Evaluarea senzoriala (2)

Moderators: camel, moderators

Evaluarea senzoriala (2)

Postby zenobia » Tue Feb 22, 2005 11:49 am

Continui cu prezentarea unor strategii senzoriale pt problemele evaluate in Evaluarea senzoriala(1). Astazi Imbracatul.


IMBRACATUL

• Aveti grija la sensibilitatea copilului legata de texturi; cumparati haine care stiti ca ii plac copilului (e de preferat sa il imbracati la scoala in haine neasortate, dar in care se simte bine, decat sa-i dati haine frumoase in care nu se simte bine)
• Garderoba copilului trebuie sa contina numai haine comfortabile
• Inainte de imbracat incurajati masajul ferm, cu presiune puternica pentru a reduce sensibilitatea tactila
• Lasati-l sa poarte lenjeria pe dos, ca sa nu-l zgarie cusaturile si etichetele
• Daca nu suporta s apoarte nimic pe cap, masati-i inainte pielea capului si puneti-i caciula in fata unei oglinzi
• Daca ii e greu sa-si coordoneze miscarile cu ochii, incurajati alt sistem senzorial (atingerea)
• Aveti grija la suprasolicitarile auditive si vizuale si incercati sa le minimizati
• Imbracati copilul in fata unei oglinzi pentru ca indicii vizuali sa-l ajute la planificarea motorie
• Impartiti imbracatul in pasi mici si cereti-i copilului sa inceapa cu ultimul pas, apoi cu al doilea, pe urma cu al treilea etc.
• Daca ii e greu sa inceapa o activitate, incepeti dvs activitatea si lasati-l pe copil sa o termine (e.g. cand trage un fermoar)
• Daca ii e frica cand isi schimba pozitia corpului, imbracati-l fara sa-i schimbati pozitia (e.g. copiii peste 1 an pot fi imbracati in picioare)
• Daca e sensibil la picioare, lasati-l sa poarte sosetele pe dos si spalati pantofii inainte sa-i poarte ca sa fie mai moi
• Incercati sa ii cumparati pantofi cu sireturi, pentru ca stau mai bine stransi pe picior
• Taiati etichetele din interiorul hainelor
• Spalati hainele in detergent neparfumat
• Alegeti materiale mai moi (e.g. fleece) decat materiale rigide ca blugii
• Fiti atenti la lungimea preferata de copil a manecilor sau pantalonilor
• Aveti grija la imprimeurile de pe materiale si la faptul ca acestea pot distrage atentia
• Organizati sertarele si dulapul astfel incat copilul sa-si poata alege singur hainele pe care vrea sa le poarte
• Schimbarile de anotimp pot fi dificile: disctutati-le, pregatiti-l dinainte, folositi povestioare ca sa-i explicati schimbarea
• Alegeti pantofi care se inchid cu Velcro si puteti inlocui chiar nasturii cu acest sistem de prindere pentru copilul cu dificultati de motricitate fina
• Aranjati hainele de seara, puneti-le pe pat in ordinea in care urmeaza sa le imbrace
• Incurajati copilul sa-si puna singur hainele la loc in dulap
• Daca are probleme cu echilibrul, lasati-l sa stea jos cand isi pune sosetele si pantofii
• Folositi etichete colorate la haine ca sa-l ajutati pe copil sa deosebeasca stanga si dreapta
• Cantati fiecare etapa a imbracatului
• Incercati sa-l ajutati sa imbracate papusi sau ursuleti ca sa practice inchisul si deschisul fermoarelor, nasturilor, cataramelor
• Incercati inlantuirea inversa, care presupune sa se inceapa cu ultima etapa dintr-o activitate, apoi cu ultimele doua etc.
zenobia
 
Posts: 189
Joined: Fri Feb 04, 2005 1:04 am
Location: Bucuresti

Postby zenobia » Wed Feb 23, 2005 2:59 pm

SPALATUL

• Folositi sapun neparfumat pentru a reduce sensibilitatea
• Folositi un prosop aspru si miscari apasate cand il stergeti
• Daca copilului ii e taema de activitati care necesita un bun echilibru, incercati sa-i faceti dus mai degraba decat baie (deoarece pozitia corpului nu se schimba asa des)
• Copiii carora nu le place sa-si schimbe pozitia capului probabil nu accepta sa-si dea capul pe spate ca sa ii clatiti; incercati cu un dus mobil sau acoperiti-le ochii cu un prosop si folositi o cana mare de apa pentru clatit
• Incercati sa-i atrageti atentia copilului la imaginea fascinanta a apei care curge, la baloanele si la spuma care se formeaza
• Reduceti intensitatea luminii si a sunetelor daca acestea il suprasolicita pe copil
• Aveti gija la copil sa nu manance sapun
• Lasati-l sa aleaga intre dus sau baie in cada
• Cand il spalati cu sampon, apasati ferm pielea capului
• Folositi miscari apasate si de sus in jos cand il stergeti cu prosopul daca copilul are sensibilitate tactila
• Stergeti-l si uscati-i parul in fata unei oglinzi; numiti partile corpului pentru a-l face mai constient de “harta” corpului
• Folositi prosoape mici, pentru ca sunt mai usor de manuit si permit copilului sa le urmareasca vizual mai usor
• Anuntati-l pe copil cand aveti de gand sa-l atingeti cu prosopul sau cu periuta de dinti
• Folositi strategii cognitive pregatitoare, de exemplu “Acum ne spalam mana dreapta, pe urma mana stanga”
• Lasati-l sa se joace cu apa in chiuveta sau intr-un lighean, folosind jucarii pt baie (barcute, scafandri de jucarie, sticle, baloane de sapun, spumant de baie etc)
• Apelati la muzica si recompense


SPALATUL PE DINTI

• In cazul in care copilul este foarte sensilbil, folositi un prosopel de fata ca sa-i stergeti dintii
• Daca este sensibil la atingere in interiorul gurii, incercati Protocolul Wilbrager pentru sensibilitate tactila defensiva (program oral)
• Pentru a reduce sensibilitatea, apasati ferm dintii si gingiile
• Folositi pasta de dinti foarte slab aromata
• Recurgeti la atingeri ferme, apasate
• Imbunatatiti echilibul copilului stand in spatele lui si sustinandu-l
• Incercati o periuta electrica – vibratiile pot calma
• Incercati sa-i masati capul, gatul si umerii inainte de spalatul pe dinti
• Incurajati-l sa bea des apa ca sa indeparteze mancarea ramasa in gura
• Folositi un taburet ca sa-l ajutati pe copil sa ajunga la robinet
• Incurajati independenta copilului cu dificultati de motricitate fina folosind pasta de dinti ambalata in flacon cu pompita (de genul celui folosit la sapun lichid)


Ce este Protocolul Wilbarger (1991)?

Este un tratament conceput special pentru reducerea sensibilitatii defensive.
Se foloseste o perie speciala (puteti gasi in piata periile acelea care au pe o parte burete si pe cealalta parte tepi) cu care se aplica miscari apasate, ferme (deep-pressure touch) pe brate, spate si picioare. Niciodata pe fata sau pe burta!
Dupa masaj, urmeaza articulatiile, care sunt si ele apasate usor: umeri, coate, incheietura mainii/degete, solduri, genunchi/glezne si stern. Aceste apasari ofera creierului informatii proprioceptive substantiale.
Este important sa se aplice ambele faze ale Protocolului. Daca din diferite motive nu e timp pentru ambele faze, atunci compresia articulatiilor trebuie eliminata.
Totul nu trebuie sa ia mai mult de 3 minute. La inceput procedura se repeta la fiecare 90 minute.
zenobia
 
Posts: 189
Joined: Fri Feb 04, 2005 1:04 am
Location: Bucuresti

Postby zenobia » Mon Mar 07, 2005 11:09 pm

MANCATUL

• Aveti grija la amestecul de texturi alimentare si la temperatura mancarii
• Incurajati copilul sa-si “curete” gura cu apa intre doua inghitituri
• Daca copilul dvs are sensibilitate orala, incercati protocolul Wilbarger pentru sensibilitate defensiva sau introduceti un program de desensibilizare orala
• Aplicati presiune pe dinti, gingii, obraji si buze inainte de masa
• Pregatiti copilul pt masa masandu-l cu o periuta de dinti Nuk speciala pt masarea gingiilor
• La masa folositi o oglinda mica pentru a usura plasarea alimentului in gura si curatarea dupa fiecare imbucatura (sistemul vizual poate compensa feedbackul tactil redus)
• Daca copilul dvs se murdareste rau cand mananca, aplicati presiuni in jurul buzelor si gurii inainte de masa si incurajati activitati oral-motorii (e.g. fluieratul, suflatul in baloane de sapun) pentru a promova un feedback senzorial mai bun si pentru a intari tonusul muscular, care va duce la o inchidere mai buna a gurii
• Daca copilului ii e greu sa manuiasca tacamurile, incercati sa folositi tacamuri cu manere grele, care ofera feedback senzorial crescut si deci fac miscarile mai precise
• Incercati o ceasca grea sau o ceasca cu capac si pai daca copilul varsa frecvent lichidele cand bea
• La copiii activi folositi pauze in care ii lasati sa se miste
• Incercati sa folositi o vesta cu greutati pentru a oferi un input senzorial suplimentar, care ajuta copilul sa stea linistit
• Daca copilul este defensiv tactil, lasati-l sa stea in capul mesei, astfel incat sa reduceti la minim atingerile celorlalti
• Incurajati activitatile oral-motorii: fluiere, muzicute etc
• Incercati sa folositi cuburi de gheata pentru a desensibiliza gura
• Reduceti la minim informatiile auditive si vizuale
zenobia
 
Posts: 189
Joined: Fri Feb 04, 2005 1:04 am
Location: Bucuresti


Return to DIAGNOSTIC, EVALUARE

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron