eliminarea suzetei

Moderators: camel, moderators

eliminarea suzetei

Postby stepacro » Sat Jun 04, 2011 5:35 am

Va propun o serie de materiale care vor aparea in paginile unui jurnal romanesc aici, in Montreal. Materialele se adreseaza cred eu tuturor.
si incearca sa atinga si dimensiunea interculturala.
Astept pareri.

Suzeta sau
Prietenul la nevoie se cunoaște...

Deseori se întâmpla sa vedem in carucior sau la supermarket copii de 4 sau 5 ani cu suzeta in gura, încercând sa o folosească si sa vorbească in același timp... o mămică aplecata asupra copilului încercând sa-l înțeleagă si sa completeze si lista de cumpărături...
Incredibil, vom spune noi, părinți crescuti pe meleaguri Romanesti..
C'est correct, va gandi cu toata fiinta lui un nord-american. Pas grave...
Mari consumatori de produse de purricultura ca suzeta sau biberonul, multi dintre ei ating extremele unei filosofii de viața in care copilul este investit cu puterea de a alege între bine si rău, între "ce-i trebuie" si "ce nu-i mai trebuie".
Si atunci cum ne acomodam noi rezonabil la astfel de conduite?

1. Cand si de ce
Trebuie de la bun inceput inteles faptul ca suzeta a apărut sa satisfaca o nevoie de baza a sugarului si anume reflexul de supt. Aceasta este una din realitatile lui concrete si uneori dureroase;plecand de aici multi pediatri si specialiști in alaptare recomanda utilizareaa suzetei inca din primele zile de viața.
Alții insa vor susține contrariul considerând ca reflexul innascut de supt trebuie asociat exclusiv cu activitatea de alimentare, fie ea naturală ( lapte matern) sau artificiala ( lapte comercial umanizat ).

2. Adevarat sau fals?
IATA câteva mituri urbane legate de utilizarea suzetei de către copiii pana la 2 ani:
- mai multi microbi ajung in cavitatea bucala odată cu introducerea suzetei
- se deformeaza dantura si palatul ( cerul gurii)
- raceli, gripe, otite mai frecvente
- apariția întârziată a limbajului
- dificultati sociale

De reținut ca cercetările nu au putut confirma aceste supozitii dar ca anumite manifestări pot fi observate la copiii care depășesc vârsta de 3 ani si folosesc suzeta intr-o proporție de mai mult de 50% din timp.

3. "Copilul meu are o suzeta, cand si in ce conditii pot renunta la aceasta?"

Efectele benefice ale suzetei se traduc prin comportamente de linistire, copilul este mai calm si suporta mai ușor perioadele dificile din dezvoltarea sa ( exemplu: puseele dentare, febra, durerile in gât etc).
In același timp observam ca exista la fel de multe consecință pozitive asupra întregii familii. Deseori ii cumpărăm liniștea copilului oferindu-i suzeta atunci cand suntem ocupati cu alte sarcini administrative . Ce ușor este sa ii oferim suzeta la ora de culcare... fără a trebui sa apelam la alte artificii care necesita timp!
Interesant este cum un obiect atât de mic poate fi atât de util pentru sănătatea mintala a întregului micro-sistem familial! De aceea, prietenul la nevoie se cunoaște...
Introduc in acest context conceptul de utilizare rationala.a suzetei.  IATA câteva sugestii :
- pana la vârsta de 18-24 luni folosiți suzeta "la nevoie", ori de cate ori exista posibilitatea ca aceasta sa aline un
incinfort fizic ( dureri de dinti) sau psihic, emotional ( gradinita, baby-sitter).
- in casa, incercati sa organizați mai multe locuri de "depozitare" a suzetelor.
- evitati asocierea unui anumit loc din casa cu prezenta necondiționata a suzetei . Exemplu, copilul sa știe ca in orice moment o poate găsi sub perna.
- multi copii prefera sa aibă acces la mai multe suzete in același timp (una in gura, una in mana). Desigur ca este mult mai confortabil pentru părinți sa pună la dispoziția copilului mai multe suzete astfel încât acesta sa si-o poată găsi in timpul nopții... Nu este o idee foarte buna, in condițiile in care copilul își va apropria si mai mult obiectul.
- pastrati controlul decizional in utilizarea ei si incercati sa nu-i acordati privilegiul de a si-o lua singur .Aceasta presupune desigur sa fi respectat etapele de mai sus.

4.Dupa 2 ani, spre eliminarea suzetei

- foarte important este ca si copilul sa nu o vadă in timpul zilei
- odată cu apariția limbajului copilul va încerca sa o denumeasca intr-un anumit fel .
- la aceasta vârsta copilul trăiește foarte mult timp in prezent, capacitatile sale de reprezentare si deci evocare a unui obiect fiind inca destul de limitate. Asta vine in ajutorul părinților intrucat exista multi copii care daca nu mai intra in contact vizual cu obiectul parca uita de el si astfel estomparea se produce mai natural.
de multe ori in timpul zilei, in cautarea a “ceva de facut” sau a unei jucarii, va verbaliza ceva. Chiar daca nu intelege textual cererea copilului, parintele va “presupune”ca suzeta este cea cautata si-i va refuza cererea, pomenind astfel numele suzetei. Fara nici o intentionalitate, pariuntele va sugera in felul acesta un anumit comportament ( suzeta) iar astfel copilul va insista sa o aiba, preluand din zbor sugestia parentala. In astfel de cazuri, incercati sa nu presupuneti ca este vorba de suzeta si propuneti copilului un comportament de compensare . Ignorati orice cerere ulterioara, chiar daca in acele momente copilul va folosi tot arsenalul de conduite de care dispune pentru a o obtine. Exemple de comportamente de compensare pot fi schimbarea jocului actual, schimbarea locatiei (mergem in alta camera). De retinut insa situatiile in care copilul sufera de un disconfort din cele enumerate mai sus, va fi decizia dumneavoastra ca adult de a-i oferi alinare cu ajutorul suzetei sau folosind alte artificii (tinut in brate, fredonatul unei melodii etc).
Cultura in care am fost educati ne permite sa folosim si altfel de interventii pe care le-as numi mai putin ortodoxe, situatii in care se face apel la conditionarea negativa sau mai simplu spus la fricile micii copilarii. Nu o data am auzit ca suzeta a fost luata de lup, mancata de “gandacul mare” etc., in functie de specificul fricii fiecarui copil. Eficacitea unor astfel de interventii este sub semnul intrebarii, cu atat mai mult cu cat factorul e,motional este implicat. Intr-o maniera negativa.



In concluzie, recomand cu caldura flosirea rationala a suzetei atat timp cat aceasta deserveste unor scopuri atat de nobile cum sunt, de exemplu durerile de dinti sau despartirea de persoana de referinta. Momentul in care aceasta devine dispensabila insa apartine parintilor, acestia fiind reponsabili atat de estomparea cat mai discreta si pozitiva a suzetei, dar si de sanatatea mintala a copilului.


Stepacro
educatrice specialisee
terapeut comportamental
edu_autism@yahoo.ca
Always let your conscience be your guide...
stepacro
 
Posts: 124
Joined: Tue Sep 08, 2009 4:19 am
Location: Montreal

Return to INTREBARI FRECVENTE(ABA)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests