un sfat?COMPORTAMENTE NEDORITE

Moderators: camel, moderators

un sfat?COMPORTAMENTE NEDORITE

Postby domilys123 » Wed Nov 11, 2009 9:06 pm

buna dragilor

va mai cer un sfat ....cum as putea sa- fac pe baietelul meu sa nu mai arunce obiecte ,sa rastoarne diverse vase cu mincare sau sa fie mai atent.o data mi-a cerut sa -i pun apa in cana doar ca sa o arunce pe jos.
uneori o face fara sa-i cer sa faca ceva ,fara sa-i interzic ceva,fara sa-l cert,fara sa apuc sa-l antrenez intr-o activitate in care nu are rabdare sa faca ceva.
as vrea fff mult sa pot sa-l scot din aceasta stare,stiti cumva ce as putea sa fac?
domilys123
 
Posts: 16
Joined: Sun Oct 11, 2009 3:28 pm

Postby domilys123 » Wed Nov 11, 2009 9:10 pm

florinel este un baietel de 7 ani cu autism,intelege multe dar vad ca a dobindit unele comportamente nedorite si vrem sa scapam de ele
domilys123
 
Posts: 16
Joined: Sun Oct 11, 2009 3:28 pm

Postby shakalu » Wed Nov 11, 2009 10:59 pm

domylis ... cred ca in primul rand ar trebui sa fi foarte atenta si sa incerci sa intelegi mecanismul . daca e asa cum povestesti baietzelul tau nu face lucrurile astea gratuit . in sensul in care primeste un "raspuns" oarecare de la voi in momentul in care face prostii : va suparati , il certati , stergeti si faceti curat , s.a.m.d. ... poate fi raspuns la un stimul de al vostru , poate fi dorinta de atentie , poate fi stimulare legata de reactiile voastre .

deci , in primul rand trebuie sa afli de ce face asta . urmareste-l cand o face ( daca exista unul sau mai multi factori care cauzeaza , urmareste apoi cum reactioneaza cand voi il vedeti ca face asta si abia apoi gandeste-te cum ai putea interveni . oricum , in functie de ceea ce descoperi ai cateva cai de atac :
- ignor . el executa ceea ce executa si voi va comportati ca si cand nu a facut nimic . sper exemplu sparge si arunca farfuriile de pe masa . voi nu reactionati in nici un fel , nici macar nu va opriti din mancat , nu stergeti , nu curatati . lasati totul exact asa cum a facut el si continuati sa faceti ceea ce faceati si inainte . apoi , curatati doar cand el nu va poate vedea sau deloc pana a doua zi .
- nici un raspuns la stimul. asta inseamna ca atunci cand face asta cu mancarea lui nu mai primeste alta decat cand vine urmatoarea masa , indiferent de ceea ce face pana atunci .
- time-out . asta inseamna ca atunci cand face asta , fara sa-l certi deloc, il scoti pe el de la placerea de a va vedea pe voi reactionand . adica il iei de mana si il bagi in baie, spre exemplu ,unde trebuie sa stea 5 minute . sau il pui sa curete singur ceea ce a murdarit .

modurile de abordare sunt foarte multe dar toate depinde de ceea ce il face sa faca asta .
shakalu
 
Posts: 594
Joined: Tue Sep 23, 2003 11:45 am

florinel

Postby domilys123 » Thu Nov 12, 2009 8:15 am

o face chiar uneori "fara motiv",odata m-a pus sa-i pun apa in cana doar sa o verse pe jos...altadata in timp ce ma joc cu el atat cat reusesc ,pleaca si trage cuvertura de pe pat sau arunca niste carti sau ob cu care eu vreu sa fac activitatea....as vrea sa-l tin mai mult timp atent si plus probl cu pampersul....

multumesc pt raspuns .poate ca ma repet dar sunt cam dezorientata si timpul trece si uneori ajung la disperare
domilys123
 
Posts: 16
Joined: Sun Oct 11, 2009 3:28 pm

Postby shakalu » Thu Nov 12, 2009 2:54 pm

domilys ... "fara motiv" nu inseamna neaparat fara motiv . e fara motiv din perspectiva ta . in sensul in care tie ti se pare a fi fara motiv dar pentru el e diferit . daca inteleg eu corect ceea ce povestesti s-ar putea ca motivul sa fie exact reactia ta atunci cand face o tampenie ...
eu ti-as sugera ca ptr inceput sa-ti cenzurezi reactiile . varsa apa ... ok . nu comenta si treci mai departe ca si cand nimic nu s-a intamplat . daca ignori cu desavarsire astfel de gesturi este foarte probabil ca foarte curand ele sa dispara pentru ca le dispare "recompensa" si anume reactia ta ...
si nu incerca sa lucrezi la toate in acelasi timp. concentreaza-te pe unul din lucrurile la care vrei sa ai succes .
shakalu
 
Posts: 594
Joined: Tue Sep 23, 2003 11:45 am

florinel

Postby domilys123 » Thu Nov 12, 2009 6:57 pm

deci... s-ar putea ca problema cu baia sa fie oare tot pt ca ii plac reactiile mele,daca nu face la baie si face pe el sa ma fac ca nu observ?sa-l duc des si sal recompensez ...ok ,teoria am cam inteles-o dar ce ma fac cu practica ,recunosc ca uneori ma dezarmeaza.
Da, m-as axa pe aceasata problema cu toaleata dar daca el este la o scoala speciala cu program saptamanal si il am acasa doar in weekend?
o sa lucram asa cat reusim si insistam mai mult in vacanta...
mi-e greu sa va spun dar de 2 ori s-a intamplat sa se murdareasca cu caca, dar se vedea ca o face cu un scop , am crezut ca mor ,m-am suparat nu puteam sa nu reactionez......poate am gresit de multe ori dar nu am stiut cum sa procedez corect si acum e mai greu sa corectam,dar totusi mai sper cu ajutorul lui Dumnezeu si al vostru.

multumesc.
domilys123
 
Posts: 16
Joined: Sun Oct 11, 2009 3:28 pm

Postby shakalu » Fri Nov 13, 2009 12:05 am

domilys , in ceea ce priveste toaleta lucrurile sunt mult mai complicate si nu prea au legatura cu ceea ce am scris mai sus . tot ceea ce ti-am sugerat se refera strict doar la masa si reactii vis a vis de asta .
ca sa ai o imagine mai completa eu ti-as sugera sa citesti posturile de la ABA aplicata ca sa poti sa intelegi pe ce se bazeaza terapia . dora , gamara si altii au de asemenea niste posturi cu moduri concrete de lucru in diverse cazuri . incepe insa cu inceputul ... ca sa poti pune in practica ar trebuie sa aprofundezi teoria .
shakalu
 
Posts: 594
Joined: Tue Sep 23, 2003 11:45 am

Postby stepacro » Fri Nov 13, 2009 8:00 pm

Indraznesc sa completez lucrurile pe care ti le-a scris shakalu...
Antrenamentul la toaleta trebuie vazut ca un proces fragil dar nicidecum imposibil. Fiind atat de delicat, este intotdeauna mai recomandat sa fie inceput de personele semnificative din viata copilului si intr-un mediu securitar (acasa)...mesajul principal pe care Florin trebuie sa-l inteleaga (si pe care voi trebuie sa-l transmiteti intr-o maniera abordabila lui) este ca ESTE CASTIGATOR sa ramane uscat...ca va obtine ceva ce-i place sau ce doreste atunci cand ramane uscat. Pentru asta, exista cateva etape (sau cel utin asa le-am etapizat eu):
1. schimbati pampers-ul foarte des..desi stiu ca sunt scumpi si e dificil, e poate o investitie pe termen scurt, ca apoi se va termina oricum
Obiectiv: sa se obisnuiasca cu senzatia de uscat...
2. la fiecare ora, mergeti la toaleta/olita (depinde cu ce doriti sa incepeti, eu recomand olita, toaleta poate fi anxiogena in prima instanta)...Acum nu e important sa faca pipi/kaka, ci sa se familiarizeze cu pozitia si cu obiectul (olita sau toaleta). RECOMPENSATI LA GREU FAPTUL CA STA pe perioada, sa zicem, unui cantecel mai lung (Daca vesel se traieste, de ex...poate fi lungit oricat, dupa imaginatia cantaretului).
Obiectiv: Senzatie de uscat plus obiect nou (care nu are inca o functie pt copil...)
Scopul acestei etape este sa facem un program de pipi, o sa-i zicem asa...ar trebui sa fie cat de cat regulat, deci sa cunoastem orele aproximative la care face pipi...
3. Dupa ce ne-am facut o idee despre orarul de pipi, il "prindem "sa faca la un moment dat..... atunci va primi recompensa mare, mare, distincta de cea pe care am dat-o ulterior.
De acum, lucrurile vor merge usor, usor, azi un pipi, saptamana viitoare 2 pe zi si tot asa. Continuati sa recompensati pipi la greu si dati recompensa t ca sta pe olita/toaleta din cand in cand (in momentele in care nu va vrea sa stea, dar nu numai....insa aleatoriu..)
IMPORTANT: nu-l obligati niciodata daca nu vrea; pomeniti recompensa verbal sau fizic aratati-o, daca nu functioneaza spuneti Ok, mai tarziu pipi...si incercati din nou peste 5 minute.... Cum spuneam, fiind un proces atat de delicat, nu e neaparat o idee buna sa fortam lucrurile...
ATENTIE LA EXPECTANTELE PARINTILOR care pot fi exagerate!
Luati in consdierare toate elementele care pot disturba procesul: certuri, anxietati, schimbari in toate mediile copilului...
Si asteptati-va la accidente! Nu uitati ca este un antrenament...si Nadia mai cadea de pe barna la inceput si apoi, cunoasteti povestea...

Cat despre faptul ca arunca obiecte, parerea mea este ca exista o problema senzoriala...desigur, poate fi vorba de atragerea atentiei... Ce recomand este sa-i tineti manutele ocupate cu o activitate mereu...ceva ce sa-i placa, sa fie distrat de ea....
Exista pe forum tot felul de idei cum sa-i ocupati manutele....poti incerca cateva...
Iar faptul ca Florin vine acasa doar in week-end trebuie sa-ti spuna tie, draga Domi, ca acolo sunt bucuriile lui majore. Si orice ai incerca, sa ai in minte ca trebuie sa fie "fun" pentru el...nu se merita, in cele 2 zile petrecute cu voi, sa traiasca stresuri sau tristeti.
Succes
Always let your conscience be your guide...
stepacro
 
Posts: 124
Joined: Tue Sep 08, 2009 4:19 am
Location: Montreal

florinel

Postby domilys123 » Mon Nov 16, 2009 10:48 pm

buna dragilor si va multumesc din suflet pt raspunsuri si sfaturi,
recunosc ca am prins mult curaj si speranta de cand vorbesc cu voi .
sunt fericita ca in acest weekend florinel a fost mai linistit si mai cooperant si s-a jucat mai frumos adica :tinea balonul sus prin loviri repetate si orientate corect,pistolul cu ventuze...si putin mai vorbaret
sper ca pe acest fundal de liniste sa constrium multe lucruri si sa nu fie ceva trecator

va pup si mai vorbim...:-)
domilys123
 
Posts: 16
Joined: Sun Oct 11, 2009 3:28 pm

Postby laurentia74 » Tue Nov 17, 2009 8:42 am

Buna! Revin cu o situatie ce m-a frapat si care mi-a zis -draga,nu vrei sa ajungi aici! Ofetita de 12 ani cu mamica sa; mamica -prietenoasa; fetita imbracata frumos si ingrijita; intamplarea- pe culoarul spitalului; cat am stat acolo, fetita a aruncat jucariile gasite ,dupa ce le-a studiat putin, pe jos,avand ochii atintiti in ochii mamei ; fetita era destinsa si vesela cand facea asta; mama,de fiecare data, aduna ceea ce fata arunca,fara sa cracneasca;fetita nu vorbea deloc dar o ducea mintea sa o provoace la comunicare pe mama sa; daca e la fel cu Florin, cu fermitate si fara teama de tipete, apleaca-l si ia de jos ce arunca,impreuna cu el,avand ca obiectiv ,in timp, sa ridice singur ceea ce arunca;; recompenseaza-l cumva pentru asta ; am vazut la fetita accea potential de munca; era suficient de inteligenta sa fie sireata; curaj! nu se moare din asta;doar ca lasa ceva rani in suflet; dar...situatia oricum lasa urme! ce ai de pierdut!?
Este clar ca te dezavantajeaza faptul ca baiatul vine doar 2 zile acasa dar ...poate ca cele 4 zile de concediu fara plata ale cadrelor didactice,in care copiii stau acasa[ daca e vb si de baiatul tau],sunt bine venite; clar- nu actionam, nu se schimba nimic in bine; stiu asta pe pielea mea.
laurentia74
 
Posts: 236
Joined: Tue Apr 21, 2009 2:49 pm

Postby stepacro » Thu Nov 26, 2009 3:38 am

Ei, cum mai este Florin? Ati inceput sa lucrati ceva?
Asteptam noutati
Always let your conscience be your guide...
stepacro
 
Posts: 124
Joined: Tue Sep 08, 2009 4:19 am
Location: Montreal

florinel

Postby domilys123 » Thu Nov 26, 2009 11:01 pm

buna

Florin a fost putin bolnav acum, si n-a mers la scoala..... nu stiu ce sa mai zic el intelege aproape totul....face aproape tot ce-i ceri(vorbit rar si clar) mai putin cu baia, nu se cere la baie si pace, cat l-as tine fara pampers.....se uda ....si ce ,nimic deosebit,doar daca obsv. eu si parca face ceva special pt mine, imi mai da cu palma ........asa din placere nu ca as face ceva sau ca nu, ceva parca il misca .... nu are stare .... tb sa faca ceva,ma joc cu el , il iubesc si totusi -DA!-RASTORNA ....SPARGE... nu observ....... rade,se bucura./...........ne jucam,,,,,,,,,rade nermotivat....
fac bine ,fac rau, nu observ ,ignoram ,facem altceva........
domilys123
 
Posts: 16
Joined: Sun Oct 11, 2009 3:28 pm


Return to INTREBARI FRECVENTE(ABA)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests

cron