Terapia noastra prin joaca

Moderators: camel, moderators

Sa invatam de la adulti cu autism

Postby poly » Sun Jul 03, 2016 3:16 pm

Cand avem un copil diagnosticat cu autism am vrea sa stim ce simte, ce gandeste, dar cum de cele mai multe ori copilul este non-verbal sau chiar daca vorbeste poate nu o face la un nivel functional sa fie capapil sa ne explice,este greu sa aflam de la el insusi. Aunci ce e de facut. Eu mi-am pornit cautarile pe google unde am scris adults with autism si astfel am gasit bloguri ale persoanelor autiste care se pot exprima, in engleza. Nu am incercat in romana, dar merita incercat. Sunt sigura ca si in Ro sunt adulti sau nu autisti de la care avem multe de invatat.
Pun mai jos niste linku-ri cu niste bloguri care mie imi plac, din nou doar in engleza din pacate.
https://emmashopebook.com/emma/
http://theautisticme.blogspot.ca/
http://www.autismeducationtrust.org.uk/ ... aries.aspx
http://adultswithautism.org.uk/my-journey-with-autism/
http://www.autistichoya.com/p/about.html
Ask an autistic
https://www.youtube.com/results?q=ask+a ... DqAwA%253D
Spor la invatat!
poly
 
Posts: 32
Joined: Tue May 31, 2016 10:02 pm

L'intervention precoce pour enfants autistes

Postby poly » Fri Jul 08, 2016 6:34 pm

A aparut cartea lui L Mottron L'intervention precoce pour enfants autistes. Pt cine nu stie Mottron e un cercetator canadien de origne franceza cu experienta in domeniul autismului. A mai scris o carte acum cativa ani destinata sindromului Aspergers. Cartea de fata este destinata autistilor prototipici cum ii numeste el pe cei care nu vorbesc decat dupa varsta de 5 ani si care nu au deficienta inelectuala. O a treia categorie de autism care nu e atinsa in carte sunt autisti cu deficeinta intelectuala. In fine cartea e o critica la adresa ABA si nu numai. El considera ca aceasta tehnica nu trebuie aplicata la cei cu sindrom Aspergers si nici la copii prototipici. De asemena el propune solutii pentru interventia precoce pentru autisti prototipici, care sunt masuri educative asemanatoare cu cele ale unui copil normal adaptate la necesitatile individuale ale copilului autist.
Am fost surprinsa sa constat ca multe din metodele pe care le-am ales din instinct matern din variata noastra lectura a diverselor terapii existente, se regasesc in recomandarile lui. El recunoaste ca ABA e eficienta in ceea ce priveste crestera IQ doar, si nu este eficienta in ceea ce priveste functionalitatea in societate pe termen lung sau in ceea ce priveste bunastarea unei persoane cu autism. Cartea e in franceza si eu am imprumutat-o de la asociatia de autism de la noi din oras. O recomand cu caldura si e cat se poate de stiintifica.
Last edited by poly on Mon Feb 06, 2017 7:28 pm, edited 1 time in total.
poly
 
Posts: 32
Joined: Tue May 31, 2016 10:02 pm

Re: Terapia noastra prin joaca

Postby poly » Tue Nov 22, 2016 9:00 pm

Nu am mai scris de asta vara pt ca am fost bolnava. Am avut umarul stang blocat cam 5 luni, m-am plimbat din medic in medic pana am primit diagnosticul. Toti a crezut ca e ceva mai grav pt ca in acelasi timp am avut si o bursita la soldul stang. Piciorul mi-a trecut mai repede, dar pt umar inca mai merg la Phizio. Am patit-o datorita faptului ca am facut cu copilul o gramada de ridicari si invartiri prin aer. Asa ca aveti grija dragi parinti si de voi.
Cum spuneam in mesajul din vara, am facut videouri cu cuvinte. Am facut paine, minge, suc, bye-bye. Le spunea pe toate in fata videoului, a reusit sa generalizeze repede doar bye. Am revenit la masa cu aceleasi cuvinte cu imaginea respectiva si nu a functionat. Cand aveam pe masa doar un cartonas cu suc de exemplu se mai intampla sa mi-l dea, dar cand am introdus si paine mi le dadea pe amandoua. Asa ca iar am amanat operatia asta. Am continuat joaca cu animalele preferate si prin august a spus porc, repetand dupa mine cand ne jucam cu porcul. De atunci a repetat dupa mine si rata, pisica, caine, elefant, vaca, gaina. Dupa cateva saptamani, rar a inceput sa le utilizeze singur jucandu-se cu aminalul respectiv. Logopeda m-a sfatuit sa nu mai continui cu video modelingul pana nu reuseste sa generalizeze ce a invatat.
Pt categorisire am utilizat un carton pe care am marcat trei patrate peste care veneam si puneam o pictogramam cu un caine, copilului dandu-i alte doua pictograme cu alti doi caini pe a completa sirul. Am facut asa cu toate animalele pe care stiam ca le stie si pe care le si spunea in alte circumstante, dar cand faceam sirul nu le spunea. Apoi am extins jocul, ii puneam eu primul caine in patrat apoi ii dadeam mai multe cartonase cu animale, pisica, elefantul, gaina si binenteles si cainii pt a acompleata sirul. S-a prins repede si alegea f repede pictogramele cu caini dintre multe alte pictograme pe carei le puneam pe masa. Din pacate tot nu zicea caine. In alta zi cand ne-am plictisit sa tot aliniem doar caini, pisici si alte alea, am lasat catonul cu patrate la o parte si am incercat un alt sir. Am inceput cu un caine si am continuat sirul cu o pisica dandu-i copilului mai multe cartonase cu caini si pisici (intre timp facusem 8 din fecare, dar diferite). A inteles repede si a continuat sirul singur. Cand am termint cele 16 cartonase am aratat cu degetul pe fiecare si le-am numit. Cum ne este obiceiul cand terminam de jucat spun cuvantul terminat si copilul strange totul in cutie (am cutii pt fiecare joc). Numai ca surpriza mi-a fost imensa, pe masrua ce a luat primul cartonas cu cainele a spus "caine" si cand a luat cartonasul cu pisica a spus ''pisica'' si hoapa in cutie; si asa a spus pt fiecare cartonas. A spus de 8 ori caine si de 8 ori pisica (in franceza) punand pictograma corespunzatoare in cutie. Am ramas muta. Am crezut ca nu aud bine. Imediat am incercat caine si masina (aveam cate 8 cartonase pt fiecare). Numai ca atunci cand le-am numit eu, am luat degetelul copilului si le-am aratat, el a tacut. Cand le-am strans, copilul spunea caine, masina, caine, masina .... In zilel urmatoare am facut cartonase cu minge, paine, flori, pantof, si in fiecare saptmana introduc cartonase cu cuvinte noi. De curand a nu mai e nevoie sa ii arat eu cu degetul cartonasul, il arata singur cu degetul si spune cuvantul in acelasi timp cu mine si singur cand le strange. Acum lucram la generalizare, merge mult mai bine pt ca ne jucam zilnic cu animalel de plastic. Apoi am inventat si cantecele pt fiecare animal. Spune spontan minge, paine, bye, cereale (cu toate ca nu am lucrat acest cuvant). Ne-am oprit in stadiul asta, acum lucram la generalizare. Va mai tin la curent cu idei de joaca.
poly
 
Posts: 32
Joined: Tue May 31, 2016 10:02 pm

Motricitate Fina

Postby poly » Wed Nov 23, 2016 8:55 am

Ergoterapeuta sau Occupational therapist sau cum s-o chema in RO (asta nu stiu din pacate) mi-a spus ca pt a reusi sa tina un creion corect in mana si sa aiba forta necesara in degete sa apese si sa scrie sunt neceare niste exercitii premergatoare. La fel si pt lucru cu foarfeca. Mi-a recomandat sa ne jucam cu clesti rufe si cu tot felul de alti clesti. La terapie facea un joc in care punea intr-o tava de facut cuburi de gheata diferite bile de material textil pe care trebuia sa le manipuleze cu un cleste de rufe. Nu a reusit niciodata sa manipuleze clestele cum trebuie, il prindea mai degraba cu toata mana cand era lasat singur, iar cu doua degete o facea doar cu ajutor (modelare). De fapt dupa doua trei incercari se plictisea si incepea sa se smiorcaie. Am incercat si eu in afara terapiei si nu a mers. Am colorat niste tuburi de hartie igenica si am incercat sa le sortam pe culori, manipulandu-le cu niste clesti mai mari decat cei de rufe si asa a functionat mai bine, chiar reusea sa faca si singur dupa cateva nereusite.
Am cumparat un joc pe care trebuia sa insiri pe un siret, niste forme de lemn care aveau o gaura pe mijloc si dadea in final o forma de omida. Am inceput la inceput cu un siret mai gros, dupa care treptaat am redus din grosime. Puteti face jocul cu inele de plastic care sa aiba gaura cat mai larga, dupa care cautati altele cu gaura cat mai mica pana ajungeti la insirat de nasturi, la fel variati si grosimea siretului. La noi asta a functionat mai bine.
Pana la urma am confectionat un alt joc. Am taiat un cerc de carton pe care l-am imparti in 10 arce, fiecare arc l-am colorat cu o culare (deci aveti nevoie de 10 culori diferite), apoi am ales 10 carlige de rufe de lemn, pe care la varf am lipit un cartonas mic in forma de patrat cu culoarea corespunzatoare din arcul dec erc. Copilul trebuie sa fixeze carligul la cularea corespunzatoare de pe carton. Aveti grija sa faceti cercul cu un diametrul suficient de mare ca sa ramana destul loc unde sa ataseze carligul. Asta a functionat din prima fara ajutor, ba mai mult zilnic cauta cartonasul sa ne mai jucam. Apoi am facut acelasi lucru, dar in loc de culori am folosit numere si pe carlig in loc de patratelul cu culaore, am facut patratel cu un numar de la 1-10 (10 carlige - 10 arcuri de cerc). Puteti confectiona cu orice din gama de interes a copilului. Si asta functioneaza perfect, fara ajutor, il facem zilnic. Am avut evaluare la motricitate fina acum cateva saptamani si suntem la media normala. Deci e timpul sa ne apucam de creioane si de foarfeca, ceea ce am si facut. Va povestesc intr-o postare viitoare.
poly
 
Posts: 32
Joined: Tue May 31, 2016 10:02 pm

Noutati de toamna

Postby poly » Thu Nov 24, 2016 7:52 pm

Am inceput gradinita la program de dimineata, 7:30 ore pe zi, cu insotitor 14 ore pe saptmana. Ni s-au redus orele de terapie de la 18 la 14 pe saptamana, iar terapia s-a mutat la gradinita. Tranzitia s-a facut usor pt ca copilul frecventa gradinita la timp partial de 2 ani deja. O data pe saptamana mergem la scoala tot cu insoitor 2:30 ore. Este un program pt copii de 4 ani, al nostru e singurul cu probleme dintr-o clasa de 14. Inca nu comunica si nu socializeaza, dar ii place sa vada alti copii in jurul lui. O data pe saptmana merge pe jos cu gradinita la biblioteca de cartier fara probleme. Chiar a inceput sa vada utiliteatea cartilor si sa ii placa. De trei saptmani acasa se joaca doar cu carti, a renuntat si la animale si la numere, care ianinte erau favorite. Pana si pe toaleta sta cu o carte pe care o rasfoieste interessat.
De f curand a inceput sa arate cu degetul, ceea ce acum cateva luni aveam ca prim obiectiv asta in planul de interventie. Arata cu degetul si pe carte, pe strada cand vrea sa o luam printr-un anume loc, cand vrea o jucarie de pe raftul de sus, fisierul pe care vrea sa i-l deschid pe PC, etc. Asta s-a produs spontan, dupa ce ani am incercat tot felul de strategii fara rezultat. Am facut chiar o mana de carton cu degetul aratator intins cu care ne tot jucam, dar nimic, pana de curand cand luasem o pauza, totusi avand obiectivul in planul de interventie, spontan a inceput sa arate cu degetul.
Cam atat pt azi.
poly
 
Posts: 32
Joined: Tue May 31, 2016 10:02 pm

Noutati de toamna II

Postby poly » Mon Nov 28, 2016 8:04 pm

Am mers pentru prima data cu autobuzul din transportul public fara probleme, chiar i-a placut. Ne-am plimbat prin Mall pe aleea principala de mana. De acum ne va fi indelemnicire placuta la sf de saptamana.
Arata cu degetul pe carte cand il intreb unde e banana, maimuta, Dora, etc. A reusit sa traseze singur linii orizontale. Pt ca le-am trasat mai intai pe cele veerticale a fost greu sa inteleaga ca acum trasam orizontal, ca tot vertical le facea. Acum a inteles principiul, numai ca trebuie sa o trasezeu pe prima sa aiba model. La prima ninsoare pe anul asta, a sarit dimineata din pat si a inceput sa fredoneze Jingle Bell. Apoi in timp ce faceam baita, si-a pus buretele intre picioare (pe post de barca) si cu o lingura de lemn vaslea prin cada fredonand Row row row your boat.
Cum a nins si s-a asternut, merge prin zapada. Anul trecut mergeam cu carutul chiar si la gradinita, care e la 3 minute de mers pe jos. Anul trecut statea pe platforma de lemn si pe scari sa se uite la mine cum ma jucam in zapada si faceam om de zapada si nu facea nici un pas in zapada. La inceput am crezut ca ii e frica de scari, primavara le cobora in fuga.
Acum dimineata mergem la gradi pe jos si ma trege sa o luam prin gazonul oamenilor unde e zapada mai mare.
Am cumparat nisip colorat pe care l-am pus intr-un container mare de plastic, acum e in stare sa intre cu totul daca ar putea in cutie. Anul trecut ocolea orice groapa cu nisip in parc, iar pe plaja vroia numai in brate.
Cam atat pt moment. Ne bucuram de toate micile marile realizari.
poly
 
Posts: 32
Joined: Tue May 31, 2016 10:02 pm

Bizarerii

Postby poly » Mon Dec 19, 2016 4:13 pm

Copilul nostru nu face crize ca rezultat al problemelor de comportament. Face in limitele in care orice copil de varsta lui le face.
In mesajul asta vreau sa vorbesc despre lucruri bizare pe care le face. De exemplu al nostru uneori se trezeste noaptea si pleaca din pat cu patura in cap si se duce la bucatarie si se culca direct pe podea. Alteori o cauta cu lumanarea cum se zice in popor motiv sa faca o criza. Se trezeste in miez de noapte si apinde toate luminile din casa, daca nu il las, se declanseaza criza, daca il las, apoi cauta altceva si criza de plans tot o declanseaza. Alteori ma pune sa stau cu el noaptea cand nu doarme si vrea sa ii cant un cantec, cum nu ghicesc cre il vrea, criza e gata. Sau ma pune sa stau intr-o anumita pozitie cu picioarele sau maineile, daca ma misc, atat imi trebuie. Luni de zile mi-am batut capul sa inteleg de ce face asta. Erogoterapeuta s-a multumit sa-mi spuna ca face parte din spectru ... Dupa am citit in stanga si dreapta am aflat ca si o problema de sanatate ascunsa, care nu se manifesta, sau care se manifesta, dar la copii autisti pt ca nu comunica se manifesta prin actiunii bizare. Am inceut observatia minutioasa, adica imi notam tot ce manca, daca dadea semn ca il doare ceva, raceala, curs nas, crampe la burtica, etc. Si am descoperit ca facea actiuniel bizare enumerate mai sus cand nu reusea sa faca caca in fiecare zi. De fapt al nostru de cand a iesit din pampers e mai tot timpul constipat. Daca treceau tri zile fara caca, imediat actiunea bizara aparea. Mai sa fie mi-am zis. Am luat programare la pediatru si imediat mi-a dat un laxativ. I-am dat laxativul cam 6 luni cu scaun zilnic si nici o bizarerie. Am zis ca poate e o coincidenta. L-am scos de pe laxativ si l-am pus pe un probiotic, numai ca dupa o luna s-a constipat iar, imediat unul din compartomentele enuntate mai sus au aparut. Cum am reluat laxativul, s-a linistit si copilul. Acum isi dau mai rar laxativul, nu zilnic, si am schimbat si probioticul si inca nu s-a constipat.
Sper ca ati prins ideea, daca copilul loveste alt copil, arunca cu jucarii, face orice ca sa declanseze o criza o poate face f bine pt ca il doar ceva sau ceva ii creaza disconfort. Nu va aruncati pe ideea ca are probleme comportamentale, mai intai oate avea o problema de sanatate care ii creaza o problema comportamentala.
poly
 
Posts: 32
Joined: Tue May 31, 2016 10:02 pm

Probleme senzoriale

Postby poly » Mon Dec 19, 2016 5:07 pm

Copilul nostru e f seprait de zgomote puternice, precum aspirator, roboti de bucatarie, salvari, masini de politie, pompieri. Pur si simplu nu e capabil sa se mai miste, paralizeaza instantaneu, isi acopera cu mainile urechiile, se ascunde pe unde poate si ii tremura capul de frica sau de discomfort. Sunt si alte zgomote care il deranjeaza, precum un robinet care curge, o cascada, un topogan de apa la piscina, un dus, in general tot ce are legatura cu apa, cu toate ca iubeste mult sa se joace in apa.
Ergoterapeuta noastra a incercat tot felul de strategii, sa ii puna o casca care sa-l protejeze de zgomot; terapie prin expunere, adica sa expuna copilul la zgomotul deranjeant dar la inceput la intensitate mica, etc. Nimic nu a functionat si am ajuns nici sa mai spal vasele in prezenta copilului.
Apoi m-am pus pe cautat si am gasit ceva cercetari si o legatura intre lipsa de potasiu si probeme snzoriale auditive. Apoi au urmat niste coincidente, cica cu cat mananci mai multa sare cu atat nivelul de potasiu scade. Am urmarit toate alimentele care le mananca copilul (nici una cu potasiu) in schimb e in stare sa bea si apa cu sare asa de mut ii place sarea. Am vorbit cu nutritionista lui si nu a fost de acord sa-i dau supliment de potasiu. Mi-a spus ca daca totusi ma decid pe proprie raspundere sa nu-i dau mai mult de 100mg/zi. Am inceput cu potasiu cloride pudra 100mg, gust oribil de acru-sarat, copilul il lua f rar. Am luat apoi potasiu citrate in sirop, a terminat o sticla care ne-a ajuns cam 3 luni. Am marit doza la 200mg si tot nici o schimbare. Dupa ce am terminat si a doua sticla, am facut o pauza. In pauza problemele s-au intensificat. Am gasit potasiu citrate in forma pura afara aditivi si zahar, in pudra. Timid am incercat 448mg. Juma de doza dimineata si jumate seara. Efectele s-au vazut in prima saptamana, acum spal vasele fara nici o problema cu el alaturi. Dimineata cand mergem la gradi si trecem prin fata sediului de pompieri, o ia la fuga sa trecem mai repede, fara nici o alta manifestare. Sigur nu e o coincidenta.
In cautarile mele am gasit blogul unui parinte care a experimentat potasiu citrate, in engleza din pacate.
https://epiphanyasd.blogspot.ca/2013/03 ... pathy.html
In alt post am sa scriu mai mult despre vitamine si minerale.
poly
 
Posts: 32
Joined: Tue May 31, 2016 10:02 pm

Craciunul unui copil autist.

Postby poly » Fri Dec 23, 2016 6:39 pm

Pana anul asta nu ne-a iesit nici un Craciun. Cand il vedea pe Mos Craciun se repezea urland la el sa ii scoata manusile albe, nu intelegea el de ce sta inauntru cu manusi. Nu a inteles notiunea de cadou, se bucura ca se joaca cu ceva noua si atat. Ca decoratii de Craciun a acceptat pana acum doar beteala. Instalatii luminoase, om de zapada, globulete, il speriau. Intr-un an ne-am riscat si am luat brad sa-l impodobim, a urlat de cum l-a vazut. Pana la urma l-am impodobit in curte, ca sa nu il aruncam.
Anul asta am fost sa-i uram Bun Venit in oras lui Mos Cracium si s-a apropiat de el fericit, cu toate ca tot la manusi s-a repezit. I-a cautat prezenta de cateva ori. Apoi anul asta in fata gradinitei au pus decoratii cu un Mos Craciun calare pe un ren si de cate ori plecam de la gradi se opreste sa-l admire. I-am facut si poze cu Mos Craciun pe care le vizoneaza cu placere. Asa uitandu-se la pozele cu el si Mosul a spus pt prima data Mos Caciun (fara r). Anul asta i-am facut si brad si a pus si el trei globulete pe creangi. I-am luat si un Mos Craciun de lemn, pe care il tine cu el pe masa si cand mananca. Zice Mos Caciun de cate ori il vede in orice situatie fara sa lucram nimic la masa pe tema asta. Cand vine seara de la gradi imi arata cu degetul (asta va fi alta postare) priza pt instalati de lumini. Anul trecut cand trecea pe langa vreo casa din vecini cu decoratii se ascundea sau isi tragea caciula pe fata, iar acum se uita curios. Singura angoasa a ramas omul de zpada, pe care nu il suporta daca e de mari dimensiuni.
Am avut probleme pana acum si cu zapada. Cum iernile la noi sunt lungi si cu multa zapada, nu suporta sa atinga zapada sau sa calce prin zapada. Acum adora zapada, ba chir o ia pe unde e mai mare. Ingana impreuna cu mine cand cant Mos Craciun cu plete dalbe. Acum un an ma intrebam cu groaza daca mai e cazul sa-mi bat capul cu pregatirile de Craciun. Deja ma resemnasem, continunad sa ma rog la Dumnezeu. De anul asta nu mai ma rog pt asta, doar suntem bucurosi din nou ca Hristos s-a nascut! Sarbatori frumoase tuturor si mai ales in suflet!
poly
 
Posts: 32
Joined: Tue May 31, 2016 10:02 pm

O carte scrisa de o persoana autista

Postby poly » Mon Jan 16, 2017 5:47 pm

Am avut marea sansa ca de curand sa citesc L'autisme: au-dela des apparnces La functionnement interne de la structure de pensee autistique. De Brigitte Harrisson.
Cartea de fapt nu da solutii ci e teorie. Autoarea si-a facut si o afacere din asta si ofera solutii terapeutice. Metoda si teoria ei inca nu sunt demonstrate stiintific, dar cateva clase specializate de copii autisit din Quebec au implementat experimental metoda ei. Rezultatele acestui experiment inca nu au fost analizate, exepimentul este inca in curs de defasurare.
Au aparut si alte carti cu rol de ghid in care da solutii concrete. Doua dintre ele le-am gasit la Asociatia de la noi din oras si ma duc azi sa le iau.
Azi mi-am comandat cartea: More Than Words: Helping Parents Promote Communication and Social Skills in Children with Autism Spectrum Disorder Ill Edition by Fern Sussman de la centrul Hanen din Canada. Este o carte pe care mi-a recomnadat-o mai demult o logopeda de aici, dar am neglijat sa o consult.
Cand incep sa aplic din strategiile din cele doua autare mentionate mai sus, public aici. Pana atunci va urez sa fiti rabdatorii si iubitori cu copii vostri, ceea ce imi doresc si mie!
poly
 
Posts: 32
Joined: Tue May 31, 2016 10:02 pm

Carti despre autism cu metode alternative la ABA

Postby poly » Mon Feb 06, 2017 7:24 pm

Tocamai am citit An Early Start for Your Child with Autism: Using Everyday Activities to Help Kids Connect, Communicate, and Learn. de Sally J. Rogers PhD (Author), Geraldine Dawson PhD (Author), Laurie A. Vismara PhD (Author)
De fapt este forma de terapie prin metoda Denver, daca s-a auzit in Ro de asa ceva.
Cartea este o comoara pt parintii care nu au bani de terapie prin alte metode cu profesionisti. Cartea se adreseaza parintilor cu copii autisti de 0-5 ani. Dar sincer activitatile pot fi facute cu copii autisti de orice varsta care nu au achizitionat cunostintele necesare varsei de pana la 5 ani.
Multe sugestii sunt regasite si in Son Rise program. Terapia se face prin joaca in momentele de rutina ale unei zile. Multe din sugestiile care le-am expus eu in alte posturi se regasesc in carte. Cartea exista tradusa si in franceza, de Ro nu stiu.
Mi-a venit si cartea More than words - Hanen Program, nu am cititi-o inca. O sa postez alta data.
Acum sunt in cautari pt o alta carte The Scerts(Tm) Model: A Comprehensive Educational Approach for Children with Autism Spectrum Disorders 2005 de Barry Prizant "Ph.D and Amy Wetherby "Ph.D
Mai vreau sa citesc si The Teacch Approach to Autism Spectrum Disorders 2004 de Gary B. Mesibov and Victoria Shea
Va mai tin la curent cu metode mai ieftine alterative la ABA, care pot fi aplicate si de neprofesionsti cum suntem considerati noi parintii.
poly
 
Posts: 32
Joined: Tue May 31, 2016 10:02 pm

Labeling si noi achizitii

Postby poly » Mon Feb 06, 2017 8:04 pm

Am descis in postarea din Nov 22, 2016 cum am reusit sa invatam cuvinte. Am continuat cu aceeasi metoda care in cazul nostru functioneaza f bine. Am mai invatat, casa, cana, arbore, lumina, scaun, usa. Inca le repetam ca le recunoaste, dar inca nu le zice pe toate.
Metoda asta e mai usoara pt mine decat prin video modeling. Inca nu am renuntat definitiv la metoda cu videouri. Acum vreau sa o introduc iar pt sus-jos, inchis-deschis, mare-mic. Am inceput sa fac video pt sus-jos, dar merge incet. Va mai tin la curent.
Am reusit sa invatam cuvinte si fara sa utilizam sirul de 8 cartonase, pe care acum l-am redus la 5. A invatat banana, brocoli, rosie, mar si alte animale de pe o carte.
Am facut o pauza mai lunga cu lectiile ca am fost bolnavi. Copilul a facut otita dubla si a refuzat sa ia antibiotic. La antibiotic lichid fortat cu seringa vomita, la din cel mestecabil nu il pune pe gura, la cel praf in pilula si pus in suc il simte si refuza sa bea. Nu ne-a ramas decat varianta injectabila, dar de data asta am scapat fara.
Am reusit sa invatam numerele de la 10 la 20, le recunoaste, dar inca nu le zice pe toate, dar inca le mai lucram. Stim si alfabetul cu exceptia a K, X si Q, dar si aici lucram. Am invatat si formele cu exceptia rombului. La culori am introdus maro, roz si gri. La partile corpului stim doar mana, picor, cap, umar, deget de picior dar astea nu-i prea plac si le lucram mai rar.
La terapia ICI platita de guvern ne-au redus numarul de ore la 11 pe saptmana incepand cu ianuarie si asta pana la sf lui Iulie cand face copilul 5 ani, dupa se termina totul la gradi si se incepe scoala, unde terapia se va muta acolo sub o alta forma.
Pe senzorial stam si aici mai bine. Acum ii place sa se joace in nisip. Nu mai e nevoie sa-l pacalesc cu tot felul de jucarii ascunse in nisip. Cum scot cutia cum isi infige mainile in nisip si acum rade cand ii torn eu nisip peste brate mai sus.
Intr-o tava de aragaz de exemplu am pus un strat de bicarbonat de sodiu, iar in doua pahare am pus otet in care am pus colorant alimentar in unul rosu in altul albastru. Apoi cu pipeta luam otet si turnam in tava cu bibarbonat. Efectul e spectaculos ca bicarbonatul face spuma in contact cu otetul si in plus si spuma colorata. La sfarsit ia la framantat praful de bicarbonat ud si colorat. Ii place la nebunie activitatea asta care este usor de organizat si o recomnad calduros.
Nu vreau sa va fortati copii sa invete numerele si alfabetl, noi am facut-o pt ca al nostru e f intereat si se joaca f mult cu numere si litere. Daca copilul nu e interesat nu-l fortati, porniti de la ce ii place sa faca.
Inca nu desenam, doar mazgaleste si face puncte din proprie initiativa. Am invatat sa trasam linii verticale si orizontale. O a descriu alta data metoda.
poly
 
Posts: 32
Joined: Tue May 31, 2016 10:02 pm

Azi sunt trista

Postby poly » Tue Feb 14, 2017 6:34 pm

Maine copilul ar trebui sa mearga cu gradinita la derdelus. Activitatea e pe o partie, intr-un parc si se va intinde pe toata ziua. Vor lua masa la fata locului. Azi educatoarea mi-a spus ca au planificat o eucatoare specializata sa stea cu el la gradi. Drumul cu autobuzul pana la partie nu e asa lung, dar toata ziua e prea mult pt el. In plus maine are si doua ore de terapie pe care altfel le-ar fi ratat. Chiar daca ei nu planificau nimic, ma gandeam sa merg eu sa-l iau acasa dupa doua ore. Pt el e prea mult. Acum ii place zapada, dar nu intratat sa stea toata ziua afara. Apoi pe partie e muzica, galagie. Sunt trista nu pt ca nu merge si el ci pentru ca stiu ca inca nu se poate bucura ca ceilalti copii. Dimineata il duc cu sania la gradi, dar mereu imi arata carutul. Stiu ca nu i-ar place o zi intreaga cu sania. Si totusi sunt trista si am plans.
Acum ceva timp cineva ma acuza ca il las sa se invarta in cerc, ba mai mult il incurajez sa o faca si in sens invers, sau ca il invart cu scanul de birou. La vremea respectiva nu se dadea nici pe topogan in parc. Si atunci am decis ca daca nu se bucura sa se joace in parc atunci de ce sa-l impiedic cand se bucura si el (invartindu-se, sarint pe loc, balansandu-se pe un scaun, etc).
poly
 
Posts: 32
Joined: Tue May 31, 2016 10:02 pm

Creion si foarfeca

Postby poly » Wed Mar 01, 2017 4:57 pm

Am sa povestesc cum am reusit sa tasam linii verticale si apoi mai tarziu si orizontale. Prin octombie anul trecut ne-am apucat de tras linii, pana atunci copilul de fiecare data cand lua un creion in mana si il punea pe hartie doar mazgalea si trasa puncte si cel mai des lovea creionul de foaie, fascinat de zgomot. S-a incercat si la terapie mai zilnic sa se coloreze, si deseneze, dar fara nici un rezultat.
Cum am procedat. Pe o foaie am trasat o linie punctata (la inceput am utilizat mai multe puncte) in capatul de sus al liniei punctate am pus un nr (am inceput cu 1 pana la 3 la inceput) Am trasat cam trei linii punctate pe o foaie de sus in jos pe toata lungim foii. Am trasat fiecare linie punctata cu o culare diferita (din cele favorite ale copilului). Apoi am luat mana copilului si am trasat o linie unind punctele intre ele. Am spus numerele din partea de sus a liniei si am numit culoarea si apoi cu mana mea peste mana lui am trasat linia. Am facut activitatea cam in fiecare zi cam o data pe zi, Dupa cateva zile am trasat doar prima linie cu mana mea peste mana lui, pt restul spuneam numarul, numeam culaorea si el cauta singur creionul colorat si a trasat linia (la inceput f stranb, dar a inteles principiul). Acum am renuntat la numere, si la culori si trasez doar trei puncte unul in capatul de sus, in mijlocul foii si jos detot. Pe prima o trasez eu, apoi ii dau lui creionul si le continua pe celelale. Facem si 8 linii pe o pagina. Aceeasi metoda am folosit-o si pt linii orizontale si a functionat. Acum trasam patrate, dreptunghiuri, scrie litera E,L, F, I, T. Inca are nevoie de model, dar speram sa trecem si peste obstacolul asta.
Puteti sa porniti de la ceva care ii place copilului, puteti pune un abtipild cu obiectul preferat in dreptul fiecarei linii punctate. Liniile la inceput le-am trasat cu o carioca groasa si apoi pe parcurs am redus din ce in ce mai mult grosimea liniei trasate. Speram sa ajungem si sa desenam. Deocamdata coloram interiorul dreptunghiurilor pe care le trasam cu ajutor. Acum facem aceasta activitate mai rar pt ca nu este pritre preferate, dar nu trece saptmana fara sa nu o facem.
Cu foarfeca merge mai greu, dar am prins si aici miscarea. In primul rand trebuie sa urmariti copilul sa vedeti care e mana dominata. Ca daca copilul e stangaci si i puneti in mana o foarfeca ordinara ii va fi aproape imposibil sa o manipuleze. pt stangaci exista foarfeci speciale. Al nostru e dreptaci - deci nici o nevoie. Pt inceput cumparati foarfece de plastic cu varfuri rotunjite, doua daca se poate. Una o manipulati voi parintii cat de des puteti in fata lui, facand tot felul de taieturi amuzante, pe cealata lasati-o la indemna. Noi am inceput cu plastelina. Eu faceam un sarpe si apoi il taiam bucatele. Acum eu fac sarpele si de restul se ocupa copilul. Dintr-un sarpe reuseste sa taie cam 15-20 de bucati fara pauza. La inceput taia doar una ajutandu-l cu mana mea peste a lui. Acum intind din plastelina si foi de placinta si tot el se ocupacu taiatul in fasii. Urmatoarea etapa e sa trecem pe hartie sau carton. Inca nu am ajuns acolo, dar muncim.
Spor la treaba!
poly
 
Posts: 32
Joined: Tue May 31, 2016 10:02 pm

Previous

Return to MEMORIALUL DURERII...COPII AUTISTI SI FAMILIILE LOR

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron