Camera surda

Moderators: camel, moderators

Camera surda

Postby insomniacul » Wed Feb 18, 2004 12:42 am

Aaaa...nu stiu cum sa intreb. O rubrica pentru parinti, de genul "cum sa faci fata problemei" se gaseste pe situl asta?
Ca aici m-as inscrie si eu, la discutii, in sensul ca problemele copilului genereaza la parinti o sumedenie de alte probleme. De la financiare, tensiuni intre parinti si pana la probleme medicale (pentru parinti)
Si unde sa ma eliberez de frustrari si sa elimin presiunea pe care o tot strang in mine?
Ma gandeam ca aici undeva s-ar putea gasi un loc. Sa-i zicem camera surda. Intru si strig cat ma tin bojocii. Ma eliberez cumva. Nu deranjez pe nimeni, nu ma deranjeaza nimeni.
Ies. Mai bun, mai proaspat, gata sa lupt o saptamana pentru o noua litera spusa de copilul meu. Sau o luna. Sau cat o fi nevoie.
Am cunoscut un medic psihiatru de pe la Campulung care-mi povestea ca si-a deschis un sanatoriu unde vin tot felul de persoane care nu sufera de nimic. Dar vin pentru ca e liniste, aer curat, si amicul psihiatru ii baga intr-o camera si le da un retevei si-i intreaba: in adancul sufletului, cine te supara? Pai seful, pai una, alta. E, inchipuie-ti ca persoana e aici in camera cu tine, si-i spui ce nu poti sa-i spui in fata, si dupa aia, ii razi cateva cu reteveiu asta. Zice amicu "sa-i vezi dupa o jumate de ora de stat singuri in camera aia... noroc ca n-am vecini pe aproape sa-i auda. Da cand ies de acolo sunt cu totu' alti oameni, poti sa vorbesti cu ei normal, ai cuvantul meu". Si vin oamenii lunar, intra la camera surda, si ies cu psihicul refacut. Zice amicul "jur ca daca-mi spunea cineva nu credeam. Sunt psihiatru da astia nu vin la mine pentru tratament, vin pentru ca in societatea asta rigida in care traim n-au unde sa se depresurizeze"
Ca sa inchei, ca unul care nu mai doarme bine noaptea de ceva vreme (lasand la o parte frustrarile zilnice), se poate gasi pe aici vreun loc in care parintii sa nu vorbeasca de problemele copiilor, ci despre problemele lor?
Cu respect,
insomniacul
insomniacul
 

camera surda

Postby dana » Wed Feb 18, 2004 9:03 am

Buna

Este salutara ideea ta de a infiinta o astfel de "camera surda" a problemelor cu care se confrunta bietii parinti, dar mi se pare mie, sau aici avem ori parinti puternici ori parinti care braveaza, in timp ce stresul isi tot face de cap ca nebunaticul pana ce tot acolo ajung:epuizarea totala, mai ales in cazul in care exista si un al doilea copil si lupta de unul singur.

Sau poate , mai este o varianta, copii sa nu aiba asa de mari probleme cum are copilul tau si al meu, cand lucrezi cu ei sa te apuce zeci de randuri de transpiratii reci, stii si tu probabil ca ASPERGER e mai blandut ca simptomatologie decat autismul Kanner si pe deasupra ii permite copilului sa si vorbeasca.

Problema pe care ai pus-o este cat se poate de reala in cazul parintilor care au copii cu autism, fie ca ne place fie ca nu, este normal ca si parintii sa cedeze moral cel putin o data in viata, de aceea este mai bine sa previi si sa te descatusezi la timp de probleme, ca sa-l mai poti ajuta si cred in oportunitatea interventiei tale.
dana
 
Posts: 40
Joined: Tue Nov 25, 2003 8:56 am
Location: Pitesti

Sa nu-ti crezi ochilor

Postby jumbo » Wed Feb 18, 2004 12:23 pm

Ma uit pe geam de la birou.
Masinile, parcate la bordura. Sunt vreo 30 metri. Nu vad eu prea bine din cauza unui copac cu multe crengi. Dar totusi se vad trei oameni imbracati cu jachete fosforescente si cu ceva portocaliu in mana care se apleaca pe langa o masina.
Imi zic ca “licuricii” aceia sunt politisti care au venit sa blocheze rotile masinilor parcate neregulamentar.
“ Care neregulamentar frate, ca acolo e voie !? Unde sa mai parchezi in Bucurestiul asta ? Poftim s-au mutat la alta masina!”.
Vad atarnat de un stalp un semn de circulatie rotund. “E clar, e cu oprirea interzisa si astia l-au montat asta noapte si azi au venit sa penalizeze oamenii. E strigator la cer. Asa, nu se mai poate !”

- Alinaa, fa-mi rost de adresa Primariei de sector, a Primariei Bucurestiului, a Politiei, ca eu ma asez sa scriu o scrisoare de protest. Ce bataie de joc! Dupa ce avem atatea probleme mai vin si astia sa ne streseze, sa ne amendeze, sa ne incurce. Simt ca cedez. Ce tara, domnule, ce tara ! Dar sa vezi ce protest le fac.
- Alina, fa-mi rost si de cateva telefoane de la ziare; o sa trimit protestul si la televiziuni. Fac taraboi mare!

“ Mama, ce m-am enervat. Simt ca explodez. Nu, cred ca o sa ma duc sa-i iau de guler sau macar sa le zic de la obraz: unde vreti domnilor sa parcam masinile, in copaci ? Si de ce folositi metodele acestea hotesti. Noaptea montati semnul pe stalp si a doua zi, blocati rotile!“.

- Alina !!! A, erai aici. Ai facut rost de telefoane. Si, de ce te uiti asa linistita la mine cand mai am putin si innebunesc ?
- Stiti, vroiam sa va spun …
- Lasa spusele, treci la treaba si fa rost de numerele alea!
- Voiam sa va spun ca tipii aceia – licuricii cu ceva portocaliu in mana…
- Astia chiar au de gand sa ma scoata din minti !?? Cate au blocat ?
- Niciuna!
- Dar ce fac pe langa masini, genuflexiuni ? Iti bati joc de mine ? Ada numerele odata !
- Vroiam sa va spun ca nu sunt de la Politie.
- Dar de unde sunt ? De la NASA ? De pe alta planeta ?
- Nu. SUNT DE LA GAZE.

Ma uit pe geam.
Oamenii nu mai sunt in dreptul copacului si se vad mai bine. Chestia aia portocalie e un fel de sonda; lucratorii imbracati in veste fosforescente se apleaca, ridica capacele de la aerisitorile tevii de gaze si verifica instalatia de pe strada.

Ma prabusesc pe scaun.
“ Sunt de la gaze, nu sunt de la Politie. Aha, de la gaze. Adicatelea e un fel de viceversa”

Mototolesc protestul si ma uit pe tavan. Ma tot uit pe tavan.
E bun si tavanul asta la ceva.

Si promit sa nu imi cumpar niciodata pistol.
Nascut: Ianuarie 1998.
Diagnostic: note autiste, hiperkinezie.
jumbo
 
Posts: 354
Joined: Wed Jan 07, 2004 1:19 pm
Location: Bucuresti

Postby dominique » Sun Feb 22, 2004 4:37 pm

Reproduc aici un mesaj postat in forum, la alta sectiune (mi se pare ca e potrivit si aici):

"Vi s-a intamplat vreodata :
- sa deschideti interfonul cu telecomanda masinii?
- sa plecati spre gradinita si sa va treziti pe drumul care duce spre parc?
- sa bagati in viteza pentru plecare si sa constatati ca nu este cheia in contact?
- sa vreti sa urcati cu liftul apasand nervos pe "parter", injurand administratia blocului pentru defectiune?
- sa bagati telecomanda televizorului in frigider?
Mie da, in ultima perioada."
dominique
 
Posts: 86
Joined: Tue Jan 13, 2004 11:27 am

Postby dora » Wed Oct 03, 2007 1:46 pm

Specialistii ii avertizeaza pe parinti...

http://www.copilul.ro/a_103_4158_Autism ... ional.html
dora
 
Posts: 3758
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby dora » Thu Oct 04, 2007 2:09 pm

Exista vreo legatura intre autism si ingrijirea non-maternala timpurie?
Cina dumneavoastra a fost stricata de lipsa unui singur element care a provocat o avalansa de evenimente negative. Autismul este ca aceasta cina si reprezinta o serie de lipsuri in dezvoltarea psihologica, iar acestea sunt foarte penetrante deoarece au debutul foarte devreme in viata copilului.

Din pacate, ceea ce ramane inca un mister, in pofida a multe decenii de cercetare, este acel deficit primar care declanseaza autismul. In anumite forme de autism inteligenta si limbajul pot fi normale sau chiar superioare. In medie, matematicienii si oamenii de stiinta obtin scoruri mai mari decat cele normale la scalele care evalueaza simptomele de autism.

Dezvoltarea fizica este normala in autism. Dar, copilul care sufera de autism ii trateaza pe ceilalti ca si cum ar fi obiecte neinsufletite.
Copilul nu are contact vizual si pare a nu sti ca ceilalti au emotii si ganduri care pot fi impartasite. Putem spune ca dezvoltarea sociala si psihologica a copilului sunt defectuoase. Cercetatorii sustin ca orice anormalitati prezente in creierul persoanelor cu autism ar putea fi o consecinta a limitarilor severe care exista in experienta sociala timpurie.

Un deficit biologic primar?
Deseori se considera ca mamele poarta vina pentru problemele copiilor lor. In anii ’50 – ’60 Bruno Bettlelheim a enuntat o teorie care sustine ca autismul apare datorita esecului mamei de a avea o legatura emotionala puternica si stabila cu copilul sau, datorita indisponibilitatii sale afective, racelii cu care se comporta cu copiii lor.
Discreditata astazi, aceasta teorie a facut foarte mult rau, a condamnat multi copiii autisti la unele terapii indoielnice, iar pe mamele lor la un cosmar nesfarsit plin de culpabilitate si indolieli despre sine. Bruno Bettlelheim a fost unul dintre primii specialisti in dezvoltarea copilului si s-a ocupat mult de studierea autismului, dar explicatia pe care a gasit-o referitor la originea autismului a fost una gresita. Nu exista dovezi clare care sa confirme ca autismul poate fi provocat de o mama care este foarte rece fata de copilul sau.

Actual, specialistii sunt de acord cu ipoteza (destul de putin sustinuta de rezultatele studiilor) ca autismul este cauzat de un deficit biologic, ca este determinat genetic sau prin anumite leziuni biologice la nivelul creierului, sau de amandoua.

In prezent studiile se concentreaza foarte mult pe partea genetica, dar totusi rezultatele ne arata ca genele nu explica in totalitate aparitia autismului. Incidenta autismului a crescut simtitor in ultimele decenii, in timp ce fondul genetic nu s-a modificat in aceasta perioada de timp. S-a descoperit ca unele alele (gena de un anumit tip de pe acelasi cromozom) au legatura din punct de vedere statistic cu autismul, dar cu toate acestea, unii copii pot fi autisti fara a avea acele alele, iar altii nu sunt autisti desi au acele alele.

Astfel, putem spune ca aceste alele descoperite nu sunt nici necesare si nici suficiente pentru a cauza autismul si genele pot doar sa ne spuna ca un copil ar putea fi mai susceptibil decat alt copil de a deveni autist, dar mai exista inca factori necunoscuti, probabil factori de mediu (sociali, emotionali, etc.) care au legatura cu declansarea bolii.
Incidenta autismului a crescut ingrijorator in foarte multe tari, iar cresterea aceasta indica existenta unei cauze singulare. Este foarte putin probabil ca un factor biologic sau chimic prezent in atatea tari diferite sa se fi modificat rapid, astfel incat sa fie responsabil de cresterea incidentei autismului si atunci se considera ca numai o schimbare foarte raspandita a unui anumit comportament ar putea fi cauza.

Un deficit psihologic primar
Exista cel putin doua prejudecati care descurajeaza luarea in considerare a factorilor psihologici implicati in aparitia autismului.
Una este teama de a invinovati mamele copiilor, iar a doua este chiar teama de psihologie, de ceea ce tine de psihologie. Un om de stiinta sau un medic s-ar putea teme de psihologie pentru ca aceasta i-ar putea sugera ca el sau ea, nu isi inteleg propria lor minte, modul in care mintea functioneaza.

Aceasta teama determina cautarea unor explicatii care ofera reasigurarea ca mintea poate fi inteleasa asa cum intelegem modul in care functioneaz un automobil: o conditie medicala nedorita (asa cum este si autismul) se datoreaza unui mecanism din creier, un circuit neuronal nu functioneaza asa cum trebuie si va putea fi “reparat” cu ajutorul medicatiei sau printr-o interventie chirurgicala.

Cu toate acestea, stiinta insasi ne arata ca mintea, sau mai bine spus personalitatea, nu este un mecanism. Specialistii au aratat ca orice sistem viu este un sistem dinamic auto-organizat sau un sistem adaptativ complex, mai degraba decat un mecanism. De cand lucrurile sunt vazute in acest fel, de cand personalitatea este considerata a fi un sistem viu, desi unul psihologic, se presupune ca si acest sistem trebuie sa fie unul cu o auto-organizare dinamica.

Poate ca daca facem o analogie ne va fi mai usor sa intelegem: o clasa de scoala include banci, usi cu balamale, ferestre, lumini care au intrerupatoare, tabla de scris, etc. Aceasta clasa de scoala este un mecanism organizat din exterior de constructori si de cei care au amenajat-o. Ea va continua sa existe indiferent daca exista sau nu o energie care sa treaca prin ea. In mod intuitiv putem vedea ca acesta nu este un model bun pentru personalitate.

Si totusi o clasa se organizeaza ea singura. Cu ajutorul catorva componente initiale (un profesor cu suficienta autoritate, elevi care isi doresc sa invete, materii adecvate si intalniri regulate), o clasa productiva va evolua spontan. La fel ca toate sistemele dinamice si clasa va exista doar atata timp cat va avea un flux de energie in ea, in cazul nostru de la participanti (daca toata lumea din acea incapere ar adormi, clasa ar inceta sa existe).

O clasa acumuleaza istorie, dezvolta un caracter unic si apoi moare de o moarte naturala, va exista numai in memoria celor care au fost acolo, au cunoscut-o. Putem spune ca o clasa este un model bun pentru personalitate.

Daca unul dintre componentele clasei lipseste sau esueaza, de exemplu daca profesorul nu are suficienta autoritate, acest fapt va atrage dupa sine o serie de esecuri care vor duce in final la formarea unei clase neproductive, ineficiente. Esecul initial este unul social, iar cele care urmeaza sunt tot de natura sociala, astfel putem observa ca ele sunt de acelasi fel. Anumiti factori care nu sunt de natura sociala (cum ar fi un incendiu, o zapada foarte mare, etc) ar putea sabota clasa, dar ar actiona indirect, crescand doar probabilitatea ca unul dintre componentele sociale initiale sa esueze.

In general, evenimentul initial care declanseaza altele este de acelasi tip ca acelea care ii urmeaza. Autismul rezulta dintr-o avalansa de esecuri psihologice in dezvoltarea personalitatii si am putea spune ca si evenimentul initial, deficitul primar, cauza necesara si suficienta pentru a declansa aceasta avalansa, trebuie sa fie tot de natura psihologica. Genele si alti factori biologici sau chimici, nici unul dintre ei nu sunt nici necesari si nici suficienti, ei actioneaza indirect crescand probabilitatea unui deficit primar.
Imaginea ochilor mamei

Recent, specialistii au descoperit dovezi care sustin ca unul dintre primii pasi catre auto-organizare a personalitatii este internalizarea unei imagini a ochilor mamei, a privirii sale.

Prin compararea primatelor din ziua de astazi putem urmari evolutia umana. Oamenii, descendentii primatelor, sunt evoluati in privinta atentiei sau a intersubiectivitatii, ei iau cunostinta de ganduri si sentimente reciproc (eu stiu ca ea a vazut si ea stie ca eu am vazut). In mod simultan, infatisarea ochilor a evoluat: sclera (portiunea alba a ochiului) s-a modificat de la maro la alb, a devenit mai mare si mult mai expusa, realizand un contrast vizual mult mai mare intre irisul colorat si sclera. De aceea, ochii umani pot oferi un semnal mult mai bun asupra directiei privirii.

Experimentele au aratat ca un adult poate identifica emotii complexe la alta persoana numai daca ii observa zona ochilor. O persoana care sufera de autism evita sa se uite catre ochii celorlalti.

La nastere, un copil are aria pe care isi poate concentra privirea, foarte mica. Aceasta distanta coincide, pe perioada alaptarii la san, cu distanta dintre ochii copilului si cei ai mamei. Pe parcursul alaptarii, mamele petrec in jur de 70% din acest timp uitandu-se la fata copilului. Un nou nascut nu poate recunoaste inca forme intregi, dar isi concentreaza privirea in mod preferential catre marginile vizuale ascutite. Din chipul mamei, ochii reprezinta imaginea care se poate contura cel mai bine ( ex. marginea dintre iris si sclera).

Copilul prefera sa se uite la stimulii vizuali, care se misca odata cu el, ca un raspuns la miscarea sa, ceea ce se intampla in cazul ochilor, care se misca odata cu obiectul la care se uita. In jurul varstei de 6 saptamani, copilul poate sa mentina un contact vizual continuu cu mama. Acest contact vizual continuu o stimuleaza pe mama sa mareasca atat durata cat si repertoriul de joaca cu copilul, aceasta joaca fiind cruciala in dezvoltarea ulterioara a copilului. In jurul varstei de 9 luni, copilul incepe sa dezvolte un simt al sinelui inter-subiectiv.

Daca bebelusul ar putea vorbi, probabil ca ar spune ”vad ca mama mea ma vede ca pe ceva pe care iubeste foarte mult, asa ca ma vad si eu la fel”. In acest mod sentimentul de sine al copilului se dezvolta printr-un contact continuu cu mama sa.

Pentru a mentine contactul vizual continuu, bebelusul trebuie mai intai sa invete sa recunoasca ochii mamei sale ca fiind distincti de celelalte elemente ale fetei. Pentru a recunoaste ochii mamei, bebelusul trebuie sa internalizeze o imagine a lor (cand recunosc ceva trebuie sa fac o potrivire intre ceea ce percep in acel moment cu o imagine internalizata anterior a acelui lucru).

Se presupune ca un esec foarte timpuriu in internalizarea imaginii ochilor mamei duce catre o avalansa penetranta de esecuri in dezvoltare, acesta fiind deficitul primar in autism. Genele si ceilalti factori biologici care au o legatura statistica cu autismul, pot sa creasca probabilitatea ca un copil sa aiba acest deficit primar.

Un copil care se naste nevazator are o probabilitate destul de mare de a suferi de autism, acelasi lucru este adevarat si pentru copiii care se nasc cu paralizii ale nervilor cranieni sau cei care sunt institutionalizati la nastere. In toate aceste cazuri copiii nu pot urmari privirea mamei si astfel nu pot internaliza imaginea acestei priviri.

Unii specialisti au observat ca, totusi, daca mama unui copil nevazator depune mai mult efort de a relationa cu bebelusul ei prin intermediul vocii si al atingerii, atunci este foarte probabil ca acel bebelus sa aiba o dezvoltare normala si putem presupune ca acesti copii internalizeaza un echivalent non-vizual al atentiei pe care o ofera mama.

Ingrijirea non-maternala
Incidenta autismului a crescut dramatic, iar aceasta crestere coincide cu o crestere foarte mare a ingrijirii non-maternale din copilaria timpurie. Ingrijirea non-maternala s-a aratat statistic ca poate prezice probleme ale copilului in jurul varstei de 54 luni. Acest tip de ingrijire include folosirea televizorului, a calculatorului, a aparatelor video si un contact vizual mult mai scazut decat in cazul unei ingrijiri maternale ce se bazeaza pe un contact direct cu copilul, contact de lunga durata.

Ca o concluzie, putem spune ca autismul ar putea avea o legatura statistica cu aceasta ingrijire non-maternala; ipoteza care are cu siguranta implicatii atat pentru sanatatea publica (prevenirea autismului), dar si in investigarea modului in care este organizata personalitatea si ne sugereaza ca putem identifica unele dintre cele mai timpurii componente pe care se auto-organizeaza personalitatea.

Precizam ca prin “personalitate” intelegem toate procesele interne si sistemele care sunt cuprinse de viata psihologica a persoanei.

Termenii “mama” si “maternal” se refera la functia materna foarte timpurie, care poate fi uneori indeplinita de o alta persoana decat mama naturala. Expresia “ingrijire non-maternala” include orice alta ingrijire a copilului care nu este oferita de mama sau de persoana care ingrijeste copilul.

Articol tradus dupa Maxson J. McDowell Ph.D.

http://www.terapiam.ro/autism-si-ingrij ... a-timpurie
dora
 
Posts: 3758
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby vali » Thu Oct 04, 2007 2:42 pm

Interesant ca mai apar si acum asemenea articole, copilul meu nu a avut niciodata probleme cu contactul vizual si totusi este autist, a stat permanent cu mine pana la varsta de 2 ani si numai eu stiu cat mi-am dorit acest copil, iar cand s-a nascut nu mai vedeam nimic altceva, numai el era in mintea mea, in ochii mei...In consecinta, eu nu prea cred in aceasta teorie.
Bogdan, august 2002, TPD, a facut ABA la "Cristi's Outreach Foundation" .
vali
 
Posts: 398
Joined: Mon Feb 20, 2006 10:51 am

cauze

Postby dianamaria » Fri Oct 05, 2007 7:12 am

Vad ca topicul se transforma din "camera surda" (era interesant titlul) in "camera de conferinte" ceea ce nu e rau neaparat...

Nici eu nu cred cele de mai sus...majoritatea mamicilor stau multe ore cu bebelusii in brate, nu am vazut mamica sa nu vorbeasca si sa nu se joace cu puiul ei...
Eu am stat cam 75% din cele sase saptamini cu copilul in brate, era foarte nervos si nu dormea in patut, doar in brate se simtea bine...si noaptea il plimbam prin camera sa se linisteasca.
Mai degraba ar putea fi ceva din timpul sarcinii, cind se cunosc putine despre evolutia copiilor...sau, cum spune seminarul care va avea loc azi, un sindrom postvaccinare (daca reusesc sa ajung, va tin la curent).
Mihai-Razvan, 2001, terapia ABA din 2006
dianamaria
 
Posts: 172
Joined: Sun Jan 01, 2006 6:50 pm
Location: Bucharest

Postby getta 2000 » Sat Oct 06, 2007 11:59 pm

Referitor la articolul postat de tine, cel care a scris acel articol a reflectat intrutotul situatia dacalilor din Romania, printre care ma numar si eu. Ca sa pot face orele de desen si lucru manual din umilul meu salariu de 630 lei dupa 10 ani de munca si avand gradul 2 le cumpar5 elevilor caiete de desen, hartie glasata, creponata, foarfeci, acuarele, creioane colorate, cartoane etc. Nici nu se poate pune problema sa le spun sa-si cumpere o culegere sau un material auxiliar, sunt si ei la fel de saraci ca si noi. Si pe langa asta din acest salariu si cu al sotului trebuie sa platim, pe langa toate celelalte dari , terapia copilului si materialele necesare. Sa tot traiesti asa. S-a vorbit de second-hand. Eu in ultimul timp n-am mai avut bani nici macar pentru second-hand, cu toate ca mai am un job, fac sondaje platite jalnic pentru un institut.
getta 2000
 
Posts: 18
Joined: Thu May 31, 2007 8:31 pm
Location: GIURGIU

Postby dora » Fri Oct 03, 2008 2:22 pm

Scandal cit casa dupa majorarile salariale din invatamint anuntate in aceasta saptamina


Instabilitate economica, proteste la nivel national, punerea în pericol a statutului României de membru al Uniunii Europene.

Toate acestea ne asteapta daca salariile bugetarilor ar fi majorate cu 50 de procente. Este avertismentul lansat ieri de ministrul Economiei si Finantelor.

Varujan Vosganian (foto) sustine ca pentru a majora cu 50% salariile profesorilor ar fi nevoie de sase milioane de euro, bani care nu exista la bugetul de stat.
În aceste conditii, aplicarea acestor majorari ar pune în pericol chiar siguranta nationala

http://www.jurnaluldeest.ro/viewart.php ... %26catid=1


„Vom plati scump daca salariile profesorilor vor creste cu 50%“




Deficitul bugetar va depasi 3% din produsul intern brut (PIB) in 2008, iar tinta de inflatie stabilita de BNR pentru anul viitor va fi depasita in cazul in care salariile profesorilor vor creste cu 50%, au declarat reprezentanti ai Bancii Nationale a Romaniei (BNR).


Economistii sustin ca, odata cu depasirea deficitului bugetar, putem pierde si miliarde de euro din fondurile UE.


Deficitul bugetar nu mai poate fi mentinut sub pragul de 3% din PIB în acest an daca salariile profesorilor vor creste de la 1 octombrie cu 50%, iar presiunea pusa pe inflatie anul viitor va fi foarte mare. Efectele cresterilor salariale se vor vedea în 2009, cind tinta de inflatie stabilita de BNR va fi depasita“, au declarat reprezentanti ai bancii centrale. Banca centrala tinteste o inflatie de 3,8%, plus sau minus un punct procentual, pentru sfirsitul acestui an, dar anticipeaza o inflatie de 6,6%, în vreme ce pentru finalul lui 2009 tinteste o inflatie de 3,5%, cu intervalul aferent de ^/- 1%. Analistii economici considera ca, odata cu depasirea deficitului bugetar de 3% din PIB, Romania risca sa fie sanctionata de Comisia Europeana si sa piarda, astfel, miliarde de euro din fondurile comunitare. „Deficitul bugetar va depasi fara discutii 3% din PIB, iar acest lucru va avea ca efect scaderea ratingurilor de tara ale Romaniei, diminuarea investitiilor straine, scaderea proportiei de atragere a fondurilor UE si, nu în ultimul rind, accelerarea inflatiei“, a spus consultantul financiar Bogdan Baltazar. Acesta sustine ca majorarile salariale ale bugetarilor din aceasta toamna ar putea costa bugetul Romaniei zece miliarde de euro.

„Vor fi sistate investitiile in scoli si spitale“

La rindul sau, analistul economic Ilie Serbanescu considera ca Romania ar putea fi sanctionata de Comisia Europeana pentru depasirea unui deficit bugetar de 3% din PIB si atrage atentia ca din cauza cresterilor salariale vor fi sistate investitiile din infrastructura, scoli si spitale. Potrivit directorului Grupului de Economie Aplicata, Liviu Voinea, foarte multi profesori nu vor beneficia de cresterea salariilor cu 50% pentru ca un numar mare de localitati din Romania nu vor putea sustine din bugetele locale aceste majorari.

„Salarii nu se dau decit daca exista disponibilitati banesti, iar în acest moment sint universitati si orase care nu au avut bani pentru a plati restantele profesorilor. Orasele si comunele vor trebui sa introduca noi taxe sau sa le cresca pe cele vechi pentru a plati aceste majorari“, a explicat Voinea.
Efortul financiar va fi de peste un miliard de euro

Specialistul în probleme de fiscalitate Gabriel Biris sustine ca romanii vor plati scump pentru cresterea deficitului din acest an, în contextul în care costul creditului a crescut foarte mult în 2008, ca urmare a crizei financiare internationale. Biris a afirmat ca majorarea salariilor profesorilor cu 50%, de la 1 octombrie, necesita un efort bugetar de cel putin 150 de milioane de euro.


Ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, declara marti ca majorarea salariilor din învatamint ar trebui aminata pentru urmatorul Guvern, întrucit efortul financiar necesar va fi de peste un miliard de euro, nivel ce depaseste investitiile totale în educatie din acest an. Cresterea salariilor cu 50% aduce cheltuieli suplimentare de un miliard de lei în 2008 si peste patru miliarde de lei în 2009.



--------------------------------------------------------------------------------
http://www.jurnaluldeest.ro/viewart.php ... 6c_nr=1554
dora
 
Posts: 3758
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby fag10 » Mon Nov 03, 2008 8:38 pm

Sincer nu-mi pot da seama care este intentia de a posta aceste articole aici, dar ca si cadru didactic si in acelasi timp mama unui copil cu TSA va spun ca am 1041 lei ca invatator cu studii superioare de licenta, gradul II si 11 ani vechime in invatamant. Cunoasteti f bine situatia cheltuielilor pentru recuperarea copiilor nostri, mai am si niste rate pe la banci de vreo 1200 lei(pe familie), am o restanta la intretinere de 1800 lei, pe la curent vreo 4000 lei, asa ca daca voi primi 50% marire la 1041, nu voi reusi sa-mi rezolv problemele si sa avem si un trai decent.
Vorbea Gamara de acei adidasi de 100 Euro de firma, noi nu ne permitem nici macar de 30 de euro odata pe an. Nu ca as avea ceva cu Gamara, dimpotriva il respect pt tot ceea ce face pt copilul lui, chiar am avut placerea sa-l vad la conferinta din iunie ac cu cei de la ABC, dar sunt situatii si situatii.
fag10
 
Posts: 57
Joined: Thu Jan 31, 2008 12:10 am

Postby gamara2 » Mon Nov 03, 2008 9:00 pm

fag10, nu ai de ce sa ma invidiezi. incercam doar sa ii explic unei domnisoare care este diferenta intre cei cu foarte multa experienta si cei care acum incearca sa si-o formeze.
gamara2
 
Posts: 140
Joined: Mon Jun 16, 2008 2:13 pm
Location: Timisoara

Re: Camera surda

Postby dora » Tue Nov 04, 2008 1:49 pm

insomniacul wrote:Aaaa...nu stiu cum sa intreb. O rubrica pentru parinti, de genul "cum sa faci fata problemei" se gaseste pe situl asta?

Ma gandeam ca aici undeva s-ar putea gasi un loc. Sa-i zicem camera surda. Intru si strig cat ma tin bojocii. Ma eliberez cumva. Nu deranjez pe nimeni, nu ma deranjeaza nimeni.
Ies. Mai bun, mai proaspat, gata sa lupt o saptamana pentru o noua litera spusa de copilul meu. Sau o luna. Sau cat o fi nevoie.
Ca sa inchei, ca unul care nu mai doarme bine noaptea de ceva vreme (lasand la o parte frustrarile zilnice), se poate gasi pe aici vreun loc in care parintii sa nu vorbeasca de problemele copiilor, ci despre problemele lor?
Cu respect,
insomniacul




Fag 10,
noi mai postam aici articole despre ceea ce ne doare...multi dintre noi suntem invatatori si profesori :D
dora
 
Posts: 3758
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI


Return to CUM SA FIM PARINTI MAI BUNI

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest