rugaminte pentru lista jucarii sub 2 ani

Moderators: camel, moderators

rugaminte pentru lista jucarii sub 2 ani

Postby amelba » Mon May 30, 2011 1:33 pm

Ma poate ajuta cineva cu o lista de jucarii pentru terapie sub 2 ani? Baietelul meu are 1 an si 8 luni si trebuie sa ma apuc de treaba. Problemele lui principale sunt ca nu imita spontan, nu coopereaza in joc, nu se joaca adecvat cu unele jucarii (cu altele da), nu indeplineste decat cateva instructiuni, nu se paote orienta dupa obiectele din jur, nu potriveste obiecte identice sau asemanatoare.

De asemenea, am vazut ca sunt mai multe ghiduri de terapie. Intentionez sa lucrez si cu un terapeut dar pana il gasesc as vrea sa ma apuc deja. Imi recomandati Ghidul de terapie ABA in 2 parti (Leaf, McEachin) de la editura Frontiera? Din cate inteleg, manualul Lovaas, desi de baza, nu mai este folosit ca atare. Sau am inteles gresit?
amelba
 
Posts: 8
Joined: Sat May 21, 2011 11:41 am

Postby stepacro » Mon May 30, 2011 7:31 pm

Uita-te la Diagnostic, evaluare la topicul criterii de diagnostic precoce pag 2 am descris amanuntit activități de inceput.
Always let your conscience be your guide...
stepacro
 
Posts: 124
Joined: Tue Sep 08, 2009 4:19 am
Location: Montreal

Postby amelba » Mon May 30, 2011 10:44 pm

Multumesc mult. Noi am trecut putin de jucariile nr. 1 dar la partea de organizare a zilei/perioada de joaca suntem intr-adevar deficitari
Cu ocazia asta am descoperit si sectiunea referitoare la carti. Chiar trebuie sa iau forumul de la un cap la altul.
amelba
 
Posts: 8
Joined: Sat May 21, 2011 11:41 am

Postby dora » Tue May 31, 2011 2:25 pm

....asa cum spuneam mai devreme programele de terapie comportamentala au trei parti : o parte initiala care se numeste pretratament , o parte de mijloc (si cea mai importanta) care este terapia propriuzisa sau programul curent si o parte finala a fiecarui program care se numeste generalizare...



...terapia incepe cu o perioada de cateva saptamani de pretratament ... aici nu exista un program concret de lucru , nu exista sittinguri si aproape totul este la "liber" ... ideea pretratamentului este aceea de a il invata pe copil ca exista "consecinte" placute si mai putin placute si de a lua controlul practic asupra lui ... cu siguranta cei mai importanti oameni in cadrul pretratamentului sunt parintii si familia copilului pentru ca ei sunt cei care trebuie sa-si modifice complet comportamentul lor vis a vis de copil ... dupa un timp foarte scurt si copii vor reactiona la aceasta schimbare de comportament si isi vor adapta si ei comportamentul astfel incat sa le fie cat mai usor ...



Poate ca termenul de a "prelua controlul" asupra copilului o sa li se para unora prea dur si unii o sa spuna : "ok , copilul meu face lucrul ala sau celalalt ..." ...ideea este ca copilul sa faca acel lucru nu doar din cand in cand si nu doar atunci cand are el chef ...si cu siguranta nu doar dupa ce ii repetam de 10 ori sa faca un lucru ....ideea este ca copilul sa "execute" imediat ce i s-a dat o comanda - unii iar o sa spuna ca parca este catel si il dresezi si de altfel nici nu sunt departe de realitate : in prima faza cam asta faci ...il dresezi - ideea este sa ii incurajezi comportamentele pozitive si sa ii descurajezi comportamentele negative.


La modul practic , nimic nu mai capata ca urmare a unui planset sau unui semn ; noi ca parinti ne-am invatat "sa ghicim" cam ce ar vrea copilul din doar cateva semne pe care le face sau in functie de ceea ce face sa intuim cam ce anume ar vrea sau ce anume il deranjeaza si sa reactionam ca atare , respectiv sa il ajutam sa obtina ceea ce vroia ....este cel mai gresit lucru pe care il facem ...: desi nu pare cei mai multi dintre ei pot face o gramada de lucruri si cere o gramada de lucruri respectiv sunt apti de a deschide o cale de comunicare dar de foarte multe ori noi suntem cei care opturam calea respectiva ajutandu-i de fiecare data.
Totul trebuie inceput de la capat si comportamentul nostru fata de ei trebuie sa fie unul in care ei trebuie sa dea ceva in schimbul ajutorui nostru ; astfel , in primul rand de fiecare data cand imi cere ceva am sa-i cer si eu ceva in schimb : ma ia de mana si ma duce sa-i dau apa - il pun sa-mi dea un lucru de pe masa (ideea este nu doar sa-l pun verbal ci sa-l si invat cum sa-mi dea lucrul acela de pe masa ajutandu-l fizic sa mi-l dea ) si imediat dupa ce a executat ceea ce l-am rugat ii dau o gura de apa...si continui schimbul - ii cer din nou acelasi lucru de pe masa si i-ar il ajut sa mi-l dea si iar ii dau o gura de apa ...si iarasi da' capo...si dupa ce fac chestia asta de 3-4 ori a cincea oara doar ii cer sa mi-l dea de pe masa si nu il mai ajut ...daca mi-l da primeste apa , daca nu mi-l da nu primeste apa. ... o sa fiti suprinsi cat de repede pot sa invete anumite lucruri ...la fel , nu va speriati de faptul ca o sa planga si o sa tipe ca nu ii dati apa ... iar voua o sa vi se smulga inima din piept cand o sa-l vedeti ....daca insa ati cedat o data ati pierdut tot ceea ce ati inceput sa lucrati ...mai mult decat atat , s-ar putea ca incapatanarea si tipetele/plansetele sa dureze ore ...in final insa toti cedeaza si executa ceea ce i-ati cerut sa faca ... cand insa executa din proprie initiativa ceea ce ati cerut aplaudati-l , spunetii bravoooo , bucurativa ca si cand ar fi rezolvat cea mai grea problema de matematica si datii din belsug ceea ce isi dorea ....poate fi prima batalie castigata ! ...incercati sa faceti acelasi lucru pentru aproape orice lucru pe care si-l doreste : nimic nu mai are voie sa capete gratis... si pentru fiecare comportament bun premiati-l si material si verbal din belsug ca sa-i intariti respectivul comportament ....


Acelasi procedeu se aplica pentru comportamente negative .... niciodata nu trebuie sa obtina ceva daca are un comportament nelalocul lui ( si aici o sa vi se rupa inima ....dar cea mai sigura cale spre a ajunge acolo unde va doriti este sa nu cedati ) .... cel mai simplu mod de a scapa de un comportament isteric si de tipete este sa il ignorati ....COMPLET ! .... de cele mai multe ori cand nu obtine ceva il apuca plansul si tipetele si se tranteste pe jos ( cel putin asa facea radu) ... cam dupa 1-2 ore de plansete si istericale continui (in care noi il ignoram complet...ignor complet inseamna ca radu se zvarcolea pe jos si tipa si plangea la picioarele scaunului pe care eu stateam la masa si mancam si eu continuam sa mananc fara sa-i arunc macar o privire - numai eu stiu insa cum mancam si ce era in sufletul meu ) isi revenea si se oprea : in momentul in care 5 min nu tipa si se linistea incepeam sa-l bagam in seama si sa-i spunem : "bravo , foarte bine , radu nu mai plange ; radu este un baiat foarte bun pentru ca nu plange" ...daca o lua de la capat o luam si noi de la capat cu ignorul ....daca se potolea in continuare ne jucam impreuna , etc. ..... una peste alta desi este cumplit de greu (mai ales prin prisma faptului ca toti cei care stau in jurul lui trebuie sa aiba acelasi tip de comportament ) este calea prin care el incepe sa se adapteze si sa-si schimbe comportamentul ....la modul practic insa totul va castiga ascultandu-va si comportandu-se frumos si dandu-va ceva in schimbul a ceea ce cere....puteti sa mergeti si mai departe si sa il obligati sa spuna cuvinte - la fel ,nimic nu i se da pana nu cere in cuvinte simple : apa , da - sunt unele din cele mai simple cuvinte dar si cele mai aducatoare de profituri din punctul lui de vedere ; la inceput nici nu este nevoie sa le spuna ca atare , este deajuns sa balmajeasca ceva care sa semene...radu la inceput spunea apa intr-un fel de tipat de genul "aaaaa..." si primea apa ....nu spunea - nu primea....

ceea ce pot sa va spun este ca dupa cam o luna de astfel de comportament din partea parintilor si a familiei in general toti copii (aproape fara exceptii ) se adapteaza ....cu siguranta o sa aiba un contact vizual infinit mai bun decat in acest moment si aproape sigur o sa auziti primele cuvinte sau macar incercari de cuvinte .... pana in acest moment toti copii (fara exceptie) pe care i-am cunoscut si a caror parinti au fost fermi pe pozitie si si-au schimbat comportamentul (nota bene : fara nici un fel de program curent sau terapie efectiva) au obtinut in mai putin de o luna progrese remarcabile ....

http://www.autism.ro/forum/viewtopic.php?t=154
dora
 
Posts: 3733
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby amelba » Thu Jun 02, 2011 10:14 pm

Multumesc, dora. Vazusem deja textul la alta sectiune si avem si recomandari destul de detaliate de la psihologul care l-a vazut pe baiat. Suntem in plina preterapie si ne e destul de greu. E foarte incapatanat.
amelba
 
Posts: 8
Joined: Sat May 21, 2011 11:41 am


Return to INTREBARI FRECVENTE(ABA)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests