Acomodarea in munca pentru angajatii cu sindromul Asperger

Moderators: camel, jumbo, shakalu, dora, Milena, dominique, moderators

Acomodarea in munca pentru angajatii cu sindromul Asperger

Postby Magister » Thu Apr 30, 2009 10:29 pm

Acomodarea in munca pentru angajatii cu Sindromul Asperger

de Suzanne Gosden Kitchen, doctor in educatie [Ed.D.]

Prefata

Reteaua pentru Acomodare in munca [JAN = Job Accomodation Network] este un serviciu al Biroului pentru Politici de angajare pentru dizabilitati al Departamentului Muncii SUA. JAN face disponibile documente cu intelegerea ca ele vor fi folosite numai in scopuri educationale. Informatia nu are intentia sa fie un sfat legal sau medical. Daca este necesara o consultatie legala sau medicala, ar trebui contactate serviciile adecvate.

JAN nu sprijina sau recomanda nici un produs sau serviciu mentionat in aceasta publicatie. [...]

Documentul urmator nu este sub copyright si reproducerea este incurajata [...] JAN cere ca aceste materiale sa nu fie reproduse pentru profit, ca tonul si substanta informatiei sa nu fie alterate si ca JAN sa fie recunoscuta ca sursa informatiei [...]

Introducere

Seria JAN "Acomodari si Complianta" este conceputa pentru a ajuta pe angajatorii [din SUA] sa determine acomodarile eficace si astfel sa satisfaca Titlul I din Legea Americanilor cu Disabilitati (ADA = Americans with Disabilities Act). Fiecare publicatie din serie se adreseaza unei stari [condition] medicale specifice si ofera informatii asupra starii, ADA, idei pentru acomodare si resurse de informare suplimentara.

Seria Acomodare si Complianta este un punct de plecare in procesul de acomodare si ar putea sa nu se refere la fiecare situatie. Acomodarile ar trebui sa fie facute pe baza fiecarui caz, luand in seama limitarile individuale si nevoile de acomodare ale fiecarui angajat. Angajatorii sunt incurajati sa contacteze JAN pentru a discuta mai detaliat situatii specifice.

Pentru informatii asupra tehnologiilor asistive si alte idei de acomodare, vizitati Resursa de Acomodari Online Cautabila (SOAR)
http://www.jan.wvu.edu/soar

Informatii despre sindromul Asperger

Ce este sindromul Asperger ?

Sindromul Asperger, uneori numit "autism cu functionare inalta", este una din cele 5 tulburari ale dezvoltarii cunoscute ca Tulburarile din Spectrul Autismului (NIMH, 2006). Persoanele cu sindromul Asperger au abilitati cognitive medii sau peste medie, dar au deficiente sociale extreme. (Klin et al, 2000).

Caracteristicile comune ale sindromului Asperger sunt abilitatile sociale si abilitatile de comunicare subdezvoltate. (DSM-IV, 1994). Indivizii cu sindromul Asperger ar putea avea deficiente si in perceptia tactila, coordonarea psihomotorie sau organizarea vizual-spatiala (Klin et al, 2000).

Persoanele cu sindromul Asperger se descriu ca fiind singuratici, incapabili sau nedoritori de a participa in interactiuni sociale spontane. Desi prietenia este dorita, apar frustrari in incercarea de a construi relatii sociale, in principal din cauza incercarilor anterioare esuate (Klin et al, 2000).

Persoanele cu sindromul Asperger pot elabora in mod excesiv domeniile lor de interes, si totusi sa fie incapabile sau nedoritoare sa participe la alte parti ale conversatiei sau sa sfarseasca o conversatie, in parte din cauza inabilitatii de a evalua contextul social sau de a interpreta indiciile [cues] sociale (Klin et al, 2000).

Abilitatile motorii grosiere, incluzand postura si mersul, ca si abilitatile motorii fine precum dexteritatea manuala pot fi subdezvoltate, facand persoanele cu sindromul Asperger sa para neindemanatice sau "stangace" (Klin et al, 2000).

Care este cauza sindromului Asperger ?

In trecut, interesul public a crescut in jurul unei teorii care sugera o legatura intre folosirea Thimerosal-ului, un conservant bazat pe mercur folosit in vaccinul MMR (contra rujeolei, oreionului si rubeolei) si autism. Aceste teorii au fost respinse in studii ulterioare de catre cercetatori americani si danezi (NIMH, 2006). Cercetarile asupra cauzelor autismului folosesc in prezent esantioane genetice si studii detaliate ale creierului incluzand imagistica, mostre de tesuturi si autopsii (NIMH, 2006).

Cum este tratat sindromul Asperger ?

Medicatia poate fi folosita pentru a trata persoanele cu sindromul Asperger. Aceasta include medicamente impotriva anxietatii, depresiei si comportamentelor obsesiv-compulsive precum Prozac si Zoloft si medicamente pentru lipsa de atentie si hiperactivitate, precum Ritalin (NIMH, 2006). Cei mai multi experti sunt de acord ca tratamentul pentru sindromul Asperger sa nu fie limitat numai la folosirea medicamentelor. Tratamentul mai poate include terapii comportamentale, terapii care se adreseaza dezvoltarii relatiilor interpersonale, managementul timpului, autodisciplina, fixarea scopurilor si luarea deciziilor (NIMH, 2006).


Sindromul Asperger si Legea Americanilor cu Dizabilitati

Este sindromul Asperger o dizabilitate conform ADA ?

ADA nu contine o lista de stari medicale care constituie dizabilitati. In locul acestora, ADA are o definitie generala a dizabilitatii pe care fiecare persoana trebuie sa o satisfaca (EEOC, 1992). In consecinta, unele persoane cu SA au o dizabilitate conform ADA si altele nu.

O persoana are o dizabilitate "daca are un deficit fizic sau mintal care limiteaza in mod substantial una sau mai multe activitati majore din viata, are un istoric al unui asemenea deficit, sau este considerata ca avand un asemenea deficit" (EEOC, 1992). Pentru a fi o dizabilitate acoperita de ADA, deficitul trebuie sa limiteze in mod substantial una sau mai multe activitati majore din viata. Acestea sunt activitati pe care o persoana medie le poate executa cu putina sau nici o dificultate. Exemple: mers, vaz, vorbire, auz, respiratie, invatare, sarcini manuale, ingrijirea de sine si munca. Acestea sunt numai exemple. Alte activitati precum statul asezat, statul in picioare, ridicarea obiectelor, citirea sunt tot "activitati majore din viata".

Cele mai multe curti de judecata au fost de acord cu activitatile listate de EEOC. De ex, in cazul Brown vs Cox Medical Centers 286 F.3d 1040 (8th Cir. 2002), Curtea a notat ca "abilitatea de a executa functii cognitive" este o activitate majora din viata. In cazul Gagliardo v. Connaught Laboratories, Inc., 311 F.3d 565 (3d Cir. 2002), Curtea a decis ca "concentrarea si memoria (si mai general, functionarea cognitiva)" sunt activitati majore ale vietii (Fram, 2004).

Pentru mai multe informatii cum sa determinam daca o persoana are o dizabilitate conform ADA, vizitati:
http://www.jan.wvu.edu/corner/vol02iss04.htm

Acomodarea angajatilor cu sindromul Asperger

Nota: Persoanele cu sindromul Asperger ar putea trai unele din limitarile discutate mai jos, dar doar rar le dezvolta pe toate. De asemenea, gradul de limitare va varia intre indivizi. Fiti constienti ca nu toate persoanele cu sindrom Asperger vor avea nevoie de acomodari pentru a-si indeplini meseriile si multi altii vor avea nevoie doar de cateva acomodari. Cele ce urmeaza sunt numai un esantion din posibilitatile disponibile. Numeroase alte solutii de acomodare ar putea exista.

Intrebari de luat in considerare

1. Ce limitari sunt traite de angajatul cu sindrom Asperger ?
2. Cum afecteaza aceste limitari performanta in meserie ?
3. Ce sarcini specifice ale serviciului sunt problematice ca rezultat al acestor limitari ?
4. Ce acomodari sunt disponibile pentru a reduce sau elimina aceste probleme ? Sunt folosite toate resursele pentru a determina acomodarile ?
5. Poate angajatul oferi informatii privind solutii posibile de acomodare ?
6. Odata ce acomodarile sunt in functiune, pot avea loc intalniri pentru a evalua eficacitatea acomodarilor ? Pot avea loc intalniri pentru a determina daca sunt necesare acomodari suplimentare ?
7. Ar putea beneficia departamentele de resurse umane sau personal, sefii sau colegii de munca de educatie, instruire sau constientizare a dizabilitatii privitoare la sindromul Asperger ? Pot fi acestea oferite ?

Idei de acomodare

- Vorbire/comunicare: Persoanele cu SA ar putea sa aiba dificultati in a comunica cu colegii de lucru sau sefii. Pentru persoanele cu SA, comunicarea slaba ar putea fi rezultatul abilitatilor sociale subdezvoltate, lipsei de experienta sau expunere fata de forta de munca, timiditatii, intimidarii, tulburarilor de comportament sau stimei de sine scazute.

- Anuntati din timp temele ce vor fi discutate in sedinte pentru a usura comunicarea.
- Anuntati din timp data sedintelor cand angajatului i se cere sa vorbeasca, pentru a reduce sau elimina anxietatea
- Permiteti angajatului sa ofere un raspuns scris in locul raspunsului verbal
- Permiteti angajatului sa aiba un prieten sau coleg de lucru care sa participe la sedinta, pentru a reduce sau elimina sentimentul de intimidare

- Managementul timpului: Persoanele cu SA ar putea avea dificultati in a gestiona timpul, in mod special daca sunt implicati intr-o activitate placuta sau excitanta. Aceasta limitare poate sa afecteze abilitatea lor de a termina sarcina intr-un cadru de timp specificat. De asemenea, poate fi dificila pregatirea pentru sau inceperea activitatilor de lucru mai putin dezirabile.

- Impartiti activitatile mari in mai multe sarcini mici
- Puneti un ceas sa sune o alarma dupa ce s-a alocat un timp amplu pentru a termina o sarcina
- Oferiti o lista de verificare [checklist] cu sarcini
- Oferiti un organizer electronic portabil, instruiti cum se foloseste eficient
- Folositi un calendar de perete pentru a evidentia datele scadente

- Impulsivitate: Persoanele cu SA ar putea prezenta hiperactivitate sau comportamente impulsive. Acestea ar putea perturba mediul de munca sau ar putea impiedica o performanta in munca eficienta si eficace.

- Oferiti pauze in mod structurat, pentru a crea un canal de manifestare pentru activitatea fizica
- Folositi un job coach pentru a preda sau intari tehnici de control al impulsivitatii
- Permiteti angajatului sa lucreze acasa
- Treceti in revista politica de comportament [a firmei] cu angajatul
- Ajustati metoda de conducere pentru a pregati mai bine pe angajat pentru a primi feedback, actiuni disciplinare si alte comunicari asupra performantei in lucru
- Folositi serviciile unui Program de Asistenta a Angajatilor (EAP = Employee Assistance Program) daca sunt disponibile
- Oferiti un spatiu de lucru privat, unde angajatul nu va perturba pe altii prin bataia din picioare, fredonat, agitatie fizica

- Managementul stresului: Persoanele cu sindrom Asperger ar putea avea dificultati in a-si gestiona stresul la locul de lucru. Situatiile care creeaza stres pot varia de la persoana la persoana, dar in mod probabil pot include supraincarcarea cu munca, cadre de timp nerealiste, termene scurtate sau conflicte intre colegii de munca.

- Oferiti laude si intaritori pozitivi
- Referiti angajatul catre EAP (Program de Asistenta a Angajatilor)
- Permiteti angajatului sa telefoneze medicilor (sau altora) pentru sprijin
- Oferiti instruire de sensibilizare [celorlalti din] forta de munca
- Permiteti prezenta si folosirea unui 'animal de sprijin'
- Modificati orarul de lucru

- Mentinerea concentrarii: Persoanele cu SA pot sa aiba experienta unei concentrari in scadere, ceea ce poate fi atribuita perturbatiilor auditive si/sau vizuale. Persoanele cu SA raporteaza intoleranta la perturbatii precum 'circulatia' prin birou, barfa angajatilor si zgomote comune in birouri precum tonurile faxului sau folosirea xeroxului.

* Pentru a reduce perturbarile auditive:
- Cumparati casti care anuleaza zgomotul
- Montati panouri absorbante de zgomot
- Oferiti o masina de zgomot alb
- Mutati spatiul angajatului mai departe de perturbatiile auditive
- Reproiectati spatiul angajatului pentru a minimiza perturbatiile auditive

* Pentru a reduce perturbarile vizuale:
- Instalati compartimente de spatiu (pereti 'cubulet')
- Reduceti obiectele supraincarcate din mediul de lucru al angajatului
- Reproiectati spatiul angajatului pentru a minimiza perturbatiile vizuale
- Mutati spatiul angajatului mai departe de perturbatiile vizuale

- Organizare si mentinerea prioritatilor: Persoanele cu SA ar putea sa aiba dificultati sa atinga sau mentina organizarea, sau sa aiba dificultati in a da prioritati sarcinilor de lucru. Aceasta este in mod probabil rezultatul 'functionarii executive' limitate - abilitati cognitive necesare pentru a pregati si executa comportamente complexe precum planificarea, stabilirea scopurilor si terminarea sarcinilor.

- Dezvoltati un sistem codat pe culori pentru fisiere, proiecte sau activitati
- Folositi un orar saptamanal pentru a identifica activitatile zilnice de lucru
- Folositi serviciile unui 'organizator' profesionist
- Folositi un job coach pentru a preda sau intari abilitatile de organizare
- Alocati un mentor pentru a ajuta pe angajat
- Permiteti supraveghetorului (sefului) sa dea prioritati sarcinilor
- Alocati un nou proiect numai cand proiectul precedent este terminat
- Oferiti o "fituica" a activitatilor, proiectelor, persoanelor etc. cu prioritate inalta

- Abilitati sociale: Persoanele cu sindrom Asperger ar putea sa aiba dificultati in a folosi abilitatile sociale adecvate la locul de munca. Aceasta s-ar putea manifesta ca: intreruperea altora cand lucreaza sau vorbesc, abilitati slabe de ascultare, lipsa contactului vizual cand comunica sau inabilitatea de a citi in mod corect limbajul corpului sau a intelege aluzii. Acestea pot afecta abilitatea persoanei de a respecta standardele de comportament, de a lucra in mod eficace cu sefii sau de a interactiona cu colegii de lucru sau clientii.

* Comportamentul la serviciu:
- Treceti in revista politica de comportament a firmei cu angajatul pentru a reduce incidentele de comportament neadecvat
- Oferiti exemple concrete pentru a explica neadecvarea comportamentelor
- Oferiti exemple concrete pentru a explica consecintele
- Recunoasteti si recompensati comportamentul adecvat pentru a-l intari comportamental
- Oferiti un job coach pentru a ajuta pe angajat sa inteleaga diferite indicii sociale
- Folositi inregistrari video de instruire pentru a demonstra comportamentul adecvat la locul de munca
- Incurajati toti angajatii sa dea un model de abilitati sociale adecvate
- Folositi scenarii in jocuri de rol pentru a demonstra comportamentul adecvat la locul de munca

* Lucrul eficace cu sefii:
- Oferiti indrumari si informatii feedback detaliat si zilnic
- Oferiti intaritori pozitivi
- Identificati domeniile imbunatatite la angajat intr-un mod cinstit/'fair' si consistent
- Oferiti in mod clar asteptarile si consecintele neatingerii asteptarilor
- Indicati sarcinile in mod verbal, in scris sau ambele, depinzand de care ar fi mai benefice pentru angajat
- Stabiliti scopuri pe termen lung si scopuri pe termen scurt pentru angajat
- Ajustati metoda de conducere, modificand maniera in care au loc conversatiile, sunt conduse sedintele sau aplicata disciplina

* Interactiunea cu colegii de lucru:
- Oferiti 'instruire de sensibilizare' [celorlalti] pentru a promova constientizarea dizabilitatii
- Permiteti angajatului sa lucreze acasa, cand este posibil
- Ajutati pe angajat 'sa cunoasca dedesubturile' oferindu-i un mentor
- Faceti optionala prezenta angajatului la reuniunile sociale
- Permiteti angajatului sa se transfere in alt grup de lucru, schimb sau departament
- Incurajati pe angajati sa minimizeze conversatiile personale sau sa mute conversatiile personale departe de zonele de lucru.

- Memorie: Persoanele cu SA ar putea avea deficite de memorie care pot afecta abilitatea lor de a completa sarcini, reaminti datorii, actiuni sau activitati zilnice. Acestea pot fi cauzate si de efectele secundare ale unor medicamente. Ar putea sa fie datoriate si lipsei de interes fata de activitate sau neintelegerii nivelului de importanta al unei activitati anume.

- Oferiti instructiuni scrise
- Alocati timp suplimentar de instruire pentru sarcinile noi
- Oferiti instruiri de reimprospatare
- Atrageti atentia angajatului 'prompt' cu indicii verbale
- Folositi o lista / algoritm pentru a descrie pasii implicati intr-o sarcina mai complicata (precum punerea sub tensiune a unui sistem, inchiderea institutiei, intrarea intr-un computer etc).
- Oferiti indicii sub forma de pictograme
- Folositi notite autocolante pentru a reaminti date sau sarcini importante
- Mentineti in mod sigur si 'asigurat' listele pe hartie ale informatiilor cruciale, precum parolele
- Permiteti angajatului sa foloseasca un reportofon pentru a inregistra instructiunile verbale
- Oferiti o lista de angajati cu fotografii, sau placute cu nume purtate sau pe usa / cubulet pentru a ajuta pe angajat sa-si reaminteasca numele colegilor de lucru
- Incurajati pe angajat sa intrebe (sau prin e-mail) chestiunile legate de lucru

- Multi-tasking: Persoanele cu SA ar putea sa aiba dificultati in a executa mai multe sarcini intr-o singura perioada de timp. Aceasta dificultate ar putea sa aiba loc indiferent de asemanarea sarcinilor, usurinta sau complexitatea sarcinilor sau frecventa executarii sarcinilor.

- Separati sarcinile astfel incat fiecare sa poata fi terminata cate una, pe rand
- Creati o lista/algoritm a sarcinilor care trebuie sa fie executate in acelasi timp, etichetand cu grija sau colorand fiecare sarcina in ordine secventiala sau a preferintei
- Oferiti instruire individualizata sau specializata pentru a ajuta pe angajat sa invete tehnici de multi-tasking (de ex. a tasta la computer in timp ce vorbeste la telefon)
- Identificati sarcinile care trebuie executate simultan si sarcinile care pot fi executate separat
- Oferiti informatii feedback specifice pentru a-l ajuta pe angajat sa tinteasca domeniile de imbunatatit
- Eliminati sau reduceti distractiile (perturbatorii) din spatiul de lucru
- Oferiti echipamentul de lucru adecvat pentru a termina mai multe sarcini in acelasi timp, de ex. statia de lucru, scaunul, iluminarea, materialele de birou
- Explicati standardele de performanta, precum timpii de terminare sau ratele de acuratete


Exemple de Situatii si Solutii

O angajata cu sindrom Asperger lucreaza pentru o mare firma de marketing. Cu toate ca are cunostinte bune in domeniul ei, ea are dificultati in a participa in activitati de lucru impreuna cu echipa sa. JAN a sugerat o restructurare a jobului, care sa ii permita sa lucreze independent, oferind informatiile echipei sale pe cale electronica. Aceasta i-a dat angajatei distanta sociala de care avea nevoie ca sa se simta confortabil, oferind si echipei informatia necesara pentru a progresa in campaniile de marketing.

Un nou angajat la un restaurant fast-food are sindromul Asperger. El termina sarcinile sale de lucru rapid si eficient, apoi sta neocupat pana cand altcineva ii spune urmatoarea sarcina pe care sa o indeplineasca. Managerul se plange ca angajatul "pur si simplu sta" si "arata plictisit". JAN a sugerat folosirea unui job coach pentru a-l ajuta sa invete jobul si cum sa ramana ocupat (util) in timpii morti. JAN a sugerat si folosirea unui DVD de instruire de la www.ConoverCompany.com pentru a-l ajuta sa-si construiasca abilitatile sociale pentru locul de munca.

Un candidat cu sindrom Asperger se ofera pentru un post de cercetator la o companie chimica. El are un deficit de comunicare verbala, cu toate ca poate comunica in mod adecvat prin scris (de mana sau e-mail). Angajatorul vrea sa-i ofere acomodari in timpul primei etape de interviu, care implica raspunsuri la intrebari din partea unui comitet de cautare de 3 persoane. JAN a sugerat sa i se ofere intrebarile din timp si sa i se permita candidatului sa dea raspunsuri scrise in timpul interviului.

Un profesor [universitar] cu sindrom Asperger are dificultati in a 'tine orele de birou' (consultatii) si a trait anxietate pentru ca momentele consultatiilor cu studentii erau impredictibile. JAN a sugerat modificarea orarului ca o acomodare. Profesorul isi tine toate 'orele de birou' cerute, dar doar in 3 zile de lucru pe saptamana. JAN a sugerat si ajustarea metodei prin care studentii obtin programari, cerand studentilor sa anunte cel putin cu o zi inainte si, cand este posibil, sa-i permita profesorului sa sustina consultatiile electronic, prin telefon sau messenger. In plus, JAN a sugerat documentarea fiecarei consultatii cu studentii pentru a-i usura anxietatea fata de sedinte si a-i reimprospata memoria privind sedintele anterioare cu acelasi student.


Produse

Exista numeroase produse care pot fi folosite pentru acomodarea persoanelor cu limitari. Resursa de Acomodari Online Cautabila (SOAR) a JAN de la http://www.jan.wvu.edu/soar este conceputa pentru a lasa pe utilizatori sa exploreze diferite optiuni de acomodare. Multe liste de vanzatori de produse sunt accesibile prin acest sistem; totusi, la cerere JAN ofera aceste liste si multe altele care nu sunt disponibile pe situl web. Contactati direct JAN daca aveti situatii specifice de acomodat, cautati produse, aveti nevoie de informatii despre vanzatori sau cautati referinte.


Resurse

American Psychiatric Association. (1994). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed.). Washington, D.C.

Center for Disease Control and Prevention (2006). How common are Autism spectrum disorders? Retrieved January 8, 2007, from http://www.cdc.gov/ncbddd/autism/asd_common.htm

Equal Employment Opportunity Commission. (1992). A technical assistance manual on the employment provisions (title I) of the Americans with Disabilities Act. Retrieved October 28, 2005, from http://www.jan.wvu.edu/links/ADAtam1.html

Klin, A., Volkmar, F.R, & Sparrow, S.S. (2000). Asperger syndrome. New York, Guilford Press.

National Institute of Mental Health. (2006). Autism spectrum disorders (pervasive developmental disorders). Retrieved January 8, 2007, from http://www.nimh.nih.gov/publicat/autism.cfm


--
http://www.jan.wvu.edu/media/asperger.html
n.1974, recent Dx - sindrom Asperger
"Nu imi propun sa scriu o oda decaderii, ci sa ma laud cu placerea cocosului cantator dimineata, cocotat peste cuibar, chiar numai pentru a-mi trezi vecinii" Henry David Thoreau - Walden
Magister
 
Posts: 236
Joined: Tue Jun 06, 2006 9:24 am
Location: Bucuresti

Return to SINDROMUL ASPERGER

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron