De ce nu diferentiaza pe carte obiectele invatate anterior ?

Moderators: camel, moderators

Postby laurentia74 » Wed Jun 03, 2009 1:24 pm

Cu siguranta vom invata separat literele si cifrele.Intrebarea structurata ar fi trebuit sa sune cam asa:Care sunt pasii pentru invatarea literelor ,respectiv a cifrelor? Am pregatit doua seturi identice cu literele alfabetului[cartonase tiplate];la fel ,cifre;Stim ca tb pornit de la potrivirea cartoanelor identice ,urmand sa ajungem la potrivirea cuvintelor identice si a cuvintelor la imagini,respectiv obiecte.
laurentia74
 
Posts: 236
Joined: Tue Apr 21, 2009 2:49 pm

Postby oanaA » Wed Jun 03, 2009 1:59 pm

Si noi intampinam prb in aratarea culorilor pe carti,o face pe obiecte si cartonase ,dar nu si pe carti?Stiti ceva despre asta?
oanaA
 
Posts: 21
Joined: Tue Nov 25, 2008 2:21 pm

Postby shakalu » Wed Jun 03, 2009 2:25 pm

laurentia : cati ani are copilul ? invatarea literelor si a cifrelor se face in general separat unele de altele (cifrele de litere ) si se asteapta un timp intre ele . in acelasi timp trebuie sa te intreb unde ati ajuns cu invatul obiectelor din mediu ?

oana ... generalizare . zugoor a postat ceea ce trebuie avand in vedere la generalizare . vezi ca generalizarea se face exact ca si programul normal . diferenta o face locatia , sd-ul si restul de stimuli .
shakalu
 
Posts: 594
Joined: Tue Sep 23, 2003 11:45 am

Postby laurentia74 » Wed Jun 03, 2009 2:32 pm

Varsta cronologica este de 5 ani jum; mental -3 jum.;obiectele in mediu merg din ce in ce mai bine; adica arata obiectele invatate-pat,masa, scaun,usa;mi-e teama sa merg mai departe deocamdata;am ajuns sa le aratam si la gradinita dar acolo baiatul e tinut de mana; lasat singur ,se pierde; e sala mare, are multi stimuli.
laurentia74
 
Posts: 236
Joined: Tue Apr 21, 2009 2:49 pm

Postby laurentia74 » Wed Jun 03, 2009 2:49 pm

Oana, si noi intampinam aceeasi pb .,legata de culori; acum lucram la ea;ce am facut:am cumparat carticele mici cu diferite forme geometrice, colorate divers;am dezlipit 6 patratele cu 6 culori[acestea fusesera invatate anterior];le-am lipit in prezenta lui Ioan si ,cu degetul lui ,am indicat cul. fiec. apoi am lucrat pe o culoare; precizez ca il banuiesc pe Ioan ca e frustrat de ac. program si ca refuza sa se concentreze;de aceea am lipit pe urm.pagini triunghiuri mici ,f. mici ,cu celelalte culori;pe alta pag.-floricele cu celelalte culori;ideea este de a-i prezenta culorile sub dif. modele, astfel incat sa-i trezeasca interesul ; nu stiu daca este bine cum am procedat,nu sunt in masura sa dau sfaturi; poate ,dupa ce deblochez programul...
laurentia74
 
Posts: 236
Joined: Tue Apr 21, 2009 2:49 pm

Postby shakalu » Wed Jun 03, 2009 4:54 pm

laurentia ... programul de invatat litere si cifre se baga abia dupa ce nu mai ai nici un obiect din mediu despre care sa-l inveti si ai trecut acest program in generalizare ( si nu te gandi la mediu doar la lucrurile din casa sau din imediata lui apropiere ... pasul doi la acest program sunt obiecte pe care nu ai cum sa i le arati decat din poze ) .... dupa ce ai terminat acest program intra litere si cifre . pana atunci e munca in zadar . nu ai minimele cunostinte de baza ca sa poti sa introduci un astfel de program .
shakalu
 
Posts: 594
Joined: Tue Sep 23, 2003 11:45 am

Postby somalezu » Wed Jun 03, 2009 6:46 pm

Hm .. sa exagerez putin .. poti sa spui E de la Elefant ? Daca nu stie ce e elefantul, nu te apuca de alfabet.
Ce-ti recomand eu (presupun ca te descurci bine in engleza .. altfel .. iti trebuie ajutor musai): ia o carte care sa prezinte abilitatile necesare pe diferite paliere de varsta cognitiva ( spre exemplu Carolina Curriculum , ABLLS sau VB-Mapp).
Testeaza daca fiul tau are "lipsuri" la nivele anterioare literelor si cifrelor. Daca da, rezolva-le pe acestea mai intai. E foarte important sa nu te grabesti (de exemplu, parca am vazut pe undeva recomandarea sa incepi culorile doar dupa ce ai vreo sute de substantive, altel risti sa faca supra-generalizare si sa denumeasca obiectele prin caracteristici).
Vei incepe lucrul la numere dupa ce fiul tau va stapani concepte precum mai mare mai mic, mai multe mai putine, va stii sa recite numerele pana la zece..). Iar aceste concepte trebuiesc predate foarte tarziu, mult dupa ce stie toate substantivele si verbele uzuale, dupa ce trece de atribute ...
Despre forma programelor .. chiar si pentru numere vei intalni probabil doua programe diferite - number id (adica recunoasterea cifrelor) si numaratul obiectelor ... (counting)
Nu stiu de ce avem cu totii senzatia ca te grabesti cu numerele si literele, nu-i atat o problema de tehnica de lucru cat de notiuni premergatoare necesare.
somalezu
 
Posts: 283
Joined: Mon Jan 21, 2008 3:39 pm
Location: Bucuresti

Postby somalezu » Wed Jun 03, 2009 6:46 pm

... Scuze, dublasem mesajul de mai sus .. acum l-am sters.
somalezu
 
Posts: 283
Joined: Mon Jan 21, 2008 3:39 pm
Location: Bucuresti

Postby laurentia74 » Wed Jun 03, 2009 10:01 pm

Shakalu,Somalezu...mi dati de gandit si nu pot decat sa iau in considerare sfaturile voastre. Incepe sa mi se faca frica de cat de mult tb sa asimileze Ioan pana sa ajunga acolo! Da, imi este teama !
Shakalu,da-mi ,te rog ,cateva ex. despre pasul 2 din obiecte \mediu -cele pe care le poti vedea in poze; anotimpuri, fenomene meteo?
Inca ma intreb ce va motiveaza sa fiti prezente active pe ac. forum !? E o intrebare retorica :D
laurentia74
 
Posts: 236
Joined: Tue Apr 21, 2009 2:49 pm

Postby shakalu » Wed Jun 03, 2009 10:22 pm

laurentia ... exemple : vapoare , poduri , paduri , animale salbatice , tractoare , tren , sosea , avioane , fulgere , plaja , munte , rau , mare , etc .... dupa ce ai facut 100 sau 200 de obiecte , treci la verbe si activitati pe care la fel , nu le poti face decat in poze . si dupa ce ai terminat si aici imaginatia si la capitolul asta treci mai departe . uite , ideea legata de litere nu este aceea de a citi sau a stii literele . se numeste "sight riding " si inseamna a reusi sa se orienteze in spatiu si timp . sa poata asocia scrierea cu denumirile obiectelor , strazilor , etichetelor de pe ambalaje si tot asa . cifrele la fel , se invata ca si imagine si nu neaparat ca sa stie sa numere . counting (numarat ) e un program separat si se executa dupa un alt program care se numeste "multimi" sau categorii .
... ia-o incet laurentia ... mai bine niste lucruri facute temenic . nu incerca sa sari etape . experienta imi spune ca orice etapa sarita acum te va obliga sa te intorci inerent . si nu te descuraja . timp de 4 luni nu am reusit sa il invatam pe radu culorile !!! am facut exact cum spune somalezu . am lasat lucrurile vreo doua saptamani in pace si apoi am reluat programul exact dupa cum ne spusese consultantul ... respectiv fara a mai incerca sa-l facem sa inteleaga . l-am invatat culorile pur mecanic intr-o tehnica desavarsita . si uite asa, dupa inca o luna deja eram la capitolul albastru inchis , albastru deschis si bleu :)
shakalu
 
Posts: 594
Joined: Tue Sep 23, 2003 11:45 am

Postby oanaA » Wed Jun 03, 2009 10:52 pm

Felicitari!Iar tu Laurentia,nu te descuraja fiecare copil invata in ritmul lui,poate Ionica este mai incet iintr-un program,dar poate trece peste altele intr-o luna ,cat altii in 5.Asa faceam si eu la inceput comparam si iar comparam,acum m-am potolit,chiar evit uneori sa mai incerc variante "culese"de la diversi parinti.Imi place sa improvizez impreuna cu psihologul si uneori merge,alteori nu!Baietelul meu are 3 ani si 5 luni si uneori am impresia ca ii cer lucruri cat pentru unul de 6,dar asta-i aba,un pic mai dificila si greu de inteles pt multi.Bafta!
oanaA
 
Posts: 21
Joined: Tue Nov 25, 2008 2:21 pm

Previous

Return to INTREBARI FRECVENTE(ABA)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests

cron