A încercat cineva ABA/VB sau VBA?

Moderators: camel, moderators

Considerati utilizarea ABA/VB sau VBA în tratarea autismului?

Nu stiu ce sunt ABA/VB sau VBA.
3
19%
Am auzit despre ABA/VB si/sau VBA si intentionez sa le folosesc.
13
81%
Stiu ce sunt ABA/VB si/sau VBA dar nu doresc sa le folosesc.
0
No votes
 
Total votes : 16

Postby shakalu » Sun Nov 09, 2008 12:30 pm

felicitarile mele ! sunt extrem de bucuros de discutia asta , care se poarta aici . de-a lungul timpului am incercat sa-i fac pe foarte multi parintii sa inteleaga si sa gandeasca in mod pozitiv si pro-activ pentru copii lor . le-am spus ca parintii sunt singurii care pt decide ce si cum si de ce . ca ABA nu se reduce la lovaas si ca pana la urma orice alt lucru adaugat datorita observatiilor parintilor si introdus cum trebuie nu va face altceva decat ii ofere o sansa in plus copilului . ABA este o chestie pe care lovaas doar a structurat-o . de fapt nici macar lovaas ci echipa lui . si este o terapie care se tot ajusteaza , continuu . si de catre echipa de la UCLA si de alte multe echipe din lume . ba chiar apar versiuni noi si tehnici noi . toate se aduna sub aceasi umbrele pana la urma , cea a analizei comportamentale . si de aici , un bun consultant sau un parinte cu inclinatii va face extractia materialelor de folosit pentru copilul lui caci pana la urma , fiecare copil e diferit si fiecare terapie trebuie facuta pentru respectivul copil .
o singura nota as adauga la discutia asta . si am sa o adaug pentru ca eu cred ca este importanta : un consultant in mintile lui va fi citit deja toate cartile despre care vorbiti . sunt lectura obligatorie pentru el sau ea si peste asta lui ii va fi infinit mai usor sa extraga esenta si sa o foloseasca cu un copil sau altul . asa ca daca aveti un consultant , si mai ales daca aveti un consultant in mintile lui , impingeti-l sa va ofere consultanta si in directia asta , chiar daca pare ca nu are legatura cu ABA . nu exista ABA clasica , exista ABA care se potriveste unui anumit copil .
shakalu
 
Posts: 589
Joined: Tue Sep 23, 2003 11:45 am

Postby marius_filip » Sun Nov 09, 2008 1:02 pm

Din păcate, supervizoarea noastră nu mi-a făcut impresia că ştie despre perspectiva verbal-comportamentală. Nu ştia despre operanzii verbali, nu ştia despre Skinner, Sundberg şi Partington - nu mai vorbim de VBA, care este mai nouă.

Nu vreau să spun că supervizoarea este incompetentă, ci că organizaţia prin care a primit instruirea (o organizaţie/firmă/instituţie universitară din Anglia, nu ştiu detalii) probabil nu includea şi perspectiva VB asupra predării limbajului copiilor cu autism.

Spre meritul ei, mi-a părut deschisă spre această perspectivă - dar va învăţa din mers cu noi, părinţii lui Eusebiu (având în plus, faţă de noi, experienţa de tutor şi consultant ABA).
Eusebiu, aproape 5 ani, TSA, face ABA acasă şi va face VBA
Altfel, nu mult mai mult decât http://mariusfilip.blogspot.com
marius_filip
 
Posts: 78
Joined: Thu Jul 24, 2008 4:52 pm
Location: Bucharest, ROMANIA

Postby marius_filip » Sun Nov 09, 2008 7:50 pm

În exact acelaşi spirit, semnalez un websait pe care l-am cules chiar de pe autism.ro, de la secţiunea LINKURI UTILE/Softuri free pe internet - numai că acolo era specificată sub-pagina /Curricula-and-Tools şi-mi pare că nu a stârnit prea mult interes.

Linkul este http://verbalbehavior.pbwiki.com/

şi conţine o mulţime de resurse în domeniul Verbal Behavior.
Eusebiu, aproape 5 ani, TSA, face ABA acasă şi va face VBA
Altfel, nu mult mai mult decât http://mariusfilip.blogspot.com
marius_filip
 
Posts: 78
Joined: Thu Jul 24, 2008 4:52 pm
Location: Bucharest, ROMANIA

Postby marius_filip » Mon Nov 10, 2008 9:19 am

De pe http://verbalbehavior.pbwiki.com/: pe lângă ABLLS (a cărui ultimă formă revizuită provine de la Partington), Sundberg a dezvoltat VB-MAPP (şi propria sa companie, cu websait propriu, a se vedea http://www.avbpress.com/ şi http://www.marksundberg.com/).

VB-MAPP este orientat spre VB, include normalizare la vârstă şi conţine un assessment al barierelor de limbaj - lucru care mi se pare nou la acest test.

Consider că este o adiţie valoroasă la bateria de teste care pot fi aplicate copiilor noştri, pe lângă Portage, ABLLS-R şcl.
Eusebiu, aproape 5 ani, TSA, face ABA acasă şi va face VBA
Altfel, nu mult mai mult decât http://mariusfilip.blogspot.com
marius_filip
 
Posts: 78
Joined: Thu Jul 24, 2008 4:52 pm
Location: Bucharest, ROMANIA

Postby simona » Mon Nov 10, 2008 7:20 pm

Am folosit operantii verbali ai lui Skinner in ABA timp de un an si jumatate, dupa doi ani de Lovaas type. Am terminat programul in septembrie anul acesta. Dani are 5 ani si 3 luni acum si merge singur (fara shadow) la gradi, in grupa mare. Mai are problemute pe atentie, nu-i face nicio placere sa vorbeasca cu strainii si are hobbiuri nepotrivite pt varsta lui (calculatorul - sisteme de operare si configurare). Abilitatile manuale fine mai sunt inca o problema: scrie mare si urat. Citeste fluent si intelege foarte bine ceea ce citeste, insa prefera carti pe domeniile lui de interes, in general IT. Citeste fluent in engleza, desi nu intelege tot; restul intreaba. Vorbeste destul de bine, desi uneori reia fraza ca sa o corecteze dpdv gramatical (dar ce copil de varsta lui n-o face?). Se joaca, dar mult mai putin decat copiii de varsta lui.

ABLLS-R este cel mai valoros curriculum de evaluare (si foarte ieftin, de altfel). Recomand "Teach me Language - A manual for children with autism, Aspeger's syndrome and related developmental disorders" de Sabrina Freeman si Lorelei Dake; "Teaching Children with Autism to Mind-Read / A practical guide" de Patricia Howlin, Simon Baron - Cohen si Julie Hadwin; "The verbal behavior Approach: How to Teach Children with Autism and Related Disorders" de Mary Barbera; "Educate Toward Recovery: Turning the Tables on Autism" de Robert Schramm.
In plus, www.drcarbone.net este o pagina cu informatii valoroase, pe langa multe altele, mentionate de Marius.

Recomand abordarea VB.
simona
 
Posts: 50
Joined: Wed Oct 26, 2005 9:29 am
Location: Bacau

Postby marius_filip » Mon Nov 10, 2008 7:45 pm

Mulţumesc pt. info, Simona. Voi reevalua "Teach Me Language" dar ţi-aş fi recunoscător dacă ai detalia cum anume aţi integrat metoda din "Teach Me Language" cu VB întrucât, din câte reţin, "Teach Me Language" conţine o altă tehnică decât cea bazată pe operanzii verbali - dar poate mă înşel.

Oricum, ce scrii tu este cu totul încurajator. Era verbal Dani când a început terapia? (mă refer la silabe sau cuvinte, nu propoziţii).
Eusebiu, aproape 5 ani, TSA, face ABA acasă şi va face VBA
Altfel, nu mult mai mult decât http://mariusfilip.blogspot.com
marius_filip
 
Posts: 78
Joined: Thu Jul 24, 2008 4:52 pm
Location: Bucharest, ROMANIA

Postby simona » Mon Nov 10, 2008 9:32 pm

Poti preda absolut orice in ITT (intensive trial training). Teach me language este o carte foarte buna. Exista conditii pe care copilul tb sa le indeplineasca pentru inceperea lucrului din carte: a. trebuie sa fie visual learner, b. tb sa stea la masa si sa urmeze instructiuni, c. trebuie sa fie capabil sa comunice intr-un fel.
Noi am terminat ABA Lovaas type pentru ca nu a fost capabil sa emita sunete, pur si simplu. Pe receptiv terminaseram programele la nivel de incepator. Trebuiau trecute pe expresiv si nu au mers. Am inceput PECS si l-am lasat undeva pe la nivelul 5, cand a inceput sa faca mandsuri. Cuvintele erau stalcite, dar noi, cei din casa, le intelegeam.
Apoi am inceput ABA/VB. A fost o explozie de limbaj. Noi am avut consultant pe VB. Fara el nu stiu daca ne-am fi descurcat.
simona
 
Posts: 50
Joined: Wed Oct 26, 2005 9:29 am
Location: Bacau

Postby marius_filip » Tue Nov 11, 2008 8:42 pm

De acord că "Teach Me Language" este o carte bună. Am revăzut tabela de conţinut pe websaitul companiei autoarei

http://www.skfbooks.com/

şi este foarte bogat. Însă nedumerirea mea vizavi de aplicabilitatea ei în metoda VB provine din faptul că nu am regăsit în carte principiile Visual Behavior. Se predă într-un mod mai aproape de cel al lingviştilor - cu categorii gramaticale, etc - dar poate mă înşel.

Oricum, dacă aţi avut consultant pe partea de VB de bună seamă că el s-a ocupat de a cerne informaţia din diverse surse şi de a o integra în aşa fel încât să se obţină o terapie unitară.

Mulţumesc foarte mult pt. lămuriri, Simona.

În altă orine de idei, întrebare pt. administratori: mesajul Simonei a fost trimis ieri însă nici astăzi nu am primit notificare pentru el. Dar între timp am primit notificări pentru alte topici de pe forum. Mai dă cumva rateuri notificatorul automat sau este ceva "greşit" cu userul meu?
Eusebiu, aproape 5 ani, TSA, face ABA acasă şi va face VBA
Altfel, nu mult mai mult decât http://mariusfilip.blogspot.com
marius_filip
 
Posts: 78
Joined: Thu Jul 24, 2008 4:52 pm
Location: Bucharest, ROMANIA

Postby somalezu » Tue Nov 11, 2008 9:13 pm

Link expirat.
Last edited by somalezu on Fri Nov 14, 2008 12:21 pm, edited 1 time in total.
somalezu
 
Posts: 284
Joined: Mon Jan 21, 2008 3:39 pm
Location: Bucuresti

Postby marius_filip » Wed Nov 12, 2008 8:33 pm

Am încercat să downloadez cartea şi am fost informat că limita de 10 downloads a fost atinsă.

Din câte ştiu, 4shared.com nu pune restricţii.
Eusebiu, aproape 5 ani, TSA, face ABA acasă şi va face VBA
Altfel, nu mult mai mult decât http://mariusfilip.blogspot.com
marius_filip
 
Posts: 78
Joined: Thu Jul 24, 2008 4:52 pm
Location: Bucharest, ROMANIA

.

Postby tudorella » Fri Nov 14, 2008 10:50 am

---
Last edited by tudorella on Sat Oct 30, 2010 4:55 pm, edited 4 times in total.
tudorella
 
Posts: 5
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:04 am

Postby gamara2 » Fri Nov 14, 2008 10:54 am

gasiti cartea pe http://autism.gamara.ro , la sectiunea "Carti"
gamara2
 
Posts: 140
Joined: Mon Jun 16, 2008 2:13 pm
Location: Timisoara

Postby marius_filip » Fri Nov 14, 2008 2:48 pm

Tudorella

Cred că suntem într-o situaţie foarte asemănătoare. Băiatul meu Eusebiu are aceeaşi vârstă, cred că are un vocabular pasiv de peste 1000 de termeni, dar nu pune întrebări şi are capacităţi conversaţionale foarte limitate.

Intenţionăm să începem în curând terapia VBA (Verbal Behavior Analysis) care este derivată din Verbal Behavior Approach to ABA (ABA/VB) care la rândul ei e derivată din Lovaas ABA (de fapt toate sunt o formă de ABA, dar cu accente diferite).

Astăzi soţia mea va termina un plan de esenţializare a informaţiei din cartea Verbal Behavior Analysis a lui Greer pe care-l voi posta pe internet cât de curând posibil. Voi trece la elaborarea unui plan de terapie în Microsoft Project pe care de asemenea îl voi face public.

Dacă ştii engleza, ai timp şi te interesează această metodă, uite ce-ţi propun:
*) citeşte aticolele marcate cu VBA de pe blogul meu http://mariusfilip.blogspot.com . Pe blog pun cam zilnic informaţii cu privire la evoluţia băiatului meu. S-ar putea să găseşti multe elemente comune cu băiatul tău.
*) caută să faci rost de literatura în domeniul Verbal Behavior. Un început este cartea The Verbal Behavior Approach de Barbera de pe websaitul lui Gamara. De asemenea, Verbal Behavior Analysis al lui Greer este esenţială dacă vrei să faci VBA. Sper să apară un scan aşa cum este deja cartea lui Barbera.
*) citeşte documentul făcut de soţia mea şi planul meu când vor fi disponibile şi vino cu feedback. Am muncit şi încă mai muncim la acestea pentru că materialul lui Greer, deşi "ultimul răcnet" disponibil în domeniul public cu privire la Verbal Behavior, este foarte prost organizat şi e greu de citit. Acele documente sunt menite să uşureze extragerea informaţiei.
*) să luăm legătura. Poţi merge pe blogul meu, dai click pe My Profile şi la stânga dai click pe My Web Page. Acolo vei găsi o adresă de email la care mă poţi contacta. Nu sunt disponibil prin telefon.

Despre mine: băiatul meu Eusebiu suferă de o formă ceva mai uşoară de autism. A fost diagnosticat vara aceasta. Am început ABA relativ repede, tutorii suntem eu şi soţia.

Ultimele teste au arătat că Eusebiu are avans bun peste vârstă la cognitiv, stă bine la motor şi autoservire, dar are rămânere în urmă substanţială la verbal. Nu stă strălucit nici la social - posibil tot din cauza vorbirii. OBS: unele din testele NEPSY pe cognitiv nu le-a rezolvat pentru că nu pricepea întrebările.

Dorim să începem terapia VBA pentru a-şi da drumul cu vorbirea. Deşi avem încredere în Verbal Behavior (cum a mărturisit şi Simona, VB chiar merge), e limpede că limbajul NU soseşte fără multă muncă.

Ce zici?
Eusebiu, aproape 5 ani, TSA, face ABA acasă şi va face VBA
Altfel, nu mult mai mult decât http://mariusfilip.blogspot.com
marius_filip
 
Posts: 78
Joined: Thu Jul 24, 2008 4:52 pm
Location: Bucharest, ROMANIA

Postby bi » Fri Nov 14, 2008 5:42 pm

Si eu am cumparat abbls, in vara.
Am tradus cativa itemi, cei de la sectiunea A, care identifica problemele de atentie si cooperare ale copilului.
Am fost extrem de uimita cand am regasit aici mare parte din problemele pe care le observasem si incercam sa le rezolvam la Emi.
Din pacate nu stapanesc f bine lb engleza, sper ca traducerea sa fie corecta...
Sarcina Scor Nume task Obiectiv task intrebare exemple criterii
A1 0 1 2 Ia recomp cand i se ofera Cand i se ofera un item recomp sau activ, stud il ia si il folos Jeleu: il ia si il mananca 2- il ia in minim 3 sec mereu
1- nu mereu sau ii ia mai mult de 3 sec pana raspunde
A2 0 1 2 Ia o recomp dintre 2 itemi Cand ii dai ceva recomp si ceva nerecomp, stud seşecteaza itemul recomp Jeleu vs soseata 2- il ia in minim 3 sec mereu
1- nu mereu sau ii ia mai mult de 3 sec pana raspunde
A3 0 1 2 3 4 Se uita la un item care nu e recomp Se uita la si dupa un item care nu e recomp , atunci cand intsr i-l prezinta Daca tii in mana un item nereecomp, stud se va uita la el si chiar daca il muti in diverse locuri, in fata stud Tii o soseata in mana, il pui sa se uite, urmareste cu privirea chiar si cand o muti: sus, jos, lateral 4- urmareste miscarea itemilor in 6 pozitii intr-o perioada de 10 sec
3- urmareste miscarea itemiulor in 4 pozitiii intr-o per de 10 sec
2- se uita la item in maxim 3 sec, in orice pozitie ar fi
1- se uita la item, cu prompt sau ii ia mai mult de 3 sec pana raspunde
A4 0 1 2 Ia un obiect comun cand i se ofera 2- il ia in maxim 3 sec, mereu
1- nu mereu, sau in mai mult de 3 sec
A5 0 1 2 3 4 Se apropie si raspunde cand i se da ceva recomp 4-vine si se aseaza la masa pt a efectua mai multe sarcini ca sa primeasca recomp (fiecare rasp e recompensat)
3- se apropie si efectueaza mai multe sarcini ca sa primeasca rec (fiecare rasp e rec)
2- raspunsuri singulare
1- ocazional face cate ceva pt recomp
A6 0 1 2 3 4 Raspunde la controlul recomp de catre instructor Stud lucreaza cu instructorul pt recompense controlate de acesta Isi pastreaza valoarea itemii recomp atunci cand sunt dati dupa sarcini? Cand ii dai 3 piese sa le puna in puzzle, cate una de fiecare data, stud le pune in puzzle pt a primi o stafida? 4- raspunde de 5 ori (intrebari in lucur) pt recomp data de fiecare data
3- 2 achizitii si 3 raspunsuri in mentinere pt recomp data de fiecare data
2- 5 raspunsuri in mentinere ....
1- 3 raspunsuri in mentinere ...
A7 0 1 2 Raspunde la mai multi intsructori 2- lucreaza cu 3 instr, si la unul nou raspunde la fel
1- lucreaza si raspunde la fel la minim 3 instructori
A8 0 1 2 Asteapta fara sa atinga stimulii 2- in timp ce are materialele in fata stud sta frumos fara sa aiba nevoie de prompuri ca sa nu atinga mater
1- sta frumos, dar cu P care ii reaminteste
A9 0 1 2 Se uita la instructor pt instructiune Cand e angajat intr-o serie evidenta de sarcini, stud scaneaza materialele si se uita la intsructor ca sa vada instructiunea pt urmatoarea sarcina 2- dupa ce scaneaza mater, stud se uita regulat la instr ca sa vada urm sarcina
1- dupa ce scaneaza mater, stud are nevoie doar de un P ca sa se orienteze catre instr pt a i se da urm instr
A10 0 1 2 Scaneza itemii din tablou inanite de a raspunde 2- poate scana consistent peste 6 itemi in 3 sec, inanite de a raspunde
1- poate scana 3 itemi in 3 sec
A11 0 1 2 Raspunde repede cand primeste instr 2- raspunde consistent in max 3 sec cand i se prezinta instr
1- in 5 sec
A12 0 1 2 Variereea recomp O varietate de itemi si activ sunt recomp 2- minim 10 recomp diferite
1- minim 5 recomp diferite
A13 0 1 2 3 4 Recompense intermintente Stud lucr si pt recomp intermintente 4- se angajeaza in 5 sarcini de achizitie pt o singura recomp
3- 2 achizitii si 3 rasp de mentinere
2- 4 rasp de mentinere
1- 2 rasp de mentinere pt o sing recomp
A14 0 1 2 3 4 Instructorul e vazut ca recomp Studentul lucreaza pt recomp care implica interactiunea fun cu instructorul (il ia calare, il face avionul) 4- se angajeaza in 5 rasp de achizitie pt a interactiona fun cu instr
3- 2 achizitii si 3 rasp mentinere
2- 4 rasp de mentinere
1- 2 rasp de mentinere
A15 0 1 2 Se uita la fata instructorului cand isi schimba tonul vocii Dupa ce completeaza o sarcina, cand e in activ, stud se uita spre instr ca sa vada reactia pe fata lui ca un feedback pentru corectitudinea sarcinii 2- se uita la fata instr ca sa ii vada reactia la sarcina , minim 70 la suta
1- din cand in cand
A16 0 1 2 3 4 Raspunde la laude sociale 4- lucreaza 15 min doar pt a fi laudat
3- lucreaza pt lauda 15 min, dar insotit si de o recomp materiala
2- lucreaza pt lauda 5 min, si insotit de recomp materiala
1- lucreaza pt lauda 3 raspunsuri inante de a primi recomp mater
A17 0 1 2 3 4 Asteapta in apropiere daca recompensa intarzie 4- asteapta 5 min
3- 1 min
2-10 sec
1- 5 sec
A18 0 1 2 Cauta aprobarea pt completarea sarcinii 2- ii intreaba pe altii ca sa vada ei cum au facut sarcina
1- se uita sa vada daca altii ....
A19 0 1 2 Completarea sarcinii ii serveste ca recomp 2- lucreaza indep 10 min pt completarea unei sarcini ca sa vada rezultatul
1- lucreaza indep 5 min ca sa completeze sarcina doar cu o lauda ca recomp



A1 Ia recomp cand i se ofera
A2 Ia o recomp dintre 2 itemi
A3 Se uita la un item care nu e recomp
A4 Ia un obiect comun cand i se ofera
A5 Se apropie si raspunde cand i se da ceva recomp
A6 Raspunde la controlul recomp de catre instructor
A7 Raspunde la mai multi intsructori
A8 Asteapta fara sa atinga stimulii
A9 Se uita la instructor pt instructiune
A10 Scaneza itemii din tablou inanite de a raspunde
A11 Raspunde repede cand primeste instr
A12 Varierea recomp
A13 Recompense intermintente
A14 Instructorul e vazut ca recomp
A15 Se uita la fata instructorului cand isi schimba tonul vocii
A16 Raspunde la laude sociale
A17 Asteapta in apropiere daca recompensa intarzie
A18 Cauta aprobarea pt completarea sarcinii
A19 Completarea sarcinii ii serveste ca recomp
bi
 
Posts: 161
Joined: Tue Nov 01, 2005 12:04 pm

Postby marius_filip » Fri Nov 14, 2008 9:27 pm

Pt. Somalezu: am încercat linkul, merge.
Eusebiu, aproape 5 ani, TSA, face ABA acasă şi va face VBA
Altfel, nu mult mai mult decât http://mariusfilip.blogspot.com
marius_filip
 
Posts: 78
Joined: Thu Jul 24, 2008 4:52 pm
Location: Bucharest, ROMANIA

PreviousNext

Return to VERBAL BEHAVIOR

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron