Stereotipii

Moderators: camel, jumbo, shakalu, dora, Milena, dominique, moderators

Stereotipii

Postby simona » Fri Dec 09, 2005 10:08 am

Poate ma puteti ajuta cu sfaturi in urmatoarea problema.
Copilul meu, Dani (2 ani si 4 luni), avea si are o serie de comportamente de autostimulare.
1. Isi inchide si deschide repede palmele cu bratele intinse pe langa corp. Comportamentul este declansat de lucruri aflate in miscare (baloane de sapun, masini trecand pe strada, fulgi de zapada, generice, etc). Raspunde la comanda "Mainile cuminti" strangand pumnii si oprindu-se pentru cateva secunde. Apoi uita si incepe din nou. Dar raspunde corect de fiecare data.
2. Priveste mana (dreapta, in general) in timp ce inchide si deschide pumnul intr-un ritm foarte lent. De obicei face asta la masa, cand termina mancarea si asteapta sa terminam si noi ca sa luam desertul. Cand face asta ii pun servetelul in mana si ii cer sa stearga masa sau sa se stearga la gura.
3. Isi musca buza de jos incat avea permanent rana. Nu am stiut ce sa fac, dar i-am pus unguent de galbenele o data la 3 ore. Avea gust rau se pare, ca acum nu si-o mai musca. De vreo 2 luni. In schimb a aparut nr.4.
4. Privire divergenta (incrucisatul ochilor). Apare daca e fericit, laudat, multumit, daca se intampla ceva ce-i face placere. E un comportament auti-stimulativ pe care l-am gasit in manualul Lovaas la nivelul I. Problema e ca nu stiu cum sa fac sa scape de el. M-am gandit sa il pun sa-si treaca mana prin par cand face asta. Am si incercat; protesteaza rau. Si, pe cat incerc mai mult sa le inlocuiesc, pe atat se amplifica. Desi il recompensez cand facem asta.
5. Seara, in patut, isi baga degetul aratator in ochiul stang. in cartea lui Lovaas am identificat comportamentul ca fiind auto-mutilant (isi apasa pleoapa de jos pana cand intoarce genele in ochi), despre care zice ca este observat adesea la persoanele oarbe sau partial oarbe. Sa aiba oare o problema de vedere sau de perceptie vizuala? Pentru ca:
6. Priveste lucrurile invers: se aseaza cu capul in pamant, fundul in sus si priveste lucrurile invers.

Ce ma sfatuiti sa fac pentru fiecare dintre ele?
simona
 
Posts: 50
Joined: Wed Oct 26, 2005 9:29 am
Location: Bacau

Postby mmaria » Fri Dec 09, 2005 3:24 pm

draga simona, sa stii ca si eu ma gandesc deseori cum sa rezolv problemele de autostimulare si automutilare ale fetitei mele si pt ca sunt probleme greu de rezolvat nu indraznesc sa ti dau sfaturi. totusi m am gandit la cele spuse de tine si cred ca e un pas important ca ai decoperit cauzele care duc la manifestarile cu pricina.
1. noi in fata baloanelor de sapun incercam sa prindem cat mai multe dintre ele si sa le spargem intre cele doua palme (asta pt ca si fetita mea flutura mainile in fata baloanelor). masinile trecand pe strada ar putea fi numarate pe degete sau aratate cu degetul si numite. fulgii de zapada ar putea fi asteptati sa cada si sa se topeasca in palma copilului...cu alte cuvinte sa transformam miscarea de autostimulare intr alta miscare "cu sens". inca ceva, cred (doar cred) ca instructia "mainile cuminti" in cazul asta nu si are rostul. cu mai multe sanse de reusita ar fi, de ex, luarea copilului de manute in clipa cand incepe autostimularea respectiva si angajarea lui intr un dans rapid sau un joc de invartire sau altceva. asta pt ca atragandu i atentia sa si tina mainile cuminti cand el are nevoie de ele sa se autostimuleze nu l va face decat sa l frustreze si sa si caute altceva de autostimulat.

2.la nr 2 cred ca procedezi foarte bine. la fel si 3.

4.la partea cu incricisarea ochilor cred ca nu e deloc simplu, dar am incercat sa mi incrucisez ochii si am observat ca trebuie sa ma concentrez putin pt a obtine efectul si ca daca in aceeasi clipa imi sare baietelul meu in brate ochii isi revin involuntar in pozitie corecta...deci ce ar fi atunci cand dani se uita crucis sa l ridici in brate printr o miscare rapida, sa l invarti, sa l gadili,sa l arunci in sus (daca nu i prea greu).;apoi pune l repede jos si invata l sa aplaude "bravo dani...".. ca el tot e bucuros in momentele respective. poate fara sa vrea se va uita cum trebuie?

la 5. si 6. mi e prea greu sa ma gandesc la ceva, poate ar fi bine sa faca si un examen oftalmologic. mangaie l usor la culcare, tine l de mana "criminala"(scuze cuvantul dar asa i numesc eu degetelul aratator al fetitei mele cu care isi zgarie obrazul alb si delicat).

poate te ajuta la ceva sugestiile mele, stiu ce greu e sa ne luptam cu toate astea!

numai bine,
mmaria
mmaria
 
Posts: 80
Joined: Sat Feb 12, 2005 2:31 pm

Postby simona » Fri Dec 09, 2005 4:05 pm

mmaria, multumesc foarte mult pentru sugestii.
Cred ca ar trebui sa le lucrez pe rand, nu pe toate odata (vorba lui shakalu), dar mi se par asa de importante toate, ca nu stiu la care si cum sa mai intervin. Plus ca am inceput sa lucram si la altele, cum sunt dezbracatul, imbracatul, olita, mancatul corect si fara nazuri/isterii, "magazinul" (ca plangea daca intram cu el in magazin). De curand am inteles de ce plangea cand intram in magazin; nu de teama spatiilor noi sau a oamenilor multi, cum credeam, ci doar pentru ca il intrerupeam din privitul masinilor.. Si plansul ramane valabil in cazul oricaror intreruperi, fie ca-s fulgi, masini pe strada, scrisul la tv sau altele. Si nu ma las batuta... o sa il intrerup in continuare. Iti multumesc pentru idei.

Cel mai mult ma roade privitul asta crucis. Pentru ca, desi il intrerup, nu raspunde.. pot sa-l iau in brate... tot crucis ii tine; pot sa il arunc in sus... se opreste pana-l prind, rade si iar ii incruciseaza. si tot asa. in ultimul timp o face din ce in ce mai des.. de cateva ori pe minut, indiferent ce face... mananca, ne jucam, sarim, ... si e ciudat ca face mai des cand e antrenat in diverse activitati care-i fac placere.

si cu degetul in ochi... Stau cu el mult timp si ii opresc mana, il gadil, radem, ne jucam, doar sa uite. Dar nu uita. Dupa ceva vreme, cand eu cred ca a uitat, el isi baga iar degetul in ochi.. Nu se raneste niciodata, dar as vrea sa inceteze.
simona
 
Posts: 50
Joined: Wed Oct 26, 2005 9:29 am
Location: Bacau

Postby dora » Fri Dec 09, 2005 8:29 pm

Simona,
ai incercat sa-l tii ocupat tot timpul?Faceti aba?
Ai putea sa incerci cu cineva un program structurat 2min activitate,in ritm alert,sd, prompt, sd, prompt pauza pt joc antrenant, iar 2 min activitate ...
Vladut avea cateva stereotipii, se invartea in cerc, apropia ob de ochi si le privea din dif unghiuri pt ca se plictisea
cand a inceput aba au disparut...
dora
 
Posts: 3729
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby Rizla » Sat Dec 10, 2005 1:21 am

Daca Dan este in programul ABA ai putea incerca:
1. Sa maresti timpul in care el isi tine mainile cuminti astfel:
a) se uita la tv: poti sta in spatele lui, cu mainile peste mainile lui astfel incat sa nu le poata misca atunci cand vede genericele; poti stabili 5 secunde ( mai mult sau mai putin, in functie de cat poate el sa-si controleze acum manutele), timp in care el primeste o recompensa primara(ceva ce ii place foarte mult - dulciuri, suc….) plus cea verbala. Atunci cand reuseste sa se controleze, poti folosi regula de aur a metodei ABA - nu, nu, promt (verbal: ‘mainile cuminti‘) Apoi mareste timpul folosind aceeasi metoda - el sta 5 secunde cu mainile cuminti, promt alte 5 secunde. Usor iti poti indeparta mainile astfel incat el sa reuseasca singu sa se controleze. Poti inregistra cateva, si sa il expui, lucrand astfel, de mai multe ori pe zi. In timpul liber, cand manutele nu sunt cuminti, pentru ca nu stie sa si le controleze prea mult timp, nu poti folosi no, no, promt, ci trebuie redirectionat (astfel incat sa nu aiba timp sa se stimuleze).Atfel poti sa il expui si la baloanele de sapun/masini in miscare….Chiar daca manutele ii sunt tinute de cineva la inceput el merita recompensat din plin la inceput.
2/3 As face la fel
4. Inteleg ca o face ori de cate ori e fericit. Ce as face eu: as alege o activitate (jocul cu cuburile sau orice altceva) si in momentul in care ar incerca sa se stimuleze I-as lua manuta si l-as obliga sa puna un cub intr-o pozitie mai dificila astfel incat sa-l fortez sa priveasca in mod adecvat. Nu as face nici un comentariu referitor la privirea lui. Daca ar fi in program (daca face ABA) imediat dupa ce ar reusi sa rezolve o sarcina l-as pune sa-si aleaga premiul (lucruri mici pe care sa le urmareasca). Ori, as incerva sa-l recompensez atunci cand se uita frumos (asta pentru a il face sa inteleaga ce inseamna a te uita frumos) si as intrerupe joaca atunci cand se uita neadecvat (I-as spune de ce nu ma mai joc cu el);
5. Ai incercat sa stai cu el pana adoarme, ‘’la panda’’ dupa degetel? Adica sa nu il lasi sa isi bage degetul in ochi nici macar o singura data.
6. Pare a fi o stimulare; Cand se uita asa? Se uita asa dupa ce a atins un obiect sau s-a jucat cu ceva? Eu l-as directiona, adica as fi imediat in spatele lui, l-as obliga sa priveasca normal, sa se apropie de obiect si sa faca ceva cu el.
Rizla
 
Posts: 13
Joined: Tue Oct 25, 2005 2:15 am

Postby simona » Mon Dec 12, 2005 3:58 pm

Va multumesc tuturor pentru sugestii

Vreau sa mentionez ca nu facem ABA. Cel putin nu inca. Incepem din ianuarie la un centru, desi trebuie sa recunosc ca si personalul de acolo e la inceput. Am vorbit mai intai cu cineva din Bucuresti sa vina din ianuarie sa ne indrume. Persoana respectiva are aproape un an de ABA. Incerc sa imi aduc un consultant de afara, cat mai curand. Pana atunci, aplic toate principiile pe care le-am gasit aici pe site. Sunt foarte multe lucruri care apar si pe care nu stiu sa le rezolv. Si stiu ca-i pot face mai mult rau decat bine. Tocmai de aceea v-am cerut sprijinul, stiind ca majoritatea dintre voi cunoasteti ABA.

Acasa imi este foarte greu sa fac pentru ca Dani are o sora geamana, Stefi, pe care nu am unde sa o duc deocamdata 8 ore pe zi. Si numai liniste nu face. Plus ca suntem 4 oameni (copiii, eu si sora mea) intr-un apartament de 2 camere. Ma gandesc foarte serios sa ne mutam undeva unde sa avem suficient spatiu. Dar dureaza. Si o sa incepem la centru. Cand vom fi mutati, o sa continuam acasa.

Dora, am raspuns la primele intrebari. Am program cu el acasa, pe care-l fac singura. Adica olita, imbracat, dezbracat, mancat frumos la masa, aratat/ dat obiecte, incurajata verbalizarea si recompensarea verbalizarii spontane, etc. Si tot structurat cu pauza/activitate. O sa incepem curand. Abia astept.

Rizla, trebuie sa recunosc ca nu l-am recompensat pentru comportamente corecte dpdv al stereotipiilor. Am lucrat foarte putin la asta. Am zis ca sa intreb mai intai cum ar fi bine sa abordez problemele. Dar e gresit daca acasa folosesc regula nu, nu, prompt in activitatile pe care le facem cu el? Regula nu, nu, prompt trebuie utilizata numai in cadrul programului ABA?
-trebuie sa lucrez pentru toate cele 6 puncte in acelasi timp? E foarte greu cu toate... si ma intreb cat de eficienta sunt asa...
E greu sa stau "la panda". Ei dorm in aceeasi camera, in patuturi diferite. Ii pun in patuturi (dupa intregul ritual care dureaza o ora si jumatate) si ii las cu reviste/carti. Daca pandesc, ea sigur ma vede si incepe sa tipe "mamaaaaaa". El, imediat se sesizeaza si e drepti. De aceea ii las ba reviste in patut, ba pe bebe, ba un joc preferat, astefel incat sa aiba o alta ocupatie decat sa-si bage degetul in ochi. Si nu adoarme daca stau langa el. Niciodata. Au fost obisnuiti sa adoarma singuri.
In ce priveste pctul 6, ma enerveaza atat de tare, ca l-am piscat de fund tot timpul in ultimele zile cand se aseza cu fundul in sus si privea asa. A renuntat si la asta. Ieri a facut de vreo doua ori si cand ma vedea ca vin, adopta o pozitie super-normala.

Multumesc mult pentru sugestii. O sa le pun in aplicare urgent.
simona
 
Posts: 50
Joined: Wed Oct 26, 2005 9:29 am
Location: Bacau

Postby Rizla » Tue Dec 13, 2005 2:09 am

Regula nu, nu, promt (fizic, imitatie, verbal, etc.) poate fi folosita oricand, atata timp cat copilul a invatat ce are de facut. Sa spunem ca Dani stie sa-ti spuna intr-un fel sau altul ca vrea ceva (sa invarti pentru el cheia unei jucarii). In loc sa spuna ceva, iti ia mana si o pune pe cheia jucarii. Ce faci - invarti pentru el jucaria sau nu? Daca el stie sa spuna a/brrr/mmmm….orice, atunci iti poti retrage mana si sa ii spui nu. A doua incercare de manipulare a mainii tale - ii spui nu. A treia oara ii spui tu sunetul magic. Daca el repeta ii intorci jucaria. Daca sunetul minune nu este consolidat atunci iti poti retrage mana si sa il ajuti sa-l spuna.
Nu cred ca ai castiga ceva la capitolul eficienta daca ai incepe sa ataci toate cele 6 puncte.. Alege un comportment si incearca sa stabilesti un plan. Asigura-te ca toata lumea stie ce are de facut si pe cat posibil tine o evidenta a aparitiei acestui comportment. Cand apare, durata lui, cine era de fata, cum au reaction at persoanele, cum a reaction at el. Aceasta evidenta o sa fie foarte folositoare atat dvs. (puteti analiza mai obiectiv daca metoda folosita a ajutat sau nu ) cat si consultantului.
Va doresc multa rabdare si tarie
Rizla
 
Posts: 13
Joined: Tue Oct 25, 2005 2:15 am

Postby simona » Tue Dec 13, 2005 11:25 am

Va multumesc mult pentru sprijin. Cu limbajul sta, desigur, foarte prost. Notez toate sunetele pe care le emite spontan. Si il recompensez din greu pentru asta. Numai ca nu repeta sunete/litere la comanda, decat foarte greu.
Spre exemplu, a spus odata pentru suc "U". De atunci, nu am mai vreut sa-i dau suc, pentru ca ii ceream sa spuna "U" si nu mai voia. S-a lasat pagubas. Se lipseste de suc... Si asa face mai cu toate recompensele in cazul verbalizarii. Asta e problema. Vede ca nu reuseste sa dea raspunsul corect si renunta pur si simplu. Numai in cazul verbalizarii renunta.
In cazul celorlalte activitati, treaba merge bine, are progrese. Oricum, e mult mai atent, foarte prezent si se straduieste foarte mult. Si asta ma bucura foarte mult si sunt mandra de el.
Rezultatele Portage-ului de acum 3 saptamani au fost: limbaj - 6 luni, socializare - 9 luni, cognitiv - 20 luni, autoservire - 20 luni si motor 36 luni. Adica varsta mentala de 18 luni. Cu rabdare, inainte!
Numai bine tuturor si multe progrese.
simona
 
Posts: 50
Joined: Wed Oct 26, 2005 9:29 am
Location: Bacau

Postby zenobia » Tue Dec 13, 2005 5:47 pm

In ceea ce priveste limbajul, s-ar putea ca baietelul sa aiba o forma de apraxie verbala, de care sufera si fetita mea. Ce inseamna asta: copilul are dificultati de planificare motorie, adica intelege ce i se cere, dar nu stie cum sa faca, comanda de la creier nu ajunge bine la muschi. Copiilor cu astfel de probleme de obicei nu este bine sa li se conditioneze recompensa de un raspuns corect, pt ca ei nu refuza sa raspunda, ci pur si simplu nu stiu cum sa raspunda. Un alt semn tipic de apraxie este dificultatea de a imita.

Maria, fetita mea, are 4-5 cuvinte la activ, dar nici unul dobandit prin imitatie, ci spus spontan la un moment dat, apoi preluat de noi si repetat la nesfarsit pana cand ajungea sa-l spuna usor si la cerere. Mai precis, am format cuvinte din silabele separate spuse de ea.

Si noi ne luptam din greu cu problema verbalizarii, dar din pacate nu am gasit nici un expert care sa ne indrume cu adevarat.

Mult curaj!
zenobia
 
Posts: 189
Joined: Fri Feb 04, 2005 1:04 am
Location: Bucuresti

Postby Milena » Fri Dec 16, 2005 7:10 pm

Am fost intrebata de multe ori daca Mara a avut comportamente stereotipe... acum am gasit ragazul sa raspund... In primul rand, pentru mine a fost decisiv momentul in care am realizat ca tot ce face copilul, oricat de bizar ar fi comportamentul lui, oricat de inutil si fara sens ar parea, poate fi folosit in a-l invata ulterior lucruri noi. Am auzit multi parinti spunand “Copilul meu nu face nimic!”, insa, intrand in amanunte, aceiasi parinti adaugau “toata ziua se invarte in cerc, sare in pat, inchide si deschide usa, tranteste sertarele, isi flutura mainile etc.”
Mara le-a experimentat pe toate cate le-am enumerat mai sus, si alte cateva, in toate momentele in care nu se straduia cineva sa o determine sa faca altceva… Actiunea cheie in extinctia acestor comportamente a fost comunicarea. Am folosit toate situatiile cu care se confrunta pentru a-i construi increderea in comunicare si astfel, contextual, am invatat-o sa denumeasca obiecte, actiuni, stari.

Astfel, daca stereotipiile copilului includ deschisul/ inchisul de usi, sertare, cutii etc., situatia poate fi exploatata in felul urmator: “Hai sa ne jucam! Deschizi usa. Inchizi usa. Deschizi usa. Inchizi usa. Ai deschis usa de foarte multe ori. Hai sa numaram... 1, 2, 3, ...10. GATA!” Sa mergem sa ne jucam si cu usa de la camera cealalta/ usa de la bucatarie.Si din nou… ajunsi la alta usa :”Hai sa ne jucam! Deschizi usa…Inchizi usa…Numaram… Gata!”
In acest fel, copilul pare sa nu mai faca o activitate fara sens, ci o activitate in care asista (ulterior va coopera) la incercarea dumneavoastra de a-l determina sa interactioneze, sa comunice. E foarte important ca actiunile sa nu dureze mai mult de 2-3 minute si sa fie organizate obligatoriu respectand acesti trei pasi foarte explicit exprimati: Incepem actiunea, desfasurarea actiunii, final actiune.Pentru prima si ultima etapa folositi cuvinte sugestive, dar simple, cuvinte pe care, pe cat posibil, incercati sa nu le utilizati si in contexte negative. De ex., daca pentru final act. ati ales cuvantul GATA, macar la inceput incercati sa nu-l folositi si in situatii in care ii interziceti copilului ceva (gen. Gata, nu mai ai voie la televizor!).O data ce ati stabilit aceste cuvinte/ expresii, HAI SA… de ex. pentru a-l introduce intr-o activitate, si GATA, de ex. pentru a marca sfarsitul activitatii, este foarte important si e bine sa le auda in orice activitate la care participa/ e implicat. Copilul va intelege astfel ca orice actiune are un inceput, o parte de desfasurare si o incheiere. Acest lucru va duce apoi la cresterea tolerantei la frustrare, un alt aspect la care copiii cu autism au mari probleme. Totodata, aces mod de a-i prezenta lucrurile, pune bazele unei gandiri logice, secventiale.

In situatia in care copilul inchide/ deschide sertare, cutii… Faceti in asa fel incat copilul sa aiba acces la doar 2-3 sertare, eventual chiar unul. Goliti zilnic sertarul de continut (chiar de mai multe ori pe zi), schimband lucrurile dinauntru. Puneti mingi colorate, mingi care suna, clopotei, pietricele, scoici, tacamuri (atentie la cele ascutite in care s-ar putea rani), cartoane cu imagini (colorate si clare, nu supraincarcate), fotografii cu membri ai familiei, prieteni, jucariile preferate etc. Atentie la reactia copilului.Observati orice reactie la obiectele din sertar. Pe cele pentru care manifesta interes le puteti folosi apoi pentru a initia alte jocuri si activitati. Si, obligatoriu, participati si dvs. la jocul lui, cu mult entuziasm si descriind cat mai clar cu putinta ce se intampla. De ex. “Hai sa mergem la sertarul la care iti place sa te joci. Ti-am pregatit o surpriza. Am pus inauntru clopotei. Deschide sertarul. Inchide sertarul. Bravo!!! Auzi cum suna clopoteii atunci cand inchizi si deschizi sertarul? GATA! “ “Hai sa mergem la alt sertar…”

Deschisul si inchisul repetat al unei usi e o ocazie foarte buna de a-l invata sa se joace “de-a cucu-bau”. Nu va descurajati daca nu reactioneaza de prima data, fiti consecvent. Puteti sa va jucati impreuna cu o jucarie. Adica, de o parte a usii se afla copilul, iar de cealalta – dumneavoastra cu o jucarie (poate fi schimbata pe parcursul jocului, chiar la fiecare noua apartitie, pentru a creste intensitatea momentului de surpriza). Din nou, atentie la reactia copilului, la orice element care ii capteaza atentia chiar si pret de cateva secunde. Insotiti-va aparitia de cuvinte, sunete, onomatopee cu care sa-l surprindeti de fiecare data cand el deschide usa. Puneti-va o caciula pe cap (eventual de-a lui), puneti-va putin ruj pe nas sau un nas de clown. Exista nenumarate modalitati prin care sa-l faceti sa va observe. O data captat in joc, data viitoare transpuneti jocul folosind un paravan sau chiar un fotoliu. Daca nu, dupa 5-6 etape de deschis/ inchis usa, actionati ca mai sus “Hai sa mergem sa ne jucam la alta usa. Urmeaza jocul propriu-zis… GATA! “ Il laudati si imbratisati daca a fost atent la dumneavoastra. Puteti schimba rolul cu celalalt parinte, pe rand. Apoi sa apara de 2-3 ori consecutiv acelasi parinte/ Aceeasi jucarie.

Copilul bate in obiecte. Bateti si dumneavoastra in imediata lui apropiere, in acelasi ritm cu el, in paralel, in alt obiect. Sau ajutati-l sa bata intr-un anumit ritm. Luati-i dumneavoastra mana si coordonati-i miscarile. Insotiti-va permanent gesturile (miscarile) de explicatii. De la simplele explicatii “sus-jos” sau “stanga-dreapta” (implicite in orice activitate de percutie), puteti sa-l invatati o multime de lucruri. “Hai sa batem si sa numaram! 1, 2, 3, 4, 5. Gata! Bravo!!! Hai sa ne mai jucam o data! Batem si numaram. 1, 2, 3, 4, 5. Gata! Bravo! “ Acum mergem si batem in masa, dulap etc…. “Hai sa batem in ritm de vals: 1, 2, 3… 1, 2, 3. Gata! Bravo!! Astfel, copilul este implicat intr-o activitate cu sens, chiar daca la momentul respectiv nu o intelege…

Cum se mai pot exploata aceste jocuri? Faceti-l pe copil sa asiste la exemplificari de adresare directa, alta decat spre el. Astfel, daca acasa se mai afla un membru al familiei, nu ezitati sa creati momente de felul urmator” “Tata! Vino sa vezi ce frumos ne jucam!” “Bunico, vino sa bati si tu cu noi”. Evitati sa vorbiti cu celelalte persoane din incapere despre copil la pers. a III-a, ca si cand el n-ar fi de fata. Ar fi foarte bine ca aceste persoane sa fie avertizate dinainte de inceperea jocului ca vor fi implicate, astfel incat reactia lor sa fie cat mai prompta si mai sugestiva.

M-am gandit sa scriu aceste randuri citind ce a relatat Simona despre baietelul ei, Dani. Eu cred ca asezatul invers al lui Dani, si privitul obiectelor intr-o maniera diferita decat e normal, faptul ca are reactii de autostimulare la vedera lucrurilor in miscare, ca isi incruciseaza ochii… ar putea avea ca explicatie anumite tulburari de perceptie vizuala, precum si o problema de senzitivitate la nivelul ochiului (isi apasa energic organul vazului!), stiut fiind faptul ca numeroase persoane cu autism au probleme senzoriale. Ar fi foarte interesant de stiut daca isi baga degetelul in acelasi ochi, de asemenea daca la el s-a stabilit ochiul dominant si, intr-adevar, daca exista probleme de vedere. In paralel cu aceste investigatii, initiati un joc de genul… Daca isi duce manuta la ochi, pers. care il supravegheaza sa ii conduca mana pana la ochi, fara insa a-i permite sa-si apese ochiul, si sa spuna “ochii”, apoi sa-i coboare degetul pe nas si sa spuna”nasul”, apoi spre gurita spunand “gura” etc., jocul putand continua. Eventual, luati-i degetelul si puneti-l la ochiul dvs. spunand acelasi lucru “ochii lui mama” etc. Puteti trece apoi la o jucarie, la o imagine clara… faceti acest lucru cu consecventa cateva zile la rand. Fiind un joc, nu va veti supara nici dumneavoastra, chiar daca va trebui sa il repetati de zeci de ori , e mult mai amuzant decat repetarea unei interdictii de tot atatea ori. Se pot inventa si poezioare scurte care poate ii vor placea si lui Stefi si va putea participa alaturi de voi spunand cuvintele.

Fetele au dat niste sugestii foarte bune, intr-adevar, dar fiindca eu nu am aplicat ABA la vremea cand Mara avea comportamente stereotipe ( poate ca si mie mi-ar fi fost mai usor, poate si ei), precum si rezultatul, am reusit totusi sa scapam de ele, aceste doua motive m-au determinat sa-mi spun parerea aici. Faptul ca noi ne-am jucat mult impreuna tocmai datorita acestor comportamente si ca am ajuns la ea tocmai cu ajutorul unor conduite pe care trebuia sa le anihilam, ma obliga intr-un fel sa afirm ca doar dupa ce ai observat foarte bine copilul si ai reusit sa intelegi de ce recurge la un anume comportament, abia apoi poti sa-l corijezi. Altfel, vor aparea altele si altele, substitute ale primelor. Si eu as merge pe sugestiile mmariei, pe implicarea copilului intr-o activitate cu sens ori de cate ori Dani recurge la comportamentul nedorit. Ma refer aici in special la situatia in care isi musca buza. Dar, atentie, sa nu inteleaga cumva ca il recompensati pentru faptul ca si-a muscat buza… In paralel, as incerca sa ii pun la dispozitie un fluier sau o muzicuta, sau chiar sa-l invat pe el sa faca baloane de sapun, o activitate care sa implice muschii fetei, buzele (suflat printr-un pai intr-o cana cu apa, fluierat etc.)

Pentru 4 as proceda dupa cum sugereaza Rizla. In paralel insa, pe parcursul zilei, as incerca sa il implic in cat mai multe activitati de coordonare ochi-mana. Jocuri cu lanterna pe pereti, seara, “sa prindem lumina”, sa traseze linii intre doua puncte, intre doi ursuleti etc.. sa parcurga un traseu cu o masinuta de jucarie printr-un labirint ) poate fi trasat si pe o coala mai mare) sa puna boabe de ceva intr-o sticla etc. Ar fi interesante si pentru Stefi :), care s-ar putea juca alaturi de fratiorul ei.

La 2 cred ca procedezi foarte bine.

Mult succes cu Dani!

Cu drag,
Milena
Mara - aprilie 2000; diagnostic: autism infantil; alte observatii: prematur gradul III
Milena
 
Posts: 350
Joined: Mon Sep 29, 2003 1:38 pm
Location: Cluj-Napoca

Postby simona » Fri Dec 23, 2005 10:35 am

Dragii mei,

Va multumesc pentru tot. De cand v-am citit posturile, ma tot gandesc serios sa obtinem o trimitere pentru o examinare serioasa din toate punctele de vedere. Dani nu are inca un diagnostic, ci doar noi consideram ca are elemente de autism (nu a trecut Chat-ul, 18 luni varsta mentala - Portage). In ultima vreme Dani a fost bolnav si nici acum nu e bine. In ianuarie luam impreuna calea Bucurestiului.

Pana la urmatoarele vesti despre noi, dati-mi voie sa va multumesc pentru sprijin, sa va urez toate cele bune, multa sanatate voua si copiilor vostri, Craciun linistit si un an nou plin de impliniri.

Cu deosebit respect,
Simona, Dani si Stefi
simona
 
Posts: 50
Joined: Wed Oct 26, 2005 9:29 am
Location: Bacau

Postby simona » Thu Dec 29, 2005 3:33 pm

Daca tot am vorbit despre copilul meu aici, as vrea sa va intreb unde pot sa ma internez cu el, la ce spital, pentru examinari medicale din toate punctele de vedere (oftalmologic, tomografie, RMN, neuro, etc). Am auzit de Obreja din Bucuresti. E bine? Sau sa merg la Titan? Pentru ca ma gandesc ca e mai bine sa stiu diagnosticul exact inainte de a incepe ABA.
Eu vreau sa ne internam la inceputul lui ianuarie.
Va rog mult!
simona
 
Posts: 50
Joined: Wed Oct 26, 2005 9:29 am
Location: Bacau

aceeasi intrebare

Postby Ilaria » Fri Jan 20, 2006 12:28 am

As dori sa stiu unde se poate merge la un control amanuntit in Romania.....multumesc.
Ilaria
 
Posts: 26
Joined: Thu Dec 01, 2005 9:54 am
Location: constanta

SFATURI in legatura cu stereotipiile ...

Postby lumealuiteo » Sat Aug 07, 2010 8:44 pm

Teo are si el stereotipiile lui ("tacanitul" literelor de lemn pe masa; "pacanitul" cu dosul degetelor peste paginile cartilor cu imagini; fluturatul mainilor in fata privirii), dintre care, cea mai "suparatoare" dpdv al "suportabilitatii" sociale este "fluturatul unei fasii lungi dintr-un anumit ziar (?!) ... uneori chiar ore in sir ... asta cu ceva timp in urma!".
Am ajuns acum la "performanta", i-as putea spune, de a prelungi foarte mult momentul in care sa-i dam voie la ziar (seara la orele 20-21, pana ora la care merge la culcare, timp in care i se poate cere si "PAUZA DE ZIAR!", pe care o si respecta pentru mai multe minute), fara sa mai fie nevoie sa suportam un comportament agresiv din partea lui, pentru "impresia artistica" (tipete, trantituri de usi, etc.).
Acest progres l-am realizat datorita faptului ca Teo a inregistrat progrese semnificative pe latura cognitiva (din toamna chiar merge la o scoala normala, dar cu umbra!) si, fiind si oarecum verbal, intelege toate conditionarile la care-l supunem in timpul zilei folosind acordarea ziarului ca MOTIVATOR (FOARTE PUTERNIC MOTIVATOR!) ... "daca esti cuminte, daca nu tipi, daca jucam jocul "..."/"..." ... primesti "....", atfel, vei fi pedepsit ....!".
De exemplu azi, dupa ziua de ieri in care Teo a fost pedepsit pentru ca a tipat si a muscat pentru ca nu voia sa intram (si, am intrat!) intr-un magazin de mobila, (deci, nu a primit ziar toata ziua si nici nu a protestat, deoarece stia foarte bine motivul pentru care era pedepsit!), am facut TRANSFAGARASANUL si am luat si masa intr-un restaurant in care am fost nevoiti sa asteptam, fara exagerare, timp de trei sferturi de ora pana a venit comanda! Teo "a rezistat" foarte bine (desi incercari de "evadare" au fost!) atat cu promisiunea MOTIVATORULUI DE ACASA (?!), dar si prin mototolirea unui servetel de hartie, rupt in bucatele foarte mici ... "facem bilute!".
De mentionat faptul ca Teo nu-si manifesta aceste stereotipii decat acasa sau in mediul asociat acestuia (bunici ... excesiv de permisivi, pe care din acest motiv nici nu-i vede prea des!); in restul timpului, plecat de acasa, nu are nevoie de acesti stimuli ... e3ventual flutura din degete in dreptul privirii, pe strada, de exemplu, dar reactioneaza bine la "mainile in buzunar!". Asta nu inseamna, fireste, ca nu face tot ce poate sa ne "duca" acasa mai repede; stie foarte bine ca orice intarziere, oriunde, face mai scurt "momentul sau"!

Va rog, pe cei care aveti mai multa experienta, sa-mi dati niste SFATURI UTILE in ceea ce priveste eliminarea/transformarea acestor stereotipii in comportamente ceva mai acceptate social.

Multumesc anticipat!
lumealuiteo
 
Posts: 54
Joined: Tue Mar 17, 2009 2:46 pm

Re: Stereotipii

Postby Maman » Thu Oct 11, 2018 3:42 pm

Fetița mea, Maria, are 11 luni si jumatate, însă varsta ei corectata este de 10 luni si jumatate, conf spuselor medicului. S.a nascut la 36 sapt cu greutate mica, 2300. A încolțit în sufletul meu o temere si va rog sa ma ajutati cu o vorba, un sfat, orice. Vă prezint mai jos ce stie sa faca la această vârstă si care sunt temerile mele vis-a-vis de anumite comportamente:
-se uita la noi cand ii vorbim. Are contact vizual.
-se uita in directia indicată cu degetul.
-spune mama, nene si alte silabe (fara directie)
- a avut lalatiune la 5 luni.
-întinde mainile sa o iau in brate cand ii spun hai la mami;. Nu se cere singura in brate.
-stie unde.i tati, se uita in directia lui cand intreb unde.i tati?
-stie unde e câinele.
- da din cap ca nu cand nu vrea să ia un medicament.
- Inițiază și joacă cucu-bau
- se duce la oglinda si verbalizeaza, atinge oglinda, zâmbește, pupa imaginea din oglinda.
-zâmbește cand i se zâmbește.
- raspunde la nume in 90% din momentele cand e strigata.
- ii place sa asculte cântecele.
-stie unde sunt aprox. 6 jucării, cand e întrebată unde e girafa, merge si o ridică în aer ca să o arate.
-stie unde e becul, pe care.l arata cu tot pumnul.
-- ajuta la îmbrăcat, ridică mainile, nu opune rezistența.
-- stie cum face cioara ( crrrr)
- se uita cu interes pe o carte, are răbdare să.i arat si sa.i explic.
- imita acțiunea de a sterge masa atașată scaunelului in care mănâncă.
-bea apa din canita adecvată vârstei, pe care o ridică la gura cu ambele mâini.
- face pa-pa
- cand o intreb daca papam, face un gest cu buzele si gura.
- bate din palme bravo
- arata "atât de mare", ridicând mainile.
- se oprește cand i se interzice ceva, dar apoi continuă tot unde e interzis.
- arata urechea, gura, dintii, parul, nasul ( nu pune mana pe nas ci miroase cand intreb unde.i nasul? Uneori le mai încurcă si arata in loc de ureche, parul.
- ii place la baita, rade, bate apa cu mâinile si picioarele.
- o iubeste pe mami, făcând mai, mai cu palmele pe fata.
- merge de.a busilea si se ridică în picioare la canapea.


Semne de ingrijorare:
- își studiaza destul de des manutele, pe care le rotește în timp ce le studiaza, de obicei cand o pun pe spate, dar am vazut.o si.n alte situații.
- destul de des miroase cu nasul, fără a duce obiecte la nas pentru a le mirosi.
- se uita uneori intr.un punct fix si ramane blocată, nu raspunde la nume, nu clipește pentru câteva secunde.
- cand e întrebată unde e pisica din carte, bate cu toată palma pe imagine de mai multe ori.
- nu stie unde e mami, cand e întrebată "unde e mami?"; nu se uita in directia aceea.
-merge la caloriferele din casa si bate in ele cu palma sau cu obiecte.
- nu lasa un obiect in mana adultului.
- nu baga obiecte intr.o cutie, dar le scoate din cutie.
-nu arata cu degetul( doar cu pumnul închis, becul)
- i.am cumparat intr.o zi 2 carti micute și i le.am pus în mâna în magazin si a avut o reacție ciudată, si a pus mainile la urechi pentru câteva secunde.
- nu arunca mingea, dar o ia în mâna.
- nu mananca singura cu linguriță, desi a avut câteva tentative de a lua lingurița, însă nu o duce spre gura, decât cu ajutor.
- mănâncă daca.i pun alimente pe tava, le duce la gura si mănâncă.
- cand plec de acasă pentru câteva ore, nu are nicio reactie cand ma întorc, doar se uita la mine.
- studiaza etichetele de pe orice, jucării, haine, perne.
- scrasneste dintii.
- se întoarce instant la anumite logouri, gen zu tv.
- studiaza obiectele noi, apoi bate cu palma în ele.
- cand o sterg la gura cu servetelul de hârtie, il prinde si.l rupe, apoi il aruncă jos.
- nu sta la tv. Tv-ul e pornit uneori la muzica, însă nu se uita spre el, decât foarte rar.
- studiaza centura de siguranta, după ce i.o deschid ( de la scaunul de masina, scaunul de masa).
- la masa se tot trage de ureche sau se lovește peste ea
- cand era mica stătea în scaunul de masa cu mâinile în lateral, de parcă isi cauta echilibrul. Acum nu mai face asa, decât foarte rar.
- are somnul de noapte destul de agitat, cu multe treziri, este alaptata.
Maman
 
Posts: 1
Joined: Thu Oct 11, 2018 10:50 am


Return to INTREBARI FRECVENTE

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron