O viziune personala asupra autismului.

Moderators: camel, jumbo, shakalu, dora, Milena, dominique, moderators

O viziune personala asupra autismului.

Postby Alexis_Gabriella » Fri Feb 15, 2008 3:49 pm

Buna tuturor. Trec peste prezentari (in postul urmator) si vreau sa va spun ca sunt o pasionata de aceasta lume ,a autismului ,pe care am descoperit-o intamplator printr-un copilas (nu al meu) la care tin foarte mult si langa care am fost alaturi din primul an de viata(familii prietene)

Am citit,citesc de cativa ani buni tot ce pot,prind in domeniu,in speranta ca poate,poate il ajut si poate inteleg si eu cate ceva din lumea asta. Si,dupa cum am obiceiul sa privessc totul din alte perspective decat cele clasice, am facut cateva....observatii personale pe baza a ceea ce am citit si a observatiei si lucrului cu un copil autist.

So trec la....observatii.

Incep cu ceva extrem de cunoscut .comportamentul "autistic". Copilul autist evita sa relationeze normal cu mediul .Un copil tipic invata in primii 3 ani de viata prin: Imitatie,joc, limbaj expresiv.toate astea in proximitatea si cu ajutorul adultului, de care este dependent.

Copilul normal ,nou-nascutul normal are ca prima achizitie psiho-motorie ZAMBETUL CONSTIENT.acest comportament s-a slefuit in mii de ani de evolutie.Nou-nascutul zambeste si capteaza atentia adultului si se asigura in acest fel ca nu va fi parasit,abandonat.odata castigata dragostea adultului,supravietuirea ii e garantata.

Ei,copii autisti reusesc cu greu sa isi eteriorizeze sentimentele, Nu imita,nu se joaca adecvat(ramnan blocati la jocul bebelusului: gustat,pipai,aruncat,mai apoi aliniat jucarii,nu dezvolta usor JOCUL SIMBOLIC) ,copiii autisti nu par interesati de a impartasi adultului propriile descoperiri,nu dezvolta in mod normal limbaj expresiv.

Mi-a facut clic beculetul citind aceasta fraza ,aici pe site:

"Privirea vaga, nedirectionata si neselectiva are scopul de a evita perceperea de noi stimuli, de a nu vedea ceea ce se intampla in apropiere si, in consecinta, subiectul poate ajunge la o renuntare totala si definitiva la orice fel de comunicare.


Copilul autist evita relationarea corecta cu mediul ambiant,insa,in esenta,evita perceperea si acumularea de noi informatii. Nu evita neaparat contactul cu mediul ,ci doar ACUMULAREA(paradoxal,la varsta la care omul acumuleaza 70% din informatia unei vieti intregi)

Faptul ca evita acumularea poate fi evidentiat in urmatorul comportament autist: aderenta la ritualuri,rezistenta la schimbari. Autistii adora rutina,devin agitati daca ceva,cat de mic este schimbat....deci iar...evita acumularea de noi informatii.


Bine bine....ei nu acumuleaza informatia pentru ca au un grav deficit de atentie.nu realizeaza EYE CONTACT. sa privim impreuna un videoclip micut:

http://www.youtube.com/watch?v=q7e4_Of8CbU

E inatenta? partial.e inatenta la adult, dar e foarte atenta la ceea ce face. o activitate din ceea ce numim obsesiva,specifica autismului. Deci atenta la cunoscut,neatenta la nou,la informatie noua.

Paradoxal, mi se pare ca vad o diferenta intre inatentia autistului clasic si inatentia ADHD(un copil ADHD e inatent ,nu se poate concentra per ansamblu,nu duce sarcinile la capat, e nelinistit) .In schimb ADHD realizeaza in cele mai multe cazuri contact vizual bun,e deschis la acumularea de informatie.


De aceea cred (si e un crez de amator,atat ma duce capul) ca autistul isi directioneaza selectiv atentia. poate fi atent,se concentreaza bine mersi pe activitatile obisnuite lui,rituale dar e inatent la tot ce presupune acumularea de NOU.


Si,mai mult,vad aceasta inadecvata relationare cu mediul ca pe o "inchidere" a canalelor prin care informatia se acumuleaza .

Unui copil normal de 13 luni ii prezinti un mar ,spui cuvantul mar si a acumulat o informatie. acesta este un mar. dar,ca sa o aculmuleze,ii trebuie stimulul :vizual si auditiv in cazul de fata si ii trebuie canalul de receptie (vaz,auz) functionabil si deschis. daca copilul nu vede,degeaba ii arati un mar.

Ori cum se face ca ,niste copii care vad,aud,care pot fi atenti(zic eu si demonstrat mai sus) ,care au uneori o memorie vizuala,auditiva remarcabila( vezi hiperlexia,o caracteristica a unor autisti)au "canalele de receptie" inchise? prefera sa auda,sa vada,sa memoreze,sa fie atenti la "desa stiut" in loc de "ceva nou"

Si mai zic ca tot ce inseamna terapie,incearca de fapt sa recreeze ,sa redeschida cumva tocmai aceste canale de receptie, sa redea disponibilitatea spre acumulare de nou.deci:

A.Autistul inchide selectiv canalele de acumulare a informatiei noi.
.




De ce? Si cum? Si cand?

Citind zeci de posturi,mi-a atras atentia ca multe povesti (si aici pe forum si pe forumuri in alte limbi) sustin ca pana la un punct x ,copilul a fost normal,a realizat contact vizual, a imitat adultul .urmariti cateva imagini,la alegere.

http://www.youtube.com/results?search_q ... arch_type=

Mai mult, multi parinti(interesant cazurile de gemeni,unul autist,altul ba) sustin ca acei copii,viitori autisti,pareau chiar precoce,extrem de receptivi si atenti. ca geamanul autist era initial cel inaintat in achizitii..si asta ma duce catre urmatoarea chestiune demonstrata stiintific:

-autistii ,cel putin o parte din ei, au un ritm crescut de dezvoltare a creierului in primul an de viata. prin prisma faptului asta, sustin dansii cum ca dezvoltandu-se prea rapid,creierul nu are timp sa-si formeze corect conexiunile necesare .uitati cateva articole :

http://www.google.ro/search?hl=ro&q=lar ... ogle&meta=

Si totusi,aceasta dezvoltare accelerata a capului,creierului :

http://www.youtube.com/watch?v=fngonWHn2q8 poate inseamna totusi si un copil precoce, un copil dotat(acelasi user are postate multe secvente demonstrand capacitatile memoriei fiicei sale,un copil hiperlexic)


Cum multi autisti sunt diagnosticati dupa 2-3 ani(cand dimensiunile capului revin la procentajul normal varstei) nu se poate stabili exact cam cati copii autisti au acest ritm de crestere al capsorului,creierului accelerat in primul an. sa spuneam doar ca:

B. Unii copii autisti au o crestere accelerata a creierului,unii par intitial precoce.




Sa ne legam acum de varsta "caderii " in autism. excludem copiii nascuti cu probleme neurologice, ne raportam la acei copii normali,unii precoce care la un moment dat au cazut pur si simplu in autism.

Aceasta varsta e apropiata de 1 an, un an si ceva.... si de aici doua mari idei: cum ca s-ar lega de vaccinuri sau de faptul ca in jurul a 18 luni parintele observa absenta vorbirii ,desi copilul a fost autist tot timpul(desi multi dintre parinti pot confirma ca au avut copii normali)

Insa nimeni(eu n-am vazut,daca gresesc,corectati-ma) nu a observat ca aceasta cadere coincide cu momentul plecarii de-a binelea in picioare. Vede cineva legatura?

Poate sunt nebuna,dar eu o vad....dezvoltarea psiho-motorie a copilului normal spune ca,in momentul in care copilul capata capacitatea de a se deplasa,ritmul acumularilor creste exponential,tocmai pentru ca mediul la care are acces se largeste.. copilul normal odata plecat in picioare incepe sa devina un mic titirez,devine usor hiperactiv(1-2 ani) ,e intr-o continua vanzoleala ,e extrem de curios.dupa doi ani se mai calmeaza,dispare acea usoara hiperactivitate.

Si acum va intreb,si subliniez cu bold ca in culori nu ma pricep. Nu cumva ,pe masura ce au inceput sa plece in picioare si sa descopere lumea,odata cu acest BOOM informational,copilul dumneavoastra a inceput sa evite contactul vizual,sa devina hiperactiv,sa uite ce deja invatase,....sa "cada" in autism?

Sa fie o coincidenta faptul ca unii copii normali sua chiar precoce ,unii dintre ei cu un creier mai mare decat media sa alunece in autism exact la punctul critic in care are loc boomul acumularii(plecatul in picioare)

Exista mecanism al creierului cvasicunoscut prin care acesta face fata suprasolicitarii intelectuale,cateva cai prin care creierul se protejeaza de suprasolicitare. uitarea e una dintre cai. alta e imposibilitatea de a mai memora.

Vi s-a intamplat vreodata ,ca studenti, sa nu mai puteti memora pur si simplu sau sa suferiti un blocaj ? apropo de studenti,puneti intr-o camera de studiu 10 studenti in sesiune si-o sa aveti o gama larga de comportamente,stereotipii autistic-like :unul se leagana ca asa poate el invata,altul isi roade unghiile sau creionul si toti par pierduti in lumea lor,inatenti la ceea ce se intampla in jur.


Deci creierul uman are posibilitatea de a bloca accesul informatiei in tartacuta, de a bloca acele canale ,procese prin care informatia noua se inmagazineaza.



Daca,cumuland tot pomelnicul insirat de mine ,ajung la concluzia ca e posibil ca niste copiii extrem de dotati,cu posibilitati de acumulare poate peste medie,unii cu creiere dovedit mari, ajung la punctul in care nu mai pot acumula si atunci creierul se apara, inchizand canalele de patrundere
a informatiei?La punctul Boomului informational creierul nu mai face fata si spune STOP si intr-o luna,doua,trei sau o saptamana copilul a inchis "portitele" in urma lui, desi capacitati ca memoria, atentia raman intacte,dar directionate STRICT PE DEJA-VU,PE CUNOSCUT?


Daca in sprijinul teoriei mele sf vine si faptul ca traim intr-o epoca a informatiei, in care copilul nou-nascut e bombardat cu enorm mai multi stimuli decat copilul care am fost eu(nascuta in 81). E un fapt recunoscut de psihologi ca generatia actuala vorbeste mai tarziu pentru ca se adapteaza mai greu volumului vast de cuvinte(parinti mai educati ,limbi strine la radio-tv) .

Si cumva, acest exces de informatie cu care e bombardat creierul copilului mic( care se comporta ca un burete in primii ani) ar explica si Epidemia de autism?

Oare autismul apare in egala masura in mediul uran si mediul rural? in egala masura in mediul intelectual forte(parinti educati,cu IQ peste medie) si medii intelectuale mai putin "savante"? are cineva statistici?

Daca teoria asta a mea ( cam SF si batuta in cap,ca mai mult nu ma duce intelectul) ar explica si "oazele" de competente autistice ,cum ar fi memoria extrem de buna, cum ar fi hiperlexia, cum ar fi fenomenul geniului bizar.

Stiati ca, conform psihologiei, cu cat un copil este mai inteligent, sare de IQ 100 se produce un fenomen ciudat....intre 100 si 125 ,in mare copilul e istetul,liderul de grup,perfect adaptat,in schimb cu cat creste IQ,copilul capata cateva trasaturi comune autismului?

Hai sa privim oleaca din alt unghi. Toate bolile pamantului au o cauza si niste semne clinice relativ bine determinate: virusi,stil de viata,reactii autoimune ,genetice ca si cauze si tot felul de manifestari de la banalele bube ale varicelei la demielinizare in cazul ALD ,modificari ale creierului in cazul schizofreniei,samd

Multe nu au tratament eficace,sunt incurabile,dar macar stim ori de ce apar ,ori le vedem la micrscop ,au efecte clare,vizibile(virusul hiv,tumorile canceroase)

Numai autismul asta pluteste in aer si intra pe nevazute,nebanuite si dupa miliarde bagate in cercetari, ba e proteina nu stiu care (cauze genetice) ba e o cauza biologica, ba nu l-a ingrijit mama cum trebuie(am citit recent nu retin unde aberatia asta) ,ba hipoxii la nastere,si-or mai fi si alte explicatii. dar fiecare explica doar un procent din cazuri ,de regula 20 % ,ca peste tot ma lovesc de 20% asta.

Am citit despre studiile pe creierul autistilor(inclusiv pe al lui nenea Einstein) si da,cica exista diferente,destul de evidente.In schimb aceste diferente mie imi apar mai degraba ca o consecinta a unei "vieti autiste",a unor procese autiste de invatare si nicidecum ca si CAUZA ZERO a autismului.

Singura care imi poate suna a cauza zero,conditie cu care se naste, e acea dezvoltare rapida a creierului,inainte de aparitia simptomelor propriu-zise de autism.


So,daca autismul asta nu e nimic mai mult decat capacitatea normala a creierului de a se proteja de suprasolicitare ? daca un creier aflat in faza de acumulare maxima (plecatul in picioare) ajunge sa spuna STOP si scurticuiteaza circuitele ,canalele de aces a informatiei ?

Oricum e o realitate cunoscuta ca ,cu cat se intervine mai devreme,cu atat cresc sansele ca autistul sa recreeze circuitele necesare,sa recupereze....

Probabil ca nu e cea mai pertinenta "explicatie" a autismului, in schimb are sanse mari sa inaugureze subforumul "Autism si SF" :P
Alexis_Gabriella
 
Posts: 2
Joined: Wed Feb 13, 2008 9:55 am

Postby Milena » Fri Feb 15, 2008 7:53 pm

Buna, alexix, m-ai facut foarte atenta si m-ai amuzat totodata cu umorul tau rafinat :) . Cati ani ai? pari foarte in tema cu problematica autismului, te felicit, si as vrea sa te incurajez sa-ti mentii interesul in zona asta... multe mari descoperiri au parut SF la inceput. Norocul tau ca nu se mai practica arsul pe rug.. :shock:

Cum e acum copilasul de care vorbesti in text?
Mara - aprilie 2000; diagnostic: autism infantil; alte observatii: prematur gradul III
Milena
 
Posts: 350
Joined: Mon Sep 29, 2003 1:38 pm
Location: Cluj-Napoca

Postby mmaria » Sat Feb 16, 2008 8:45 am

servus alexix,

ca mama unui copil cu autism si eu ma bucur sa aflu ca exista persoane interesate de subiect.

in legatura cu teoria ta, nu ar fi rau ca lucrurile sa stea asa, adica mi ar placea sa stiu ca fetita mea doar "si a inchis canalele" prin care primeste si proceseaza informatia din mediul extern. din pacate insa, cred ca exista si niste limite functionale sau chiar organice care nu tin de vointa ei.

apoi, stii ca sunt acceptate cele doua forme de autism, congenitala si regresiva. in primul caz parintii observa ca copilul lor este "altfel" inca de la nastere sau aproape de momentul respectiv, pe cand in forma regresiva , care intr adevar este extrem de intriganta, parintii raporteaza aparitia simptomelor autismului in medie de pe la 17-18 luni.

intr adevar, varsta de 12-15 luni, cea la care copii cuceresc lumea pe cele doua picioare, poate fi in ambele forme de autism, momentul cand parintii realizeaza ca exista o problema cu copilul lor. creierul copilului, incepand inca de la nastere (poate chiar din uter?) este ca un burete cu o putere foarte mare de absorbtie pt toate informatiile din jur, insa la un moment dat au loc niste procese inhibitorii prin care informatiile "in plus" sunt izolate. e posibil ca la acest nivel sa existe deficitul in cazul autismului, prea multa "galagie informationala " in creierul copilului, de unde si afectarea la nivel senzorial.

oricum cred ca n ar fi rau sa incercam fiecare sa descriem momentul aparitiei primelor simptome in cazul copilului nostru. eu sunt interesata in culegerea datelor si ma oblig sa intocmesc o statistica daca va fi cazul pe care sa o dau mai departe acolo unde este nevoie de ea.

iata cazul nostru: catinca a parut un copil absolut normal la nastere, poate doar o usoara hipotonie care doar a intarziat, in limite acceptate ca normale, achizitiile motorii din primii doi ani. insa abilitatile sociale nu s au dezvoltat, interesele ei au fost limitate la cunoasterea primara a obiectelor prin pipairea lor si "gustarea" lor,verbalizarea spontana nu a inceput niciodata motiv pt care am si vizitat medicul pediatru inca de la varsta de un an. am inceput, asa cum era normal prin testarea auzului, subiectiva si obiectiva. nu are probleme cu auzul. concluzie, as merge pe varianta de autism congenital.

va invit sa va scrieti parerea cum ziceam mai sus.

alexix, succes in continuare!

iata
mmaria
 
Posts: 80
Joined: Sat Feb 12, 2005 2:31 pm

Postby gabi.b » Sat Feb 16, 2008 3:03 pm

Alexis la noi a fost asa:
Nastere prematura cu hipoxie la nastere ...In jurul varstei de 6 luni avea deja retard neuropsihomtor , nu statea in fund ,apoi a fost diagnosticata cu parapareza spastica si in cele din urma cu elemente autiste , ....deci problema noastra cred ca e congenitala ...
gabi.b
 
Posts: 249
Joined: Tue Mar 20, 2007 3:42 pm

Postby Alexis_Gabriella » Mon Feb 18, 2008 9:18 am

Milena, la 3 ani copilul(mario-Dennnis) a fost diagnosticat cu PDD. nu vorbea,deficit mare de atentie,hiperactivitate,usor agresiv ,nu intelegea si nu raspundea la comenzi.Intr-un cuvant autism dar fara acele comportamente obsesive,repetitive si fara rezistenta la schimbari.

Acum are 5 ani fix, contact vizual bun, intelege si executa in proportie de 70 %,vorbeste la nivel de 2 ani(cuvinte simple si uneori propozitii din 2 cuvinte),vorbirea e corecta,foloseste pronume personale adecvate (mai putin eu) dar foloseste corect al meu,al tau,etc, verbele la fel corect "da-mi" etc.

Merge la gradi(program prelungit) si se descurca admirabil, nu s-a plans nimeni pana acum desi persista problema socializarii si a comportamentelor inadecvate,insa dupa cum spun doamnele "trebuie sa se integreze"-asa o tin de 1 an de zile si "ne-am obisnuit cu el, n-ar mai fi fun fara el sa ne dea bataie de cap"


Marea problema (exceptand limbajul unde speram ca-si va da total drumul,oricum intelege destul de bine chiar daca nu verbalizeaza la fel de bine) sunt comportamentele inadecvate ,relationarea sociala.

De exemplu daca mergem in parc,se comporta oarecum ca un bebe de 2 ani,tage de carucioare, trage de jucarii, trebuie in permanenta cineva sa fie in umbra lui.Ce ma intristeaza cel mai mult sunt reactiile.Odata,asta vara, un domn fitos plimba un copilas de a an pe jos si avea caruciorul lasat(gol) langa banca.pana sa ne dumirim noi,copilul tragea zdravan de carut,incercand sa-l urneasca din loc(era blocat) .Asa scandal a facut omul ala incat nici macar nu ne-am obosit sa explicam.


Asa cu explicatul am aplicat-o and ies cu el,desi mami lui nu a prea fost de acord, dar merge oarecum. Pentru ca unii chiar inteleg atunci cand incepi sa le explici cum relationeaza copilul si de ce nu se poarta adecvat si manifesta multa intelegere,chiar incearca sa coopereze cu proprii copii.


Mi mai picat o fisa....as dori sa-i fac niste filmute, mai ales in compania fetitei mele ,sa va dati cu parerea cam ce "nivel " a atins copilul. si cam ce ar mai trebui lucrat cu el.

Eu cred ca trebuie batuta apa in piua pe acele "social stories" invatat acasa cum sa se comporte "afara" in diverse situatii,inclusiv sa nu traga de carucioarele altora :P

Deci,cand o sa fac filmuletele,sper ca pot conta pe ajutorul vostru.

Eu am 26 ani,Milena
Alexis_Gabriella
 
Posts: 2
Joined: Wed Feb 13, 2008 9:55 am

Re: O viziune personala asupra autismului.

Postby andrewstarlike » Sun Jul 15, 2018 4:15 pm

Propun 3 articole stiintifice despre copilul autist: ce insemana autism, totul despre autism si cauzele autismului
andrewstarlike
 
Posts: 2
Joined: Sun Jul 08, 2018 1:32 pm


Return to CE ESTE AUTISMUL-ARTICOLE

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron