povestea lui Alex

Moderators: camel, jumbo, shakalu, dora, Milena, dominique, moderators

Postby bios » Thu Oct 05, 2006 5:06 pm

Milena wrote:Draga bios, Centrul Expert e pe Str. Pastorului nr. 11, Tel. 0264/520.595. Tu vei decide daca e cea mai buna varianta pentru Alex, tinand cont de distanta si de faptul ca 10 ore la centru ar echivala cu 4 ore/ zi cu un tutore, 5 zile pe saptamana, timp de 4 saptamani... Cu mara au lucrat la inceput doua fete, alternativ, intr-o zi anca, urmatoarea adina, dar dupa aprox. un an, adina s-a mutat la bucuresti. Incearca sa ne povestesti mai multe despre alex, poate reusim sa te ajutam mai mult.


Draga Milena,

Scriu in limita timpului in care nu sunt asaltata de fetitza mea de 1 an si 11 luni si de Alex. Daca ma vor intrerupe, voi reveni cu alt mesaj.
Alex a fost diagnosticat la 2 ani si 6 luni la Alba Iulia si apoi la Tmisoara, la Casa Faenza cu elemente autiste de catre un grup de 4 terapeuti avind-o in frunte pe D-na Marinele Alntal si pe D-na dr neuropsih Otilia Secara. A facut tratament cu Cerebrolysin, Mentat si memoplus. La virsta aceea simptomele nu erau decit citeva la numar si nu erau destul de estompate. Dupa ce s-a nascut fetitza am concluzionat ca e prea departe Timisoara pentru o reevaluare si asa am ajuns la Cluj la D-na Iftene. (Daca ne vom cunoaste face to face iti voi explica motivele pentru care am preferat varinata homeopata).
La Cluj i s-a recomdat trat cu Cerebrolysin si Rispolept si un amestec de aminoacizi numit Totnotil. Notez ca de la 2,6 luni Alex merge la Centrul Arnsberg din Alba Iulia, dar asta inseamna 1 ora pe sapt in doar 6 luni pe an, ceea ce, e lesne de inteles ca e egal cu zero. lucram noi acasa din rasputeri, cind eu, cind sotul, cind ai mei, dar consider ca ar trebui sa lucreze cu cineva specializat, ceea ce in Aiud nu exista. Si nici in Alba din cite am inteles. La Centru este urmatoarea politica: tot timpul ne spun cei de acolo ca el e un caz fericit, ca se vede ca lucram cu el acasa, ca face progrese si ca nu prea este loc si pt el acolo, unde ei se confrunta cu cazuri grave. Din acest motiv face numai logopedie o ora pe sapt cum spuneam si face si stimulare senzoriala si terapie comportamentala. Nimeni de acolo nu stie ce e ABA si cum se lucreaza, desi mi s-a spus ca Alex e prea fin pt asa ceva.

Acasa lucrez cu el dupa ce vine de la gradinita (de masa; notez ca a mers intre copii de la 2 ani si 4 luni, la cresa, unde statea doar pina la prinz, cind minca si venea acasa, pt ca nu adormea totdeauna la 12 si ii deranja pe ceilalti, cintind pe limba lui). Lucrez in functie mai mult de dispozitia lui pt ca degeaba vreau eu sa coloram si el nu e atent si nu vrea asta. Atunci pornim de la un joc de perspicacitate si facem ceva in directia asta, cintam si il silesc sa cinte si el, il determin sa ceara una-alta, dar nu stiu daca procedez bine, nu stiu daca insist cit trebuie sau sunt exagerata etc. Poate nici nu stiu sa alternez lucrul cu el cu momentele de joc cu interactiune fizica.

