autism sau doar intarziere de dezvoltare?

Moderators: camel, moderators

Postby mamade2 » Sat May 05, 2012 9:00 pm

Buna seara. Am revenit cu noutati. Am fost cu puiul nostru la dr. Dobrescu Iuliana, care mi se pare o persoana deosebita si foarte bine pregatita si ne-a pus diagnosticul de tulburare de spectru autist. A zis ca nu e o forma grava si ca avand in vedere varsta, are toate sansele sa se recupereze complet. In fine, sa zicem ca am acceptat diagnosticul (alta varianta oricum nu avem), problema cea mai mare la noi fiind lipsa terapeutilor. Oare am vreo sansa eu, ca mama, cu ajutorul unui supervizor care sa faca programele si sa vina periodic sa ne evalueze si care sa ma invete, plus urmarea unor cursuri de terapie ABA si informare din toate sursele disponibile, sa imi recuperez copilul, sa fiu eu terapeutul lui? De învatat nu e o problema, sunt dispusa sa muncesc oricât de mult pentru copilul meu, dar imi este teama de faptul ca e posibil sa nu obtin rezultatele dorite din cauza lipsei de experienta. Alta varianta ar fi sa ne mutam, ceea ce ar fi destul de greu pentru noi din mai multe motive. E foarte dificila situatia asta pentru ca nu stim pe ce drum sa o luam. Vom vedea...
mamade2
 
Posts: 29
Joined: Mon Feb 20, 2012 9:14 am

Postby dora » Sun May 06, 2012 9:40 am

mamade2,

eu zic ca se poate, am vazut in inregistrarile postate mamici care sunt terapeuti de exceptie...cu timpul poate reusesti sa faci echipa cu un membru al familiei, poate gasesti o studenta din Calarasi dispusa sa vina si sa lucreze in timpul vacantei, din cand in cand...sau cateva tinere istete din sat
dora
 
Posts: 3725
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby dora » Sun May 06, 2012 10:00 am

O mamica din Calarasi facea ABA prin 2009
scrie-i un pm, poate iti ofera informatii, recomandari
Poti sa dai un anunt de recrutare prin presa locala



dyvaly



Joined: 28 May 2009
Posts: 13

Posted: Wed Jul 01, 2009 4:07 pm Post subject: aba

--------------------------------------------------------------------------------

Buna. Sunt mama unui baietel diagnosticat cu elemente autiste si am inceput terapia aba, de 2 ani.As fi vrut sa stiu cat costa o ora de terapie pentru ca la noi aici in provincie parca se mareste din jumatate in jumatate de an.Poate nu este potrivit sa intreb dar trebuie sa stiu pentru ca vreau sa-i maresc numarul de ore si simt ca ceva nu-i in regula.Terapeuta cu care lucram are experienta de un an si ceva in ABA.
Fiecare isi stabileste tariful dar mi se pare mult totusi la noi.

Back to top


oanaA



Joined: 25 Nov 2008
Posts: 24

Posted: Thu Jul 02, 2009 8:42 pm Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

salut,unde aici in province,ca si noi tot in province locuim,si pretul difera ,depinde acum ce face terapeuta ta cu el,da-ne mai multe detalii?

Back to top


dyvaly



Joined: 28 May 2009
Posts: 13

Posted: Fri Jul 10, 2009 8:55 am Post subject: tarif

--------------------------------------------------------------------------------

Buna . Asa este nu am specificat unde dar acum va spun in Calarasi, mi se pare mult adica 40 ron pe sedinta dar experienta fetelor in Aba este de aproape 1 an si jumatate.Dar de ce depine cresterea tarifului pe o sedinta?

http://www.autism.ro/forum/viewtopic.ph ... d733e56b2e
dora
 
Posts: 3725
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby mamade2 » Mon Jun 04, 2012 11:55 pm

Multumesc pentru raspunsuri, Dora. Am gasit in Calarasi o fata care face ABA, e si psiholog, am inceput de aproape o luna, iar rezultatele au inceput deja sa apara.
Multumesc pentru recomandari, toate cele bune!
mamade2
 
Posts: 29
Joined: Mon Feb 20, 2012 9:14 am

Postby mamade2 » Sun Jul 15, 2012 10:38 pm

Buna seara tuturor,
Dragi mamici, noi avem 2 luni de cand am inceput terapia ABA, facem de 2 ori pe saptamana cu terapeut, cate 4 ore pe zi, apoi, restul zilelor fac eu cu baiatul, tot asa, cate 4 ore zilnic, mai putin duminica, cand ne odihnim. Mamici care faceti aba, cate ore pe zi faceti terapie, eu mă intreb daca e suficient cat facem. Astea 4 ore sunt de program structurat, apoi restul timpului il mai pun sa faca diverse lucruri si încerc sa il implic si pe el in cat mai multe activitati. El a facut progrese semnificative in aceste 2 luni, in sensul ca stie sa faca tot felul da asocieri (imagini, obiecte, forme), cunoaște obiectele din casa, cateva obiecte de îmbrăcăminte, părțile corpului, cunoaște animalele si cateva fructe in imagini, arata pe carte la cerere ceea ce cunoaște, stie partile corpului, face incastre, mazgaleste atat cat e posibil pentru varsta lui de 18 luni, stie membrii familiei, raspunde cand este strigat pe nume, atat prin privire cat si cu "da", executa acțiuni, are progrese semnificative si pe limbaj, adica se cunoaște ca a progresat. Mai rau sta pe partea de socializare, joc - tinde sa se retragă, adica nu caută compania altor copii. In schimb, este atasat de noi, de fratele lui cu care ii place sa stea, se bucura de prezenta lui si chiar il caută prin casa. Ceea ce mă ingrijoreaza este faptul ca nu prea mai vrea sa stea la terapie. Are momente cand plange daca ne apucam de lucru, cand simte ca il pun la treaba incearca sa scape cam de fiecare data, uneori il țin fortat la anumite programe, pentru ca odată inceput, programul nu poate fi abandonat daca nu s-a incheiat. Cand mă gandesc la lungul drum pe care il avem de parcurs, mi se face teama, fiindca nu stiu cat de cooperant va fi si cum se va derula terapia pe un termen atat de lung cat avem de parcurs. Cu toate astea, mă rog la Dumnezeu sa ne ajute ca toate aceste eforturi sa nu fie in zadar si sa se poată recupera puiutul nostru.
Am scris destul de mult si sper ca nu v-am plictisit.
Seara buna!
mamade2
 
Posts: 29
Joined: Mon Feb 20, 2012 9:14 am

Postby stepacro » Mon Jul 16, 2012 4:20 am

Draga mămică, sunteti niste norocosi ca aveti posibilitatea de a interactioneze atât de mult cu copilul prin faptul ca tu Esti aceea care face terapia o mare bucata din timp.
Mare atenție insa: copilul are o vârsta extrem de frageda, terapia ABA acum trebuie sa fie foarte puțin structurata si car se poate de naturală. Altfel o sa cadem in plasa efectelor secundare care nu sunt neglijabile: dependenta de adult, dependenta de SD , tulburări de comportament, refuzul colaborării ( care a si inceput deja).
E nevoie la aceasta vârsta de o mare delicatete in intervenții, Incercati sa lucrati numai pe jos intr-un mod cat mai natural cu putinta; sa nu il puneti la masa, iar recompensele sa fie cat mai puțin intruzive ( bomboane, chips etc).
Dupa părerea mea dpdv cognitiv cunoaște suficiente pt vârsta lui; nu stiu ce obiective se regăsesc in planul sau de intervenție, insa prioritare acum ar trebui sa fie jocul, jocul si iar jocul , pe lângă imitatie si comportamente sociale. Mi se pare ca tocmai acolo exista deficite si de aia am inceput prin a va spune ca sunteti norocosi pt ca aveti posibilitatea de a va juca cu el pe jos intr-un mod natural, așa cum numai o mămică știe sa o facă.
Multe din criticile terapiei ABA sunt legate de " robotizarea " copiilor si pe buna dreptate se poate întâmpla așa ceva atunci cand nu știm sa interveni
Cum trebuie.

Va pot da un exemPlu concret de abordare naturală in ABa. Sa zicem ca avem in teaching " pisica" si tre sa o discriminez cu vaca, tigru si zebra. In context natural, pe jos, adultul plimba un tractor de ferma sau un camion si ceri copilului sa pună vaca ( faci o tura cu tractorul), pisica ( alta tura), tigru, pisica, pisica, zebra. Tractorul se poate si răsturna, copilul are voie sa si Rada, atata timp cat colaborarea sa e optima.

Succes
Always let your conscience be your guide...
stepacro
 
Posts: 124
Joined: Tue Sep 08, 2009 4:19 am
Location: Montreal

Postby mamade2 » Mon Jul 16, 2012 12:00 pm

Într-adevăr, baiatul este prea mic pentru un program aba foarte strict. Fara indoiala ca terapia se desfasoara in procent de 99,9% pe jos, prin pat sau pe unde vrea el sa se joace la momentul respectiv, dar am mai incercat si la masuta sa mazgalim si alte cateva activitati si nu este asta o problema pentru el, accepta sa stea si sta cat vrea el, nu il fortez. Problema este ca si-a dat seama ca il tot pun sa faca mereu cate ceva si cand simte ca vreau sa-l pun la "treaba", se revolta, maraie, fuge de mine, pur si simplu nu vrea. Bine, ca il iau cu binisorul, cu joaca, cu gadilaturi si tot felul de siretlicuri pana cedeaza si putem lucra, adica a lucra asta pentru noi inseamna sa imi arate imagini pe carte, sa potriveasca incastre, sa imite anumite jocuri si alte activitati care lui ii plac dar pe care nu vrea sa le faca doar pentru ca ii cer sa le faca. Altfel, cand vrea el, ia materialele si se joaca singur cu ele, dar nu duce jocurile pana la sfarsit si nici nu poate progresa de unul singur. Nu stiu cum sa procedez pentru ca terapia a dat rezultate, dar ce ne facem daca el nu mai vrea sa stea la program?
Dupa cum am spus, el are probleme pe partea de joc, socializare, iar stepacro imi recomanda sa mă joc cu el cat de mult. Dar el nu prea stie sa se joace, sau se joaca altfel decat un copil care nu are nicio problema. Prin urmare, trebuie sa invete sa se joace adecvat, iar daca incerc sa il invat, iara protesteaza. De imitat imita unele activitati/actiuni, dar inca nu ma poate imita in joc. In fine, problemele nu sunt foarte mari, el face progrese de la saptamana la saptamana, doar sa reusim sa depasim perioada asta de protest impotriva terapiei. Cu Dumnezeu inainte! Numai bine tuturor!
mamade2
 
Posts: 29
Joined: Mon Feb 20, 2012 9:14 am

Postby stepacro » Mon Jul 16, 2012 2:25 pm

Pt partea de colaborare, faceti "sedinte" doar de gadilat sau " de iubit" fara a-I cere ceva. In nici un caz nu trebuie sa ( Mai) asocieze cu lucrul...
Pt joc, aici e Mai simplu pt ca exista programs in acest sens. Incepeti cu Imitare de actiuni cu obiecte in care avionul zboară, calutzul merge etc si apoi alcătuiti secvente.
Daca aveti nevoie de itemii acestui program va pot posta aici.
Apoi la joc:
- encastre dar nu exagerati cu prea multe
- blocuri
- cârlige de rufe
- plug-in
- cercuri de inserat
- bile intr-un recipient
- jucării pop-up
- fise sau bani intr-un recipient
Etc
Always let your conscience be your guide...
stepacro
 
Posts: 124
Joined: Tue Sep 08, 2009 4:19 am
Location: Montreal

Postby mamade2 » Mon Jul 16, 2012 4:46 pm

Multumesc pentru raspunsuri si sfaturi stepacro.
Ți-as fi foarte recunoscatoare daca ai putea sa mă ajuti cu programul de joc pentru ca sincera sa fiu, nu prea am idei si stau cam prost la capitolul creativitate.
Nu am inteles cum sa procedez la faza cu gadilatul, adica sa nu il mai asocieze cu lucrul? Pentru ca eu folosesc mult recompensele de acest fel, plus jucarii, pentru ca pe cele alimentare nu le accepta. Ședințe de gadilat avem destule si fara a cere nimic in schimb.
Mi-ai recomandat anumite elemente la joc pe care nu stiu cum sa le folosesc. De exemplu nu imi dau seama ce poate face cu carligele de rufe, iar jucariile pop-up nu stiu in ce constau.
Oricum, eu lucrez aproape zilnic cu el, dupa cum am mai spus, lucrez dupa program, facem mereu cam aceleași programe, cu toate ca incerc eu sa i le prezint in alta forma, el le stie si am impresia ca s-a si plictisit. El invata repede tot ce e nou, dar imi e teama sa nu mai repetam ceea ce stie, ca daca uita apoi. La începutul terapiei era foarte interesat si participa cu drag la program, dar acum abia il prind.
Așa ca o sa incerc sa o dau mult înspre joc si astept cu nerăbdare si interes postul tau, stepacro. Iti multumesc din suflet pentru ajutor.
mamade2
 
Posts: 29
Joined: Mon Feb 20, 2012 9:14 am

Postby stepacro » Mon Jul 16, 2012 5:03 pm

O sa iti postez aici itemii de la programul de joc. Vezi te rog si Programe de stimulare a copilului mic de pe acest forum, am mai multe idei acolo si o sa iti explic treaba cu carligele.
Din cauza diferentelor de fus orar ai sa apuci sa le vezi maine.
Always let your conscience be your guide...
stepacro
 
Posts: 124
Joined: Tue Sep 08, 2009 4:19 am
Location: Montreal

Postby mamade2 » Mon Jul 16, 2012 5:31 pm

Iti multumesc mult si iti doresc numai bine!
mamade2
 
Posts: 29
Joined: Mon Feb 20, 2012 9:14 am

Postby camel » Mon Jul 16, 2012 7:31 pm

camel
 
Posts: 606
Joined: Sat Jun 28, 2008 1:21 pm
Location: oradea

Postby mamade2 » Mon Jul 16, 2012 10:07 pm

Multumesc camel!
mamade2
 
Posts: 29
Joined: Mon Feb 20, 2012 9:14 am

Postby stepacro » Tue Jul 17, 2012 3:14 am

Merci Camel... Pozele sunt mai mult decat explicite.

Iată programul de Imitatie acțiuni cu obiecte
1. Agita maracas
2. Loveste 2 cinele între ele ( capace de oale)
3. Sufla intr-un fluier
4. Taie cu un fierastrau de jucărie
5. Face un bebe sa bea
6. Face un bebe sa meargă
7. Da un pup la un bebe
8. Face un bebe sa mănânce
9. Cânta la o chitara
10. Mănâncă un morcov ( simbolic)
11. Cânta intr-un microfon de jucărie
12. Face un calutz sa meargă
13. Face un elicopter sa zboare
14. Mesteca intr-un castron/ bol
15. Pune capacul unei oale ( de jucărie sau o oala mică)
16. Loveste intr-o toba ( cu un batz)
17. Da drumul unui bloc intr-o galeata/ bol
18. Plasează un bloc intr-o galeata
19. Plasează mai multe blocuri intr-un bloc in funcție de culoare
20. In funcție de grosime
21. In funcție de forma
22. Suna un clopotel
23. Impinge o masinutza ( mică)
24. Agita un steguletz
25. Își pune o pălărie pe cap
26. Își sterge gura cu un servetel
27. Loveste cu un ciocan de jucărie
28. Duce un telefon la ureche
29. Bea cu canitza
30. Își perie parul
31. Stampileaza o hârtie

Nu uitati ca sunteti in imitatie, probati cu cea mai mare seriozitate fiecare dintre itemi si la nevoie invitați-i pe cei neachizitionati urmând etapele analizei de comportament.
Pt probe aveti nevoie de 2 seturi de itemi identici sau aproape identici.
Always let your conscience be your guide...
stepacro
 
Posts: 124
Joined: Tue Sep 08, 2009 4:19 am
Location: Montreal

Postby stepacro » Tue Jul 17, 2012 3:26 am

Am găsit un plan de intervenție mai vechi facut pt un copil de 2 ani si ma gândesc ca ar fi util in termeni de prioritati.
Obiective
A. Imitatie
1. De gesturi cu obiecte
2. De Motricitate globală

B. Asociere
1. De obiecte identice

C. Limbaj
1. Receptiv obiecte
2. Receptiv acțiuni/ consemne
3. Gesturi de comunicare ( Ex: arătat cu degetul, sa ne conducă acolo unde vrea sa ajunga )

D. Joc
1. Jocuri de Motricitate fina
2. Jocuri de Motricitate glibala

E. Interactiuni sociale
1. Sa se aseze
- mariti treptat toleranta la cererile adultului si diminuati deplasarile copilului prin ședințe de 3 încercări ( trials).

F. Autonomie
1. Sa mănânce singur folosind lingurita de plastic, apoi cea de metal, furculita
2. Sa se dezbrace
- in baie chiar inainte de a-l pune in apa cereti-i sa-si scoată singur pantalonii. Asigurati-va ca e îmbrăcat cu pantaloni simpli de bumbac doar cu un elastic in talie.
Always let your conscience be your guide...
stepacro
 
Posts: 124
Joined: Tue Sep 08, 2009 4:19 am
Location: Montreal

PreviousNext

Return to DIAGNOSTIC, EVALUARE

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron