate ajuta sa vorbiti cu unul dintre acesti profesionisti daca ati incercat deja o serie de strategii si sunteti inca ingrijorat de comportamentul copilului dumneavoastra.
Ai grija de tine
A avea grija de tine fizic, mental si emotional iti ofera energia de care ai nevoie pentru a raspunde comportamentului provocator al copilului tau autist.
Poti avea grija de tine prin:
- sa mananci bine si sa faci ceva activitate fizica
- incercand sa se odihneasca suficient si sa doarma
- fa-ti timp pentru lucrurile care iti plac
- exersand autocompasiunea.
Chiar si atunci cand ai grija de tine, este firesc sa gasesti uneori provocator comportamentul copilului tau. Si uneori, reactiile altor persoane la comportamentul copilului tau te pot face sa te simti inconfortabil, judecat sau jenat. Obtinerea de asistenta poate ajuta. Poti incerca sa vorbesti despre sentimentele tale cu cineva in care ai incredere, cum ar fi partenerul tau, un prieten, medicul de familie sau un psiholog. Sau puteti apela la o linie de asistenta pentru copii din Romania.
Autism Educational Project isi propune sa disemineze informatie, cursuri ABA si resurse de recuperare autism, in ceea ce priveste copii cu autism. Autism Educational Project este cea mai importanta sursa de informatie si traininguri pentru parintii copiilor diagnosticati cu autism.