Cum vad educatoarele integrarea copiilor cu autism

Moderators: camel, moderators

Cum vad educatoarele integrarea copiilor cu autism

Postby dora » Sun May 10, 2009 10:05 am

Copilul autist intre nevoia de educatie si intelegere ca si copil cu cerinte educative speciale.



Propunator :
Educatoare : Moisa Florica
Gradinita Nr.2 Adjud, Vrancea







Motto: “Sa-i ajutam mai mult decat iubindu-i!” Unicef


Cerinte/nevoi educationale speciale- C.E.S.
Aceasta sintagma introdusa in terminologia UNESCO in anii ’90,se refera la cerinte in plan educativ ale unei categorii de persoane,cerinte consecutive unor disfunctii sau deficiente de natura intelectuala,senzoriala,psihomotoare,fiziologica etc. Sau ca urmare a unor conditii psiho-afective, socioeconomoce sau de alta natura, care plaseaza persoana intr-o situatie de dificultate in raport cu cei din jur,situatie ce nu-i permite o existenta sau o valorificare in conditii normale a potentialului intelectual si aptitudinal de care dispune si ii induce un sentiment de inferioritate ce accentuiaza conditia sa de persoana cu cerinte speciale.
Prin definitie putem spune ca aceasta sintagma ‘’ desemneaza necesitatile educationale complementare obiectivelor generale ale aducatiei scolare, necesitati care solicita o scolarizare adaptata particularitatilor individuale si(sau caracteristice unor deficiente) tulburari de invatare precum si o interventie specifica,prin reabilitare/recuperare corespunzatoare’’ (Vrasmas, 2001, p 27). Cu alte cuvinte cerintele educationale speciale solicita abordarea actului educational de pe pozitia capacitatii elevului deficient sau aflat in dificultatea de a intelege si valorifica intreg continutul invataturii. Fiecare elev este o individualitate si la un moment dat, intr-un domeniu sau altul al invataturii,reclama anumite cerinte educationale speciale pentru a putea intelege si valorifica la maxim potentialul sau in domeniu respectiv.
Valoarea mediului educativ pentru copilul autist
AUTISMUL cunoaste diferite grade e dezvoltare intrenormal si patologic fiind un ‘’termen aplicat uneori situatiei sau cazului de introversiune accentuata care se intanleste destul de frecvent in momentele critice ale psihogenezei’’(prima copilariei si inceputul adolescentei) Paul Popescu-Neveanu
Dupa A. Maslov apare in doua forme distincte :
-de autism agitat in care subiectul incearca in plan imaginar,experiente ce il terorizeaza sau il duc la extaz ;
-de autism calm, de tip contemplativ in care subiectul se complace idilic prin iluzionare sau consolare.
Caracteristicile autismului infantil
Ma voi referi la capitolul C.L. in varsta de 6 ani,care frecventeaza gradinita ineluziva de la 2 ani si 8 luni.Inca de la sosire copilul era in incapacitatea sau dificultatea de comunicare cu lumea exterioara. Perioara de acomodare in gradinita a fost de scurta durata,parintii sesizand interesul pentru colectivitate.Copilul a inceput frecventarea zilnica a gradinitei in anul scolar urmator la alta grupa, grupa mica. In grupa erau si copii mai mici de 3 ani cu care intra in contact vizual pentru scurt timp.Atunci cand isi dorea o jucarie statea in fata copilului privindu-l in ochi doar,doar va ceda jucaria.Daca nu o abtinea apela la ajutorul meu.
Initial mi-a facut impresia ca nu aude, dar foarte repede m-am lamurit cand i-am promis bomboana(recompensa) pentru ca sa dus pe scaunelul sau. Scaunelul a fost personalizat cu o pernuta care se muta in fiecare zi cu alt copil.Aceasta tactica am adoptato pentru ai face pe copii sa inteleaga,sa manifeste grija,toleranta fata de Cristi.
Prin legatura stransa cu familia,care are un jurnal al comportamentelor,progreselor, manifestarilor tensionate,placerilor diferite de la o varsta la alta,intereselor si nevoilor copilului, am reusit sa fac situatia copilului autist acceptata de copii si parintii acestuia.
Faptul ca nu vorbeste comunicarea se face diferit,prin semne,prin respingere,prin tipete,prin plans in functie de cazul cerintelor.
Cu multa rabdare prin privirea fata in fata a inteles ca este necesar sa stea pe scaunel in timpul activitatilor la inceput cu jucaria favorita in brate apoi cu mine de mana,apoi cu un copil preferat de mana apoi singur in apropierea mea,acum singur indiferent de copiii vecini.
In comunicarea cu el le-am sugerat parintilor sa nu manifeste atitudini ostile pentru a nu se retrage, iar retragerea sa conduca la manifestari patologice. La gradinita am incercat sa il determin sa vorbeasca in functie de necesitati apa,baie,doare,burta,casa(papusii),masina,etc. El n-a primit atunci cand a cerut, dar acest lucru sa intamplat in jurul varstei de 5 ani.
Copilul este sociabil si decate ori venea o persoana adulta se ducea sa-l ia in brate. Mi-am explicat prin faptul ca simte lipsa parintilor simte siguranta si poate si nevoia de afectiune.
Manifestari actuale in activitatile cu copiii
In joc copilul isi alege pozitia de mana sau in apropierea educatoarei si a copilului A.A. il ajuta,ii arata miscarile,il ia de mana si il dadaceste rasfatandu-l.Il plac jocurile de miscare,dar se plictiseste relativ repede si incearca sa paraseasca jocul. Copiii il readuc in joc si il tin strans situatii care de multe ori nu ii convin.
Comportament in timpul activitatilor statice
Copilul este permanent monitorizat de un copil numit de mine(diferit de la o situatie la alta)dar si de educatoare. Cu multa rabdare reuseste sa manifeste interes pentru observari,povestiri,memorizari,lecturi,dupa imagini,jocuri didactice. In timpul memorizarilor recita in cor cu copiii,dar cu cuvintele lui pastrand intonatia ,tonalitatea,expresivitatea,ritmul recitarii. Cand intelege cuvintele poeziei e foarte fericit si aplauda.Copilul executa sarcini usoare care s-ar potrivi varstea de 4-5 ani la indeplinirea carora este ajutat mereu de copii.
Comportament fata de activitatile care necesita abilitati practice
Copilul modeleaza cu placere obiecte rotunde si prin imitatie obiecte prin miscari translatorii. Cand i se cere sa asocieze elemente, ex. Tulpina cu crengi, priveste contemplativ ce-a modelat si nu reuseste sa le imbine decat dupa multe repetari. Cand rupe plastilina sa puna frunze pe crengi o lasa pe planseta si dupa insistente, cu ajutor lipeste.
Cand lucreaza cu hartie autocolanta,viu colorata lipeste fara orientare in pagina,de multe ori suprapus.
Desenele mici,pe care nu le percepe,nu intra in interesul lui pentru colorare nici cu acuarele,nici cu creioane.
Este foarte fericit cand ii dau voie sa mazgaleasca cu creioanele sau cu pensula (in faza anterioara doar rostogolea creioanele).
Educatia parintilor
Printr-o buna documentare, mama aplica terapia ABA in functie de timpul liber(are serviciu,studenta la kinetoterapie anul 3). In lipsa mamei copilul lucreaza cu tata pentru dezvoltarea vocabularului,pentru dezvoltarea vorbirii, pentru deprinderea si capacitatea practica.
Uneori folosesc recompensa,dar cum se stie ca dresarea copilului care nu vorbeste sau a celui care a renuntat sa vorbeasca duce uneori la ecolalie,la repetarea cuvintelor interlocutorului fara ca situatia lor sa fie cunoscuta,am recomandat sa renunte sau sa utilizeze aceasta forma doar in situatiile de criza.
Rasfoind carti de specialitate am recomandat documentarea parintilor din referate,internet,cursuri,carti pentru a nu dispera si a intelege ca cei de la Dumnezeu tot Dumnezeu va vindeca. Parintii incearca sa aiba o viata in spiritul moralei crestine si sa spere ca nu va trece mult timp si vor putea sa aiba elev la scoala in clasa intai,intre copii normali, deci la scoala incluziva.

http://www.didactic.ro/files/45/motto.doc
dora
 
Posts: 3722
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby dora » Wed Jun 10, 2009 4:12 pm

Cursuri pentru educatori despre integrarea copiilor cu autism in gradinitele de masa
Autor: Cristina LUCACI
Data publicarii: 27/05/2009


"Prezenta unui copil autist nu-i schimba cu nimic pe ceilalti copii, ba, dimpotriva, ii poate ajuta in formarea spiritului de toleranta, ceea ce in mod sigur ii va ajuta in viata", spune Mihaela Cuzuc.

Educatorii ieseni sint asteptati la sediul ISJ pentru a afla mai multe despre importanta includerii copiilor ce sufera de autism in invatamintul de masa.

Sesiunile de informare sint pregatite de Asociatia "Inca o sansa" in colaborare cu Inspectoratul Scolar Judetean si sint sustinute de Mihaela Cuzuc, vicepresedintele asociatiei si mama unui copil cu autism, asist. drd. Andreea Schindler, din cadrul colectivului de Asistenta Sociala de la Facultatea de Filosofie a Universitatii "Al.I. Cuza", si Coca Vasiliu, inspector scolar de specialitate privind invatamintul special integrat in cadrul ISJ.

"Este necesar ca educatorii sa afle despre importanta includerii copiilor cu autism in invatamintul de masa, ce avantaje au acesti copii. Noi incercam sa-i sensibilizam si sa le spunem ca prezenta unui copil autist nu-i schimba cu nimic pe ceilalti copii, ba, dimpotriva, ii poate ajuta in formarea spiritului de toleranta, ce in mod sigur ii va ajuta mai tirziu, in viata", a declarat Mihaela Cuzuc.

Cursurile dureaza doua ore si jumatate, timp in care are loc o informare despre problematica autismului, cum se manifesta aceasta afectiune, care sint semnele si ce terapii pot fi urmate. Educatorii vor urmari apoi un film despre cazul unui copil cu autism integrat in invatamint si traseul pe care l-a urmat, respectiv in ce mod l-a ajutat pe copil integrarea intr-o gradinita. La sfirsit, educatorii pot adresa intrebari si sint invitati la discutii pe aceasta tema.

Primele cursuri au avut loc deja miercurea trecuta, in doua sesiuni, de la 9 la 11 si de la 13 la 15. Urmatoarele vor avea loc pe 27 mai si apoi pe 3 iunie. "A fost foarte interesant. Educatorii au vorbit despre neajunsurile lor si chiar de presiunile parintilor cu copii tipici. Educatorii n-au pregatire de specialitate si e greu cind te afli in fata unor astfel de copii. Circula tot felul de mituri despre autism, noi am incercat sa prezentam ceva realist", a declarat Mihaela Cuzuc.

http://www.ziaruldeiasi.ro/invatamant/c ... asa~ni5g30
dora
 
Posts: 3722
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby dora » Thu Jun 11, 2009 12:17 pm

Comentariile de dupa




De ce nu publicati?Si voi cenzurati?Daca am pus intrebari ....Am patit-o

27/05, 18:56, postat de Octavia Amaritei
Am pus intrebari,crezand intr-o deschidere a sistemului de relationare cu autoritatile din educatie.Amara dezamagire...Ba chiar o sa ma coste aceasta incercare!


<br/>Da,asa va fi!Din sala am fost intrebata de la ce unitate sunt,am fost filmata abuziv,fara a fi anuntate de cineva ca se filmeaza si fara a-mi cere acordul .


<br/>Sa va spun ce s-a intamplat acolo.Ni s-a spus o poezie,cu date statistice si ce a mai descoperit stiinta in problema autismului.Lucruri ce pot fi gasite pe Internet sau in cartile care pun in discutie acesta problematica.Din cele 5 moderatoare,ma inclin respectuos in fata d-nei
Cuzuc.A adus ceva concret:ADEVARATA EXPERIENTA!Doua domnisoare ,proaspat absolvente ,au vorbit frumos,expunandu-si perfect subiectul de examan.Sa nu indrazniti sa mai aduceti oamenilor din educatie,cu experienta de lucru(!) astfel de copii sa ne ,,impartaseasca "din ,,experienta" lor.NE UMILITI!!!



<br/> Sa nu traiti cu iluzia ca este democratie in sistem,nu!Pana a ajunge la servici,telefonul rosu de la ISJ a functionat si urmeaza sa-mi primesc polita ca am pus intrebari.D-na Cuzu,regret ca trebuie sa va spun,dar buna d-stra intentie a fost ruinata de oamenii de la care credeati ca va vor ajuta.Veniti direct in unitati.Va rugam!Dumneavoastra sunteti veritabila specialista!Ca sa-mi conving colegii ca se poate,nu cred ca o voi face.Experienta de azi (de dupa curs!)m-a demotivat total



cursurile de 2 ore despre autism
27/05, 04:34, postat de prof
Dupa cursurile de 2 ore despre autism educatorii nu vor rezista in clasa cu un copil autist mai mult de ...2 ore.
De una singura educatoarea nu poate face fata la un singur copil cu autism in clasa. In nici un caz

http://www.ziaruldeiasi.ro/invatamant/c ... asa~ni5g30
dora
 
Posts: 3722
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby dora » Thu Jun 11, 2009 7:27 pm

Aurul, autiştii şi bucovinenii
Editorial - Sorin AVRAM
(citeste alte articole de acelasi autor »)


În urmă cu câteva zile am vizitat o familie de amici din Suceava care trăieşte o dramă. Băieţelul lor în vârstă de 6 ani, un copil foarte frumos, suferă de autism. Partea bună este că băieţelul are o formă uşoară a bolii şi că sunt semnale că acesta ar putea fi recuperat. Pe scurt, oamenii care suferă de autism trăiesc în lumea lor şi-i resping pe toţi cei care-i înconjoară.

Dar şi societatea îi respinge pe aceştia. Părinţii copilului s-au zbătut mult până au găsit o educatoare care să le primească băieţelul într-o clasă cu copii normali. Însă, bucuria nu a fost de lungă durată, fiindcă educatoarea cu suflet a plecat, iar la grupă a venit o doamnă care, probabil, crede că SIDA se ia din aer, iar telenovelele sunt cel mai frumos lucru de pe faţa pământului. Educatoarea cea rea a pitrocit o şedinţă cu părinţii. În prealabil, individa, că doamnă nu-i pot spune, i-a montat pe aceştia împotriva copilului autist. Rezultatul: copilul nu a mai fost primit la grădiniţă.

Din nefericire, mulţi cred că autismul se ia aşa cum se ia gripa. Nu ştiu cum să explic ca să mă fac înţeles... Un pic numai să mă concentrez... Am o întrebare: prostia se ia? În unele cazuri am impresia că da, aşa că n-am ales cel mai bun exemplu. În fine. Cei doi părinţi la care fac referire sunt acum mai liniştiţi fiindcă au găsit un loc pentru copilul lor la o unitate aflată în grija Direcţiei pentru Protecţia Copilului Suceava. În plus, aceştia au întâlnit un specialist care vine acasă şi se ocupă de băieţelul lor frumos.

Conducătorii noştri de ieri, de azi şi de mâine sunt şi ei un fel de autişti. Aceştia sunt rupţi de lume şi fac doar ce le trece lor prin cap: proiecte electoralo-populisto-turistico-religioase, ouă uriaşe, păşti gigant şi spectacole cu pretenţii de ziua lor. Cu toate că sunt nişte autişti, societatea nu-i respinge pe aceştia. Din contră, îi votează, îi aplaudă, le cântă în strună şi le caută între coarne. Mai mult, aceştia sunt primiţi la grădiniţă, şi încă în uralele educatoarelor şi părinţilor bucuroşi că s-au dat câţiva galbeni pentru repararea unui toc de uşă şi pentru montarea unei chiuvete.

http://www.monitorulsv.ro/Editorial/200 ... ucovinenii
dora
 
Posts: 3722
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI


Return to GRADINITE,SCOLI, UNIVERSITATI

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest