LIMBAJUL SEMNELOR

Moderators: camel, moderators

LIMBAJUL SEMNELOR

Postby Zugoor » Wed Dec 03, 2008 11:40 am

A folosit cineva limbajul semnelor?Am vazut referiri la el in VBA,si ma gandesc sa-l incercam si noi,caci nu ne miscam deloc cu expresivele,nici cu limbajul spontan.Asa ca va rog,daca l-a incercat cineva,cu orice rezultat,sa ne spuna si noua,aici sau pe privat.
Multumesc
Zugoor
 
Posts: 217
Joined: Mon May 01, 2006 9:29 pm
Location: iasi

Postby somalezu » Wed Dec 03, 2008 5:56 pm

Stiu ca dna Barbera (VBA) prefera limbajul mimico-gestual in locul PECS, considerand ca e mai simplu de promptat si are si o putere mai mare de expresie.
PECS are insa cerinte mai reduse (se poate aplica la orice varsta - e foarte simplu, nu necesita abilitati motorii fine, etc). Cei de la ABC de exemplu sunt foarte mari fani PECS si folosesc PECS la orice copil care nu isi poate exprima clar dorintele si necesitatile (chiar daca e verbal). Afirma ca PECS nu inhiba verbalizarea (ba chiar PECS facut "dupa metoda" stimuleaza formularea cererilor spontane (mand-ul) - si implicait si verbalizarea cererilor). (Lili Covaci parca povestea la workshop-ul din iunie ca a avut o experienta suprinzatoare cu copii absolut non-verbali, de varsta mare (8-9 ani) care au inceput sa verbalizeze in etapa IV de PECS).
Nu am nimic despre limbajul semnelor, dar va pot imprumuta manualul PECS daca doriti (dati PM).
Mult succes,
Cosmin (aka Somalezu)
somalezu
 
Posts: 283
Joined: Mon Jan 21, 2008 3:39 pm
Location: Bucuresti

Postby Zugoor » Wed Dec 03, 2008 7:53 pm

Multumesc mult,am facut rost de manual de pe site-ul lui gamara.Adevarul e ca nu l-am studiat f in detaliu,insa mi se pare putin in urma datorita faptului ca Egu citeste si isi alege obiectele sau activitatile preferate din cuvinte scrise,asa ca imaginile ar fi pt. noi un pas in spate(cred).
Ma gandesc la limbajul semnelor din cauza ca noi am masterat toate programele de expresiv si teoria mintii,insa pe cuvinte scrise,el trebuind sa arate hartia cu cuvantul sau propozitia corecta.Insa daca il intrebam ,nu raspunde.Si e frustrant sa stim ca stie atatea,dar nu poate spune.
Nu ne gandim la limbajul semnelor ca un mod de comunicare,ci ca un mod de a-l ajuta sa se exprime si verbal.Practic...incercam marea cu degetul.
Zugoor
 
Posts: 217
Joined: Mon May 01, 2006 9:29 pm
Location: iasi

Postby zenobia » Wed Dec 03, 2008 9:34 pm

eu te incurajez cu PECS, pt ca noi l-am folosit doi ani si in ultima parte Maria si-a dat drumul la vorbit (avea 7 ani). Si eu am fost reticenta fata de PECS multa vreme, dar acum incurajez pe toata lumea sa incerce.

de ce?
1. PECS nu descurajeaza copilul sa vorbeasca. Dimpotriva, creeaza situatii in care e provocat sa ceara, sa comunice, chiar daca la inceput prin poze. Dar succesul comunicarii e incurajator pt el, ii scade frustrarea si ii deschide drumul vorbirii.
2. PECS este un limbaj pe care copilul il poate folosi cu oricine, si cu vanzatorul de la magazin, dar limbajul semnelor nu il poate folosi decat cu cei cativa care il cunosc (parintii, tutorii).

Acum, sigur ca PECS are limitele lui, dar nu e cazul sa intru acum in amanunte.

Zugoor, daca Egu da un cuvant scris cand vrea ceva, e tot un PECS, unul foarte avansat, as zice eu. Pt ca in PECS se are in vedere reducerea treptata a imaginii de pe cartonas si cresterea fontului cuvantului, pana cand cuvantul inlocuieste imaginea. Voi deja sunteti acolo! :D

eu as zice sa citesti totusi manualul PECS, mai ales ca e foarte frumos scris si antrenant :D si sa incerci sa-l provoci pe Egu cu situatiile descrise acolo, folosind cartonase cu cuvinte.

Bafta!
zenobia
 
Posts: 189
Joined: Fri Feb 04, 2005 1:04 am
Location: Bucuresti

Postby Zugoor » Thu Dec 04, 2008 1:48 pm

Nu stiam asta despre PECS.Cred ca merita citita,ceva in plus tot o sa invat si de acolo.Pe de alta parte,desi Egu ne aducea cuvantul pt. alimentul dorit,nu a rostit singur cuvantul,nici dupa o perioada lunga de folosire a acestui sistem.Poate voi descoperi in carte ceva care sa ne ajute.Noi am incercat PECS acu ceva timp,era o poza cu un aliment extrem de ravnit de el,anume Pringles,si am renuntat dupa o perioada,caci nu dadea nici o atentie pozei,nici dupa sute de promt-uri.Poate ca merita incercat din nou.

Ideea cu limbajul semnelor ne-a venit dupa o discutie cu un logoped,care spunea ca s-a facut un studiu intr-o scoala din afara,pe copii mici,fara probleme,iar in mom in care li se spunea cuvantul,era aratat si obiectul si era facut si semnul pt. acel obiect.S-a constatat ca acei copii au prins mai repede decat altii acele cuvinte.Ideea mi s-a parut ok,avand in vedere ca e cam singurul lucru pe care nu l-am incercat.In plus,am o prietena care e profesoara la o scoala cu copii cu deficienta de auz,si mi-a zis ca au invatat,odata cu limbajul semnelor,si sa spuna cuvintele.
Sincera sa fiu,eu tare nu mi-as dori sa ne apucam si de asta,dar daca va fi ultima varianta..
Zugoor
 
Posts: 217
Joined: Mon May 01, 2006 9:29 pm
Location: iasi

Postby somalezu » Thu Dec 04, 2008 2:12 pm

In ciuda denumirii, PECS nu reprezinta comunicarea prin imagini ci Metoda de predare a comunicarii prin imagini.
Nu e suficient sa ai o imagine si sa promptezi copilul sa o foloseasca - e un adevarat "ritual" :).
Din cate inteleg eu, se pune foarte mare accent pe initierea copilului, promptul e mai curand o "facilitare" .. Iar intrebarea "ce vrei" nu se accepta decat intr-un stadiu foarte avansat, abia dupa ce copilul poate formula propozitii intregi folosind banda de comunicare. Motivul ? Altfel ar putea inhiba initiativa (cererea spontana) sau ar putea crea o dependenta de intrebarea "ce vrei?".
Va recomand sa cititi manualul PECS chiar daca veti folosi ca mijloc de comunicare pictogramele, cuvintele tiparite, semnele sau chiar verbaliarea. Mi se pare interesanta cel putin prima faza si atentia cu care se invata copilul sa ceara spontan un lucru.
Daca gasiti probleme in modul in care a fost scanat manualul, contactati-ma sa le corectez.
somalezu
 
Posts: 283
Joined: Mon Jan 21, 2008 3:39 pm
Location: Bucuresti

Postby Zugoor » Fri Dec 05, 2008 2:13 pm

Multumesc frumos.Am citit o parte a manualului Mariposa,unde se vorbeste frumos despre pecs.Urmeaza ca in WE sa citesc si acest manual.M-am mai linistit cu limbajul semnelor :) dupa tot ce am citit pe unde am prins.Insa Pecs-ul mi-a starnit cu adevarat interesul din ce am citit pana acum si mi-am si facut lista de itemi de fotografiat.Sper sa ma pot baza si pe voi in caz ca voi intampina dificultati :D
Zugoor
 
Posts: 217
Joined: Mon May 01, 2006 9:29 pm
Location: iasi

Postby somalezu » Fri Dec 05, 2008 2:29 pm

Cred ca am tot zis asta ..conceptele interesante din manualul PECS (de promovarea cererilor, notiunea de "cerere de pauza", etc) au fost reluate / detaliate intr-o alta carte facuta tot de Pyramid Consultants - se cheama Pyramid Approach to Education (in urma vizitelor celor de la ABC a inceput sa se vorbeasca si pe la noi de "Abordarea piramidala ..").
Va pot pune cartea la dispozitie daca va intereseaza.
Limbajul semnelor nu mi se pare o idee rea pentru copiii care pot face asta (PECS-ul e mult mai putin pretentios si se poate face la orice varsta si pornind de la orice nivel motoriu/cognitiv ..).
Limbajul mimico-gestual mi se pare mai "puternic" ca expresivitate (daca se intra in detalii) insa PECS-ul e "universal" (poate fi "interpretat" de oricine fara o instruire in domeniu).
Spor la citit si pus in practica !
somalezu
 
Posts: 283
Joined: Mon Jan 21, 2008 3:39 pm
Location: Bucuresti

Postby somalezu » Sun Mar 15, 2009 2:11 am

Doi copii de cca 3 ani, complet non-verbali (din familii cu care pastrez legatura) fac de cateva luni PECS si au inceput de curand sa inregistreze progrese si la imitiatia verbala (imita cuvinte acum) si sa foloseasca cateva cuvinte in mod functional. Probabil inca un argument pentru ideea ca PECS nu impiedica dezvoltarea comunicarii verbale (ba chiar stimuleaza conceptul de vorbire in general, stimuland astfel si comunicarea vocala).

Pe de alta parte stiam ca cei care fac o forma de VB prefera in general limbajul mimico-gestual in locul PECS. Dar m-a suprins un pasaj din Verbal Behavior Analysis de Greer despre alegerea formei de comunicare :
"For now, those children who are not hearing impaired and who have the physiological structural capacity to speak are taught vocal verbal behavior as a first course. After we have exhausted the possibilities for vocal communication, we move to other topographies for communicative functions. Our second choice is the use of electronic devices that emit speech, the third choice is signing because of its potential to advance verbal capabilities, and our fourth choice is the use of pictures."
Motivele tin de complexitatea comunicarii pe care o poate promova fiecare forma de exprimare (si stiam ca limbajul mimico-gestual este superior PECS-ului din punctul asta de vedere) dar m-a surpins prezenta dispozitivelor electronice de "vocalizare" ca modalitate preferata imediat dupa vorbirea naturala.
somalezu
 
Posts: 283
Joined: Mon Jan 21, 2008 3:39 pm
Location: Bucuresti


Return to VERBAL BEHAVIOR

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron