O zi cu Alex (si acum, o zi cu Lia)

Moderators: camel, jumbo, shakalu, dora, Milena, dominique, moderators

O zi cu Alex (si acum, o zi cu Lia)

Postby anamari » Thu Feb 08, 2007 5:25 am

M-a intrbat cineva cum aratau zilele mele cu Alex cand era mic si traiam in Romania si ne straduiam sa invatam sa ne imbracam , sa vorbim, sa ne comportam cu ceilalti copiii....

Am promis ca daca am ceva timp am sa scriu, chiar daca nu sunt decat amintiri prafuite, fragmente ,cadre dintr-un film ce se deruleaza urmand ritmul si timpul propriu si nu ordinea reala in care s-au desfasurat evenimentele...

Totul a inceput cu drumul saptamanal catre doamna L. , psihologopedul lui Alex. Cabinetul doamnei L. era in colentina la capatul lui cinci, iar noi locuiam pe vremea aceea central, pe langa Piata Romana. Drumul dura cam o ora- doua stati de toleu pnan la Piata Galati si apoi cu tramvaiul cinci pana la capat. La intoarcere Alex adormea in tramvai - de altfel calatoria nu a fost niciodata o problema ,si lui Alex ca si mie ne placea sa calatorim cu tramvaiul . Ne relaxeaza....apoi pe drumul de intoarcere puteam exersa in piata cuvinte si culori noi....
Last edited by anamari on Thu Jul 12, 2007 4:25 am, edited 1 time in total.
Alex 1993 -deficit atentional, intarziere de limbaj(recuperata)
anamari
 
Posts: 109
Joined: Mon Mar 27, 2006 5:14 am
Location: US

Postby dora » Thu Feb 08, 2007 8:21 am

anamari,
gand la gand cu bucurie...
Si eu voiam sa te rog acelasi lucru...iar primesc raspunsuri la intrebari nepuse
dora
 
Posts: 3783
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby anamari » Mon May 28, 2007 1:05 am

si pentru ca am o scurta vacanta...luni e sarbatoare aici e ziua eroilor(memorial day)...

de curand am comndat pentru piticii mei - fratii mai mici ai lui Alex-un set de materiale educative si am fost surprinsa sa re-gasesc multe dintre "exercitiile " pe care le-am facut cu Alex

motric: desenat urmand o linie punctata , ceva de genul :--------. Se incepe cu linii drept, frante, curbe se urmeaza cu obiecte simple si forme geometrice pana la constructii complexe...
labirint
colorat - intai conturul. Obiectele rotunde se coloreaza cu miscari rotunde, concentrice...

conceptual:
categorii-grupeaza cartonase impreuna dupa categorie- animale, fructe, oameni, electro-casnice

culori-grupeaza obiecte dupa culoare

numara-numara obiecte...caietul de lucru are poze care ajuta numaratul-pentru povestea cu cei trei purcelusi avem un lup, doi copaci, trei purcei, patru flori care trebuie colorati...

labirint- labirintul are si un scop in dezvoltarea pentru ca ajuta la urmarea directiilor/indicatiilor ...
simplu: ajuta iepurasul sa ajunga acasa
nivelul 2-ajuta iepurasul sa ajunga acasa ocolind vulpea
nivelul 3-ajuta iepurasul sa ajunga acasa ocolind vulpea dupa ce a cules morcovii...samd...

verbal: povesteste folosid un sir de imagini succesive
mai complex:aranjeaza imaginile in ordine si spune vovestea...


lucrand cu piticii mi-am mai amintit si alte "trucuri " folosite cu Alex...
tipuri de intrebari ajutatoare:
1. ce este aceasta, o portocala nu?
2.ce este acesta: un mar sau o portocala?
3. ce este aceasta?
4. este acesta un mar? (nuuu, o portocala)

Descrie imaginea:
1. Purcelusul fuge.
2.Purcelusul fuge de lup (lupul fuge dupa purcelus)
3.Purcelusul fuge pentru ca ii e fica de lup (Lupul fuge dupa purcelus ca sa il manance)
4. Purcelusul fuge pentru ca ii e frica de lup. Lupul i-a distrus casa -a suflat pana cand totate paiele au zburat...


Cred ca majoritatea copiilor trec de la pasul 1 la pasul 4 intr-un continuu fara o indrumare specifica din partea educatorului sau parintelui...Cu Alex fiecare pas a avut o "epoca" si s-a lucrat in mod distinct.

Rolul doamnei Iulia a fost de a identifica ce pas anume trebuie lucrat cu Alex si cand e pregatit sa treaca la pasul urmator...rolul meu a fost de a lucra in fiecare zi exercitiile stabilite ( care erau din toate cele trei grupuri majore:motric, conceptual, verbal)...Asta poate si pentru ca am avut mult timp pierdut de recuperat...sau pentru ca un copil cu AD/HD se dezvolta mai bine daca se evita rutina si i se diversifica tipul de exercitii...

aici poate e din nou important de re-amintit ca spre deosebire de un copil cu AD/HD care e motivat de nou, divers si uraste rutina un copil cu o tulburare din spectrul autist poate fi exact contrariul: sa se simta nesigur cand e prea multa diversitate, sa se teama de lucruri/spatii noi si sa prefere rutina ...
Alex 1993 -deficit atentional, intarziere de limbaj(recuperata)
anamari
 
Posts: 109
Joined: Mon Mar 27, 2006 5:14 am
Location: US

Postby anamari » Mon Jun 25, 2007 3:54 pm

Au trecut aproape doua saptamani de cand s-a terminat si la noi anul scolar. Alex a terminat anul acesta ca si "honor student" -e un fel de premiul al treilea pe care il primesc toti copiii cu media intre 3.00 si 3.49-(sistemul American e de la 1 la 4)...ceea ce e minunat...

A inceput sa citeasca din proprie initiativa si i-am cumparat un joc electronic /SUDOKU/ -ca urmare s-a inscris singur la o competitie locala. Nu a castigat nici un premiu, dar eu i-am spus ca tot sunt mandra ca a participat...

Acum incerc sa-mi fac timp si rabdare sa lucrez cu el pe urmatoarea problema- scris corect. Compunerile lui sunt varza: se pierde in detalii si cer efort din partea cititorului pentru a reconstitui structura...Plus ca ortografia engleza, care e mult mai dificila decat cea romana, inca ne creeaza probleme...

nu stiu cum voi aborda problema, inca...
Alex 1993 -deficit atentional, intarziere de limbaj(recuperata)
anamari
 
Posts: 109
Joined: Mon Mar 27, 2006 5:14 am
Location: US

si o zi cu Lia

Postby anamari » Thu Jul 12, 2007 4:24 am

de saptamana aceasta Lia va incepe sa lucreze cu un logoped.

Povesteam , mai de mult ca mi-am facut probleme cu dezvoltarea limbajului- mai ales cel expresiv. Mi-au trebuit cam 6 luni sa-l conving pe sot sa chemam un psiholog sa o evalueze, 6 luni pierdute din nefericire...dar am reusit sa-l conving. Am sunat cam acum o luna si jumatate pentru evaluare in cadrul programului de interventie timpurie si in final, saptamana trecuta a venit asistenta sociala si logopeda sa o evalueze...

Ca urmare a evaluarii, a reiesit ca se califica pentru programul de interventie timpurie - si anume vom avea un logoped care vine la noi acasa sa lucreze cu ea o data pe saptamana.Din cate am inteles eu - eram la serviciu cand s-a intamplat evaluarea, doar sotul era acasa- Lia prezina o intarziere in dezvoltare relevanta (care o califica pentru asistenta terapeutica gratuita )intr-o singura arie - limbaj expresiv. In toate celalte arii- cognitiv, social, motric (fine motor skills, gross motor si perceptual motor) , adaptive skills, limbaj receptiv a reiesit o dezvoltare normal sau o intarziere non-relevanta (limbaj receptiv).

Voi incerca sa revin cu mai multe detalii in week end sau dupa ce adorm copii.
Alex 1993 -deficit atentional, intarziere de limbaj(recuperata)
anamari
 
Posts: 109
Joined: Mon Mar 27, 2006 5:14 am
Location: US

Postby anamari » Thu Jul 12, 2007 9:22 pm

Lia e la mijloc , are doi ani si jumatate si e bineintels fata tatii.
E desteapta , sociabila dar, de la inceput m-a ingrijorat dezvoltarea limbajului. Eu fiind Stan Patitul desigur, eram gata sa suflu si in iaurt...Sigur ca taica-sau a fost intr-o stare de negare avansata pana cand a observat ca juniorul nostru la un an si jumatate a inceput sa vorbeasca la fel de bine, daca nu mai bine decat Lia.

In Us-in statul in care locuim -exista un program de interventie timpurie. Programul are doua stadii:
de la 0 la 3 ani
si de la 3 ani la varsta scolara...

Noi incepem cu primul stadiu.
Local sunt mai multe organizatii non-profit care administreaza programul. Orice copil are dreptul la o evaluare gratuita daca:
-exista o conditie medicala care e asociata cu intarzieri in dezvoltare : Copil prematur, paralizie cerbrala? (cerbral palsy) , sindrom down,autism, sindrom X fragil...
or
un caz de intarziere in dezvoltare in familie si/sau o intarziere in dezvoltare.
Daca intarzierea in dezvoltare e relevanta (25% sub scorul median) sau conditia medicala e intodeauna asociata cu o intarziere in dezvoltare se elaboreaza un program individual de lucru. Pana la trei ani evaluarea ca si programul de recuperare au loc intr-un mediu natural pentru copil, in prezenta unui parinte...

Daca intarzierea in dezvoltare nu e relevanta sau conditia medicala nu e intodeauna asociata cu o intarziere in dezvoltare , se mentine relatia cu parintii si se urmareste progresul prin re-evaluari ...
Alex 1993 -deficit atentional, intarziere de limbaj(recuperata)
anamari
 
Posts: 109
Joined: Mon Mar 27, 2006 5:14 am
Location: US

Postby anamari » Sat Jul 14, 2007 1:31 am

Evaluarea:

TEST:
Battelle Developmental Inventory -II)

Adaptive behavior (Comportament adaptiv)
se imbraca/dezbraca singura, se cere la toaleta-uneori, mananca singura si bea dintr-o cana obisniuta, poate deschide usi, explora mediul inconjurator
Motor skills (motric)
Fine motor skills -deseaza forme inchise- cercuri, triunghiuri, patrate -sau macar o tentative de cercuri, triunghiuri patrate
Gross motor - sare, alearga, urca/coboara scari, merge cu spatele ....
Perceptual motor -poate introduce o ciupercuta intr-un borcan si poate scoarte ciupercuta din borcan. Poate completa un puzzle cu figuri geometrice simple...
Social
Initiaza contactul , se joaca cu copii de aceeasi varsta, vorbeste cu persoane pe care nu le cunoste bine, saluta straini pe strada, exprima afectiune pentru persoanele pe care le place, ajuta alti copii sau adulti in activitatile pe care le desfasoara, primeste alti copii in joc, imita activitati ale adultilor...
Cognitiv
Poate gasi obiecte ascunse sub doua sau mai multe cani, participa la activitati pentru 3 sau mai multe minute.Poate potrivi perechi de culori, forme geometrice. Rasfoieste o carte si arata pozele...Poate imita expresii faciale simple.

Limbaj

Receptiv: Intelege posesivul "al tau", "tu"-de exemplu raspunde la "cu ce te joci" -"minge". Intelege cateva perpozitii: "in(launtru)"-"(in)afara", "pe" , Poate arata un obiect numit din celalt capat al camerei. Poate urma comenzi fara sa primeasca un prompt non-verbal...Raspunde la propriul nume si cunoaste numele mebrilor familiei,priteneilor apropiati, personajelor -jucariilor preferate-Barney, Pooh, Dora, Elmo....

Expresiv(si aici e marea problema) - Comunica folosind expresii de un cuvant, maximum doua cuvinte. Are un vocabular limitat...Pronunta multe cuvinte incorect ...
Alex 1993 -deficit atentional, intarziere de limbaj(recuperata)
anamari
 
Posts: 109
Joined: Mon Mar 27, 2006 5:14 am
Location: US

Postby anamari » Thu Aug 16, 2007 6:11 am

Bine inteles ca logopeda lucreaza cu Lia cand sunt eu la serviciu, si barbatul meu e total pe dinafara...asa ca nu am resusit sa o urmaresc "in actiune"

A inceput insa sa evolueze verbal- a ajuns sa formeze propzitii de trei cuvinte.


Dar vroiam sa povestesc despre Alex:

Am fost in week end la un parc de distractii. Printe altele Alex a avut sansa de a se urca pe una dintre acele stanci artificiale -un perete drept cu gauri pentru alpinism. Ma asteptam sa nu treaca de mijloc , dar spre surprinderea mea a ajuns aproape de varf- la un pas doar (bineinteles ca distrat cum e a inceput sa se prosteasca si a alunecat). Nu conteaza ca nu a ajuns pana in varf, nu conteaza pentru ca nici nu ma asteptam sa treaca de jumatate. Si totusi a trecut. A reusit.
Morala: Cand cresti un copil cu o anume deficienta, de multe ori uiti cat de mult e acel copil capabil sa realizeze. Cel putin eu uit. Ma izbesc prea des de limitele lui si nu ii vad talentele si atuurile. Si le uit. Si nu e bine, pentru ca numai privind inainte , dincolo de limite putem inainta...
Alex 1993 -deficit atentional, intarziere de limbaj(recuperata)
anamari
 
Posts: 109
Joined: Mon Mar 27, 2006 5:14 am
Location: US


Return to O ZI CU COPILUL MEU

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron