ASOCIATIA ORGANIZATIA PENTRU COPII SI ADULTI CU NEVOI SPECIALE "TREBUIE" - FILIALA FETEŞTI
Adresa: Adresa de Corespondenta:
Str.Calarasi, bl.8, sc.B, et.1, ap.14, Fetesti, jud.Ialomita, cod 925150
Fetesti-Ialomita
Tel/fax: 0745660870; tel/fax:0243361259
E-mail: trebuiefetesti@yahoo.com
Web site: - -
Persoane de contact: SCHNEL IORDANA-PRESEDINTE
TUDORACHE CATALINA-ASISTENT SOCIAL
Tip organizaţie asociaţie
Anul infiinţării 2002
Actul normativ în baza căruia funcţionează
OG 26/2000
Scop/Misiune Actiuni sustinute pentru promovarea si respectarea drepturilor pesoanelor cu dizabilitati,
îmbunătăţirea vizibilităţii sociale a acestora;facilitarea procesului de integrare şcolară şi socială;
Organizaţia are ca misiune îmbunătăţirea politicilor sociale privind bunăstarea,
protecţia socială şi nondiscriminarea persoanelor cu dizabilităţi intelectuale şi asociate.
De utilitate publică ?
nr. şi data HG de acordare a utilităţii publice
Nu
Prezentare succinta
Organizaţia pentru Copii si Adulţi cu Nevoi Speciale TREBUIE! - Filiala Feteşti s-a înfiinţat în 21.05.2002 conform hotărârii judecătoreşti emisă de Judecătoria Municipiului Feteşti şi în acelasi an şi-a început activitatea de oferire de servicii de recuperare şi socializare.
Organizaţia are ca misiune îmbunătăţirea politicilor sociale privind bunăstarea, protecţia socială şi nondiscriminarea persoanelor cu dizabilităţi intelectuale şi asociate.
Servicii oferite beneficiarilor:
evaluarea nevoilor psihosociale
planuri personalizate de intervenţie
logopedie
psihoterapie
terapie prin artă
programe de stimulare cognitivă şi
voliţională
programe de socializare
Servicii oferite părinţilor beneficiarilor:
consiliere pe problematica protecţiei
speciale a persoanei cu dizabilităţi
psihoterapie
informare
ajutoare materiale ocazionale
Reprezentant legal SCHNEL IORDANA
Domenii de activitate ale organizaţiei
1 - SERVICII SOCIALE
Pentru persoane cu dizabilităţi
2 - ÎNVĂŢĂMÂNT, EDUCAŢIE, CERCETARE
Învăţământ preşcolar
Învăţământ primar şi gimnazial
Proiecte 2006-Nume proiect: “Pasi pe nisip”-proiectul s-a derulat pe o perioada de 8 luni si a avut scopul de a promova participarea activa la viata profesionala si sociala a tinerilor cu dizabilitati,prin dezvoltarea serviciului de tip miniatelier;
2006 si 2007-Subventie Lg.34/1998-Prin acest proiect Organizatia “TREBUIE!”a oferit servicii primare si specializate,pentru persoanele cu dizabilitati si familiile acestora în cadrul CENTRULUI
DE ZI “RALUCA” de care au beneficiat
copii din Judetul Ialomita si din Judetul
Calarasi,precum si beneficiarii Locuintei Protejate
2007-Nume proiect:Casa Sperantei-Proiectul a urmarit crearea unui serviciu alternativ de protectie pentru un numar de 6 persoane aflate în situatii critice în scopul instruirii lor pentru deprinderea
abilitatilor necesare autogospodaririi si
integrarii în societate.
2007 si 2008 -Grupa de gradinita:Organizaţia Trebuie, filiala Feteşti
cu sprijinul Inspectoratului Şcolar
Ialomiţa a înfiinţat o grupă de gradiniţă pentru copii cu
dizabilităţi cu vârste cuprinse între 2 şi 7 ani. Grupa este
alcatuită din 10 copii din care 5 au fost diagnosticaţi cu autism s
COMISII ale Camerei Deputaţilor cu care organizaţia e interesată să colaboreze BUGET
Alte date semnificative
2005 - distincţie de onoare, Fondul Român de Dezvoltare Socială
�� 2006 - acreditare pentru derularea serviciilor sociale: Centrul de zi,
Miniatelier (croitorie, tâmplărie), asistenţă la domiciliu
�� 2006 - afiliere la Federaţia Organizaţiilor pentru Persoanele cu
Dizabilităţi Intelectuale din România, Asociaţia Femeilor din România si
Organizatia Nationala a Persoanelor cu Handicap ddin Romania;
�� 2006 – membru fondator al Reţelei Furnizorilor de Servicii în
http://www.cdep.ro/informatii_publice/o ... f_idc=1286
Ajutati-ne sa intelegem lumea Fetesti
| Activitatea organizatiei:
asociatie de parinti careapara si promoveaza drepturile si interesele persoanele afectate de autism in judetul ialomita
| Acronim: asil
| Adresa de corespondenta:
calarasi 402 mun fetesti jud ialomita cod 925150
| Persoana de contact:
ghita eugen
| Telefon: 0752138569
| e-Mail:
alex_adi2004@yahoo.com
| Adresa web ONG:
| Numarul de membri: 10
| Numarul de angajati: 7
Persoană de contact - Eugen Ghită
Telefon: 0752138569sau 0727454625
Email: eugenghita17@yahoo.com
Informatii de contact
Ajutati-ne sa intelegem lumea Slobozia
Adresa:str.Ianache, nr.92 B
Localitate: Slobozia
Judet: Ialomita
Cod Postal: 92081
Telefon: 0720775275 [/b]
Tel/Fax: 0720775275
Persoana de contact:
persoana imputernicita Baba Radu Laurentiu
Telefon: 0720775275
Mari Paun:
Asociatia AJUTATI-NE SA INTELEGJM LUMEA este o asociatie a parintilor cu copii autisti , care doreste sa initieze un program de recuperare prin terapie ocupationala si de socializare in vederea integrarii in societate.
Asociatia a luat nastere in anul 2008, la initiativa FUNDATIEI FLOAREA IALOMITEANA si are ca membrii fondatori : Pr. Paroh Nuta Niculae, Baba Laureantiu, Barbalata Elena, membrii onorifici Dr. Voinea si fundatia mai sus mentionata, voluntari Psiholog Done Tiberiu si Lungu Mariana, colaboram cu Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Ialomita si Primaria Slobozia.
Interventia terapeutica are loc, de obicei acasa , dar prin infiintarea asociatiei AJUTATI-NE SA INTELEGEM LUMEA, am reusit sa obtinem din partea PRIMARIEI SLOBOZIA un spatiu unde isi pot desfasura activitatea de recuperare un numar de 4-5 copii cu probleme din spectrul autist din Slobozia. Fiecare copil va lucra intr-o camera si va avea cel putin 2 terapeuti.
Prin angajarea de proaspati absolventi vom beneficia de anumite avantaje din partea statului si vom putea acoperii o parte din cheltuielile pentru salariile terapeutilor – 1 salariu minim pe economie timp de 12 luni.
Vom avea in vederea participarea terapeutilor la work-shop-uri de pregatire si perfectionare in terapia ocupationala si de socializare.
Pentru inceput fiecare parinte va participa la cheltuielile salariilor terapeutilor vechi , plata coordonatorului si achizitionarea de materiale necesare desfasurarii activitatii de recuperare a copiilor cu autism.
Pana acum membrii asociatiei au incercat sa gaseasca sponsori pentru a putea incepe programul de recuperare cat mai repede posibil, astfel, asociatia a strans bani pentru achizitionarea mobilierului ( masute, scaunele si rafturi), am primit de la o gradinita mocheta folosita anul trecut care este in buna stare.
http://www.dilemaveche.ro/index.php?nr= ... ol&id=4869
Iaromira POPOVICI
Minunea de la Feteşti
Prin Feteşti trecem în drumul nostru spre mare şi, pentru majoritatea dintre noi, rămîne doar atît: o localitate de tranzit, un punct pe hartă. Puţini am coborît din tren să-l vizităm. De altfel, trenul şi instituţiile sale reprezintă un punct important pentru oraş, mulţi dintre locuitorii săi găsind aici un loc de muncă.
Dacă totuşi ne-am opri să-l vedem, am ajunge pe un bulevard lung, cu blocuri cenuşii, pe o parte şi pe alta, specifice, am putea spune, oraşelor de provincie medii româneşti. Nimic care să ne atragă în mod special atenţia, cu excepţia, poate, a fostei Case de cultură „Lumina“. Acum se numeşte Galeriile de Artă, director este Gigi Preda, el conduce tot soiul de cercuri şi festivaluri locale (printre care Gala Umorului – „Un bob de veselie“), şi a amenajat şi un muzeu local; mai este şi organizaţia „TREBUIE“, care se ocupă de copiii şi adulţii cu nevoi speciale.
Motorul experienţei personale
Organizaţia „TREBUIE“ nu este prea vizibilă: ca să dai de ea, e necesar să fii informat dinainte, pentru că e ascunsă printre blocuri, în sediul unei foste creşe. Dana Schnel, preşedinta ei, s-a hotărît s-o înfiinţeze în 2002, dintr-un motiv personal: este mama unei fete cu handicap gradul 1, cel mai grav cu putinţă. Pentru fiica ei, la momentul respectiv, pe vremea lui Ceauşescu, nu s-a putut face nimic. Pînă-n clasa a IV-a a învăţat la o şcoală normală. Apoi nu a mai făcut faţă. În anii următori, dna Schnel a încercat încadrarea ei într-o clasă specială: de acolo, „copilul a ieşit călcat în picioare şi cu un tratament administrat total eronat: ce-i dădeam eu într-un an, a înghiţit acolo într-o lună, pentru a evita conflictele“.
Modelul ei este acelaşi cu al mai multor persoane care au înfiinţat ONG-uri: motorul personal. Sau, mai tranşant spus, al exasperării personale în faţa neputinţei de a rezolva problemele cuiva apropiat, pe căi normale, legale şi limpezi. Termenul de „exasperare“ poate căpăta, în acest context, o conotaţie nu numai pozitivă, ci şi constructivă: persoanele întreprinzătoare şi ajunse la limita posibilităţilor existente pot, dinamizate de această stare, să întreprindă ceva nou, care – speră ele – va rezolva sau măcar îmbunătăţi situaţia lor, dar va schimba şi sistemul. Principiul pe care acest tip de iniţiative par să funcţioneze, este unul de la particular la general, dar, în mod evident, benefic şi mobilizator pentru societate: găsind o soluţie problemei tale, perpetuezi modelul, şi pentru alte situaţii similare. Poate că tocmai acest mecanism stă la baza creării unei societăţi civile reale.
Dna Schnel, modestă de felul ei, consideră că, pentru a face aşa ceva, trebuie să fii sufletist şi să ai vocaţie. Nu-ţi trebuie neapărat pregătire de specialitate; a întîlnit destui specialişti care nu păreau să înţeleagă deloc problemele celor cu dizabilităţi: „Este inadmisibil ca, ducîndu-te cu copilul cu handicap gradul 1, care e tot timpul agitat, la Comisia de expertiză, psihologul de acolo să-ţi spună: «Ieşi, mămico, afară, şi stăm de vorbă cînd se linişteşte»“.
Ea însăşi, funcţionară la CFR, este cît se poate de sufletistă: legislaţia şi restul, le-a învăţat din mers, de nevoie. „TREBUIE“ – organizaţie pentru copii şi adulţi cu nevoi speciale – şi-a început activitatea în 2002. Dna Schnel a bătut, pur şi simplu, pe la mai multe uşi, pentru a realiza şi în Feteşti un centru care să ocrotească copiii cu dizabilităţi. Li s-a dat un sediu: în clădirea destinată unei creşe, etajul 1 era nefolosit (nimeni nu s-a gîndit cum pot ajunge cei cu probleme locomotorii acolo...). Centrul de zi s-a putut constitui cu o finanţare a Fondului Român de Investiţii, şi sala de kinetoterapie, cu o alta, de la fundaţia „Smile“.
O sursă de venit pentru familie...
Dna Schnel ne descrie diversele etape ale luptei pentru înfiinţare – căci tot proiectul poate fi considerat o bătălie cu mentalităţi depăşite, prejudecăţi şi interese: „La o întîlnire pe care am avut-o cu părinţii, gîndindu-mă ce trebuie să fac, am rămas uimită că aceşti oameni nu s-au gîndit niciodată la recuperarea copiilor lor. Tot timpul erau interesaţi de ajutoarele din partea statului. Întrebările de la întîlnire au fost: dacă ofer ajutoare, dacă le ofer posibilitatea să se angajeze, dacă, venind aici, copiii primesc un surplus la alocaţie. Dar nimeni nu m-a întrebat dacă există vreo posibilitate ca acei copii să se recupereze într-o oarecare măsură“. Trist, dar adevărat: în multe familii, persoanele cu dizabilităţi reprezintă o sursă de venit. În momentul în care acea persoană ajunge la un grad de recuperare – explică dna Schnel – multora dintre membrii familiei le e teamă că pierd ajutorul de la stat, şi sistează venirea la centru. Alte familii îi folosesc la muncile cîmpului pe tinerii cu dizabilităţi, deşi suferă de un handicap gradul 2: mentalitatea este, probabil, că astfel îşi justifică mîncarea pe care o primesc.
La respectiva şedinţă din 2002, doar două persoane au fost interesate de iniţiativa dnei Schnel, dar nu erau genul de oameni care să te împingă să faci ceva – îşi continuă povestirea interlocutoarea noastră. Aşa că tot ea s-a descurcat, bătînd pe la diverse uşi în domeniu: organizaţia naţională „TREBUIE“ i-a acceptat ca filială independentă.
Metode de supravieţuire
Din 2002 încoace, „TREBUIE“ s-a chinuit să supravieţuiască prin proiecte proprii, nimeni n-a oferit spontan vreo sponsorizare. Dana Schnel a învăţat să umble de colo-colo pentru a „cerşi“ finanţări. Aşa a reuşit să colaboreze cu Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Handicap, cu Ministerul Muncii, cu United States Agency for International Development (USAID), din nou cu Fondul Romån de Dezvoltare Socială (FRDS), dar şi cu Coca-Cola, Tuborg, ba chiar cu întreprinzători locali: pentru atelierul de tîmplărie, au contract de parteneriat cu o unitate din zonă, care le livrează materialul necesar. O altă societate locală a promis să-i preia pe „absolvenţii“ atelierelor de tîmplărie şi croitorie.
Pentru a junge aici, organizaţia a contactat o mulţime de întreprinderi. Unii nici nu au catadicsit să-i primească, deşi nu cereau, la o fabrică de confecţii, decît resturile din materialele lor. Alţi directori şi-au exprimat deschis părerea despre „handicapaţi“: în rezumat, aceştia nu ar trebui să se nască şi, în cazul în care totuşi o fac, ar trebui suprimaţi.
Deşi „TREBUIE“ lucrează în regim de voluntariat, a găsit totuşi o cale să-şi plătească asistenţii sociali: prin Legea 34/1999, salariile acestora sînt achitate de Ministerul Muncii, atîta timp cît organizaţia plăteşte cheltuielile adiacente către stat. Specialişti au avut de la început – observă dna Schnel: logopezii, psihologii, kinoterapeuţii au venit, crezînd că vor fi plătiţi, dar şi, poate, pentru că le-a plăcut munca pe care o făceau. Copii erau, slavă Domnului, destui – 40 –, care veneau zilnic, în ciuda lipsei unui mijloc de transport oficial (acum îi aduce o maşină a Primăriei). De altfel, Feteştiul „stă bine“ la persoane cu dizabilităţi, existînd cam 400 de astfel de persoane în localitate, dintre care în jur de 190 cu gradul 1 de handicap.
Istorie şi rezultate
La început, Centrul era ca un fel de grădiniţă: copiii cu dizabilităţi veneau aici şi socializau. Mulţi dintre ei, care pînă atunci nu vorbeau, au început s-o facă: acum copiii din jur îi priveau cu aceiaşi ochi, nu mai rîdeau de ei... Era un băieţel, de pildă, de 7 ani, autist, care imediat ce venea la Centru, rupea un codru de pîine şi se băga cu el sub pat. După un an şi ceva, la serbarea de 1 Iunie, în faţa unui auditoriu respectabil, acel copil a fost în stare să spună o poezie.
Proiectul cu FRDS a urnit bolovanul. Cu cei 20.000 de dolari de la ei, Dana Schnel a reuşit să plătească oamenii, să amenajeze spaţiul, să cumpere materialele necesare. Finanţarea s-a terminat în 2004, după care au urmat mai multe cu Autoritatea Naţională pentru Persoane cu Handicap, dintre care cea mai importantă este pentru miniateliere, şi de la Ministerul Muncii, care a contribuit la achiziţionarea materialelor didactice pentru copii, la igienizare...
O altă realizare importantă a organizaţiei este obţinerea unei clase speciale, aprobată de Ministerul Educaţiei. După multe alte „lupte“, dna Schnel a obţinut aprobarea pentru această clasă în anul şcolar 2005-2006. Bătăliile s-au datorat faptului că toţi cei la care se ducea considerau că trebuie să fie vreo afacere la mijloc, dacă se zbate atîta pentru „handicapaţi“, dar şi mentalităţii generale din învăţămînt faţă de aceşti copii: cei cu probleme repetau de trei ori, să zicem, clasa I, apoi li se făcea un referat că nu se pot încadra, că nu se adaptează, şi erau scoşi din statistici. Asta era mai de mult: acum – continuă dna Schnel – se pare că noile prevederi ale Ministerului sînt ca aceştia să promoveze, chiar dacă nu ştiu nimic.
După aprobarea clasei speciale (cu 15 copii în loc de 8, cît e legea pentru cei cu dizabilităţi), Inspectoratul a trimis la Centru un învăţător. Alegerea se pare că nu a fost cea mai fericită, pentru că domnul în cauză nu ştia să lucreze cu copiii cu nevoi speciale. El a încercat să-i înveţe alfabetul într-un semestru şi să le dea autodictare, lucruri pe care un copil cu un coeficient de inteligenţă de 30-40 nu-l poate face... Pe lîngă inadecvarea programei, respectivul învăţător ţipa la copii, ba chiar îi bătea. Deşi dna Schnel a spus aceste lucruri, nu a fost luată în seamă, pe motiv că nu e de specialitate.
Acum, în sfîrşit, cu chiu, cu vai, au obţinut o învăţătoare cu pregătire specială pentru copiii de la centru.
Copii şi adolescenţi
Sînt 65 de copii şi adulţi asistaţi. Ei „se pot recupera“ (aceasta e formula consacrată), dar nu fără contribuţia familiei. Cei de la organizaţie îmi dau exemplul unei fetiţe, Maria Ristea, cu pareză spastică: era adusă de bunica ei, într-o perioadă, zilnic, de la 4 km, cu căruţul de butelie. Reuşise să stea în fund nesprijinită, să recunoască, pe plăcuţele cu imagini, diverse lucruri, pe care să le arate cînd îşi dorea ceva, pentru că nu putea să vorbească. La un moment dat, mama a luat-o de la bunică şi nu a mai adus-o la Centru. Acum stă acasă, dar numai culcată pe spate.
Copiii de aici pot evolua – ni se explică –, dar numai cu ajutorul familiilor: îşi pot menţine progresele atîta timp cît şi părinţii lucrează cu ei acasă.
În clasele speciale, copiii stau liniştiţi în bănci. Alături de învăţătoare şi de asistenta socială. Unii desenează – „Un copac cu mere“, „O piscină“, „Animale“ – îmi destăinuie un băieţel. Ştiu să facă bastonaşe, linioare, să deseneze, să cînte... Ba chiar, cei mai avansaţi pot copia după carte „cuvinte întregi“ – după cum îmi spune Maria Dogan, de 16 ani... Căci clasele astea le pot face aproape la orice vîrstă...
Dana Constantin, învăţătoarea, îmi relatează că cei mai mari pot face propoziţii, pot scrie la tablă, pot face adunări şi scăderi... Se ajunge pînă la transcriere şi la citirea pe litere...
Sigur că aici e mai greu decît într-o clasă normală... Mai ales că progresele nu sînt constante, o zi poate fi mai bună, alta mai puţin...
Există şi unele impresionante, precum Daniela, care suferă de disartrie: nu se poate exprima, are şi afecţiuni locomotorii... în schimb, asimilează foarte bine prin limbaj non-verbal, non-corporal, al semnelor. Nu are complexe şi, în felul ei, participă, cu bucurie, la activităţile celorlalţi copii. Cît am fost eu acolo, tocmai scrisese „mama“ pe tabla cu litere.
Aceeaşi bucurie par s-o aibă şi băieţii de la miniatelierul de tîmplărie. La 20 de ani sînt foarte mîndri că pot face mese, scaune, cuiere sau case şi pătuţuri de păpuşi. Nu le fac la întîmplare, ci conform unor planuri ale meşterului care îi învaţă, sau chiar ale lor personale. O dată la 3 sau la 6 luni, se organizează expoziţii cu produsele lor. Deocamdată sînt afişate, vioi colorate, pe rafturile încăperii. Măcar cei de aici au şansa unui viitor loc de muncă. Ceilalţi, cei mai mici, o au pe cea a unor ore petrecute plăcut, dacă e să ne rezumăm la atît şi să nu privim în perspectivă.
Deoacamdată, Dana Schnel consideră că persoanele cu dizabilităţi sînt luate în seamă numai cînd e vorba de vreo campanie electorală sau de Uniunea Europeană. Exemplul ei personal dovedeşte însă că se pot face lucruri, dacă nu „mari“, măcar normale, şi cu mijloace puţine, dar destulă dăruire.