Care e acum starea lui Alex: in urma tratamentului homeopat a reusit sa scape de scutece in timpul zilei, dar asta doar din luna septembrie. Asteptam sa nu mai aiba nici un accident ziua timp de o luna si apoi vom trece si la programul de noapte. Fuge singur la baie cind are vreo senzatie de eliminare. Am avut copii xerox dupa o carte din SUA unde era si un tabel cu orele la care sa fie pus pe wc (din 30 in 30 min cite 10 min) si un casute in care se consmena daca a eliminat sau a avut vreun accident. pentru cei interesati de toilett training pot scana si trimite. Ii asigur ca functioneaza!!! dar e nevoie de perseverentza si de 2 sapt de strins din dintzi, insistat, rabdare, detergent Vanish pt covoare si apa.
Acum e in faza in care tipa mult si e hiperactiv.
Ce face el? A inceput sa vorbeasca la 3 ani cind a inceput sa cinte cintecele de la cresa si sa spuna poeziile invatate acolo. Vorbeste dar nu comunica. Spune numele obiectelor, al animalelor, al legumelor si fructelor doar atunci cind vrea el dar uneori si la solicitare, stie sa numere pina la 20, stoie zilele saptaminii si lunile anului dar nu stie sa spuna in ce zi suntem si nici in ce luna, stie 4 culori (le identifica si foarte rar le numeste), se dezbraca singur dar nu poate descheia nasturii, se imbraca cu mult ajutor, maninca cu mina lui, stie sa salute dar o face numai cind vrea, de ex la gradi nita nu saluta educatoarea la plecare pt ca nu vrea sau ii este rusine, dar zice mai tirziu d-na educatoare sarumina!
Nici nu stiu cite stie, dar stie o multime de reclame de la tv, pe care i l-am scos din 22 augut de tot.

As putea sta cu el in Cluj doua zile, am dormi o noapte la o ruda si daca in acele 2 zile ar putea sa lucreze la centru, cu cineva specializat, 10 ore ar fi minunat!!! Am neaparat nevoie de cineva specializat! Sau daca stii pe cineva care ar fi dispus sa faca naveta la Aiud si sa stea 2 zile in care sa lucreze cu Alex, eu urmind sa-i asigur cazarea, masa si transportul si bineinteles sa platesc cele 10 ore ar fi superb...

Sunt chiar disperata ca sunt zile in care am impresia ca regreseaza si nu vrea in nici un fel sa colaboreze. Atunci nu stiu ce sa fac cu el si nu stiu ce concluzie sa trag privitor la starea lui.

Daca mai sunt necesare detalii, spune-mi, te rog.

Bios
bios
 
Posts: 14
Joined: Tue Oct 03, 2006 10:34 pm
Location: Romania, Jud Alba, Aiud

Postby bios » Thu Oct 05, 2006 5:11 pm

bios wrote:
Milena wrote:Draga bios, Centrul Expert e pe Str. Pastorului nr. 11, Tel. 0264/520.595. Tu vei decide daca e cea mai buna varianta pentru Alex, tinand cont de distanta si de faptul ca 10 ore la centru ar echivala cu 4 ore/ zi cu un tutore, 5 zile pe saptamana, timp de 4 saptamani... Cu mara au lucrat la inceput doua fete, alternativ, intr-o zi anca, urmatoarea adina, dar dupa aprox. un an, adina s-a mutat la bucuresti. Incearca sa ne povestesti mai multe despre alex, poate reusim sa te ajutam mai mult.


Draga Milena,

Scriu in limita timpului in care nu sunt asaltata de fetitza mea de 1 an si 11 luni si de Alex. Daca ma vor intrerupe, voi reveni cu alt mesaj.
Alex a fost diagnosticat la 2 ani si 6 luni la Alba Iulia si apoi la Tmisoara, la Casa Faenza cu elemente autiste de catre un grup de 4 terapeuti avind-o in frunte pe D-na Marinele Alntal si pe D-na dr neuropsih Otilia Secara. A facut tratament cu Cerebrolysin, Mentat si memoplus. La virsta aceea simptomele nu erau decit citeva la numar si nu erau destul de estompate. Dupa ce s-a nascut fetitza am concluzionat ca e prea departe Timisoara pentru o reevaluare si asa am ajuns la Cluj la D-na Iftene. (Daca ne vom cunoaste face to face iti voi explica motivele pentru care am preferat varinata homeopata).
La Cluj i s-a recomdat trat cu Cerebrolysin si Rispolept si un amestec de aminoacizi numit Totnotil. Notez ca de la 2,6 luni Alex merge la Centrul Arnsberg din Alba Iulia, dar asta inseamna 1 ora pe sapt in doar 6 luni pe an, ceea ce, e lesne de inteles ca e egal cu zero. lucram noi acasa din rasputeri, cind eu, cind sotul, cind ai mei, dar consider ca ar trebui sa lucreze cu cineva specializat, ceea ce in Aiud nu exista. Si nici in Alba din cite am inteles. La Centru este urmatoarea politica: tot timpul ne spun cei de acolo ca el e un caz fericit, ca se vede ca lucram cu el acasa, ca face progrese si ca nu prea este loc si pt el acolo, unde ei se confrunta cu cazuri grave. Din acest motiv face numai logopedie o ora pe sapt cum spuneam si face si stimulare senzoriala si terapie comportamentala. Nimeni de acolo nu stie ce e ABA si cum se lucreaza, desi mi s-a spus ca Alex e prea fin pt asa ceva.

Acasa lucrez cu el dupa ce vine de la gradinita (de masa; notez ca a mers intre copii de la 2 ani si 4 luni, la cresa, unde statea doar pina la prinz, cind minca si venea acasa, pt ca nu adormea totdeauna la 12 si ii deranja pe ceilalti, cintind pe limba lui). Lucrez in functie mai mult de dispozitia lui pt ca degeaba vreau eu sa coloram si el nu e atent si nu vrea asta. Atunci pornim de la un joc de perspicacitate si facem ceva in directia asta, cintam si il silesc sa cinte si el, il determin sa ceara una-alta, dar nu stiu daca procedez bine, nu stiu daca insist cit trebuie sau sunt exagerata etc. Poate nici nu stiu sa alternez lucrul cu el cu momentele de joc cu interactiune fizica.

Care e acum starea lui Alex: in urma tratamentului homeopat a reusit sa scape de scutece in timpul zilei, dar asta doar din luna septembrie. Asteptam sa nu mai aiba nici un accident ziua timp de o luna si apoi vom trece si la programul de noapte. Fuge singur la baie cind are vreo senzatie de eliminare. Am avut copii xerox dupa o carte din SUA unde era si un tabel cu orele la care sa fie pus pe wc (din 30 in 30 min cite 10 min) si un casute in care se consmena daca a eliminat sau a avut vreun accident. pentru cei interesati de toilett training pot scana si trimite. Ii asigur ca functioneaza!!! dar e nevoie de perseverentza si de 2 sapt de strins din dintzi, insistat, rabdare, detergent Vanish pt covoare si apa.
Acum e in faza in care tipa mult si e hiperactiv.
Ce face el? A inceput sa vorbeasca la 3 ani cind a inceput sa cinte cintecele de la cresa si sa spuna poeziile invatate acolo. Vorbeste dar nu comunica. Spune numele obiectelor, al animalelor, al legumelor si fructelor doar atunci cind vrea el dar uneori si la solicitare, stie sa numere pina la 20, stoie zilele saptaminii si lunile anului dar nu stie sa spuna in ce zi suntem si nici in ce luna, stie 4 culori (le identifica si foarte rar le numeste), se dezbraca singur dar nu poate descheia nasturii, se imbraca cu mult ajutor, maninca cu mina lui, stie sa salute dar o face numai cind vrea, de ex la gradi nita nu saluta educatoarea la plecare pt ca nu vrea sau ii este rusine, dar zice mai tirziu d-na educatoare sarumina!
Nici nu stiu cite stie, dar stie o multime de reclame de la tv, pe care i l-am scos din 22 augut de tot.

As putea sta cu el in Cluj doua zile, am dormi o noapte la o ruda si daca in acele 2 zile ar putea sa lucreze la centru, cu cineva specializat, 10 ore ar fi minunat!!! Am neaparat nevoie de cineva specializat! Sau daca stii pe cineva care ar fi dispus sa faca naveta la Aiud si sa stea 2 zile in care sa lucreze cu Alex, eu urmind sa-i asigur cazarea, masa si transportul si bineinteles sa platesc cele 10 ore ar fi superb...

Sunt chiar disperata ca sunt zile in care am impresia ca regreseaza si nu vrea in nici un fel sa colaboreze. Atunci nu stiu ce sa fac cu el si nu stiu ce concluzie sa trag privitor la starea lui.

Daca mai sunt necesare detalii, spune-mi, te rog.

Bios


Corectare: la centrul Arnsberg NU FACE terapie comportamentala si stimulare senzoriala.
Precizare: dupa trat cu rispolept varsa la inceputul trat si la cresterea dozelor. Mici progrese au fost dupa cerebrolysin, dar dupa trat homeopat si-a imbunatatit mult calitatea somnului si dormea de la 9 seara sau 8.30 pina la 7 dimineata fara treziri peste noapte.

Bios[/b]
bios
 
Posts: 14
Joined: Tue Oct 03, 2006 10:34 pm
Location: Romania, Jud Alba, Aiud

Postby dora » Tue Oct 10, 2006 8:58 am

Bios,

am inteles hotararea ferma de a face ceva pentru copilul tau, dar ai grija, nu te grabi...
initial am crezut ca vrei consultant Aba(sunt vreo 10 tineri minunati care se deplaseaza in tara, contra cost)si voiam sa-ti spun ca nici unul nu se apuca pur si simplu abrupt de lucru cu copilul,5 ore pe zi...exista multa grija pt copil, o faza de preterapie,o faza de obisnuire treptata cu tutorele, de joc langa el, apoi de intocmire a programului si o crestere treptata a timpului de lucru de la o jumatate de ora pe zi....2 min lucru, 2 minute joaca...
apoi am citit ca ti s-a spus ca Alex e prea fin pt Aba :D
Sa inteleg ca vrei terapii mai blande...dar cu ce l-ar ajuta sprinturile astea de sfarsit de saptamana????
dora
 
Posts: 3783
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby bios » Tue Oct 10, 2006 3:41 pm

dora wrote:Bios,

am inteles hotararea ferma de a face ceva pentru copilul tau, dar ai grija, nu te grabi...
initial am crezut ca vrei consultant Aba(sunt vreo 10 tineri minunati care se deplaseaza in tara, contra cost)si voiam sa-ti spun ca nici unul nu se apuca pur si simplu abrupt de lucru cu copilul,5 ore pe zi...exista multa grija pt copil, o faza de preterapie,o faza de obisnuire treptata cu tutorele, de joc langa el, apoi de intocmire a programului si o crestere treptata a timpului de lucru de la o jumatate de ora pe zi....2 min lucru, 2 minute joaca...
apoi am citit ca ti s-a spus ca Alex e prea fin pt Aba :D
Sa inteleg ca vrei terapii mai blande...dar cu ce l-ar ajuta sprinturile astea de sfarsit de saptamana????


Dora,

Vreau sa incerc orice l-ar aduce dpdv comportamental la o stare mai buna decit cea in care se gaseste. Fie si Aba, daca tinerii aceia vor vedea ca raspunde poztiv. Sau orice alta terapie care il poate ajuta. Eu sunt gata sa incepem oricand. Sigur ca as dori niste detalii legat de costuri.
Sprinturile de la sf de saptamina ma gindeam sa le fac in ideea ca tutorele nu ar putea lucra in deplasare decit in anumite zile, cel mult doua, sau ceva de genul asta. Ar fi minunat un program zilnic si nu as vrea nici sa-l lipsesc de compania colegilor de la gradinitza. Si o ora intre ei il face sa se simta bine.

Multumesc din suflet pt raspuns,
Bios

P.S. A fost vazut de un logoped la Bucuresti si ni s-a spus ca Alex e maidegraba timid, decat incapatinat. Spune tot felul de lucruri, recunoste si numeste obiecte, parti ale corpului, animale, fructe dar numai cind vrea el. Uneori il vad si eu ca ii este rusine sa pronunte cuvinte.

Astept un raspuns.
bios
 
Posts: 14
Joined: Tue Oct 03, 2006 10:34 pm
Location: Romania, Jud Alba, Aiud

Postby dora » Wed Oct 11, 2006 9:12 am

Bios,
materiale Aba ai primit? Sau ai cerut?
lasa o adresa de mail...
Daca ai putea sa faci un consiliu de familie(familia largita, prieteni) si sa le plasezi toate responsabilitatile tale pentru o vreme, iar tu sa citesti, sa faci niste vizite, fara copil,deocamdata...
E esential sa inveti tu...si mult mai ieftin...
dora
 
Posts: 3783
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby bios » Wed Oct 11, 2006 3:44 pm

dora wrote:Bios,
materiale Aba ai primit? Sau ai cerut?
lasa o adresa de mail...
Daca ai putea sa faci un consiliu de familie(familia largita, prieteni) si sa le plasezi toate responsabilitatile tale pentru o vreme, iar tu sa citesti, sa faci niste vizite, fara copil,deocamdata...
E esential sa inveti tu...si mult mai ieftin...


Materiale ABA nu am cerut si deci nu am, iar adresa de mail este liducika@yahoo.com
Cu timpul stau mai prost, mai am o fetitza de 1 an si 11 luni si in plus am inceput si servicul. Timp pentru citit si invatzat ABA voi avea, dar nu prea cred ca si pt deplasari sau vizite. As dori sa fie cineva de baza care sa lucreze cu Alex si bineinteles ca vreau sa invat si eu.
In ce priveste plasarea responsabilitatilor, asta e si mai greu.
Voi mai primi in luna oct la sfirsit 3 carti din SUA, una chiar de Ivaar Lovas, Teaching Individuals with Delay, alta este A Work in Progress si cealalta Behavioral Intervention for Young Children with Autism scrisa de Catherine Maurice.
Oricum, astept un mail si cu costurile ABA, costuri care sa includa si deplasarile lor la domiciuluil copilului (Aiud, Alba).
bios
 
Posts: 14
Joined: Tue Oct 03, 2006 10:34 pm
Location: Romania, Jud Alba, Aiud

Postby dora » Thu Oct 12, 2006 8:27 am

bios,
ti-am trimis cate ceva de citit...in legatura cu consilierii Aba, ii rog pe norocosii parinti care ii au sa-ti trimita recomandarile lor prin pm
pana atunci,citeste cat mai mult...e esential sa vorbim aceeasi limba


Preterapia(de la Shakalu citire)


....asa cum spuneam mai devreme programele de terapie comportamentala au trei parti : o parte initiala care se numeste pretratament , o parte de mijloc (si cea mai importanta) care este terapia propriuzisa sau programul curent si o parte finala a fiecarui program care se numeste generalizare...
...terapia incepe cu o perioada de cateva saptamani de pretratament ... aici nu exista un program concret de lucru , nu exista sittinguri si aproape totul este la "liber" ... ideea pretratamentului este aceea de a il invata pe copil ca exista "consecinte" placute si mai putin placute si de a lua controlul practic asupra lui ... cu siguranta cei mai importanti oameni in cadrul pretratamentului sunt parintii si familia copilului pentru ca ei sunt cei care trebuie sa-si modifice complet comportamentul lor vis a vis de copil ... dupa un timp foarte scurt si copii vor reactiona la aceasta schimbare de comportament si isi vor adapta si ei comportamentul astfel incat sa le fie cat mai usor ...
Poate ca termenul de a "prelua controlul" asupra copilului o sa li se para unora prea dur si unii o sa spuna : "ok , copilul meu face lucrul ala sau celalalt ..." ...ideea este ca copilul sa faca acel lucru nu doar din cand in cand si nu doar atunci cand are el chef ...si cu siguranta nu doar dupa ce ii repetam de 10 ori sa faca un lucru ....ideea este ca copilul sa "execute" imediat ce i s-a dat o comanda - unii iar o sa spuna ca parca este catel si il dresezi si de altfel nici nu sunt departe de realitate : in prima faza cam asta faci ...il dresezi - ideea este sa ii incurajezi comportamentele pozitive si sa ii descurajezi comportamentele negative.
La modul practic , nimic nu mai capata ca urmare a unui planset sau unui semn ; noi ca parinti ne-am invatat "sa ghicim" cam ce ar vrea copilul din doar cateva semne pe care le face sau in functie de ceea ce face sa intuim cam ce anume ar vrea sau ce anume il deranjeaza si sa reactionam ca atare , respectiv sa il ajutam sa obtina ceea ce vroia ....este cel mai gresit lucru pe care il facem ...: desi nu pare cei mai multi dintre ei pot face o gramada de lucruri si cere o gramada de lucruri respectiv sunt apti de a deschide o cale de comunicare dar de foarte multe ori noi suntem cei care opturam calea respectiva ajutandu-i de fiecare data.
Totul trebuie inceput de la capat si comportamentul nostru fata de ei trebuie sa fie unul in care ei trebuie sa dea ceva in schimbul ajutorui nostru ; astfel , in primul rand de fiecare data cand imi cere ceva am sa-i cer si eu ceva in schimb : ma ia de mana si ma duce sa-i dau apa - il pun sa-mi dea un lucru de pe masa (ideea este nu doar sa-l pun verbal ci sa-l si invat cum sa-mi dea lucrul acela de pe masa ajutandu-l fizic sa mi-l dea ) si imediat dupa ce a executat ceea ce l-am rugat ii dau o gura de apa...si continui schimbul - ii cer din nou acelasi lucru de pe masa si i-ar il ajut sa mi-l dea si iar ii dau o gura de apa ...si iarasi da' capo...si dupa ce fac chestia asta de 3-4 ori a cincea oara doar ii cer sa mi-l dea de pe masa si nu il mai ajut ...daca mi-l da primeste apa , daca nu mi-l da nu primeste apa. ... o sa fiti suprinsi cat de repede pot sa invete anumite lucruri ...la fel , nu va speriati de faptul ca o sa planga si o sa tipe ca nu ii dati apa ... iar voua o sa vi se smulga inima din piept cand o sa-l vedeti ....daca insa ati cedat o data ati pierdut tot ceea ce ati inceput sa lucrati ...mai mult decat atat , s-ar putea ca incapatanarea si tipetele/plansetele sa dureze ore ...in final insa toti cedeaza si executa ceea ce i-ati cerut sa faca ... cand insa executa din proprie initiativa ceea ce ati cerut aplaudati-l , spunetii bravoooo , bucurativa ca si cand ar fi rezolvat cea mai grea problema de matematica si datii din belsug ceea ce isi dorea ....poate fi prima batalie castigata ! ...incercati sa faceti acelasi lucru pentru aproape orice lucru pe care si-l doreste : nimic nu mai are voie sa capete gratis... si pentru fiecare comportament bun premiati-l si material si verbal din belsug ca sa-i intariti respectivul comportament ....
Acelasi procedeu se aplica pentru comportamente negative .... niciodata nu trebuie sa obtina ceva daca are un comportament nelalocul lui ( si aici o sa vi se rupa inima ....dar cea mai sigura cale spre a ajunge acolo unde va doriti este sa nu cedati ) .... cel mai simplu mod de a scapa de un comportament isteric si de tipete este sa il ignorati ....COMPLET ! .... de cele mai multe ori cand nu obtine ceva il apuca plansul si tipetele si se tranteste pe jos ( cel putin asa facea radu) ... cam dupa 1-2 ore de plansete si istericale continui (in care noi il ignoram complet...ignor complet inseamna ca radu se zvarcolea pe jos si tipa si plangea la picioarele scaunului pe care eu stateam la masa si mancam si eu continuam sa mananc fara sa-i arunc macar o privire - numai eu stiu insa cum mancam si ce era in sufletul meu ) isi revenea si se oprea : in momentul in care 5 min nu tipa si se linistea incepeam sa-l bagam in seama si sa-i spunem : "bravo , foarte bine , radu nu mai plange ; radu este un baiat foarte bun pentru ca nu plange" ...daca o lua de la capat o luam si noi de la capat cu ignorul ....daca se potolea in continuare ne jucam impreuna , etc. ..... una peste alta desi este cumplit de greu (mai ales prin prisma faptului ca toti cei care stau in jurul lui trebuie sa aiba acelasi tip de comportament ) este calea prin care el incepe sa se adapteze si sa-si schimbe comportamentul ....la modul practic insa totul va castiga ascultandu-va si comportandu-se frumos si dandu-va ceva in schimbul a ceea ce cere....puteti sa mergeti si mai departe si sa il obligati sa spuna cuvinte - la fel ,nimic nu i se da pana nu cere in cuvinte simple : apa , da - sunt unele din cele mai simple cuvinte dar si cele mai aducatoare de profituri din punctul lui de vedere ; la inceput nici nu este nevoie sa le spuna ca atare , este deajuns sa balmajeasca ceva care sa semene...radu la inceput spunea apa intr-un fel de tipat de genul "aaaaa..." si primea apa ....nu spunea - nu primea....

ceea ce pot sa va spun este ca dupa cam o luna de astfel de comportament din partea parintilor si a familiei in general toti copii (aproape fara exceptii ) se adapteaza ....cu siguranta o sa aiba un contact vizual infinit mai bun decat in acest moment si aproape sigur o sa auziti primele cuvinte sau macar incercari de cuvinte .... pana in acest moment toti copii (fara exceptie) pe care i-am cunoscut si a caror parinti au fost fermi pe pozitie si si-au schimbat comportamentul (nota bene : fara nici un fel de program curent sau terapie efectiva) au obtinut in mai putin de o luna progrese remarcabile ....

http://www.autism.ro/forum/viewtopic.php?t=154
dora
 
Posts: 3783
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

aba

Postby bios » Sat Oct 14, 2006 1:32 pm

dora wrote:bios,
ti-am trimis cate ceva de citit...in legatura cu consilierii Aba, ii rog pe norocosii parinti care ii au sa-ti trimita recomandarile lor prin pm
pana atunci,citeste cat mai mult...e esential sa vorbim aceeasi limba


Preterapia(de la Shakalu citire)


....asa cum spuneam mai devreme programele de terapie comportamentala au trei parti : o parte initiala care se numeste pretratament , o parte de mijloc (si cea mai importanta) care este terapia propriuzisa sau programul curent si o parte finala a fiecarui program care se numeste generalizare...
...terapia incepe cu o perioada de cateva saptamani de pretratament ... aici nu exista un program concret de lucru , nu exista sittinguri si aproape totul este la "liber" ... ideea pretratamentului este aceea de a il invata pe copil ca exista "consecinte" placute si mai putin placute si de a lua controlul practic asupra lui ... cu siguranta cei mai importanti oameni in cadrul pretratamentului sunt parintii si familia copilului pentru ca ei sunt cei care trebuie sa-si modifice complet comportamentul lor vis a vis de copil ... dupa un timp foarte scurt si copii vor reactiona la aceasta schimbare de comportament si isi vor adapta si ei comportamentul astfel incat sa le fie cat mai usor ...
Poate ca termenul de a "prelua controlul" asupra copilului o sa li se para unora prea dur si unii o sa spuna : "ok , copilul meu face lucrul ala sau celalalt ..." ...ideea este ca copilul sa faca acel lucru nu doar din cand in cand si nu doar atunci cand are el chef ...si cu siguranta nu doar dupa ce ii repetam de 10 ori sa faca un lucru ....ideea este ca copilul sa "execute" imediat ce i s-a dat o comanda - unii iar o sa spuna ca parca este catel si il dresezi si de altfel nici nu sunt departe de realitate : in prima faza cam asta faci ...il dresezi - ideea este sa ii incurajezi comportamentele pozitive si sa ii descurajezi comportamentele negative.
La modul practic , nimic nu mai capata ca urmare a unui planset sau unui semn ; noi ca parinti ne-am invatat "sa ghicim" cam ce ar vrea copilul din doar cateva semne pe care le face sau in functie de ceea ce face sa intuim cam ce anume ar vrea sau ce anume il deranjeaza si sa reactionam ca atare , respectiv sa il ajutam sa obtina ceea ce vroia ....este cel mai gresit lucru pe care il facem ...: desi nu pare cei mai multi dintre ei pot face o gramada de lucruri si cere o gramada de lucruri respectiv sunt apti de a deschide o cale de comunicare dar de foarte multe ori noi suntem cei care opturam calea respectiva ajutandu-i de fiecare data.
Totul trebuie inceput de la capat si comportamentul nostru fata de ei trebuie sa fie unul in care ei trebuie sa dea ceva in schimbul ajutorui nostru ; astfel , in primul rand de fiecare data cand imi cere ceva am sa-i cer si eu ceva in schimb : ma ia de mana si ma duce sa-i dau apa - il pun sa-mi dea un lucru de pe masa (ideea este nu doar sa-l pun verbal ci sa-l si invat cum sa-mi dea lucrul acela de pe masa ajutandu-l fizic sa mi-l dea ) si imediat dupa ce a executat ceea ce l-am rugat ii dau o gura de apa...si continui schimbul - ii cer din nou acelasi lucru de pe masa si i-ar il ajut sa mi-l dea si iar ii dau o gura de apa ...si iarasi da' capo...si dupa ce fac chestia asta de 3-4 ori a cincea oara doar ii cer sa mi-l dea de pe masa si nu il mai ajut ...daca mi-l da primeste apa , daca nu mi-l da nu primeste apa. ... o sa fiti suprinsi cat de repede pot sa invete anumite lucruri ...la fel , nu va speriati de faptul ca o sa planga si o sa tipe ca nu ii dati apa ... iar voua o sa vi se smulga inima din piept cand o sa-l vedeti ....daca insa ati cedat o data ati pierdut tot ceea ce ati inceput sa lucrati ...mai mult decat atat , s-ar putea ca incapatanarea si tipetele/plansetele sa dureze ore ...in final insa toti cedeaza si executa ceea ce i-ati cerut sa faca ... cand insa executa din proprie initiativa ceea ce ati cerut aplaudati-l , spunetii bravoooo , bucurativa ca si cand ar fi rezolvat cea mai grea problema de matematica si datii din belsug ceea ce isi dorea ....poate fi prima batalie castigata ! ...incercati sa faceti acelasi lucru pentru aproape orice lucru pe care si-l doreste : nimic nu mai are voie sa capete gratis... si pentru fiecare comportament bun premiati-l si material si verbal din belsug ca sa-i intariti respectivul comportament ....
Acelasi procedeu se aplica pentru comportamente negative .... niciodata nu trebuie sa obtina ceva daca are un comportament nelalocul lui ( si aici o sa vi se rupa inima ....dar cea mai sigura cale spre a ajunge acolo unde va doriti este sa nu cedati ) .... cel mai simplu mod de a scapa de un comportament isteric si de tipete este sa il ignorati ....COMPLET ! .... de cele mai multe ori cand nu obtine ceva il apuca plansul si tipetele si se tranteste pe jos ( cel putin asa facea radu) ... cam dupa 1-2 ore de plansete si istericale continui (in care noi il ignoram complet...ignor complet inseamna ca radu se zvarcolea pe jos si tipa si plangea la picioarele scaunului pe care eu stateam la masa si mancam si eu continuam sa mananc fara sa-i arunc macar o privire - numai eu stiu insa cum mancam si ce era in sufletul meu ) isi revenea si se oprea : in momentul in care 5 min nu tipa si se linistea incepeam sa-l bagam in seama si sa-i spunem : "bravo , foarte bine , radu nu mai plange ; radu este un baiat foarte bun pentru ca nu plange" ...daca o lua de la capat o luam si noi de la capat cu ignorul ....daca se potolea in continuare ne jucam impreuna , etc. ..... una peste alta desi este cumplit de greu (mai ales prin prisma faptului ca toti cei care stau in jurul lui trebuie sa aiba acelasi tip de comportament ) este calea prin care el incepe sa se adapteze si sa-si schimbe comportamentul ....la modul practic insa totul va castiga ascultandu-va si comportandu-se frumos si dandu-va ceva in schimbul a ceea ce cere....puteti sa mergeti si mai departe si sa il obligati sa spuna cuvinte - la fel ,nimic nu i se da pana nu cere in cuvinte simple : apa , da - sunt unele din cele mai simple cuvinte dar si cele mai aducatoare de profituri din punctul lui de vedere ; la inceput nici nu este nevoie sa le spuna ca atare , este deajuns sa balmajeasca ceva care sa semene...radu la inceput spunea apa intr-un fel de tipat de genul "aaaaa..." si primea apa ....nu spunea - nu primea....

ceea ce pot sa va spun este ca dupa cam o luna de astfel de comportament din partea parintilor si a familiei in general toti copii (aproape fara exceptii ) se adapteaza ....cu siguranta o sa aiba un contact vizual infinit mai bun decat in acest moment si aproape sigur o sa auziti primele cuvinte sau macar incercari de cuvinte .... pana in acest moment toti copii (fara exceptie) pe care i-am cunoscut si a caror parinti au fost fermi pe pozitie si si-au schimbat comportamentul (nota bene : fara nici un fel de program curent sau terapie efectiva) au obtinut in mai putin de o luna progrese remarcabile ....

http://www.autism.ro/forum/viewtopic.php?t=154


Dora,

am primit citit materialele. multe multumiri celor care mi-au trimis!
suntem decisi sa incepem cit mai repede.
as vrea sa cunosc mai multe detalii legate de pret si mai ales as vrea sa fiu pusa in legatura cu unul dintre tinerii/tinerele care se ocupa cu aba si se deplaseaza acolo unde e nevoie.
Bios
bios
 
Posts: 14
Joined: Tue Oct 03, 2006 10:34 pm
Location: Romania, Jud Alba, Aiud


Return to O ZI CU COPILUL MEU

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron