Page 1 of 1

programele de imitatie

PostPosted: Mon Jun 29, 2009 2:43 pm
by ioana_metes
Am nevoie de ajutorul vostru in ceea ce priveste imitatia. Noi facem VB, de vreo luna, precedate de o stimulare intensa a copilului, care da rezultate. In ceea ce priveste imitatia suntem cel mai deficitari, ( nivel 3 in Behavoral Language Assessment Form), si voiam sa va intreb pe voi ce as putea face sa imbunatatesc capacitatile de imitatie ale copilului meu. Daca insist, apare self-stimulation, care la noi e un fel de flapping al mainilor cu o usoara invartire in jurul a ceva, un scaun de ex.
Imitatia cu obiecte merge, dar numai cu unele obiecte, imitatia de miscari vizibile merge pana la un punct,( de ex. tai-tai-ul, care e generalizat, sa ridice mainile in sus), dar mai departe de genul ridica o mana sau un picior, nu mai merge. Am observat ca daca le trec pe receptiv ca si comanda,(de ex. ii spun "ridica o mana") face mai usor decat sa imite. Dar scopul meu ar trebui sa fie sa ma imite la orice chestie, nu?, deci treaba cu transferul pe receptiv cred ca nu e prea buna. Imitatia de miscari de dexteritate a mainii mai merge, iar cea de miscari subtile n-am inceput-o inca.
Multumesc pentru raspunsuri.

PostPosted: Mon Jun 29, 2009 4:11 pm
by somalezu
Parerea mea ..
Imitatia .. nu e un scop in sine (doar daca nu cumva nu-ti pasa de imitatie in sine ci de complianta si vrei doar sa ai ce sa exersezi).

Iti doresti de fapt sa formezi abilitatea copilului de a invata prin imitatie ("sa fure" miscari de la alti copii cand va merge la gradinita).
Incearca sa faci lucrurile intr-un context cat mai functional (de exemplu sa te imite cum te joci cu o masina sau cu o minge sau cum faci mancare la bucatarie .. cum faci ordine punand jucariile la loc, cum duci ceva la gunoi .. ).
Si fa-o cat mai aproape de un joc care sa incite interesul copilului, pentru ca
- nimeni n-are chef sa imite pe cineva de amorul artei
- nu-ti doresti un copil care sa te imite non-stop, fara un scop clar (pe termen lung, iti doresti sa te imite ca sa vada "cum se face" .. asa cum tu incerci sa imiti pasii cuiva ca sa inveti un dans nou).
- cu cat vei imita lucruri mai naturale, cu atat vei "sari" mai multi pasi. Daca imiti sub forma de lectie lucruri foarte rupte de context (de genul "ridica un picior") o sa trebuiasca sa insisti mai mult pe generalizare cand copilul este pus in situatia de a imita cu sens (in parc, la gradinita, etc). Pe de alta parte, daca invata imitatia in context cat mai firesc, va face transferul mai usor catre alte activitati.
Asadar, sfatul meu e sa te gandesti la cat mai multe activitati zilnice care implica imitatie motorie, sa le incerci, si doar daca nu merg deloc sa te intorci intr-un mediu fara distractori unde sa faci full-phisical prompt.
Bafta,
Cosmin

PostPosted: Mon Jun 29, 2009 5:41 pm
by ioana_metes
Multumesc mult de raspuns. Cam asta as vrea si eu, sa imite copiii si pe noi la lucruri firesti. Nu stiam insa daca trebuie trecut obligatoriu prin fazele cu ridicatul unei maini si a unui picior, etc... Oricum, el asta nu vrea sa faca, deci cred ca nu o sa mai insist. Am gasit undeva in cartea lui Suddenberg ca pentru deprinderea imitatiei trebuie lucrat foarte intens, sute de imitatii pe zi, iar noi suntem departe de asa ceva, ceea ce ma ingrijora. Uneori ABA asta mi se pare asa de rigida, mi se pare atat de fortat sa-l pun pe copil sa faca niste chestii automate, si daca face sa-l recompensez...

receptiv si expresiv

PostPosted: Tue Jun 30, 2009 8:06 am
by dianamaria
Uneori intensificarea autostimularii in timpul unui program este un semn al solicitarii si frustrarii. Aveti grija ca ceea ce ii cereti pe expresiv sa nu i se para prea greu sau imposibil.
Si puteti folosi instructiuni in receptiv ca interstitiu intre momentele de verbalizare (ca un fel de "pauza" inainte de ceva mai dificil pentru copil).

PostPosted: Wed Jul 01, 2009 2:55 pm
by formykid
Ioana, cat timp are puiul tau?
As avea si eu o intrebare...Un copil de 2 ani si 3 luni-mai durduliu kinda :oops: trebuie sa fie capabil sa sara? Am incercat sa sar eu coarda si o colega si fetita mea indoaie genunchii si rade dar nu sare...tot asa a vazut niste fetite de clasa I la un joc cu sarituri si le-ar fi imitat(facea aceeasi miscare ca si cum ar vrea sa sara dar nu finaliza) . Pediatra a controlat-o regulat si n-are probleme la picioruse :roll:

PostPosted: Mon Jul 06, 2009 12:38 pm
by ioana_metes
Baiatul meu are 2 ani si o luna. Despre chestia cu saritul, nu stiu ce sa zic, mi se pare totusi prematul la 2 ani si 3 luni.Dar e deja bine ca vrea sa imite, finalizarea poate fi mai dificila.