poate fi autism?

Moderators: camel, moderators

poate fi autism?

Postby ilink » Tue Jun 21, 2011 11:41 am

Am o fetita care ieri a implinit 14 luni.
De 2 -3 luni o urmaresc ca nu mai face nici un progres psihic. A invatat sa merga destul de bine pe la 10 luni si jumatate, dupa care s-a concentrat pe aceste abilitati motrice: sa mearga, sa alerge, sa se catere, sa urce scari, dar In schimb, pe plan psihic mie mi se pare ca nu s-a mai dezvoltat:
nu raspunde la nume decat foarte rar
nu e atenta cand ii vorbesti
nu imita
nu arata cu degetul
mentine contacul vizual doar cand te joci cu ea pe pat si e intr-o stare anume
se joaca foarte mult cu mingi, cu masinute - la care le invarte rotile (dar nu minute in sir... sa zic pana in 3 minute - se duce la alta jucarie si se reintoarce la masina cand vrea ea).
inchide, deschide sertare si usi de dulapuri fara a mai fi interesata de continutul lor - ca timp tot de ordinul minutelor.
pana acum 3 zile (de cand i-am inchis televizorul de tot) statea la BEBE TV lipita de televizor zeci de minute (nu ore) foarte captivata.
nu spune nici un cuvant asociat cu obiect sau persoana (zice aba-aba, ta-ta-ta, mam-mam-mam dar nu cred ca asociaza ceva).
s-a invartit in jurul axei sale - de mai multe ori- dar nu foarte mult ca timp.
da din cap in semn de <nu>, dar nu este un obicei frecvent
baga toate obiectele si jucariile in gura - fara sa imite folosirea lui corecta - de exemplu, telefonul il baga in gura si nu l-a pus niciodata la ureche, desi m-a vazut pe mine de atatea ori facand acest lucru.
Ma vad in imposibilitatea de a o face sa inteleaga ceva si de a-i explica. II plac si o amuza cateva poezioare pe care i le-am recitat de cand era bebelus. Este dependenta de suzeta pe care o cauta si noaptea prin pat.

Ieri am fost la medicul de familie si am cerut o trimitere la un psihiatru pentru un consult de specialitate.
De cateva zile citesc destul de mult despre TSA si imi suspectez copilul ca ar putea avea o forma de autism.
ilink
 
Posts: 14
Joined: Sun Jun 19, 2011 7:14 am
Location: bucuresti

Postby NicoletaL » Sat Jul 02, 2011 2:34 pm

Buna ilink,

In primul rand trebuie sa-ti spun ca sunt mamica unui baietel de 3 ani si 10 luni, diagnosticat cu TSA , acum doar 10 luni , cu toate ca-l suspectam de pe la 1 an si cateva luni ...
In al doilea rand fetita ta este intr-adevar destul de mica, totusi asta nu insemna ca nu exista anumite puncte " sensibile" din descrierea ta. Iar acestea ar fi, din punctul meu de vedere , al unei mame care a trait pe "pielea" ei toate etapele, urmatoarele: 1. Nu arata cu degetul, 2. Este posibil sa manifeste deja stereoptipii ( invarte rotile - iar 3 minute de fapt inseamna destul de mult pentru un copil atat de mic), inchide si deschide usile ( fara a fi interesata de " continutul" dulapului), ci doar ca o miscare repetitiva. 3. Nu reusesti , in momentele in care incerci un exercitiu cat de simplu , sa gasesti modalitatea prin care sa o faci sa invete ceva nou - ( pare ca NU VREA sau NU POATE invata nimic nou). 4. Nu spune cuvinte cu sens si nu foloseste jocul simbolic ( de exemplu sa se prefaca, fie ca vorbeste la telefon, fie sa imite alt comportament vazut la adulti) .
Oricum, indiferent de descrierea ta, cel mai bine este sa ajungi la un specialist in tulburari de dezvoltare ale copilului , sa fii sigura dinainte ca acea persoana este intr-adevar specializata pe aceasta " ramura" , pentru ca s-ar putea sa ajungi prin mai multe cabinete si sa ti se spuna lucruri diferite...
Nu in ultimul rand poti intra si pe blog-ul meu ( http://euluptcuautismul-tupotisamajuti.blogspot.com/ , s-ar putea sa-ti fie util sa citesti mai ales postarea " Tu stii ce este autismul?"), poti afla povestea noastra si poate astfel , vei mai gasi si anumite informatii care-ti pot fi de folos.
Legat de diagnosticarea precoce a TSA, mai e un topic propus de amelba, tot la aceasta sectiune, pe care il poti citi si din care , iti mai poti clarifica anumite lucruri.
Sper din suflet sa-ti fie de folos tot ce vei citi si mai sper la vesti bune pe viitor. Indiferent ce ar fi , nu uita ca niciodata negrul nu e atat de negru cum pare , mai ales ca fetita ta e atat de mica , indiferent de suspiciunea de TSA, daca actionezi CAND si CUM trebuie, adica ACUM, totul va fi cu siguranta bine....Acelasi lucru vi-l doresc si eu.. numai bine...
NicoletaL
 
Posts: 127
Joined: Wed May 25, 2011 11:47 pm

Postby ilink » Mon Jul 04, 2011 9:15 pm

Multumesc mult pentru raspuns. Am facut deja programare pentru consult de specialitate - desi s-ar putea sa mi se spuna sa asptept ca e prea mica.
Am inceput sa lucrez mai mult cu fetita mea si i-am oprit televizorul. In doua saptamani parca incepe sa fie alt copil - ceea ce este imbucurator. Nu voi renunta sa lucrez mult cu ea indiferent ce imi va spune medicul specialist pentru ca, asa cum scriai si tu pe blogul tau, nici unui copil nu-i dauneaza sa lucrezi mai mult cu el si sa incerci sa-l implici in cat mai multe activitati.
Si apropo de blogul tau - a fost printre primele bloguri pe care le-am citit de cand mi-a intrat acest fior in suflet. Si tu si oamenii de pe acest site faceti un lucru minunat ca sistematizati informatiile si le impartasiti tuturor.
M-au sensibilizat foarte tare toate relatarile parintilor cu copii cu TSA si le doresc tuturor progrese cat mai mari si mai rapide.
ilink
 
Posts: 14
Joined: Sun Jun 19, 2011 7:14 am
Location: bucuresti

Postby ilink » Thu Jul 14, 2011 6:09 pm

A trecut aproape o luna de cand am scris primul post, luna in care am observat-o pe fiica mea mult mai mult si am citit foarte mult despre TSA. Am ajuns la concluzia ca sunt suficiente semnale alarmante. Aceasta este si opinia medicului specialist la care am fost - care nu i-a pus inca un diagnostic- urmand sa o mai observe.
Sincer, diagnosticul nici nu are importanta si nici nu o sa-mi mai pierd timpul incercand sa-mi dau seama ce nu a fost ok si cand... Important in acest moment este CE POT FACE EU PENTRU O AJUTA PE EA.
Sunt in postura parintelui care e la inceput de lupta - si nu stiu de unde sa incep. De aceea, cer ajutorul parintilor care au trecut de aceasta etapa sa ma ajute cu sfaturi. Fiind vorba de un copil de un an si trei luni cred ca nu poate fi vorba pentru moment de ABA in sens rigid. Dar trebuie sa fac ceva pentru a o scoate pe fiica mea din lumea ei.
Am facut si testul Portage si rezultatele sunt:
Varsa socializare: 0.89(0 ANI 11 LUNI )
Varsa limbaj: 0.4(0 ANI 5 LUNI )
Varsa autoservire: 1(1 ANI 0 LUNI )
Varsa cognitiv: 1.1(1 ANI 1 LUNI )
Varsa motor: 1.84(1 ANI 10 LUNI )
Varsa mentala: 1.05(1 ANI 1 LUNI )
Varsa cronologica: 1.23(1 ANI 3 LUNI )
IQ: 85

Cele mai mari nelinisti ale mele sunt ca NU IMITA si NU INTELEGE CE II SPUN. Aceste sunt cele doua aspecte la care vreau sa incep numaidecat sa lucrez intens cu ea.

Astept sfaturi si idei de la voi si multumesc din suflet administratorilor si moderatorilor forum ca au creat acest forum si se ocupa de el. Este samanta din care incolteste o speranta in sufletul parintilor care incep lupta cu autismul.
ilink
 
Posts: 14
Joined: Sun Jun 19, 2011 7:14 am
Location: bucuresti

Postby camel » Thu Jul 14, 2011 7:10 pm

eu am inceput ABA cu fetita la 1 an si 10 luni..daca ar fi sa dau timpul inapoi as incepe eu si inca o tanara=studenta f energica si cu "priza la copii" si as face multa joaca atat in interior cat si in exterior si exercitii de motricitate fina si alte exercitii care tin de terapia ocupationala (daca cautati postarile mele veti gasi multe linkuri unde sunt astfel de exemple de exercitii) si as incepe cu imitari cu si fara obiecte si comenzile de baza (stai jos, stai pe scaun, vino la mine, ridica-te, da-mi)..toate se incep cu full prompt (adica ajutor fizic total) si apoi treptat se reduce promptul pana ajunge sa faca singura..ideal sa lucrati mama impreuna cu terapeuta deodata cu copilul la inceput..una sta in fata si ii da modelul/comanda, cealalta din spate sau lateral o ajuta sa execute

eu zic ca e important sa fie macar inca o o persoana pe langa mama pentru a generaliza persoana si a nu fi total dependenta de mama..o si pregatiti astfel pt cresa/gradinita unde va trebui sa asculte de persoana straina
camel
 
Posts: 606
Joined: Sat Jun 28, 2008 1:21 pm
Location: oradea

Postby ilink » Sat Jul 16, 2011 12:20 pm

Mai e o intrebare care imi staruie in minte si nu ma lasa in pace.
Nu reusesc sa-mi dau seama cat de grav este afectata fetita mea.

Nu gasesc prea multe informatii despre copii cu TSA diagnosticati la varsta asta si nici despre cum erau si ce faceau la 15 luni alti copii care ulterior la 2-3 ani au fost diagnosticati cu autism infantil.
Ma gandesc *ori ca am avut eu un ochi mai atent asupra comportamentului ei *ori ca e afectata atat de mult astfel incat semnele sunt atat de evidente de acum.

Daca sunt parinti care isi amintesc ce faceau si cum erau copii lor pe la 12-15 luni ii rog sa-mi impartaseasca si mie din amintirile lor.

Stiu ca nu exista 2 copii la fel, dar sper ca-mi intelegeti nelinistile.
ilink
 
Posts: 14
Joined: Sun Jun 19, 2011 7:14 am
Location: bucuresti

Postby stepacro » Mon Jul 18, 2011 3:26 am

Lucrez de aproape 6 luni cu cel mai tanar client diagnosticat vreodată de clinica cu care colaborez ( clinica e pe piața din 1995): a avut diagnosticul la 16 luni iar intervenția a inceput 10 zile mai târziu.
Ca si bebe, evidente au fost Dificultatile sale motrice, cădea si cade foarte des, exista o postura bizara iar mersul a fost întotdeauna un pic ciudat, fără a putea specifica ce anume nu e ok. Merge si acum aproape tot timpul pe varfuri si de aceea este mai tot timpul încaltat cu papuci cu talpa mai dura ( nu papuci de casa).
La nivel de limbaj expresiv folosea poate 5 aproximari pt cuvinte, lalatiunea nu a existat niciodată si nu a arătat cu degetul.
La nivel de limbaj receptiv intelegea absolut orice comanda chiar si din cele mai complicate (ex: arunca servetelul in pubela din camera ta). Insa ca si vocabular nu mi-a probat decat suzeta, biberon si bebe. Astia au fost primii itemi in programul de limbaj receptiv.
Extrem de preocupat de ordine, își perfecta zilele aranjand lucrurile la locul lor, blocurile intr-o anumită ordine, diferite firmituri sau chestii de pe jos le culegea nonstop. Mentioned ca nu alinia obiecte, nu intorcea roti si nu se juca decat cu puzzle-uri.
Foarte eficace la nivel de puzzle.
Comportamental, un copil extrem extrem de linistit, întotdeauna si-a facut noptile, niciodată nu cerea nimic, capabil sa stea in scaunel cate 2 ore fără probleme sau in patutul lui 3 ore.

E de asemenea important de știut ca a fost diagnosticat atât de repede pt ca are un frate cu sindrom Asperger, deci probabilitatile au fost mari.

Mi se pare extrem de important de asemenea sa mentionezi ca midalitatile de lucru cu un copil atât de mic sunt extrem de diferite. Sunt terapeut ABA de 4 ani si am ajuns la seniorat dar ce a trebuit sa lucrez cuacest copil mi-a schimbat complet viața Profesionala.
Succes
Always let your conscience be your guide...
stepacro
 
Posts: 124
Joined: Tue Sep 08, 2009 4:19 am
Location: Montreal

Postby NicoletaL » Tue Jul 26, 2011 4:58 pm

Cosmin al meu pe la aceasta varsta nu se deosebea prea mult de ceilalti copii de aceasi varsta - doar noi ca parinti si mai ales avand-o ca termen de comparatie pe surioara mai mare ( care a fost precoce in toate ariile) simteam si vedeam ca ceva e in neregula. Dar faptul ca are vesel, prezenta afectiune fata de noi, avea contact vizual bun, cunoastea utilitatea lucururilor ( se pieptana cu peria, bratara mea o ducea spre mana mea, cheia in broasca etc), se juca de-a cucu-bau, si nu parea " autist"-ul din definitiile mai " vechi" , ne faceau sa speram ca doar ni se pare... Bineinteles ca aceasta falsa speranta ne-a fost intarita si de medicii pe la care ne-am perindat si ne-au spus " nici sa nu ne gandim la autism"...:(... Deci din acest punct de vedere, a fost clar un DEZAVANTAJ faptul ca nu parea " atat de afectat" si timpul s-a scurs in defavoarea noastra...
Avea la acea vreme aceleasi semne: nu arata niciodata cu degetul, invartea tot ce prindea, mai ales rotile de la masini, rupea hartii in bucatele mici si le analiza foarte mult, era pasionat de toate logo-urile din casa , nu spunea cuvinte cu sens, doar niste articulari de sunete, nu intelegea si nu executa nici o comanda, nu arata nimic daca il intrebai ( partile corpului, imagini intr-o carte etc) si cam atat pentru acea varsta....
Pentru tine cel mai mult conteaza ca ai intervenit atat de DEVREME, pentru ca un copil afectat destul de mult dar la care se intervine cand si cum trebuie , poate evolua mult mai spectaculos decat unul " mai putin afectat" , dar la care interventia nu are loc sau nu e cea adecvata...
Oricum exista un cumul de factori care duc la un rezultat mai bun sau mai putin bun , iar raspunsul la intrebarea cum va evolua copilul il vei avea doar peste cativa ani...sau chiar mai devreme...Insa cu siguranta ca el va evolua si cel mai important este ca EXISTA SPERANTA pentru acesti copii, speranta de care alti parinti, acum 10 ani , nu s-au putut " agata" , asa cum avem noi astazi norocul s-o facem... Asadar , capul sus si mult succes in continuare, incredere si putere, fiindca de asta are nevoie si fetita ta...Numai bine
NicoletaL
 
Posts: 127
Joined: Wed May 25, 2011 11:47 pm

Postby ilink » Wed Jul 27, 2011 2:00 pm

O sa-mi permit sa postez aici o parte din descrierea pe care am facut-o eu fetitei mele pentru medicul care o urmareste. Ieri am primit si un diagnostic, care pentru moment este <<intarziere in dezvoltarea psihica si a limbajului cu elemente de discontact>>. Stiu si simt ca e AUTISM.
======================================================

Limbaj
A gangurit pe la doua luni si jumatate si a inceput cu cateva vocale: aa, ee repetind imitativ dupa mine sau dupa tata.
La 4-5 luni a spus LICA de mai multe ori la rand.
Au urmat in lunile urmatoare mai multe silabe repetate sau nu de mai multe ori la rand:
CAC, MAM, TA, BA, DA, AI, IA
NAIN, GA, AHA
Acum repeta cam aceleasi silabe cu unele preferinte pentru IA si AHA.
Acum doua zile am observat ca mi-a imitat intonatia. I-am aratat ceasul si i-am spus ca face TIC-TAC si ea a folosit silabele ei cu IA IA, dar in intonatia folosita de mine pentru TIC TAC.
Tatal a preluat de la ea niste silabe si a initiat jocul. Yvonne l-a imitat chiar si cand s-a schimbat sunetul.
Nu are inca nici un cuvant pe care sa-l foloseasca cu sens.
Nici macar mama. Cateodata, cand este suparata sau nu-i convine ceva zice MAM MAM MAM.. dar nu stiu daca ma striga pe mine sa o consolez sau e fara sens.

Alimentatie:
A fost alimentata la san si artificial in paralel aproximativ o luna, dupa care a refuzat complet sanul si inca doua luni i-am dat lapte matern din biberon. La trei luni a trecut integral pe lapte praf (Nan1).
La 5 luni am inceput diversificarea. A acceptat majoritatea alimentelor nou introduse fara probleme si alergii. Mananca in continuare destul de diversificat (fructe, legume, lactate, carne, oua, peste), desi are o preferinta pentru lactate. Nu stie inca gustul ciocolatei si a altor alimente care ar putea sa-i dea o stare de agitatie.

Somn:
Pana pe la 4-5 luni adormea singura cu suzeta in gura.
Dupa asta a urmat o perioada lunga de timp cand adormea doar in brate in pozitie ridicata si leganata.
Acum are perioade cand e obosita si adoarme destul de repede intinsa pe spate si mangaiata - cu un cantec de leagan pe care i l-am cantat de cand era in burtica.
Are si perioade cand adoarme tot leganata in brate.
Noaptea se mai trezeste doar pentru un biberon cu lapte, are nopti cand se foieste si scanceste mai mult dar pot fi puse pe seama eruptiilor dentare.
S-a trezit de cateva ori din somnul de dupa-amiaza intr-un plans neconsolabil (probabil datorat unor cosmaruri).


Jocuri si jucarii:

Masini - le invarte rotile cateva zeci de secunde- pana intr-un minut, dar se joaca si potrivit cu ele- le ruleaza pe podea.
Are o masinuta mai mare cu butoane pe care se poate si urca. Cunoaste cum functioneaza fiecare buton, se urca pe ea si da din ambele picioare sa se deplaseze, o impinge prin casa.
Impinge un carut de papusa si mai totdeauna pune un obiect in carut sau pe masina pentru a-l transporta. Daca nu are ceva la indemana, isi pune suzeta.
Are o jucarie gen tija cu cercuri. Pune cercurile pe tija si le rastoarna.
Are un calut balansoar pe care doar se urca si se coboara - nu i-a placut niciodata intr-un balansoar.
Are un catelus care canta si vorbeste si se uita foarte atenta la el si se bucura cand il pornesc. Nu stie inca sa apese jucarii de plus pentru a le porni sa cante. Poate porni doar jucarii din plastic rigid.
Are un leut cu roti pe care il ruleaza pe podea. Daca eu il rulez cu putere si leutul se impiedica de marginea de covor si cade se amuza foarte tare.
Daca eu suprapun mai multe cuburi da cu manuta sa le darame.
Se joaca foarte mult cu mingi. Le ia in mana si le arunca.
Intr-una din zile am luat eu in fiecare mana cate o minge si le-am aruncat pe amandoua in acelasi timp. M-a imitat de mai multe ori.
Rareori da si cu piciorul in minge dar nu stiu daca e din greseala sau e un act voit.

E foarte interesata de tastatura de calculator, mouse telecomenzi si telefoane. Pana acum ducea telefonul la gura sa-l roada. De putin timp si nu de fiecare data, mi-l aduce mie si mi-l pune in zona urechii (nu nimereste tot timpul) pentru ca eu sa ii spun <<alo>>.
Joaca <<cucubau>> cu tatal de cele mai multe ori. Se amuza foarte tare sa mearga sa il gaseasca, sau sa fuga si sa se uite in spate sa vada cat de aproape e cel care o urmareste.
A inceput sa rada si sa fuga sa se ascunda cand i se spune <<nu e voie>>.
Se amuza la gadilat, ridicat in sus, <<zburat cu avionul>>.
Se amuza daca ii suflu in par, daca eu imi pun ochelari sau palarie sau tin un obiect in gura, daca ii pocnesc din degete, daca vin repede spre ea.
Trage de toate manerele sa le deschida, deschide hubloul si rasuceste butoanele de la masina de spalat, deschide si inchide usi, sertare, usile de la frigider.
Are o olita muzicala tip scaunel. Isi baga un picior in ea ca sa declanseze muzica. Cateodata se aseaza pe ea.
Deschide usi si sertare si le inchide. Cateodata face acest lucru repetitiv (nu foarte mult ca timp), dar cateodata se joaca cu sens - ia un obiect din sertar/dulap sau pune un obiect - cand nu are la indemana isi pune suzeta.


In parc
Nu se joaca cu copii. Se uita dupa ei, la unii le studiaza miscarile. Ii urmareste cu privirea pe cei care merg pe bicicleta.

Merge la fiecare tricicleta din parc: se uita la ea, o impinge, ii apasa butoanele, se apleaca si da sa ii invarta roata de cateva ori si apoi pleaca.

Se urca pe un topogan care este pentru copii mai mare si care are 2 intari si 3 iesiri. Isi perfectioneaza tehnica destul de repede. Cu ceva timp in urma urca singura treptele, se duce in patru labe la iesirea din fata ei si se dadea pe burta cu capul inainte. Apoi a inceput sa se intoarca si sa se dea tot pe burtica cu capul in sus. Intotdeauna ma astepta pe mine sa ajung sa o prind.
Acum se urca si se ridica in picioare. Nu mai merge la iesirea din fata ei... se plimba un pic pana se hotaraste unde sa se dea. Se aseaza in fundulet ajutata de mine si se da ca ceilalti copii.

La nisip se aseaza in fundulet si isi foarfeca piciorusele in nisip. Ia nisipul in manute si il strange si ii da drumul.
Nu s-a jucat niciodata cu o lopatica, grebla, galetusa sau forma de nisip.
Daca i se pare interesanta vreo jucarie de nisip o ia si o baga in gura. Acum a inceput sa renunte la acest obicei. Scoate jucaria din gura daca ii spun ca nu are voie.
Si prin parc urmareste jucariile ei preferate: masinutele si mingile.
Ii place in leagan. Nu-i place in balansoare.

Motricitate
S-a rostogolit de pe o parte pe alta pe la 4 luni, a putut sa stea singura in fundulet pe la 6 luni jumatate, s-a ridicat singura de marginile patutului pe la 7 luni, s-a desprins de mobila si a facut primii pasi pe la 10 luni jumatate.
Acum este intr-o continua miscare.
In casa urca si coboara de pe pat, canapea, masuta de cafea, scaun de masa inalt. Este foarte precauta in miscari, isi calculeaza si coordoneaza destul de bine miscarile si a cazut de foarte putine ori din neatentie.
Afara urca scarile in patru labe sau in picioare tinandu-se de balustrada. Acum recent si-a schimbat modul de urcare al scarilor: urca in patru labe dar nu mai pune genunchii jos.
Coboara treptele cu ajutor din partea mea. De asemenea, poate cobori treptele alternand picioarele sustinuta de manute.
Cateodata merge pe varfuri. Se invarte cateodata in jurul propriei axe - cateodata cand aude o melodie.
Din pozitie sezand isi pune palmele pe parchet isi ridica funduletul si isi pozitioneaza mainile pe parchet in directia opusa si se roteste intr-un fel de cerc.
Cateodata ii place sa merga inapoi pana da de un obstacol.
Afara, ii place sa mearga sa exploreze singura. Daca da de o bordura sau o treapta pe care nu o poate cobora ridica mana si imi cauta mana sa o ajut.

Ingrijire si autoservire
Nu a stat niciodata cuminte sa ii schimb pampersul. Cand era mica se intorcea imediat pe burta. Am invatat sa-i pun scutecul asa. Acum se intorce pe o parte si vrea sa plece.
La baita ii place foarte mult. Strange din umeri si rade daca ii dau cu dusul in zona pieptului sau in zona cervicala.
Coopereaza la imbracat - intinde manutele sau picioarele, insa nu la comanda vocala.
Intinde piciorusele sa o incalt cand ma vede ca intind papucul spre piciorul ei.
Isi scoate imediat palaria sau orice altceva ii pun pe cap.
Bea singura apa din biberon, poate bea din pahar/cana daca il tin eu.
Nu manaca inca singura cu lingurita. A avut tentative de a duce lingurita la gura ei sau a mea. Cel mai des, la sfarsitul mesei cand ii dau ei lingurita in mana o ia si o baga in bolul din care i-am dat sa manance si si bate cu ea de 2-3 ori cu o miscare de sus in jos.

==========================
Factori care i-ar fi putut influenta dezvltarea:

Televizorul
De pe la 7 luni a inceput sa urmareasca la televizor desene animate pe BEBETV. Pana a inceput sa mearga o tineam in brate la televizor cand era ora de somn pentru ca adormea greu.
Dupa ce a inceput sa mearga televizorul statea aproape toata ziua deschis. Se uita la televizor in timp ce se juca, isi exersa mersul sau manca. Se uita exclusiv pe BEBETV. Protesta daca schimbam canalul, venea la televizor din orice colt al casei daca auzea melodiile de la BEBETV.
De pe la un an si un pic am inceput sa ne facem griji pentru ca se atasa din ce in ce mai mult de televizor. Mergea langa mobila si statea cu ochii lipiti de ecran.
I-am inchis de tot televizorul acum o luna. Am simtit-o foarte trista cateva zile, parca nu stia ce sa faca dupa care s-a obisnuit.
Si acum vine repede la televizor daca il deschidem.
E interesata si de sunet dar si de imagine. Se poate uita la televizor chiar daca sonorul este oprit.

Nu i-am spus pe nume
Am alintat-o in multe feluri si i-am spus destul de rar pe nume. Am inceput sa constientizam ca facem o greseala pe la 10-11 luni cand am inceput sa o strigam.
In ultimul timp a inceput sa reactioneze mai bine la strigarea numelui: uneori intoarce capul, uneori vine spre mine cand este strigata. Nu reactioneaza daca este strigata pe nume de altcineva decat mama si tata.

======================
Nu arata cu degetul
Foarte independenta - isi ia singura ce are nevoie. Se chinuie sa ajunga la obiecte care sunt mai sus decat ajunge ea, se ridica pe varfuri si renunta daca nu reuseste. Nu face nici un gest prin care sa ceara ajutor. Foarte rar incepe sa planga cand vrea suzeta si o vede, dar nu o poate lua. Nu arata niciodata cu degetul spre ceva ce isi doreste. Are cateva desene pe perete printre care o caprioara si un fluturas, aceste doua i le-am aratat si numit mai des. Dupa ce ii arat cu degetul, imi ia degetul meu si il pozitioneaza pe fiecare din ele.

Este sensibila la zgomote
O sperie zgomotele de aparate electrocasnice. Ca sa folosesc blenderul sau aspiratorul trebuie mai intai sa o fac atenta la mine si sa ii explic ca <<mami face baz-baz>> ca sa se uite si sa vada sursa zgomotului.
In a doua parte a somnului de dupa-amiaza aude si cele mai mici zgomote din camera alaturata (matura pe podea).

Nu imita spontan decat anumite activitati. Acum a inceput sa fie atenta cand ii arat cum se foloseste o jucarie si sa faca si ea la fel. M-a imitat la aruncat mingi, pus obiecte mici intr-un bidon de plastic, pus un cub unul peste altul.
Daca eu ii fac bravo se bucura si bate cu o palma in podea. Daca ii iau manutele si ii fac cu mainile ei in momentul cand incetez imi ia si ea mainile si face bravo cu mainile mele.
A inceput sa ma hraneasca - sa-mi aduca diverse obiecte si sa mi le dea mie la gura sa le pap.
I-am facut baloane de sapun si in momentul cand am incetat i-am dat recipientul ei sa vedem ce face.... mi l-a intins inapoi pentru a continua.
A facut Pa pe la 8-9 luni ca un gest imitativ dupa care n-a mai facut o perioada. A reluat imediat dupa ce i-am oprit televizorul - a facut pa cateva zile. Acum iar a renuntat.
Reactioneaza frumos la cantecele, poezii si alte jocuri pe care le cunoaste. Isi manifesta bucuria prin miscarea picioruselor bataie cu manuta de sus in jos. S-a imbunatatit considerabil contactul vizual in ultima luna chiar si cu strainii.
ilink
 
Posts: 14
Joined: Sun Jun 19, 2011 7:14 am
Location: bucuresti

Postby ilink » Sat Jul 30, 2011 8:00 am

De vreo saptamana, fetita mea imi aduce obiecte si mi le lasa. Aduce:
* jucarii- unele sunt cu muzica si mi le da sa i le pornesc
* imbracaminte sau incaltaminte - intamplator sau nu dar imi aduce niste papuci cu care eu ma incalt cand iesim afara - mi-i aduce pe amandoi (poate cand vrea sa iesim?)
* o carte cu animale - deschisa intotdeauna la pisica (sa ii fac miau)
si diverse alte obiecte
ilink
 
Posts: 14
Joined: Sun Jun 19, 2011 7:14 am
Location: bucuresti

Postby NicoletaL » Tue Aug 02, 2011 3:35 pm

Legat de sfaturi, am sa iti scriu exact ce i-am recomandat si in alt topic Amelbei, sunt sfaturi date strict din punctul meu de vedere , al parintelui care a trecut un pic mai devreme decat voi prin aceleasi etape...:
1 Sa citesti si din carti - iti poti sublinia anumite lucruri care se potrivesc copilului tau si poti reveni oricand la paginile care te intereseaza mai mult si le poti studia in amanunt ( cele mai importante si utile au fost pt mine: " Lasa-ma sa-ti aud glasul"-C.Maurice, " Ghid de terapie A.B.A" vol I si II- Ed.Frontiera, " Terapia comportamentala axata pe comportamente verbale"B. Mary Lynch , Manual Lovaas etc) ,
2. Sa-ti faci o lista cu lucurile care-i plac in mod special copilului( alimente, bauturi, jucarii etc) - ele iti vor fi de un real folos cand vei stapani tehnica recompensarii si va raspunde corect cerintelor tale, dar mare grija sa ii ingradesti accesul la ele in restul zilei, nu ar mai trebui sa fie " gratis" - fiindca va trebui " sa munceasca" pentru ele...
3. Un alt truc bine gandit, e sa asezi jucariile si tot ce-i place undeva la vedere , dar mai sus, pentru a o determina sa ceara sau sa indice ce vrea , corect...
4. E foarte bine sa faci lucurile treptat , chiar daca la inceput, ca orice mama ti-ai dori si ai fi in stare " sa muti muntii din loc" pentru ea, intr-adevar la aceasta varsta trebuie incercat totul prin multa joaca si cu timpul vei decide daca esti pregatita pentru mai mult...

Din ce povestesti din ultimul timp , inteleg ca inca te considera " o prelungire" a ei, asadar sfatul meu este sa incerci cumva sa o " fortezi" ( cat se poate de bland si natural) sa foloseasca ea jucariile / butoanele respective, nu prin intermediul tau , ci singurica, bineinteles la inceput ghidata fizic total de catre tine, apoi treptat trebuie eliminat sprijinul tau...E bine ca iti cauta compania si iti cere in felul ei ajutorul, trebuie speculate la maxim astfel de momente....

Sper sa iti fi fost utile aceste sfaturi....Numai bine si rezultate cat mai bune pe viitor, cu siguranta ele vor veni ....
NicoletaL
 
Posts: 127
Joined: Wed May 25, 2011 11:47 pm

Postby ilink » Tue Aug 02, 2011 9:28 pm

Multumesc Nicoleta pentru sfaturi. Am inceptut sa citesc <<Lasa-ma sa-ti aud glasul>> si forumul acesta. Am sa incep in curand sa citesc si din manualul ABA.
O sa incerc sa lucrez eu cu fetita cat mai mult cu putinta inca 3 luni sa vedem ce progrese face si pe urma, in functie de situatie, probabil ca o sa caut sa-i fac terapie ABA intr-o forma mai organizata. Ea va avea 18 luni atunci si probabil ca va fi bine daca incep.

Intre timp, voi mai scrie aici ce a mai facut fetita mea pentru ca voi, care ati trecut deja prin aceste etape, sa-mi puteti da cate o sugestie, cate un sfat. Multumesc anticipat pentru disponibilitatea de care dati dovada pentru a raspunde si la alti parinti, desi pentru toata lumea timpul este destul de pretios.

Ieri fetita mea mi-a adus o soseta si dupa ce mi-a dat-o in mana a ridicat si piciorul sa o incalt.
Are doua carticele pe care pana de curand le rasfoia la nimereala si le baga in gura. Acum are rabdare sa-i explic cum se numeste si cum face fiecare animal. Are chiar cate un animal preferat din fiecare: pisca sau lupul. Imi aduce carticelele deja deschise la pagina cu aceste animale.
ilink
 
Posts: 14
Joined: Sun Jun 19, 2011 7:14 am
Location: bucuresti

Postby ilink » Sun Aug 14, 2011 6:48 am

Daca se loveste nu vine la mine sa o alin, dar daca este in prezenta altui copil si acel copil ii ia jucaria din mana sau o loveste, vine plangand la mine si ridica bratele sa fie luata in brate.

Imi aduce multe obiecte - sa i le denumesc sau sa-i spun cum face- mi le da de mai multe ori la rand.


De cateva zile suntem la rude in provincie... si surprinzator, fetita mea a reactionat foarte bine in comparatie cu vizita anterioara: s-a dus la toata lumea in brate. Accepta prezenta permanenta a unui alt copil, pe care alta data parea ca nici nu il vedea, trecea pe langa el ca pe langa orice alt obiect. Acum pare sa il si imite - foarte putin si chiar timid- dar o iau ca pe un progres.

Contactul vizual s-a imbunatatit destul de bine- dar inca nu isi muta privirea de la un obiect spre mine sau invers...
ilink
 
Posts: 14
Joined: Sun Jun 19, 2011 7:14 am
Location: bucuresti

Sa vedem

Postby alexander » Tue Aug 23, 2011 2:49 am

De indicat ar fi sa ii urmariti strict elementele de motricitate, si co-ordonare psiho-spatiala a corpului. La varsta copilului dumneavoastra este oarecum timpuri sa il identificati cu o tulburare de spectru autist. In orice caz, primele semnale de alarma ar trebui sa fie trase atunci cand apar corelatii gresite in postura, manevrabilitatea obiectelor, co-ordonarea miscarilor, abilitati de a se deplasa sub un anumit context. Recent o foarte buna amica a mea m-a intrebat de copilul surorii ei. Aparent a gasit amuzant felul de a se deplasa tarandu-se sau catarandu-se. Asta nu inseamna ca este ceva in neregula. Desi este non-verbal la un anisor si ceva. Ar putea functiona conditionarea operanta in cazul de fata. Incercati a stimula capacitatile receptive ale copilului. Cu un obiect pentru care arata interes, deplasati-va in jurul copilului observand orice gest sau miscare. Cu ajutorul unei umbre, incercati a ii stimula capacitatea senzoriala. Departati-va cu obiectul de copil, iar umbra sa ghideze copilul catre dumneavoastra. De aici ati putea obtine informatii pretioase in ceea ce priveste starea lui actuala. Observati de altfel pozitia buzelor, si a maxilarului. Primul lucru, pe care multi profesionisti omit a il lua in considerare, sunt tulburarile asociate. O sa mai arunc inca odata o privire peste ceea ce ati impartasit, si voi incerca sa gasesc o cale obiectiva. Pana pe 15 septembrie voi fi cam ocupat, insa voi incerca in masura in care timpul imi va permite sa arunc un ochi si aici.

Cu recunostinta

B.G. Alex
BSc. Hons Social Assistance
MSc. Applied Psychology
Chartered Applied Psychologist
Chair of "The Humanitarium Autistic Society"
Fara semnatura.
alexander
 
Posts: 3
Joined: Thu Apr 08, 2010 1:02 am
Location: London

Postby ilink » Sun Sep 25, 2011 10:48 am

Multumesc domnule Alexander. Este interesant ce mi-ati scris.
Conform testului Portage, la motricitate ea este cu mult peste varsta ei in sensul ca se urca singura pe topogan, poate urca 3-4 trepte fara ajutor si fara sa se sprijine, incearca sa le si coboare dar nu prea o las eu sa nu se accidenteze, merge cu spatele catre un scaunel si se aseaza pe el.
Cand este afara mai mult alearga... de cele mai multe ori haotic si fara un scop precis (si asta mi se pare un semn de ingrijorare).

De cand nu am mai scris, copilul meu a facut cateva progrese. A invatat sa faca PA, sa bata palma, sa bata din palme cand ii spun <<bravo>>, sa arate cu degetelul un soricel de pe un tricou, sa mangaie o persoana sau o papusa cand ii spun MAI MAI, sa ridice bratele sus cand o intreb: <<cum e fata? Asa mare>>.
Am realizat ca nu are stereotipii... Ceea ce mi se pareau mie a fi stereotipii se pare ca au fost doar etape in dezvoltarea ei. Nu mai invarte roti... si se joaca potrivit cu masinutele, mai deschide usi si sertare, dar nu mai mult decat un copil de varsta ei.
Inca nu spune nici un cuvant cu sens. A trecut insa de etapa repetarii aceleiasi silabe de mai multe ori. Acum nu mai spune ta-ta-ta-ta ci se opreste la tata, mama, papa. Dar inca nu le asociaza... sau cel putin asa mi se pare mie. A inceput si sa amestece doua silabe diferite : tati, tita etc.

Ceea ce mi se parea mie un fel de urlet continuu s-a transformat in cantec. Canta foarte mult si foarte corect ca intonatie... stie deja vreo 5-6 cantecele.

Incet, incet parca se mai dezmorteste. A facut pana acum 4 ore de ABA la o fundatie si urmeaza sa faca saptamanal cate 4 ore. Stiu ca este putin doar 4 ore, dar pentru moment ea este si mica si o sa o las sa se acomodeze cu stilul de lucru. Peste cateva luni voi incerca sa facem macar cate 2 ore pe zi.
ilink
 
Posts: 14
Joined: Sun Jun 19, 2011 7:14 am
Location: bucuresti

Next

Return to DIAGNOSTIC, EVALUARE

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest