program son-rise- traducere

Moderators: camel, jumbo, shakalu, dora, Milena, dominique, admin, moderators

program son-rise- traducere

Postby Guest » Mon Feb 09, 2004 9:59 am

Este preluat din topicul "scoala", autor ami, iar mie mi-a parut foarte potrivit pentru un autist cu probleme de comunicare, asa ca m-am pus pe treaba...


Ce diferente aduce programul Son - Rise?
Programul Son-Rise(SRP) a fost primul care a sugerat ca copii cu aceste diagnostice au un potential extraordinar de tratare si crestere.
SRP a inovat o modalitate de tratament educatioal care includea alaturarea fata de copil si nu actionarea impotriva lui.
Programul plaseaza parintii in a fi profesori cheie, terapeti si directori ai propriilor programe, utilizand casa ca pe cel mai adecvat mediu de crestere in care sa-si ajute copii.
Programul SRP a indraznit sa sugereze ca respectul si purtarea de grija cea mai profunda ar fi cel mai important factor ce are ca impact motivarea copilului sa invete, iar de la inceput face ca dragostea si acceptarea sa fie o parte importanta a procesului de predare.
Avand aceasta atitudine, cautam sa cream o legatura si un mediu sigur si apoi aplicam niste strategii educationale sigure, testate in timp, descoperite de acest program Son Rise. Acesta principii raman o piatra de temelie a aprofundarii noastre.

Cum ajuta principiile si tehnicile programului SRP copii cu nevoi speciale?

- alaturandu-se comportamentelor repetitive si rituale ale copilului reusim sa descoperim cheia care dezleaga misterul acestor comportamente si faciliteaza contactul vizual, dezvoltarea sociala si includerea altora in joaca;
- utilizand motivarea proprie a copilului, ajuta la avansarea invatarii si pune bazele educatiei si abilitatilor;
- invatarea prin joaca interactiva este importanta pentru socializare si comunicare;
- folosind energie, etuziasm si incantare, angajam copilul in activitati si ii inspiram o continua dragoste pentru invatat si interactiune;
- angajand o atitudine optimista si necritica, maximizam bucuria, atentia si dorinta copilului


Cum incepem acest program
Noi credem cu tarie in eficacitatea acestui program, asa ca vom oferi o gama a principiilor noastre.
Aceste principii pot fi aplicateimediat pentru a incepe sa facem o schimbare in viata copilului nostru.
Obs: iti sugeram sa alegi o tehnica care se poate folosi la copilul tau si sa o folosesti cu insistenta la fiecare ocazie 2-4 zile)

Zone ce vor fi luate in calcul

1. Copilul are un vocabular limitat sau nonverbal.
2. Copilul afiseaza comportamente repetitive si rituale, de auto-stimulare.
3. Copilul proceseaza un vocabular sau vorbeste in propozitii, dar nu reuseste sa foloseasca limba in situatii speciale.
4. Nu este in stare sau nu doreste sa participe la activitatile de zi cu zi (sa se spele pe dinti, sa foloseasca toaleta, igiena personala, sa-si faca mancarea proprie, sa se imbrace, etc.
5. Tipa, plange, se loveste, arunca obiecte, etc.


1. Copilul are un vocabular limitat sau este nonverbal

Principiile de urmat
a. Daca il inveti ca limbajul este pentru comunicare (si nu doar sunete care sa fie memorate si repetate), atunci ii arati ca este un motiv care sa ne faca sa vorbim.

b. Daca limbajul este privit atat ca folositor cat si amuzant, copii vor fi motivati sa-l foloseasca.

Aplicarea principiilor

a. Raspunde repede la sunetele pe care le scoate copilul. Cand copilul tau scoate un sunet (chiar daca nu esti sigur ca vorbeste) du-te repede si ofera-i ceva, chiar daca nu stii ce iti cere. Demonstreaza-i ca, comunicarile verbale ii fac pe oameni sa se miste, arata-i ca vorbirea le da putere.

b. Arata-i ca fiecare cuvant spus inseamna o actiune. Invata-l cuvinte ce exprima actiuni si substantive asociate cu actiuni mai intai. La aceste cuvinte este cel mai usor sa raspunda, astfel ii arati puterea cuvintelor (ex:cand il inveti cuvantul"sus" il ridici sus). Astfel daca il inveti cuvantul masa" nu ai nici o actiune specifica care sa aiba ca rezultat folosirea cuvantului.

c. Fa o adevarata sarbatoare din fiecare incercare de comunicare. Daca copilul tau incearca sa spuna un cuvant, aplauda si sarbatoreste cu mare bucurie. Deoarece noi vrem ca, copii sa fie motivati sa incerce si iar sa incerce. Noi incurajam acest lucru, sarbatorind nu doar succesul, dar si toate eforturile.

2. Copilul afiseaza comportamente repetitive si rituale de auto-stimulare

Principii de ghidare

a. Copii si adultii folosesc aceste comportamente pentru a-si organiza propria intelegere a mediului lor si pentru a castiga un sentiment de control intern.

b. Aceste comportamente pot fi tratate in natura.
c. Aceste ritualuri sunt o poarta a interactiunii umane si relatiilor sociale.
d. Aceste comportamente sunt confortabile pentru copii si au un scop chiar daca noi nu-l intelegem.

Aplicarea principiilor

a. Decat sa incerci sa-l fortezi sa-si opreasca comportamentul, mai bine incearca sa te alaturi comportamentului, sa ajuti ca jocul solitar sa devina joc in tandem, ia parte in mod sincer la jocurile lui inainte de a-i cere sa ia parte la ale tale.

b. Alatura-te activitatii copilului tau, imitand exact ceea ce face el (ex:daca-si flutura mainile, fa si tu la fel, aseaza-te in asa fel incat sa te vada ca l imiti.


5Tipa, plange, se loveste, arunca cu obiecte, etc.

a. Copii folosesc aceste comportamente deoarece ele functioneaza. Daca un copil tipa, o face pentru ca el a invatat ca acesta este felul in care obtine ceea ce vrea. Pentru ca oricare ar fi motivele in acest moment ei nu sunt in stare sa gaseasca un alt mod de a o face, daca ar putea ar face-o.

Aplicarea principilor

- Nu avea nici o reactie. Pastreaza-ti expresia faciala si tonul vocii neschimbate(n te incrunta, nu tipa sau fa vreo grimasa). Intotdeauna misca-teusor si incet in acest timp, redu minim reactiile tale si astfel nu sprijini in nici un fel aceste comportamente.

- Decat sa incerci sa ignori aceste comportamente, explica cu o voce calma si iubitoare ca tu nu intelegi aceste comportamente cand comunica cu tine in acest mod. Chiar daca copilul tau u vorbeste, explicatia ta este folositoare atat in continut cat si tonalitate.

- Evita sa-i dai rasplata pe care o vrea. Daca ii dai ceea ce vrea, atunci cand tipa il inveti ca acesta este un mod eficient de a comunica.

- Ai grija de tine, minimalizand reactiile lui, asta nu inseamna ca trebuie sa-i dai voie copilului sa te loveasca sau sa te ciupeasca. Incearca sa pui o perna in fata ta si sa te misti in alta parte.

- Ofera o alternativa. Daca copilul tau te trage de par, ofera-i un ghem de care sa traga. Daca arunca cu obiecte tari, ofera-i un obiect moale sa- arunce.

- Fa o adevarata sarbatoare atunci cand copilul se comporta bland si face ce ii ceri.
- Misca-terepede atunci cand copilul iti cere ceva clar si frumos astfel ii arati contrastul intre cele doua tipuri de comunicare.

4. Copilul nu doreste sa participe la activitatile de zi cu zi(spele pe dinti, imbrace, etc)

Principii de urmat

- Oamenii au nevoie de timp pentru a invata, asa ca este important sa investesti timp pentru a-l ajuta pe copil sa achizitioneze noile abilitati.

Aplicarea principiilor

- Arata-i aceste activitati continuu, in decursul unei zile.
- Da atentie acestui lucru si implica toti membrii sa participe la acestea(ex:
toti- pune-ti jacheta acum!)
- Arata-te bucuros la orice semn de interes sau incercare de a face ceva(ex:isi pune haina pe dos)
- fi flexibil cu timpul acordat, daca copilul tau nu sta sa fie pieptanat, decat sa- fortezi il lasi 10 min, apoi incerci din nou.
Guest
 

Postby carmen » Mon Feb 09, 2004 1:07 pm

Nu stiu cine esti dar te rog continua cu traducerea.Multumesc.
carmen
 
Posts: 60
Joined: Tue Oct 14, 2003 8:02 am

dana

Postby dana » Mon Feb 09, 2004 2:11 pm

Sunt Dana, nu stiu cum am facut ca m-am postat de 2 ori cu acelasi topic si cu guest-ul, dar asta e! In privinta traducerii o sa mai dureze putin, in functie de ce mai gasesc pe internet vizavi de Son-Rise.
dana
 
Posts: 40
Joined: Tue Nov 25, 2003 8:56 am
Location: Pitesti

Postby dora » Tue Feb 10, 2004 12:21 pm

multumesc,Dana,ma interesa in mod deosebit articolul
dora
 
Posts: 3718
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

camera de joaca a la Son-Rise

Postby emil_c » Tue Aug 09, 2005 2:35 pm

Draga Dora,
In strategia in care incerc sa o pun la punct Metoda Son-Rise ma atrage din ce in ce mai mult, as vrea sa vad ce-i in capul lui Andrei. Cred ca voi faceti ABA, dar nu conteaza cum ii spune. Trebuie sa facem.

materialul urmator se poate descarca de pe http://www.autismtreatmentcenter.org/cg ... nboard.cgi si se refera la alcatuirea camerei de joaca


SON RISE PROGRAM® PLAYROOM
SOCIAL DEVELOPMENT MATERIALS
The following information is intended to help you furnish your playroom with toys and materials that will help you create more interaction with your child. As parents begin to set up playrooms for their children, they often ask, “What type of toys will best help my child to interact with me?
How many toys should I have? How do I know a toy will be safe for my child? Where do I find useful toys?” For over 20 years, we have worked with children from the age of 9 months to 53 years and have created a comprehensive understanding of items (toys and materials) which most
enhance a child’s ability to grow and learn. We have also visited home-based Son-Rise Programs® and found playrooms filled with toys that do not encourage children to interact with people; we have often found many toys that actually undermine the potential for interaction. We
have compiled the information below to help you fill your playroom with safe, durable toys that will help facilitate interaction in a variety of ways.
We have spent time looking through hundreds of toy catalogs, searching the internet, visiting international toy fairs and contacting toy manufacturers around the world to find the toys we believe to be the most effective to use in a Son-Rise Program® playroom. We then took samples
of each of these toys and tested them for many hours, with many different children, in the playrooms at the Autism Treatment Center of America™. Those toys that made it through this rigorous testing process are collected below to aid you in setting up your own Son-Rise Program® playroom. The following list is not meant to be an exhaustive reference of toys, but to
provide a starting point in your search and provide guidelines to help you evaluate the usefulness. The toys listed below have all been tested to meet the following criteria:
1. Durable: Our experience with children with Autism and other related developmental challenges has shown us that toys need to be able to withstand being thrown, chewed and bent into new shapes! Each of the toys below has stood up to our tests for durability.
2. Non-distracting: The playroom is designed to be non-distracting and specifically not over-stimulating for children. The toys in the playroom, therefore, must also be non-distracting. The toys listed below do not have any neon colors or busy patterns or flashing lights, nor do they make sounds (without us being involved) or contain many small components that can become distracting for children.
3. Encourage Creativity: As we help children to become more flexible, think more creatively and engage in imaginative play, we have found it useful to work with toys supportive of this goal. Therefore, the toys we have listed below all lend themselves to being used in a variety of ways.
4. Encourage Interaction: Most toys on the market are designed to occupy a child while their parents attend to chores or other matters. We want the opposite of this! Although a child who wants to be exclusive will be exclusive, regardless of the toys available, this list represents toys we’ve found that tend to promote interactive play rather than encourage solitary play. For example, your child could play exclusively with a puppet but may find it more entertaining when you animate the puppet. The puppet then provides you with an opportunity to become a part of your child’s interest.

If there are particular toys you know that your child enjoys (or even uses to “ism”), excluding toys that are battery operated and toys that contain large amounts of sand, beans or water, we suggest that you have those toys in the playroom available for your child to play with. We suggest that you put your child’s “ism”toy in the playroom in moderation. For example, if your child “isms”on trains and has 50 trains, lower the number in the playroom to approximately 6 trains. If your child likes to “ism” with string, provide a couple of strings in the playroom instead of an entire basket. We do not think that it is necessary to have 2 of every toy, but suggest that you get 2 of each toy that you child plays with exclusively, so that you can join exactly using the same toy.


Many parents have also asked how many toys they should have in their playrooms. The object is to provide a variety of different toys, while ensuring that it is easy for you and your child to see what you have on your shelves and locate a toy. Our playrooms contain 3 shelves, 7 feet in
length, with one toy-free section where we keep snacks, drinks, extra changes of clothes, diapers, etc.

3
The following two pages provide a brief description of recommended toys followed by a chart on page 6 to help you decide which toys will be most appropriate for your child. The charts on 7-8 gives contact information for suppliers of each toy.

Dress-Up Costumes:
Disguise Kit – Silly glasses, fake noses, big ears and more to draw your child’s focus to your face.
Face Paints –Non-toxic, washable, bright colors will make you fun to look at.
Multi-horned Hat –Fun to look at, feel and wear.
Wizard Hat –Draws attention to your face and can be used for imaginative play.
Black Cape –Another item with multiple dress-up possibilities.*
Fireman Suit –Useful in many imaginary scenarios.

Musical Instruments:
Harmonicas –Easy to play, fun to listen to and encourages oral motor development.
Bucket Drum –For playing rhythms, sitting on, climbing in, making into boats - the possibilities are endless when you use your imagination!
Drum Sticks –Solid wood, well padded, with soft felt to allow banging on many different objects without causing damage.
Rhythm Kit –A collection of various percussion instruments to make your own band!

Sports / Gross Motor & Sensory Development:
30-inch Exercise Ball –We recommend 2 of them for bouncing, rolling, throwing and making into airplanes, etc.
Huggy Balls –A soccer ball, basketball and football, all small enough to be caught by little hands and soft enough to be gentle on your windows.
Bowling Game –Soft, squishy pins and ball for practicing hand-eye coordination and many other imaginative purposes. (They make excellent ice cream cones!)
Rip-Tag (youth or adult sizes) –Velcro bands with colored flags for tag-based games. Tags are imaginative.
Luna Stick –Fun higher-level physical game to help with hand-eye coordination and attention span.
Bubbles –These bubbles are non-drip, non-spill—perfect for giving control without creating slippery floors!
Chew Toys –For oral motor development and sensory stimulation.

Props for Imaginative Play:
Brick Blocks – Large, sturdy cardboard “bricks” for construction of whatever you can imagine.
“Phone-a-Friend”– Long, durable, flexible tube with wooden “handsets” for phone calls, vacuum cleaning, putting out fires, etc.!
Jumbo Letters and Numbers –Large, colored, textured letters and numbers.
Toddle Tots School Bus –Yellow school bus complete with movable, durable plastic passengers.
Big-Mouth Puppets - The cow and dog puppets have large mouths, perated by your hand, meaning they can be used to pick up and throw objects, squeeze, tickle and kiss your child and many other creative ways to get your child interested in you. They can also be used to model the power of language to your child—the frog says “tickle” and gets his tummy tickled!
Finger Puppets –Set of puppets representing various roles (i.e. doctor, nurse, dentist, farmer,etc.) for imaginative play.
Bendo People –A family of 5 figurines, complete with cat and dog, which can be molded into various positions.
Tea set –Brightly colored plastic set for imaginative entertaining.
Zoom Box Cars –An ambulance and a fire engine that you can climb into and use to rescue people, animals, stuffed toys, etc.! *
Hands and Feet Set –Blue and yellow plastic foot and hand prints you can use to create trails, dance steps, large-scale board games, etc.
Microphones –Creates an echo of your voice. Fun for announcing, performing, story telling and more.
Pretend Money –Set of bills and coins for role-playing games and teaching life skills and mathematics.
Blank Books –For making your own stories and illustrations, either in collaboration with your child or to teach a particular perspective through your child’s favorite characters.

Cognitive Development:
“ABC Toss n Play Activity Set”- Brightly colored floor mat showing letters and fun illustrations, comes with 4 small bean bags. This item can be used in many different ways to stimulate interactive games while teaching the alphabet.
“Arthur’s Tell-a-Story”- Based on the cartoon character, Arthur, this game encourages sequencing skills, narrative development and can form the basis for interactive story telling, conversation and role playing.
“Fun Thinkers”–Creative matching game for development of reading, mathematics, creative thinking, sequencing and problem-solving skills.
“Feel and Find”–Locate and select chunky wooden shapes to complete a puzzle. Develops visual and tactile discrimination skills.
Flash Cards –Selection of cards including phonics, pictures and simple words. *
“Poetry Pals”–Set of 7 small, durable hard-board books, featuring simple poetry, fun characters and appealing illustrations.

Interactive Board Games / Puzzles:
“Bessie in the Barnyard”–Easy first board game with many possibilities for variation, expansion and interaction. *
Up & Down Puzzle –Wooden puzzle with large pieces featuring various forms of transport to explain concepts of position and encourage manual dexterity.
“Kids On Stage”- Charades style game in board game structure. Encourages role playing, guessing, creative thinking and interaction.
“Together Game”–Twenty miniature objects and cards for matching, object recognition, functional association skills and imaginative play.
“Twister”– The old favorite can be adapted in countless ways by adding in more of your child’s particular motivations and challenges. *
Move Cube –A large 6-side die made of durable plastic with transparent pockets so you can add pictures, words or numbers to each face of the die and create unlimited amounts of your own games.
“Don’t Make Me Laugh”–Highly interactive board game encouraging role play, creative thinking, imaginative play and self-expression.
“Life Stories”–Board game facilitating personal (rather than fact-based) conversation, while exploring a variety of social settings and skills.
“The Whole Brain Game”– For children 11 and older, this game demands “out-of-the-box” thinking and encourages self-expression. Can be played competitively or cooperatively.
“Ungame”–Cooperative board game to stimulate conversation, invite self-expression and promote listening skills.

urmeaza si traducerea
Andrei – n. 12.06.2000
Autism usor, atipic (sau nu)
emil_c
 
Posts: 142
Joined: Sun Jul 31, 2005 2:03 pm
Location: Oradea

Postby emil_c » Tue Aug 09, 2005 10:38 pm

traducere:
Ceea ce urmeaza vine in ajutorul dumneavoastra in a echipa camera de joaca cu jucarii si materiale care va ajuta sa interactionati cat mai bine cu copilul. Parintii se intreaba adesea: “Ce fel de jucarii sunt cele mai potrivite pentru ca copilul sa interactioneza cu mine cel mai bine? Cate jucarii ar trebui sa fie? Cum pot sti daca jucaria nu este periculoasa pentru copil? Unde pot gasi jucarii folositoare?” De peste 20 de ani lucram cu copii intre 9 luni si 53 de ani si am putut sa ne facem o idee buna despre obiectele (jucarii si materiale) care ajuta cel mai mult un copil sa se dezvolte si sa invete. De asemenea am vizitat familii care faceau Son-Rise acasa si am gasit camere de joaca pline cu jucarii care nu incurajau interactiunea copilului, deseori am gasit multe jucarii care chiar subminau interactiunea. Am adunat informatiile de mai jos pentru a va ajuta sa va umpleti camera de joaca cu jucarii durabile, nepericuloase care sa usureze diferite forme de interactiune.

Ne-am uitat peste sute de cataloguri de jucarii, am cautat pe internet, am vizitat targuri internationale de jucarii si am luat legatura cu numerosi fabricanti de jucarii de pe tot globul pentru a gasi cele mai potrivite jucarii care se pot folosi intr-o camera de joaca Son-Rise. Pe urma am luat mostre ale acestor jucarii si le-am testat intens, cu diferiti copii in camerele de joaca de la Autism Treatment Center of America™.
Jucariile care au trecut acest test riguros sunt enumerate mai jos pentru a va ajuta sa va echipati camera de joaca. Lista ce urmeaza nu este exclusiva, ea va ofera un punct de plecare in cautarea dumneavoastra precum si va ofera indicatii in a evalua utilitatea unei noi jucarii.

Toate jucariile de mai jos au fost testate si indeplinesc urmatoarele criterii:

1. Solide: experienta noastra cu copii autisti si cu alte probleme de dezvoltare similare ne-a demonstrat ca aceste jucarii trebuie sa faca fata la aruncaturi, ros si indoit in alte forme! Fiecare dintre jucariile de mai jos a trecut testul durabilitatii.
2. Nu trebuie sa distraga atentia: Camera de joaca nu trebuie sa distraga atentia copilului si in special nu trebuie sa supra-stimuleze copii. De aceea jucariile nu trebuie sa fie distragtive. Jucariile de mai jos nu au culori tipatoare, modele incarcate sau beculete care palpaie, nu fac zgomot neprovocat si nu contin multe parti mici care ar putea sa distraga atentia.
3. Incurajeaza creativitatea: Dat fiind ca ajutam copiii sa devina mai flexibili, sa gandeasca mai creativ si sa joace jocuri imaginative, am gasit de folos sa lucram cu jucarii adecvate acestui scop. De aceea jucariile de mai jos se preteaza a fi folosite in mai multe feluri.
4. Incurajeaza interactiunea: Majoritatea jucariilor de pe piata sunt facute pentru a da ocupatie copilului in timp ce parintii fac rutina de acasa sau alte lucruri. Noi dorim opusul! Cu toate ca un copil care vrea sa fie lasat numai el, va fi lasat numai el, oricare ar fi jucariile, aceasta lista contine jucarii care tind sa promoveze jocul interactiv si nu in incurajeaza cel solitar. De exemplu copilul se poate juca numai cu o papusa, dar poate gasi jocul mai distractiv daca animati papusa. Astfel papusa va ofera sansa de a intra in sfera de interes a copilului.

Daca exista jucarii speciale pe care copilul le iubeste (sau chiar le foloseste in “ism”-uri – n.t. actiuni repetitive, stereotipii), in afara de jucarii cu baterii si jucarii care contin cantitati mari de nisip, boabe sau apa, va sugeram sa le aveti in camera pentru a se juca cu ele copilul. Va sugeram sa puneti jucariile-“ism” in camera cu moderatie. De exemplu daca copilul este fixat pe trenulete si are 50 de trenulete, micsorati numarul lor in camera la aproximativ 6. Daca copilul este fixat pe betisoare, puneti in camerea doar cateva nu un cos intreg. Nu credem ca este necesar sa aveti dubluri ale tuturor jucariilor, dar va sugeram sa aveti 2 din fiecare jucarie cu care copilul se joaca singur, astfel ca sa puteti sa il urmati folosind exact aceeasi jucarie.

Multi parinti au intrebat cate jucarii trebuie sa fie in camera. Scopul este de a exista o varietate de jucarii si care sa fie vizibile si usor de localizat atat pentru parinte cat si pentru copil. Camerele noastre de joaca au 3 rafturi de circa 2 metri lungime cu o portiune fara jucarii unde tinem snacks-uri, be baut, haine de schimb, scutece, batiste etc.

Lista a jucariilor recomandate

Imbracaminte si machiaj:
Set deghizare – ochelari trazniti, nas fals, urechi mari si altele pentru a atrage atentia copilului la fata ta
Vopsele de fata – ne-toxice, care se pot spala, culorile deschise te vor face sa fii amuzant daca se uita la tine
Palarie cu mai multe coarne – distractiv de privit, simtit si purtat
Palarie de vrajitor – Atrage atentia la fata ta si poate fi folosita la joc imaginativ.
Capa neagra – Un alt lucru cu posibilitti multiple de imbracare
Costum de pompier – folositor in multe scenarii imaginare.

Instrumente muzicale
Muzicute – se foloseste usor, este distractiv de ascultat si incurajeaza dezvoltarea motricitatii orale
Toba-Galeata – pentru a bate ritmuri, a sta pe ea, a se urca pe ea, a o transforma in barca – posibilitatile sunt infinite daca iti folosesti imaginatia!
Bete de toba – lemn solid, bine protejat, pentru a se putea bate in diferite obiecte fara o le strica
Sectie ritmica – colectie de diferite instrumente de percutie pentru a-ti face propria formatie.

Sport / motricitate grosiera si dezvoltare senzoriala:
Minge mare de exercitiu (de circa 75 cm) – va recomandam 2 pentru batut, rostogolit, aruncat transformat in avioane etc.
Mingi mici de strans – o minge de fotbal, baschet sau rugby, destul de mica ca sa poate fi prinsa in manute si destul de moale pentru ferestre
Popice – piese moi si pocnitoare pentru practicarea coordonarii ochi-mana si multe alte scopuri imaginative. (Pot fi excelente conuri de inghetata!)
“Rip-tag” (pentru copii sau pentru adulti) – arici (velcro) cu desene (?) colorate pentru jocuri de etichetare. Etichetele sunt facute din material rezistent la urmarire nebuna si joc fizic care poate fi atat interactiv cat si imaginativ.
“Luna Stick” (?) – un joc nostim la un nivel fizic mai ridicat pentru a ajuta coordinarea ochi-mana si imbunatatirea atentiei
Balonase – aceste balonase nu pot picura si nu se pot varsa – un mijloc perfect pentru a preda controlul fara a face podele alunecoase!
Jucarii de ros – pentru imbunatatirea motricitatii orale si stimulare senzoriala.

Materiale suport pentru jocul imaginativ
Caramizi de carton – “caramizi” uriase si solide pentru a construi orice isi imagineaza
“Suna un prieten” – tub lung si rezistent cu “aparat” din lemn pentru vorbit la telefon, aspirat, facut foc etc.!
Numere si cifre uriase – colorate si texturate
Autobus de scoala – cu pasageri din plastic rezistenti si detasabili
Papusi cu gura mare – papusi (de exemplu vaca si catel) cu gura mare care se poate opera cu mana, adica poate sa ridice si sa arunce obiecte, sa framante, sa gadile si sa il pupe pe copil si multe alte modalitati creative de a-ti face copilul interesat de tine. Se pot folosi pentru a ilustra puterea cuvantului – broasca zice “gadala” si este gadalata pe burta.
– set de papusi diferite (doctor, sora, dentist, fermier etc.) pentru joc imaginativ
“Bendo”- o familie cu 5 personaje (inclusiv catel si pisica) care pot fi miscate in diferite pozitii
Set de ceai – set de plastic colorat pentru distractie imaginativa
– masini in care te poti urca sa salvezi oameni, animale, jucarii prinse etc.
Seturi de urme de maini si de picioare – seturi de plastic colorate care se folosesc pentru a face urme, traiectorii, pasi de dans, jocuri la scara mare etc.
Microfoane – pentru a reda vocea. Distractiv pentru anunturi, actorie, spus de intamplari si mai multe.
Bani falsi – set de monezi si bancnote pentru jocuri de roluri si invatarea descurcarii in viata si a socotitului.
Carti albe –pentru a-ti face propriele povesti si ilustratii, sau in colaborare cu copilul sau pentru a-l invata o interpretare a unei situatii prin personajele lui preferate.

Dezvoltare cognitiva
“ABC Toss n Play Activity Set” – un covoras colorat cu litere si ilustratii vesele, cu 4 saculeti cu margele. Se poate folosi in moduri diferite pentru a stimula focurile interactive de invatare a alfabetului
“Arthur’s Tell-a-Story”- Avand ca protagonist personajul de desene animate Arthur, acest joc incurajeaza aptitudinile de secventionare, dezvoltare narativa (a povestitului) si poate forma baza pentru spunerea de povesti interactiva si jucarea de roluri.
“Fun Thinkers” – joc de corespondenta creativa pentru dezvoltarea cititului, socotitului, gandire creativa, secventionare si aptitudini de rezolvare a problemei.
“Feel and Find” – piese de puzzle din lemn masiv pentru a dezvolta aptitudinile de diferentiere tactila si vizuala
Carti de joc – include litere, poze si cuvinte simple
“Poetry Pals” – set de 7 cartisoare rezistente, cu poezioare simple, caractere hazlii si ilustratii adecvate

Jocuri de “masa” / Puzzle
“Bessie in the Barnyard” – Primul joc de masa, simplu cu multe posibilitati de variatie, extindere si interactiune
Sus & Jos Puzzle –Puzzle din lemn cu piese mari reprezentand diferite forme de transport pentru a
explica conceptele de pozitie si a incuraja dexteritatea manuala
“Kids On Stage”- Joc de tip sarada in format de joc de masa. Incurajeaza jucatul de roluri, ghicitul, gandirea creativa si interactionarea.
“Together Game” – 20 de obiecte miniatura si carti pentru corespondenta, recunoasterea obiectelor,
aptitudini de asociere functionala si joc imaginativ
“Twister” – vechiul favorit poate fi adaptat intr-o multime de feluri prin adaptarea la mai multe dintre motivatiile copilului (?)
Cub Miscator – un cub mare din plastic rezistent, prevazut cu buzunare transparente in care se pot pune, pe fiecare fata, poze, cuvinte sau numere si se pot crea nenumarate jocuri
“Don’t Make Me Laugh” – Joc de masa foarte interactiv ce incurajeaza jucatul de roluri, gandirea creativa, jocul imaginativ si auto-exprimarea
“Life Stories” – Joc de masa ce faciliteaza conversatia personala (nu pe cea bazata pe fapte), explorind o mare varietate de situatii sociale si aptitudini.
“The Whole Brain Game” – pentru copii de 11 ani si peste, acest joc cere gandire “out-of-the-box”
si incurajeaza auto-exprimarea. Poate fi jucat competitiv sau cooperativ
“Ungame”– Joc de masa cooperativ pentru a stimula conversatia, a determina auto-exprimarea si a intari aptitudinile de ascultare.


Aici se incheie traducerea, sa speram ca ne va fi de folos si poate se gaseste ceva similar si la noi. Poate ma lamureste cineva si pe mine ce-i aia “Băţ Lună” – “Luna Stick”.
Pe site se mai pot vedea 2 tabele, unu cu jucariile recomandatet in functie de varsta, nivelul limbajului (NL) si intervalul de atentie (IA) al copilului si altul cu date despre furnizorilori.

Redau mai departe, conform primului tabel, ceea ce NU intra in diferitele truse (pe romaneste Kit-uri). Astfel:

- in cea a bobocului (“Freshman Kit”) - intre 2-8 ani, NL de pana la 50 de cuvinte si IA de 10 sec – 10 min nu intra:
Sectia ritmica, “Rip-tag”, “Luna Stick”, nimic de la “Bendo” la carti de joc inclusiv si nimic de la “Kids On Stage” (inclusiv) incolo

- in cea pentru avansati (“Sophomore Kit”) - intre 2-8 ani, NL de propozitii de 3 cuvinte si IA de 10 min sau peste nu intra:
Sectia ritmica, “Rip-tag”, “Luna Stick”, Jucarii de ros, Seturi de urme de maini si de picioare, Bani falsi, Carti albe, “Feel and Find”, “Poetry Pals”, “Bessie in the Barnyard”, Sus & Jos Puzzle si nimic de la “Together Game” (inclusiv) incolo

- in cea pentru juniori (“Junior Kit”) – peste 8 ani, NL de pana la 150 de cuvinte si IA de 10 sec – 10 min nu intra:
Set deghizare, Palarie cu mai multe coarne, Palarie de vrajitor, Costum de pompier, de la “Luna Stick” la caramizi de carton inclusiv, Autobus de scoala, de la Set de ceai la “Fun Thinkers” inclusiv, “Poetry Pals”, Sus & Jos Puzzle, “Kids On Stage” si de la Cub Miscator (inclusiv) incolo

- in cea pentru seniori (“Senior Kit”) – peste 14 ani, NL conversational si IA de 10 min sau peste nu intra:
Set deghizare, Palarie cu mai multe coarne, Palarie de vrajitor, Costum de pompier, Muzicuta, Sectia ritmica, Popice, de la Balonase la Autobus de scoala inclusiv, de la Papusi ce se opereaza cu degetele la Masini de salvare si pompieri inclusiv, de la “ABC Toss n Play Activity Set” la “Twister” inclusiv.
Andrei – n. 12.06.2000
Autism usor, atipic (sau nu)
emil_c
 
Posts: 142
Joined: Sun Jul 31, 2005 2:03 pm
Location: Oradea

Postby emil_c » Sat Sep 10, 2005 9:07 am

Se pare că strategia Son-Rise dă primele rezultate la noi.
După o zi plină cu sărituri de pe bănci, stat pe jos şi alte asemenea comportamente pe care le-am făcut împreună cu Andrei, am obţinut primul său timid pupic, după cinci ani şi ceva. El pupă persoanele neautorizate întinzându-şi obrazul.

Deci după mama şi icoane, Andrei m-a pupat şi pe mine.

Aparenta amorţeală a acestui site m-a făcut să comunic această pentru noi mare ştire mai întâi pe site-ul ATCA (Son-Rise).

Scuze şi succese.
Andrei – n. 12.06.2000
Autism usor, atipic (sau nu)
emil_c
 
Posts: 142
Joined: Sun Jul 31, 2005 2:03 pm
Location: Oradea

Postby dora » Sat Sep 10, 2005 12:58 pm

emil,
la multi pupici in continuare!
ma bucur pentru tine!
dora
 
Posts: 3718
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Postby simina2 » Mon Sep 26, 2005 8:58 pm

Nici nu stiti cat ma bucur :D cand vad ca aceasta terapie da rezultate si in cazul baietelului meu Andrei (4 ani si 5 luni) :P
Va rog sa mai traduceti tot ce mai gasiti legat de aceasta terapie.
Felicitari Emi_c pentru comunicarea cu Baietelul d-voastra Andrei !
Cu respect,
Simina :roll:
simina2
 
Posts: 195
Joined: Sun Sep 25, 2005 10:57 pm
Location: Suceava

Postby emil_c » Mon Sep 26, 2005 9:22 pm

Nu mai traduc nici un cuvânt până nu-mi acorzi privilegiul de-a mă tutui.
Andrei – n. 12.06.2000
Autism usor, atipic (sau nu)
emil_c
 
Posts: 142
Joined: Sun Jul 31, 2005 2:03 pm
Location: Oradea

Postby simina2 » Tue Sep 27, 2005 4:11 pm

Doamne, chiar sunteti oameni deosebiti!
Mi-au dat lacrimile....
Ma lupt zi de zi sa-l ajut pe Andrei, puiul nostru dulce sa se integreze in aceasta lume atat de dura.
El vrea sa vorbeasca cu noi, dar noi nu-l intelegem mereu ce vrea sa ne spuna si el ne priveste trist.
Simina
simina2
 
Posts: 195
Joined: Sun Sep 25, 2005 10:57 pm
Location: Suceava

Postby emil_c » Wed Sep 28, 2005 10:28 pm

http://www.autismtreatmentcenter.org/co ... /index.php
traducere:

PRINCIPIILE PROGRAMULUI

Care sunt principiile ce fac Programul Son-Rise® atât de unic şi eficient?


Potenţialul copilului tău nu are limite.
Nu credem în speranţă “falsă”. Cu toate că, desigur, nu putem prezice ce va realiza fiecare copil în parte, credem că nici unui părinte nu îi foloseşte când alţii decid în avans ce nu va realiza copilul. Nici un părinte nu trebuie niciodată să se scuze pentru că a crezut în copilul său. Nici noi nu ne cerem scuze de aceasta.

Autismul nu este o dereglare comportamentală: este o dereglare relaţională, de interacţiune. La bază autismul este o condiţie neurologică în urma căreia copiii întâmpină dificultăţi în relaţiile şi legăturile cu cei din jur. Majoritatea aşa-numitelor devieri de comportament provin din acest deficit de relaţionare. De aceea metodele noastre dinamice, entuziaste şi orientate pe joacă se focalizează atât de puternic pe socializare şi construirea relaţiilor. Bineînţeles, vrem să te bucuri de copilul tău, dar, ce e chiar mai important, vrem ca copilul să se bucure de tine.

Motivarea, nu repetiţia este cheia tuturor proceselor de învăţare. Multe metode tradiţionale “merg împotriva curentului” prin aşezarea copilului şi strădania în a-l învăţa prin repetiţie nesfârşită. Noi, însă, dezvăluim motivaţiile particulare ale fiecărui copil şi ne folosim de acestea pentru a ne învăţa copiii aptitudinile pe care trebuie să le însuşască. În acest fel obţinem participarea voluntară a copilului precum şi interval de atenţie mărit şi învăţare şi generalizare crescută a aptitudinilor.

Comportamentele “de stimulare” ale copilului tău au raţiuni importante şi sunt valoroase. Avem o acceptere şi respect profund pentru copiii noştri. Aceasta ne permite să trecem prăpastia ce separă lumea lor de a noastră prin ceva curajos şi neobişnuit. Ne alăturăm comportamentului repetitiv, exclusiv şi ritualistic al copilului şi nu îl oprim. Făcând aşa construim relaţia şi legătura, fundalul pentru toată educaţia şi dezvoltarea ce va urma. Participarea alături de copil în aceste comportamente facilitează contactul vizual, dezvoltarea socială şi includerea altora în joc.

Părintele este cea mai bună resursă a copilului. Cu toate că am avut şansa să lucrăm cu mulţi profesionişti foarte bine intenţionaţi, încă nu am văzut pe cineva care să egaleze puterea unui părinte. Nimeni nu poate egala dragostea fără de seamă, adânca dăruire, angajamentul pe termen lung şi experienţa de zi cu zi cu copilul propriu pe care le au părinţii. De aceea noi căutăm să întărim părinţii. În fond, ne petrecem mare parte a timpului şi a efortului asigurând părinţilor exerciţii atitudinale, ascultându-i şi asigurându-le instructajul pentru a-şi putea ajuta copiii ca nimeni altul. Ajutăm părinţii să devină directori şi învăţători încrezători în program propriului copil.

Copilul tău poate progresa într-un mediu potrivit. Majoritatea copiilor din Spectrul Autist sunt profund supra-stimulaţi de o pleiadă de factori distractori pe care majoritatea dintre noi nici nu îi observăm. Vă arătăm cum să creaţi un mediu optim pentru a învăţa astfel ca distractorii să fie eliminaţi şi interacţiunile să fie facilitate. În plus, această cameră de lucru/joc reduce drastic frevenţa bătăliilor de tipul trage-împinge care inhibă progresul şi interacţiunea folositoare, astfel pavând calea nu numai pentru învăţat progresiv, dar şi pentru o interacţiune dulce după care tânjesc părinţii.

Părinţii şi profesioniştii sunt cei mai eficace când se simt bine cu copilul, sunt optimişti în ceea ce priveşte capacitatea copilului şi încrezători în viitorul acestuia.
De multe ori părinţii sunt confruntaţi cu prognoze înfricoşătoare şi negative. Li se spune ce nu va face şi nu va putea avea niciodată copilul. Nu credem că vreo persoană are dreptul să-i spună unui părinte ce nu va putea realiza copilul său. Ajutăm părinţii să se concentreze pe atitudinea lor şi le readucem optimismul şi încrederea. Îi ajutăm să vadă potenţialul copiilor lor şi apoi "go for the gold" – mergeţi după aurul din ei. Cu această perspectivă am văzut că totul e posibil. În plus, profesioniştilor şi îngrijitorilor de multe ori nu li se asigură resursele, îndrumarea şi sprijinul de care au nevoie pentru a ajuta copiii cu care lucrează. Înţelegem presiunile la care sunt supuşi mulţi profesionişti şi oferim o variantă atitudinală unică care permite să se simtă atât reîncărcaţi cu energie cât şi fiind posesorii unor unelte de ajutor a celor cu nevoi excelente.

Programul Son-Rise® poate fi combinat eficient cu alte terapii complementare cum ar fi intervenţii biomedicale, terapie de integrare sensorială, schimbare de regim dietetic (fără gluten şi cazeină), terapie de integrare auditivă şi altele. Programul Son-Rise® este făcut să poate fi adaptat cerinţelor fiecărui copil. Lucrând cu mii de copii cu o mare varietate de probleme, am observat că atunci când sunt incluse terapii adiţionale aplicate folosind principiile Programului Son-Rise®, intervenţia este chiar mai eficientă decât aplicată separat. Unele abordări ce conţin principii şi tehnici ce sunt în contradicţie cu abordarea noastră s-a constatat că subminează eficacitatea programului şi derutează copilul. Echipa noastră ajută fiecare familie să găsească cea mai eficientă intervenţie pentru copilul lor.
Andrei – n. 12.06.2000
Autism usor, atipic (sau nu)
emil_c
 
Posts: 142
Joined: Sun Jul 31, 2005 2:03 pm
Location: Oradea

Postby ami » Fri Sep 30, 2005 12:00 pm

apropo de sun-rise, tocmai am postat la asociatii un anunt despre desfasurarea unui seminar la predeal. oamenii care vin sa vorbeasca acolo, profesionisti de la un centru pentru copii cu autism din israel, fac ceva asemanator cu sun rise program. poate ca informatiile prezentate v-ar ajuta pe cei ce sinteti interesati si de acest tip de abordare terapeutica cu copiii vostri. va asteptam cu drag!
ami
 
Posts: 36
Joined: Tue Dec 23, 2003 10:41 am

Postby simina2 » Sat Oct 01, 2005 8:19 am

Multumesc mult pt traducere :P .
Si Andrei este nascut pe 10.04.2001 :D .Am inceput sa aplic acest program si el este incantat. :D Mi-aduce singur jucariile si-mi cere sa ma joc cu el :P :D
Sunt din nou plina de speranta,
Simina :P
simina2
 
Posts: 195
Joined: Sun Sep 25, 2005 10:57 pm
Location: Suceava

Postby emil_c » Sat Oct 01, 2005 4:24 pm

Mă bucur nespus pentru oricine care obţine orice fel de rezultate cu orice tip de abordare.

Copiii noştri contează, iar noi le suntem cei mai importanţi aliaţi.
Cât despre Son-Rise şi nouă ni se potriveşte, mai greu e să convingi pe alţii, dar rezultatele vorbesc până la urmă.

Succes pentu toţi!
Andrei – n. 12.06.2000
Autism usor, atipic (sau nu)
emil_c
 
Posts: 142
Joined: Sun Jul 31, 2005 2:03 pm
Location: Oradea

Next

Return to TERAPII

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron