Cum sa imi ajut baietelul

Moderator: moderators

Cum sa imi ajut baietelul

Postby Ioanacos » Mon Nov 27, 2017 10:48 am

Buna ziua, tururor! Sunt mamica lui Lucas! Vineri am facut doi ani! Am nevoie de sfatul dumneavoastra! Lucas este diagnoaricat cu tulburare pervaziva de dezvoltare! Eu ca si mama sunt distrusa! Plang mereu de doua saptamani! Dar, in acelasi timp vreau sa imi ajut copilul! Lucas a inceput terapia la centrul Micul Print, Bistrita! 5 zile pe saptamina, de la 10 la 12! Va rog sa ma sfatuiti cum pot sa il ajut si eu acasa! Recomandati-mi ce carti m-ar ajuta sa il inteleg si eu sa prind speranta! Va multumesc mult! Lacrimile imi curg pe obraji tastand aceste randuri...
Ioanacos
 
Posts: 1
Joined: Sun Nov 26, 2017 2:57 pm

Re: Cum sa imi ajut baietelul

Postby poly » Thu Mar 08, 2018 10:05 pm

Sunt multe cai de ne ajuta copii chiar daca fac terapie cu cineva profesionist. Poti citii postarile mele de la rubrica MEMORIALUL DURERII...COPII AUTISTI SI FAMILIILE LOR (terapia noastra prin joaca). Povestesc acolo cam ce fac eu acasa cu al nostru. Tot pe acest forum poti citi tot ce a scrsi shakalul chiar daca postarile lui sunt vechi, da o gramada de sugestii si daca mai cauti mai sunt si altii. Totul e sa nu ne descurajam si sa ne pierdem speranta. Incearca sa nu vezi doar partile care nu iti plac la copil, cauta ce are ingeresc, sigur vei gasi ceva. Copilul e inca micut, chiar daca nu raspunde bine la o terapie, cauta altceva. Aveti timp sa incercati si in paralel. Nu evolueaza cu ABA, incercati metoda Denver, Son-rise, terapia cu animale sau video-modeling, sau orice altceva, numai incercati. Nu va plangeti de mila, apucati taurul de coarne si nu asteptati minuni peste noapte, rezultatele vor veni va asigur daca lucrati zilnic cu copilul. Multe carti au fost traduse si in limba romana, dar un bun inceput este sa cititi cam tot ce s-a scris pe forumul asta in materie de terapii. Eu m-am inspirat f mult de aici. Va urez putere de munca!
poly
 
Posts: 44
Joined: Tue May 31, 2016 10:02 pm

Re: Cum sa imi ajut baietelul

Postby poly » Fri Mar 09, 2018 7:14 pm

Uite ti-am copiat de aici de pe site postarile membrului Milena. Sunt vechi dar f utile de la rubrica terapii/Instrumente concrete de lucru. te sfatuiesc aici pe site sa intri in bara de sus la Members acol ogasesti toti membrii in ordinea alfabetica si iti indica si cate mesaje au scris fiecare. Incepe cu cei care au scris cele mai multe mesaje, vei avea surpriza sa gasesti multe idei concrete.
,,Sus-jos
by Milena » Tue Aug 10, 2004 1:14 pm
In parc

Mara s-a trezit. A cascat, a ridicat manu]ele sus si s-a dat jos din pat.

Azi mergem in parc! a spus mama zambind.

Mara se da pe balansoar cu fratiorul ei. Sus – jos! Sus – jos!

Apoi se dau pe leagane, pana sus-sus de tot.

Dar distractia lor preferata e saritul pe plasa elastica. Cine poate sa sara cel mai sus? Copiii bat din palme fericiti.

Tata il ia in brate pe Mihai, iar Mara merge pe jos, tinand-o pe mama de mana. Acum merg spre casa.

A fost o zi foarte frumoasa pentru toti.

ianuntru-afara
by Milena » Tue Aug 10, 2004 1:25 pm
O zi obisnuita

Afara ploua. Mara si Mihai privesc afara, pe geam. Inauntru, in casa, e bine si cald.

“Haideti sa ne jucam cu saculetul fermecat! spune tata.
Am pus in el cateva jucarii. Voi trebuie sa bagati manuta inauntru si sa ghiciti jucaria pe care ati prins-o.”

Prima e Mara. Ea baga manuta in saculet. “E ceva tare pufos!” chicoteste fetita. “Cred ca e iepurasul colorat.”

“Scoate-l afara sa vedem!” zice tata. Intr-adevar, era Colorel, iepurasul preferat al Marutei.

Acum e randul lui Mihai. Baga si el manuta inauntru, in saculet. “E ceva cu roti! Masinuta mea cea noua!”

Copiii sunt bucurosi.

Mama intra in camera si spune: “S-a oprit ploaia! Acum putem iesi afara sa ne plimbam!”
cald-rece
by Milena » Tue Aug 10, 2004 1:31 pm
La plimbare

E o zi frumoasa de vara. Soarele e fierbinte si incalzeste lucrurile din jur.

“Mara, pune mana pe piatra aceasta, sa vezi cat e de calda!” spune mama.

“Au! Arde! Striga Mara si-si ridica repede degetele de pe piatra.

Plecam mai departe. Tata ne invita pe o terasa.

Mara vrea o inghetata. “E foarte rece, dar e buna”, spune Mara zambind.

Mihai bea un suc nu foarte rece, sa nu-l doara gatul.

Tata si mama beau cate o cafea. Din canile lor se ridica aburi.
“Ce inseamna asta?” intreaba tata.
“Ca e fierbinte cafeaua”, spune Mara.

Mihai bate din palme. E bucuros ca Mara a stiut raspunsul.

mic-mare
by Milena » Tue Aug 10, 2004 1:37 pm
Ne jucam “de-a mic-mare”


“E ora de joaca! spune tata. Asezati-va pe covor. Am pregatit cateva lucruri, sa vedem daca le recunoasteti: o lingura si o lingurita, o perie pentru par si o periuta de dinti, un papuc de-al mamei si un papuc de-al lui Mihu. Le punem pe toate intr-o cutie si incepem sa ne jucam.”

“Cine vine sa gaseasca peria mare?”
“Eu, zice Mara. Uite-o, am gasit-o”.
“Bravo! Acum, Mihai, vino si gaseste peria mica.”
Mihu isi ia papucul.
“Nu e bine, spune Mara. Asta e peria mica.”
Tata pune papucul la loc in cutie.

“Cine vine sa gaseasca lingura mica?”
“Eu, spune Mara. Uite-o, am gasit lingurita.”
“Bravo! Acum, Mihai, vino si gaseste lingura mare!”
Mihai isi ia din nou papucul.
“Nu e bine, spune Mara. Asta e lingura mare!”
Tata pune papucul la loc in cutie.

“Cine vine sa gaseasca papucul mare?”
“Eu, zice Mara. Uite-l, l-am gasit!”
“Bravo! Acum, Mihai, vino si gaseste papucul mic.”
Mihai isi ia papucul si incearca sa se incalte.
“Bravo, Mihai, ai reusit sa gasesti papucul mic”, spune Mara zambind si batand din palme.

by Milena » Tue Feb 08, 2005 12:47 pm
Prin bunavointa lui cancan, postez mai jos un model de program intocmit la o clinica din Belgia pentru un baietel de 6 ani diagnosticat cu autism infantil.


PROGRAMUL: Imită acţiunile cu obiectele
• Procedeu: plasaţi două obiecte identice pe masă. Aşezaţi-vă în faţa copilului. Captaţi-i atenţia. Spuneţi-i: ‘fă la fel’, în acelaşi timp ce dvs. deja realizaţi o acţiune cu un obiect. Stimulaţi copilul să realizeze acţiunea şi recompensaţi-i răspunsul. Diminuaţi stimulările în timpul încercărilor ulterioare ale copilului. Recompensaţi în diferite moduri răspunsurile obţinute cu cel mai slab nivel de ajutor acordat. La sfârşit, recompensaţi doar răspunsurile corecte realizate fără ajutor.
• Cerinţă sugerată: să se aşeze pe scaun.
• Sugestii pentru ajutor: ghidaţi-l fizic pe copil pentru a realiza activitatea
Instrucţiune: ‘Fă la fel’ /Răspuns/ Data de debut/ Data de realizare
1. Pune un cub în coş
2. Sună din clopoţel
3. Împinge o maşină
4. Scutură un material
5. Bate la tobă
6. Îşi pune căciula pe cap
7. Mâzgăleşte
8. Se şterge la gură
9. Bate cu ciocanul
10. Agită o jucărie care sună
11. Hrăneşte o păpuşă
12. Duce receptorul la ureche
13. Bea din pahar
14. Suflă în trompetă
15. Se piaptănă
16. Se joacă cu o păpuşă
17. Modelează din plastilină
18. Introduce o piesă într-un recipient
19. Dă un pupic la o păpuşă
20. Lipeşte o hârtie
21. Altă acţiune
22. Altă acţiune
 Sfat util: încercaţi imitaţii ludice pe care copilul le va aprecia

PROGRAMUL: Stabileşte contactul vizual
1. Pentru a răspunde la numele său: - Aşezaţi-vă pe un scaun în faţa copilului. Strigaţi copilul pe nume şi în acelaşi timp stimulaţi contactul vizual cu ajutorul unui aliment sau obiect apreciat, aşezate la nivelul ochilor. Când copilul a stabilit contactul vizual pentru o secundă, daţi-i obiectul sau alimentul. Cu timpul, strigaţi copilul şi întârziaţi apariţia stimulului vizual câteva secunde pentru a sesiza dacă copilul vă priveşte singur, fără stimul. Recompensaţi în diferite moduri răspunsurile obţinute fără stimulare vizuală. Felicitaţi copilul ori de câte ori vă priveşte spontan.
2. Pentru 5 secunde: - Repetaţi procedura 1. Copilul trebuie să menţină contactul vizual timp de 5 secunde înainte de a fi recompensat. Recompensaţi în diferite moduri răspunsurile obţinute fără stimulare vizuală.
3. În timpul jocului: - Daţi un joc de masă copilului. Aşezaţi-vă în faţa sa şi rostiţi-I numele. Stimulaţi-l să vă privească şi recompensaţi răspunsul. După aceea, diminuaţi stimulii. Recompensaţi în diferite moduri răspunsurile obţinute cu cea mai mică stimulare.
4. La distanţă: - Folosiţi aceeaşi procedură ca şi la 3, însă aşezaţi-vă la o distanţă din ce în ce mai mare. Spuneţi numele copilului şi tentaţi-l să vă privească. După care, diminuaţi ajutorul. Recompensaţi în diferite moduri răspunsurile obţinute cu cel mai mic nivel de stimulare. Pe urmă, încercaţi să măriţi distanţa între dvs. şi copil.
5. Pentru instrucţiunea”Uită-te la mine!”- Aşezaţi-vă pe un scaun în faţa copilului. Rostiţi: ”Uită-te la mine! ”. Folosiţi acelaşi procedeu ca la 1.
• Material didactic: alimente sau obiecte
• Cerinţă sugerată: să se aşeze pe scaun
• Sugestii pentru ajutor: Plasaţi obiectul la nivelul ochilor şi ghidaţi privirea copilului până în dreptul bărbiei dvs. pentru a stabili contactul vizual. Măriţi timpul de interacţiune cu 2 secunde de fiecare dată.

Instrucţiune/Răspuns/ Data de debut/ Data de realizare

(1-4) Numele copilului
(5) ”Uită-te la mine!” (1-5) Stabileşte contactul vizual
1. Pentru 1 secundă
2. Pentru 5 secunde

3. În timpul jocului
4. La distanţă
5. Răspunde la: ”Uită-te la mine!”
 Sfat util: asiguraţi-vă că respectivul copil vă priveşte pe dvs, şi nu jucăria preferată


PROGRAMUL: Imită mişcările mari
• Procedeu: Aşezaţi-vă pe un scaun în faţa copilului. Captaţi-i atenţia. Daţi instrucţiunea: “Fă la fel!”, timp în care realizaţi o mişcare amplă. Stimulaţi copilul să execute măcar un gest şi recompensaţi răspunsul. Diminuaţi stimulările în timpul încercărilor ulterioare ale copilului. Recompensaţi în diferite moduri răspunsurile obţinute cu cel mai slab nivel de ajutor acordat. La sfârşit, recompensaţi doar răspunsurile corecte realizate fără ajutor.
• Cerinţă sugerată: să se aşeze pe scaun.
• Sugestii pentru ajutor: ghidaţi-l fizic pe copil pentru a realiza activitatea
Instrucţiune: ‘Fă la fel’/Răspuns/ Data de debut/ Data de realizare
1. Loveşte masa
2. Bate din palme
3. Face cu mâna la cineva
4. Ridică braţele
5.
6. Îşi atinge gambele
7. Îşi scutură capul
8. Îşi clatină capul
9. Se învârteşte în jurul său
10. Îşi ascunde faţa cu mâinile
11. Îşi atinge umerii
12. Sare
13. Se îmbrăţişează
14. Îşi atinge burtica
15. Merge
16. Îşi întinde braţele
17. Prinde cu mâinile un mâner
18. Îşi freacă mâinile
19. Îşi atinge capul
20. Altă acţiune
21. Altă acţiune
 Sfat util: unii copii învaţă să imite mai repede obiectele (de ex., să pună un cub într-un recipient, să agite o jucărie), decât să imite mişcări globale. După ce copilul învaţă să imite 5 mişcări, încercaţi altele noi; se poate ca această abilitate să se generalizeze în timp.

PROGRAMUL: Imită mişcările fine
• Procedeu: Aşezaţi-vă pe un scaun în faţa copilului. Captaţi-i atenţia. Daţi instrucţiunea: “Fă la fel!”, timp în care realizaţi o mişcare fină. Ajutaţi copilul să execute mişcarea şi recompensaţi răspunsul. Diminuaţi stimulările în timpul încercărilor ulterioare ale copilului. Recompensaţi în diferite moduri răspunsurile obţinute cu cel mai slab nivel de ajutor acordat. La sfârşit, recompensaţi doar răspunsurile corecte realizate fără ajutor.
• Cerinţă sugerată: să se aşeze pe scaun şi să imite mişcările motricităţii grosiere.
• Sugestii pentru ajutor: ghidaţi-l fizic pe copil pentru a realiza activitatea
Instrucţiune: ‘Fă la fel’/Răspuns/ Data de debut/Data de realizare
1. Îşi atinge palmele una de alta
2. Închide şi deschide pumnii
3. Îşi atinge degetul indicator
4. Îşi atinge degetul mare
5. Îşi mişcă degetele
6. Îşi freacă mâinile una de alta
7. Îşi atinge degetul mare cu indexul
8. Arată spre părţile corpului
9. Atinge palma cu indexul
10. Arată cu indexul
11. Îşi ridică degetele mari
12. Alt gest
13. Alt gest
14. Alt gest
 Sfat util: Când lucraţi la acest program, amintiţi-vă de dezvoltarea motrică generala ‘normală’. Mulţi copii mai mici de 3 ani întâmpină dificultăţi la nivelul motricităţii fine.


PROGRAMUL: Imită mişcările motricităţii orale
 Procedeu: - Aşezaţi-vă pe un scaun în faţa copilului. Captaţi-i atenţia. Daţi instrucţiunea: “Fă la fel!”, timp în care realizaţi o mişcare la nivelul gurii. Ajutaţi copilul să realizeze mişcarea respectivă şi recompensaţi răspunsul. Diminuaţi ajutorul pe parcurs. Recompensaţi în diferite moduri răspunsurile obţinute cu cea mai mică stimulare. În final, nu recompensaţi decât răspunsurile corecte realizate fără ajutor.
• Cerinţă sugerată: să se aşeze pe scaun, să stabilească contactul visual, să imite mişcările motricităţii globale şi fine
• Sugestii pentru ajutor: Utilizaţi material ajutător pentru a uşura activitatea (o trompetă, baloane de săpun etc)

Instrucţiune/ Răspuns/Data de debut / Data de realizare

1. Deschide gura
2. Scoate limba
3. Îşi prinde buzele cu mâna
4. Îşi atinge dinţii
5. Suflă aerul pe gură
6. Zâmbeşte
7. Se încruntă
8. Dă pupic
9. Îşi plimbă limba pe suprafaţa dinţilor
10. Îşi pune dinţii superiori pe buza de jos
 Sfat util: Evaluaţi obiectivele acestui program. Dacă scopul este imitarea verbală, este preferabil să utilizaţi simultan un sunet cu o mişcare. Dacă întâmpinaţi dificultăţi pentru pornirea mişcării, folosiţi o oglindă.

PROGRAMUL: Execută instrucţiuni simple
 Procedeu: - Aşezaţi-vă pe un scaun în faţa copilului. Captaţi-i atenţia. Daţi instrucţiunea. Stimulaţi copilul să execute sarcina şi recompensaţi răspunsul. Diminuaţi ajutorul pe parcurs. Recompensaţi în diferite moduri răspunsurile obţinute cu cea mai mică stimulare. În final, nu recompensaţi decât răspunsurile corecte realizate fără ajutor.
• Cerinţă sugerată: pentru instrucţiunea nr. 2: să se aşeze pe scaun
• Sugestii pentru ajutor: ghidaţi-l fizic pe copil pentru a realiza activitatea

Instrucţiune/Răspuns/ Data de debut / Data de realizare

1. “Stai jos”
2. “Ridică-te”
3. “Vino aici”
4. “Jos mâinile”
5. “Fă pa”
6. “Îmbrăţişază-mă”
7. “Ridică mâinile”
8. “Întoarce-te spre….”
9. “Bate din palme”
10. “Sari”
11. “Dă-mi pupic”
12. “Aruncă ..”
13. “Închide uşa”
14. “Trimite un pupic”
15. “Aprinde lumina”
16. “Ia o batistă”
17. “Dă drumul la muzică”
18. “Pune pe raft”
19. “Bate palma”
20.
 Sfat util: Alegeţi instrucţiunile pe care le poate executa copilul şi care îl vor ajuta să se descurce în viaţa cotidiană


PROGRAMUL:Părţile corpului (receptive şi expresiv)
Procedeu:
1. Identifică părţile corpului : Aşezaţi-vă pe un scaun în faţa copilului. Captaţi-i atenţia. Daţi instrucţiunea: “Atinge…(o parte a corpului)”. Ajutaţi copilul să-şi atingă părţile corpului şi recompensaţi răspunsul. Diminuaţi ajutorul pe parcurs. Recompensaţi în diferite moduri răspunsurile obţinute cu cea mai mică stimulare. În final, nu recompensaţi decât răspunsurile corecte realizate fără ajutor.
2. Denumeşte părţile corpului : Aşezaţi-vă pe un scaun în faţa copilului. Captaţi-i atenţia. Arătaţi spre o parte a corpului dvs. şi întrebaţi: “Ce este aceasta?”. Ajutaţi copilul să numescă părţile corpului şi recompensaţi răspunsul. Diminuaţi ajutorul pe parcurs. Recompensaţi în diferite moduri răspunsurile obţinute cu cea mai mică stimulare. În final, nu recompensaţi decât răspunsurile corecte realizate fără ajutor.
• Cerinţe sugerate:
1) Execută 5 instrucţiuni verbale
2) Identifică părţile corpului şi denumeşte obiecte familiar
• Sugestii pentru ajutor: modelaţi răspunsul sau ghidaţi-l fizic pe copil pentru a realiza activitatea

Instrucţiune/ Data de debut/ Data de realizare

1) “Atinge...”
2) “Ce este aceasta?” Răspuns
1) Atinge o parte a corpului
2) Numeşte o parte

Instructiune/ Data de debut / Data de realizare
1. Capul
2. Piciorul
3. Burta
4. Nasul
5. Gura
6. Genunchii
7. Ochii
8. Urechile
9. Părul
10. Obrajii
11. Umerii
12. Mâna
13. Braţele
14. Degetele
15. Cotul
16. Bărbia
17. Degetele de la picioare
18 Degetul mare de la mână
19.
20.
 Sfat util: Alegeţi părţile corpului care nu sunt foarte apropiate una de alta (de ex., să se înveţe mai întâi copilul să facă discriminare între cap şi picior şi abia apoi între nas şi ochi )

by Milena » Sun Feb 11, 2007 6:54 pm
Aceasta e fisa pe care o completeaza in fiecare zi d-ra psih. care e shadow pentru Mara, la scoala, in functie de observatiile careia continuam interventia si integrarea lui Marut.

FISA DE OBSERVATIE ZILNICA

Data:______________________________
Disciplina:__________________________

Acordă atenţie învăţătoarei şi celorlalţi copii în mod independent (fără atenţionări)
Deloc Cu dificultate Cu uşurinţă
Ridică mâna şi răspunde la întrebări din proprie iniţiativă
Deloc Cu dificultate Cu uşurinţă
Participă la activităţile de grup din proprie iniţiativă
Deloc Cu dificultate Cu uşurinţă
Îndeplineşte instrucţiunile învăţătoarei singură
Deloc Cu dificultate Cu uşurinţă
Ridică mâna şi pune întrebări adecvate din proprie iniţiativă în vederea rezolvării unui exerciţiu
Deloc Cu dificultate Cu uşurinţă
Răbdare, toleranţă la frustrare
Deloc Cu dificultate Cu uşurinţă
Tranziţia de la o materie la alta în mod independent
Deloc Cu dificultate Cu uşurinţă

Pauză
Participare la jocuri
Deloc Cu dificultate Cu uşurinţă
Iniţierea jocului
Deloc Cu dificultate Cu uşurinţă
Contribuţia verbală la joc
Deloc Cu dificultate Cu uşurinţă
Motricitatea
Deloc Cu dificultate Cu uşurinţă
Atenţie la nevoile celorlalţi copii
Deloc Cu dificultate Cu uşurinţă

Mentiuni, observatii, sugestii, recomandari

Se completeaza in fiecare zi de scoala, pentru fiecare materie si fiecare pauza de catre cel care insoteste copilul la scoala, sau, daca nu are nevoie de assistant teacher, poate fi completatade invatatoarea/ educatoarea insasi. Dupa o vreme, ai un grafic foarte clar al prioritatilor, al abilitatilor, dar si al dificultatilor pe care le intampina copilul, intr-un tablou extrem de concret.

Bineinteles, obiectivele urmarite sunt diferite de la un copil la altul, fisa de mai sus fiind doar un exemplu.
by Milena » Sat Feb 09, 2008 2:49 pm
Postez mai jos o parte din exercitiile pe care le-am facut cu Mara in urma cu 1 an jumate; evident, se recomanda copiilor care au deja achizitii semnificative in toate planurile de dezvoltare.

Activitati pentru Mara
Exercitii de urmarire cu degetul, creionul:
- a unei scheme grafice, traseu grafic din linii verticale/ orizontale/ curbe
- sa uneasca cu o linie desenele colorate la fel

Sa execute 2 activitati motorii simultane:
- sa se invarta in jurul unui obiect, batand din palme
- sa mearga ridicand genunchii la piept, cu batai din palme (deasupra capului)
- mers: un picior inaintea celuilalt pe o linie imaginara (sau nu), cu bratele departate

Sa execute o activitate motorie + o activitate psihica:
- face pasi si ii numara
- stand intr-un picior spune o poezie (o propozitie)
- paseste pe foi (desenele unor obiecte, culor, forme, animale etc.) numindu-le


Structurare spatiala
1. la comanda, executa deplasari in spatiu (urca!, coboara!, stai pe scaun, stai sub masa, du-te spre dreapta, spre stanga 2 pasi, langa..., stai aproape de... stai departe de... ); scop - cunoasterea conceptelor spatiale, pozitii spatiale, pe rand executate

2. la comanda executa 2 orientari si pozitionari (secventialitate)
- du-te ia mingea si pune-o pe masa
- fa 6 pasi cu mingea tinuta deasupra capului, apoi arunc-o
Scop: cunoasterea ordinii si succesiunii unor activitati motorii; ordinea cronologica a unor gesturi din viata cotidiana

Ex. Aduna-ti hainutele, impatura-le, pune-le in dulap

Structurare temporala:
1. sa relateze utilizand notiuni temporale (inainte/ dupa)
2. durata intervalelor (timp lung, putin)
3. asocierea faptelor (gesturilor) cu concepte temporale (de zi, saptamana, luna, anotimp)

by Milena » Fri Feb 29, 2008 6:41 pm
Buna, adaug inca un set de recomandari pe care le-am primit noi inainte de inceperea programului de invatare a scrierii; observatia din final ne era adresata noua, dar cred ca poate fi valabila in general.

Program de motricitate fina - pentru acasa

1. Exercitii de coordonare bimanuala:
- legarea sireturilor - model simplu; model cu fundita;
- conducerea siretului prin gaurile pantofului;
- insirat margele pe fir sau sfoara;
- incheiat/ descheiat nasturi, fermoar, borcan (capac);
- lergarea la gatul propriu a unui sal (nod; funda) sau la o alta persoana;
- depanat ghem;
- maturat - de urmarit pozitia mainilor pe matura, cum face miscarile specifice;
- decupaj - se urmareste prinderea corecta a foarfecii;
- plierea unei foi de hartie in 2, 4, 8;
- imbracat/ dezbracat: ciorapi, sosete, bluze;
- prinderea clamelor, folosirea lor pentru a prinde obiecte (servetele, bureti etc.);


2. Exercitii perceptiv-motorii (toate modelele din testul Frosig):
- conducerea creionului dupa contur;
- trasarea unor linii intre 2-3-4 puncte;
- copierea unor forme geometrice;
- labirinturi.

Obs. Nu incepeti scrierea pana cand toate exercitiile descrise mai sus nu vor fi facute cu precizie.''
poly
 
Posts: 44
Joined: Tue May 31, 2016 10:02 pm


Return to INTREBARI FRECVENTE

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest