Caut cartonase pentru lectia de secventialitate

Moderators: camel, moderators

Postby laurentia74 » Fri Oct 16, 2009 7:09 am

Inca ceva: imi tot vine in gand un plan de fragmentare a imaginilor din desene, precum cele din Tom si J. si de invatare a lor sub forma de actiuni ,ulterior sa expun copilul , structurat, la desene ;ati folosit asa ceva?
laurentia74
 
Posts: 236
Joined: Tue Apr 21, 2009 2:49 pm

Postby somalezu » Fri Oct 16, 2009 8:22 am

Hm .. n-as spune ca e necesar sa poata raspunde la lectia de secventialitate ca sa poata sa inteleaga si sa-i placa desenele animate.
Ca orice lectie, si secventialitatea are o parte "conceptuala" si o parte de implementare (o topografie, un mod fizic in care asteptam noi sa poata exprima copilul notiunea abstracta de secventialitate).
Ca sa fiu mai concret .. ne asteptam de la copiii nostri sa aseze pozele in succesiunea ceruta, de la stanga la dreapta.
Insa ordinea asta de la stanga la dreapta este o simpla conventie (care nici macar nu e universala) - drept dovada arabii scriu de la dreapta la stanga iar chinezii de sus in jos - si poate ca asa vad firesc sa si aranjeze pozele, nu ?
Cert e ca :
1. un copil poate intelege cauzalitatea (sa-i zicem .. secventialitate in "receptiv") chiar daca nu o poate reproduce (adica nu poate expune evenimentele in ordinea producerii lor). Ca sa-i placa desenele are nevoie strict de cauzalitate (sa inteleaga) nu de secventialitate (sa reproduca ordinea catorva pasi)
2. un copil poate stapani notiunea abstracta de secventialitate fara a stapani aceasta modalitate de exprimare prin poze (cadre) succesive.
3. un copil poate invata mecanic cum trebuiesc asezate cateva seturi de cate 3 poze (poate memora pozitia fizica a acelor poze) fara a intelege conceptul de secventialitate (fara a intelege faptul ca acele poze reprezinta cadre succesive dintr-o activitate). in general se spera ca daca va fi expus la mai mutle seturi, va face tranzitia de la memorarea pozitiei pozelor spre deprinderea conceptului din spatele pozelor (asta ar trebui sa vina odata cu generalizarea). De asta mi se pare foarte important sa lucrati doar cu poze ale unor actiuni foarte familiare si pe care le constientizeaza bine (inainte sa-i introduceti pozele cu secventele in care un copil pune suc in pahar si il bea, e musai sa-i atrageti atentia de cateva ori asupra acestor etape in timp ce-i puneti suc .. ). Daca ati observat la copilul dvs ca are cateva ritualuri (ii place sa manince intotdeauna o anumita prajitura dupa masa) atunci as incerca sa incep cu aceste lectii de secventialitate, facand poze chiar la activitatea pe care o urmeaza (o poza cu copilul mancand felul unu apoi una cu copilul mancand prajitura - "intai felul 1, apoi prajitura"). ("intai baie, apoi somn" (doar daca asta ii face placere .. ) ..).

Revenind la desene (despre care s-a afirmat ca ar veni <dupa> deprinderea secventialitatii).
As spune chiar ca s-ar putea sa-i fie mai usor sa inteleaga secventialitatea daca evidentiezi mai intai cauzalitatea prin comentarii bine alese, in timp ce va uitati impreuna la desene animate.

In concluzie, nu astepta sa stapaneasca lectia de secventialitate cu poze inainte de a-i arata desenele animate - incepeti cu desenele imediat ce observi ca manifesta un minim interes pentru ele. Insa cauta desene cat mai variate si incearca sa "sondezi" ce-i place (Tudor a inceput cu Tom si Jerry care e foarte evident din perspectiva cauzalitatii si secventialitatii - ceva mai tarziu am trecut la desenele disney in limba romana pentru a-i stimula limbajul receptiv si comentariile (tact-ul) .
Mult succes
somalezu
 
Posts: 283
Joined: Mon Jan 21, 2008 3:39 pm
Location: Bucuresti

Postby laurentia74 » Fri Oct 16, 2009 8:56 am

Multumesc mult! Am citit rapid ce ai scris;chiar imi e de folos ; voi lua cu virgulita de la capat si apoi imi voi face un plan;cred ca voi reveni cu alte intrebari;este f. important ca cine raspunde la intrebarile noastre sa fi trecut dincolo de etapa teoretica ;multumesc inca o data :D
Last edited by laurentia74 on Sat Feb 27, 2010 10:09 pm, edited 1 time in total.
laurentia74
 
Posts: 236
Joined: Tue Apr 21, 2009 2:49 pm

Postby bi » Fri Oct 16, 2009 7:23 pm

Buna,
in legatura cu secventialitatea noi am facut poze, surioarei lui Emi, in care facea exact actiuni pe care Emi le face zilnic, si ii fac placere: se uita cum ii umflam balonul ca apoi sa se joace cu el. cum mananca bomboana ( o ia din cutie, o desfcae, o mananca).. si asa avem ocazia sa le facem si in vivo.. tot pentru a intelege de fapt mai bine
La noi se pare ca il ajuta
bi
 
Posts: 162
Joined: Tue Nov 01, 2005 12:04 pm

Postby laurentia74 » Sat Oct 17, 2009 6:43 am

Multumesc, bi!Este in firescul lucrurilor ce scrii despre secventialitate; asa am gandit si noi sa procedam:sa folosim initial secvente f cunoscute de baiat apoi sa introd. si materialele de la gamara; la momentul de fata noi nu mai avem coordonator si tb sa ma asigur din surse mai multe ca introduc bine un program; simt nevoia sa mi se confirme ce gandesc pe anumite programe; am avut mare noroc, deoarece am primit sfaturi de la persoane avizate. Mare lucru ca fac parte din utilizatorii acestui forum! Succes tuturor!
laurentia74
 
Posts: 236
Joined: Tue Apr 21, 2009 2:49 pm

Postby somalezu » Sat Oct 17, 2009 8:37 am

Abia acum am remarcat pasajul asta
Inca ceva: imi tot vine in gand un plan de fragmentare a imaginilor din desene, precum cele din Tom si J. si de invatare a lor sub forma de actiuni ,ulterior sa expun copilul , structurat, la desene ;ati folosit asa ceva?

Daca inteleg eu bine, vrei sa introduci actiunile cu poze.
Aici insa e de preferat ca actiunile sa fie introduse fie in vivo, fi sub forma filmata (desene). Spre exemplu, noi intelegem ca o imagine cu un copil avand un picior pe pamant si unul in aer a fost surpriinsa in timp ce acel copil fugea si punem semnul egal intre actiunea de "a fugi" si acea imagine. Intelegem ca asa arata fuga pentru ca ne dam seama din context ce s-a intamplat o fractiune de secunda mai devreme si ce o sa faca copilul mai departe .. ca nu are sens sa stea asa cu un picior in aer deci o sa-l puna jos si o sa-l ridice pe celalalt .. etc.
Pentru un copil insa care vede poza despre care ti-am zis fara sa fi vazut multe persoane fugind si fara sa aiba notiunea de cadru si secvente de cadre, nu o sa fie chiar comod sa faca legatura intre poza aia statica intr-o postura bizara si actiunea de a fugi. Se poate intampla sa creada ca "a fugi" inseamna sa stai cu un picior in aer.
Argumente foarte bune in sensul predarii actiunilor in vivo gasesti in DVD-ul despre Tact din seria de DVD-uri cu Verbal Behavior.
In conciuzie, nu incerca sa extragi din desen o poza si apoi sa predai actiunea din acea poza pe masa sperand ca vei putea reveni tarziu la desenul animat ca sa faci generalizare. Chiar daca pare mai "sistematic" din punctul de vedere al invatarii (mai intai invata actiunie, se va uita la desene cand va fi capabil sa inteleaga actiunile si sa le aprecieze !) nu prea e natural.
Adu-ti aminte ca tu nu doresti sa inveti copilul sa recunoasca actiunile pe care le-ai predat la masa, nu vrei sa poata folosi toate notiunile pe care le vei preda izolat, ci vrei sa-i formezi copilului in primul rand capacitatea de a invata asemeni unui copil tipic. De asta sfatul meu este sa incerci intotdeauna sa fortezi putin lucrurile si sa le incerci mai intai intr-un context mai apropiat de cel in care invata un copil tipic.
Stie un copil tipic numele tuturor actiunilor inainte de a se uita la desene ? Nu.
Noi tocmai de asta am introdus la Tudor desenele animate, ca sa puteam sa-l invatam actiunile "pe material animat, nu static". "Uite, sare ! Uite, a cazut ! Auu .. l-a durut !". Am stat multe ore langa Tudor la desene animate, targetand la inceput fazele mai spectaculoase din desen care il amuzau sau ii atrageau atentia. Dupa o vreme, am inceput sa-l intrebam "ai vazut? Ce a facut?". Apoi a inceput sa ne spuna el singur (tact pur).
Dincolo de modalitatea tehnica in care am ales sa predam actiunile, in exemplul asta trebuie sa remarci un alt principiu : am incercat invatarea unui concept nou (actiunile) intr-un mediu tipic (desene animate sau in vivo) - nu intr-un mediu izolat (doar cate o actiune pe rand, la masa). Cei de la ABC ar spune "invatare direct in nivelul 3 de generalizare". Daca merge, copilul nu va invata doar actiunile propriu zise, dar va invata sa si comenteze corect ("uite, a cazut ! Au..") sa si raspunda la intrebari ("ce a facut ?" - "a cazut") - si sa se si bucure de prezenta dvs, sa impartaseasca, etc.
Daca dupa multe incercari in felul asta, cu multe desene incercate (cautand unul care sa-i placa) observati ca nu merge, atunci va puteti pune problema sa dati un pas inapoi. Altfel zis, dupa ce ati incercat invatarea in nivelul trei de generalizare puteti sa dati un pas inapoi si sa izolati acel concept gandindu-va ca poate nu il retine pentru ca mediul in care l-ati expus e prea bulversant (prea multe informatii deodata).
Doar in cazul in care nu observati nici un progras in urma predarii actiunilor intr-un desen animat pe care il vedeti impreuna cu copilul, atunci puteti targeta o anumita actiune si sa o scoateti in "mass trial" - adica sa o izolati si sa o predati sistematic. In cazul actiunilor, asta ar insemna sa o invatati in vivo (cineva din echipa va trebui sa sara putin asa incat copilul sa inteleaga cum arata saritul - o sa fie interesant sa-i predati cazutul .. ). Sau puteti extrage din desenul animat, pe calculator doar secventa de 3 secunde in care Tom cade, insa pastrati actiunile dinamice, nu reduceti conceptul din spatele unei actiuni la o simpla poza pentru ca asta inseamna ca va asteptati sa inteleaga o poza intr-un concept mai complex, va asteptati de la copil sa extrapoleze din acea poza contextul in care a fost fotografiata si sa identifice ceea ce se intampla de fapt in acel moment (e un proces cognitiv complicat).
Concluziille :
- incercati, pentru orice "lectie" noua, sa mergeti catre invatare direct in context mai natural (in mediul in care conceptul respectiv apare in mod normal) si intoarceti-va la "masa" (adica in mediu "alb", "didactic", "izolat") doar daca aveti probleme in a asimila conceptul respectiv in mediu
- nu predati niciodata actiunile pe poze, e complicat pentru copil sa inteleaga ca actiunea nu reprezinta postura ciudata in care stau personajele acolo si contextul in care a fost surprinsa poza. Predati-le in schimb in vivo (cineva face acea actiune in fata copilului) sau pe inregistrari video (in context sau izolate, daca nu merge direct in context).
somalezu
 
Posts: 283
Joined: Mon Jan 21, 2008 3:39 pm
Location: Bucuresti

Postby laurentia74 » Sun Oct 18, 2009 8:50 pm

Sunt total de acord cu ceea ce ai scris;noi l-am luat pe Ioan de foarte de jos,de la o atentie f. deficitara si a fost un mare succes sa putem sa-l obisnuim sa lucreze la masuta; pana de curand nici n-am indraznit sa gandim ca ar putea lucra efectiv in mediu;am ajuns departe in spatiul legat de masuta si imediata apropiere dar nu ne asigura progrese reale;tocmai de aici gandesc ca apar pb. pe orientarea in mediu; este hopul la care am ajuns; Ioan nu reuseste sa depaseasca stimulii externi ,poate si pt faptul ca a inteles f. b. ce i se cere in mediul delimitat al mesei de lucru;de cateva luni ne arata ,insa ,ca incepe sa foloseasca ceea ce invata si in afara spatiului imediat;ex.- raspunde la comanda "ridica-te" in mijloacele de transport,la fel la " inchide usa" ,oriunde am fi si ar mai fi cateva exemple;comanda "inchide usa" a asimilat-o in afara programului si ne da perspectiva ;sa pastrez ideea despre care scriu, in program efectiv, daca este trimis la mama ,tata sau sora [dupa ce au trecut celelalte etape],nu are raspunsuri coerente; de 2 zile ,daca ii spun "du-te la tata sa-ti dea bomboane",rupe usa;e un semn bun ca intelege si ca tb. sa schimbam strategia de abordare in mediu, atat pt .persoane cat si pt. obiecte;este clar ca tb. invatat in context mai indepartat de ideea de lectie, cel putin acest capitol; cred ca ne permite si baiatul acum;
laurentia74
 
Posts: 236
Joined: Tue Apr 21, 2009 2:49 pm

Previous

Return to INTREBARI FRECVENTE(ABA)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests