program son-rise- traducere

Moderators: camel, jumbo, shakalu, dora, Milena, dominique, admin, moderators

Postby emil_c » Fri Oct 21, 2005 8:52 pm

E tot una caldă, ieri a apărut pe http://www.autismtreatmentcenter.org/cgi-local//ikonboard/announcements.cgi
Hai să facem concurs de traduceri. Dat fiind că nu mă pot dedubla voi fi nepoliticos şi voi începe cu aceasta.

Dear Wonderful Son-Rise Parents and Volunteers,
Everyone I know who has had experience with the Son-Rise Program®, either as a parent, a volunteer or as part of our professional staff say that they have learned more than they ever expected about themselves from using this program.
One thing that I have learned about myself from working in The Son-Rise Program® (and there are many others) is that I am a creative person. Eight years ago, when I first started using The Son-Rise Program I used to tell my self “I am not a creative person” and subsequently when I went in the playroom I tended to always introduce the same games over and over to the child with whom I worked.
This child’s mother pointed my rigidity out to me one day in a feedback session. By doing this she gave me an opportunity to uncover the belief “I am not a creative person” and realize how this was holding me back from helping this child grow. I was scared to try new games incase the child didn’t respond to them which I would then take as more evidence that I was not creative and end up judging myself and feeling bad about the whole situation. Safer to stick with games that already worked! So I judged my creativity, to stop me being creative, and keep me stuck in the “safe zone.” I though that this made me a more effective facilitator because the child wanted to play most of the games I would offer.
When his mother explained to me that one of the things we wanted to help this child with was his flexibility and openness to new experiences I realized that this belief I had created about myself was limiting me and holding this little boy back from learning more.
I wanted to be as helpful as I could to him so I decided to change this belief about myself. I decided instead to believe that I was indeed creative but just had not yet developed that part of me because I had never asked myself to be very creative. So I started going in the playroom with all sorts of ideas of games I wanted to play and each time he ignored me or showed no interest in my game I told myself “that’s because he’s autistic, not because I am not creative”. This enabled me to feel comfortable with my games, no matter how they were received by the child, and therefore allowed me to be persistent –I just kept trying until I found a new game he wanted to play with me. From that point on there was no limit to the wacky, fun games I would bring into the playroom.
We wanted to help stimulate some ideas for anyone out there who may be finding themselves playing the same game over and over or might be telling themselves “I’m not creative.” So, attached are some game ideas that can be adapted to work with a variety of children with different motivations and different functioning levels.
I, and the rest of the staff at The Autism Treatment Center of America™, hope that these ideas will help stimulate more and more ideas and that you enjoy the process of playful persistence in your playrooms.
We are always here cheering for you
Kat Houghton and The Son-Rise Program® Staff

Five Fun Games to Initiate

1. Puzzle Hunt.
Goal: To inspire an increased interactive attention span.
Motivations: Pictures or puzzles and going on rides.
Preparation: Print out a large picture of one of your child’s favorite characters (Thomas the Tank, Barney, Micky etc). Laminate the picture (to make a sturdy re-usable game) and cut into pieces to make a puzzle. When you enter the room put the pieces up on the shelf.
Initiating the Game: When your child gives you a Green Light1 introduce the game by getting one or two pieces of the puzzle down from the shelf. Explain excitedly to your child what the picture will be when it is complete. Also tell your child that the way to get more pieces is for him/her to get on your back so you can ride around the room to find the next piece. Keep initiating this game each time your child gives you a Green Light until s/he gets on your back.
Building the Motivation Level: Ride around the room with your child on your back (or in your arms, etc.) in a variety or fun ways and pick up one puzzle piece at a time. Each time you pick up a piece take it back to the table and add it into the puzzle. Show your child how exciting it is to watch the picture grow and grow and see the character start to emerge.
Requesting: The goal here is to increase the duration of your child’s interactive attention span, so the only thing to request is that your child climb back up and you go get another puzzle piece. If your child goes to ism before completing the puzzle, join him/her until you get another Green Light then re-introduce the puzzle game. Keep re-introducing the puzzle game until either the puzzle is completed or the session is over.

2. Surprise Chase
Goal: To invite more eye contact.
Motivations: Chases or tickles; costumes or hats.
Preparation: Collect a bag full of costumes, hats, and wigs. Create a screen that you can hide behind while you change costume, for example, a large piece of cardboard or a sheet suspended from the ceiling. Cut out a hole in the screen at your child’s eye level.
Introducing the Game: When your child gives you a Green Light introduce the game with the motivation by starting to chase your child in a fun way. Adapt the motivation to best suit your child, for example, if he likes tickles then chase him and tickle him at the end.
Building the Motivation: If your child indicates that s/he wants more chasing and tickling then quickly duck behind the screen and put on a hat or wig. Come back out and chase your child wearing the new costume. Do this a few times with a variety of different costumes. You could try pretending that each costume turns you into a different character. Each character looks, talks, chasing and tickles differently from the other
characters. This will add variety and anticipation to the games making it even more motivating for your child.
Requesting: Once you have done this a few times and your child is motivated for more of the game, you can start to request. Go behind the screen to change costumes and before you come out to reveal your costume put your eyes up to the hole in the screen and ask your child to look at you through the hole. As soon as s/he looks at you spring into action.
Jump out from behind the screen and starting chasing. Each time you go back to change your costume request that your child look at your eyes before you come out from behind the screen.

3. Sentence Fishing
Goal: To encourage use of longer sentences.
Motivation: Physical games (e.g. rides, bounces, swinging, etc.)
Preparation: In large print, type out sentences describing the activities you think your child will be motivated for. For example, “I want a fast ride”, “I want a bumpy bounce”, “Give me a slow swing”, “I want an elephant ride”, “I want a sneezing ride”! Be creative with the types of rides, bounces and swings you can offer to your child. Type out as many
as you can think of. Next laminate the sentences strips so you can reuse them. Then cut up the sentence strips into three sections to create three “pools” of words / phrases. The first pool will contain the beginnings of the sentences (e.g. “I want”, “give me”), the second pool will contain descriptor words (e.g. “fast”, “bumpy”, “helicopter” etc.) and the third pool will contain the verbs (e.g. “ride”, “swing”, “bounce” etc.) To each word
attach a paper clip. Finally make a fishing pole with a small magnet on the end of the string. Put the three categories of words in three separate “pools” (basins, boxes, etc.) in the playroom.
Introducing the Game: When your child gives you a Green Light run over to the third pool (verbs) and catch yourself a word. Read this to your child and offer them whatever action is written on the card.
Building the Motivation: Next time round try caching a word from the third pool and then one from the second pool then read the phrase to your child (e.g. “elephant bounce”). Offer this action to your child. Do this until your child is motivated enough to come help you fish for a word from each pool.
Requesting: Once you child is motivated enough for a request you can ask him/her to either read the whole sentence or repeat it after you. Then give him/her the physical action. Eventually you can move towards your child not needing the written prompt to produce a full sentence.

4. Intrepid Reporter
Goal: To inspire a deeper interest in other people.
Motivation: Imaginary play, trophies / awards / medals.
Preparation: Take in any props you have in a safari / exploration theme (e.g. binoculars, old phone, hats, ropes, backpacks, pictures of animals, etc) and make a map of the territory you will be exploring. Make a “Reporters Notebook” with questions you have written as prompts for your child. These will be questions s/he will ask you as you pretend to be the different characters (e.g. “What’s it like to live in a swamp?”)
Introducing the Game: Excitedly show your child the map and explain that a local newspaper wants you to report back to them on the exotic animals / dinosaurs / aliens /people (whichever you think will be most motivating for your child), who live there. Start the game by giving your child a simple, physical way to participate, for example, hold the
map, drive the jeep, look through the binoculars for giraffes, etc. Let your child know that when s/he returns to report to the newspaper s/he will receive an “Intrepid Reported” medal or trophy.
Building the Motivation: As you travel through the terrain you have created use your Three E’s2 to grow your child’s level of excitement for the game. Pretend to be one of the animals (or aliens, etc.) and introduce yourself to your child. In character tell your child excitedly about yourself, answering the questions written in the “Reporter’s Notebook” without your child having to ask you these questions.
Requesting: Once your child is invested in the game with you, begin to ask him/her to take over the role of the reporter more fully. Encourage him/her to ask you the questions written in the book while you act out the different characters you meet along your journey. If you do this with a few of the characters with little help from up then up the challenge by introducing the idea that the reporter most likely to win the “Intrepid
Reporter” award is the reporter who thinks up new questions to ask. Encourage your child to ask the characters something that is not already written in the “Reporters Notebook”.

5. Roll-A-Conversation
Goal: Conversation with social content
Motivation: Whatever your child likes to talk about (e.g. cars)
Preparation: Make two large dice (square boxes wrapped in paper). One die with be the situations dice, each face will be labeled with a diifferent situation related to your child’s area of interest (e.g. Car breaks down, Shopping for a new car, etc.). Label the faces on the other die with names of people your child knows (for example, the volunteers in your
program, close family members, also include you and your child).
Introducing the Game: Simply explain to your child how to play the game. To play the game you take turns in rolling both dice together. The combination of situation and name that you roll forms the topic of conversation. The idea is to talk about how that particular person would act in the given situation to encourage conversations that are focused on
personal information rather than factual information. If you roll the same combination for a second time, roll the name die again until you have a different name.
Building the Motivation: You take your turn first, roll both dice and then describe how you think that person would act in the situation. Make your description fun and animated and detailed, as if painting a picture of the scene. Try to add into your description as many of your child’s other motivations as possible. For example, if you know your child likes slapstick humor, then include people falling over or dropping things, etc., or add in
other topics you know s/he tends to be motivated by. Ask you child to take the next turn. Help him/her with the description as much as you feel is necessary and celebrate any ideas s/he delivers. You take another turn.
Requesting: When s/he has got the general idea of how to play the game and is motivated to do so start to challenge your child more. Give less help, pause and allow your child to come up with ideas spontaneously. If s/he gives you a factual account of what might happen or a general description, not related to the specific named person, celebrate him/her and ask for more specificity on how that specific person would act. Give pointers if necessary (“Remember how Bob likes to talk a lot, what do you think he would do if his car broke down?”)

1 Green Light: After child has been exclusive s/he will signal availability to social interaction through a “Green Light”. There are three types of Green Light: Eye contact; Language; Physical contact.
2 Three Es: A fundamental technique of The Son-Rise Program. The three E’s are Energy, Excitement and Enthusiasm.

traducere

Dragi şi minunaţi părinţi şi voluntari Son-Rise,

Toate persoanele pe care le-am cunoscut şi care au avut de-a face cu Programul Son-Rise®, fie ca părinte, voluntar sau persoană din echipa noastră profesională spun că au învăţat mai multe decât s-au aşteptat vreodată despre propria lor persoană datorită acestui program.
Un lucru pe care eu l-am învăţat despre mine lucrând cu Programul Son-Rise® (şi sunt multe altele) este acela că sunt o persoană creativă. Cu opt ani în urmă, când am început să folosesc Programul Son-Rise obişnuiam să-mi spun “Nu sunt o persoană creativă” şi-n consecinţă când intram în camera de joacă aveam tendinţa să fac tot aceleaşi jocuri cu copilul cu care lucram.
Mama acestui copil mi-a atras atenţia asupra rigidităţii mele într-una din şedinţele de feedback. Făcând aceasta mi-a dat şansa să demontez părerea “Nu sunt o persoană creativă” şi să îmi dau seama cum că aceasta de fapt mă împiedică să ajut acest copil să crească. Îmi era frică să încerc jocuri noi şi copilul să nu reacţioneze la ele deoarece aceasta pe-atunci aş fi luat-o ca o dovadă în plus a faptului că nu sunt creativă şi totul s-ar fi sfârsit prin auto-învinuire şi o percepţie negativă a întregii situaţii. Era mai sigur să rămân la jocurile care deja funcţionau! Astfel îmi judecam creativitatea, să mă opun ei şi să rămân agăţată de “zona de siguranţă.” Credeam că astfel sunt un facilitator mai efectiv deoarece copilul vroia să intre în majoritatea jocurilor pe care le ofeream.
Când mama lui mi-a explicat că unul dintre lucrurile cu care dorim să-l ajutăm pe acest copil este flexibilitate şi deschidere spre experienţe noi, mi-am dat seama că această părere pe care mi-am făcut-o despre mine mă limita şi îl împiedica pe acest micuţ în a învăţa mai mult.
Vroiam să-i fiu cât pot de folositoare deci am decis să-mi schimb această părere despre mine. Am hotărât să cred că defapt sunt creativă numai că încă nu mi-am dezvoltat această part din mine din motivul că nu mi-am cerut încă niciodată să fiu foarte creativă. Deci am început să merg în camera de joacă cu tot felul de idei de jocuri pe care doream să le fac şi de fiecare dată când mă ignora sau nu-l interesa jocul îmi spuneam “e pentru că este autist, nu pentru că nu sunt creativă”. Aceasta mi-a permis să mă simt bine cu jocurile mele, indiferent de reacţia copilului şi astfel consecventă – am continuat să încerc până cănd am găsit un joc nou pe care vroia să-l joace cu mine. Din acel moment încolo nu au mai existat limite pentru jocurile trăznite şi amuzante pe care le-am adus în camera de joacă.
Dorim să dăm unele idei pentru oricine care face mereu aceleaşi jocuri şi posibil îşi spune “Eu nu am fantezie”. Deci, în cele ce urmează sunt unele idei de jocuri care pot fi adaptate pentru lucru cu copii cu motivaţii şi nivele de funcţionare diferite.
Eu şi ceilalţi din echipa de la Autism Treatment Center of America™, sperăm că aceste idei vor ajuta la generarea cât mai multor idei noi şi că vă veţi bucura de consecvenţă de jocuri în camerele voastre de joacă.
Suntem aici să vă încurajăm întotdeauna
Kat Houghton şi Echipa de la Programul Son-Rise ®

Cinci jocuri distractive pentru iniţiere

1. Vânătoare de puzzle
Scop: Determinarea şi creşterea intervalului de atenţie interactivă.
Motivatori: Poze sau puzzle-uri şi “călăritul”.
Pregătiri: Tipăreşte o poză mare cu unul din caracterele preferate ale copilului tău (Tancul Toma, Barney, Micky etc.) Lamineaz-o (pentru a o transforma într-un joc rezistent şi refolosibil) şi tai-o în bucăţi pentru a face un puzzle. Când intri în cameră pune piesele pe raft.
Iniţierea jocului: Când copilul îţi dă Undă Verde introdu jocul prin luarea uneia sau a două piese de puzzle de pe raft. Explică-i cu vervă copilului ce va fi poza când se va termina. De asemenea explică-i că modul de a obţine mai multe piese pentru el/ea este de a se urca pe spatele tău pentru a călări şi a căuta alte piese. Iniţiază acest joc de fiecare dată când copilul îţi dă Undă Verde până când se urcă pe spatele tău.
Creşterea nivelului de motivare: “Călăreşte” prin cameră cu copilul pe spate (sau în braţe etc.) în variante distractive şi ia de fiecare dată o piesă de puzzle. De fiecare dată când iei o piesă pune-o pe masă şi adaug-o puzzle-ului. Arată copilului cât de incitant e să vezi cum se formează încetul cu încetul poza şi cum apare caracterul.
Cerinţe: Aici scopul este creşterea duratei intervalului de atenţie interactivă a copilului, deci singurul lucru de cerut de la copil este să urce înapoi pe spate şi să mergeţi după o altă piesă de puzzle. Dacă el se apucă de ism-uri (automatisme – n.t.) înainte de a se face puzzle-ul, alătură-te lui/ei până când îţi dă o nouă Undă Verde, apoi reintrodu jocul de puzzle. Continuă să reintroduci jocul de puzzle până când acesta se face sau se termină şedinţa.

2. Goana după surprize
Scop: Determinarea sporirii contactului vizual.
Motivatori: Goana sau gâdilături; costume sau pălării.
Pregătiri: Adună o plasă de costume, pălării şi peruci. Fă un paravan după care să te poţi ascunde când îţi schimbi costumele, de exemplu o bucată mare de carton sau orice cearşaf suspendat de tavan. Taie o fereastră în paravan la nivelul ochilor copilului.
Iniţierea jocului: Când copilul îţi dă Undă Verde introdu jocul prin a începe să-ţi goneşti copilul într-un mod distractiv. Adaptează motivatorul la cerinţele specifice copilului, de exemplu, dacă îi place să fie gâdilat goneşte-l şi gâdilă-l la sfârşit.
Creşterea nivelului de motivare: Când copilul îţi dă semne cum că vrea mai multă goană şi gâdilături apoi zbori repede după paravan şi pune-ţi o pălărie sau o perucă. Ieşi afară şi goneşte-ţi copilul în noua costumaţie. Fă aceasta de câteva ori cu mai multe costumaţii. Poţi să încerci să te prefaci că fiecare costumaţie te vrăjeşte într-o altă persoană. Fiecare persoană arată, vorbeşte, goneşte şi gâdilă în mod particular. Aceasta va adăuga varietate şi anticipare jocului făcându-l şi mai motivant pentru copil.
Cerinţe: După ce ai făcut aceasta de câteva ori şi copilul e motivat pentru mai mult joc, poţi să începi să ceri. Du-te după paravan să-ţi schimbi costumaţia şi înainte de a te întoarce pentru a-ţi declara identitatea uită-te pe fereastra paravanului şi cere-i copilului să se uite la tine prin aceasta. Îndată ce se uită la tine declanşază-te. Sari de după paravan şi goneşte-l. De fiecare dată când treci înapoi să te schimbi cere copilului să te privească în ochi înainte de a reveni de după paravan.

3. Pescuitul de propoziţii
Scop: Încurajarea folosirii de propoziţii mai lungi.
Motivatori: Jocuri fizice (călărit, sărit, legănat etc.)
Pregătiri: Tipăriţi cu litere mari propoziţiile care descriu activităţile pe care le credeţi motivante pentru copil. De exemplu, “Vreau un călărit rapid”, “Vreau un sărit smucit”, “Dă-mi un legănat uşor”, “Vreau să merg pe elefant”, “Vreau un călărit răsuflat”! Fiţi creativi cu felurile de călărit, sărit, legănat pe care le puteţi oferi copilului. Tipăriţi cât de multe puteţi concepe. Apoi laminaţi fâşiile de propoziţii pentru a le putea refolosi. Tăiaţi apoi fâşiile laminate în trei pentru a creea trei “bălţi” de cuvinte/fraze. Prima “baltă” va conţine începutul propoziţiilor (“Vreau“,“Dă-mi“ etc.), a doua cuvinte ce conţin acţiunile (“un călărit”, “un sărit”, “un legănat” etc.) şi a treia ce descriu acţiunea “rapid“,“smucit“,“răsuflat“, “elicopter” etc.) Pentru fiecare bucată laminată ataşaţi o clemă. În sfârşit confecţionaţi un băţ de pescuit cu un mic magnet la capătul firului. Puneţi cele trei categorii de cuvinte în trei “bălţi” diferite (bazine, cutii etc.) în camerea de joacă.
Iniţierea jocului: Când copilul îţi dă Undă Verde fugi la balta cu acţiuni şi prinde tu un cuvânt. Citeşte şi oferă-i-o copilului.
Creşterea nivelului de motivare: Pe urmă prinde un cuvânt din balta cu acţiuni şi unul din balta cu descrierea acţiunii (de exemplu “un sărit”+”de elefant”). Oferă această acţiune copilului. Fă aceasta până ce copilulu e motivat suficent ca să te ajute să pescuieşti câte un cuvânt din fiecare baltă.
Cerinţe: După ce copilul este motivat suficent pentru o cerinţă poţi să-i ceri sau să citească întreaga propoziţie sau s-o repete după tine. Pe urmă oferă-i fizic acţiunea. În cele din urmă poţi trece la faza în care copilulu să nu mai aibă nevoie de un sprijin scris pentru a spune o întreagă propoziţie.

4. Reporter neînfricat
Scop: Însuflarea unui interes mai profund pentru alţii.
Motivatori: Joc de imaginaţie, trofee, distincţii, medalii.
Pregătiri: Ia tot ce e necesar pentru o temă de safari/explorare (cum ar fi: binocluri, telefoane vechi, pălării, frânghii, rucsaci, poze cu animale etc.) şi fă o hartă a teritoriului pe care îl veţi explora. Fă un “Carneţel de reporter” cu întrebări pe care le-ai scris ca determinanţi pentru copil. Acestea vor fi întrebări pe care el/ea ţi le va pune când vei juca diferite roluri (de exemplu “Cum e să trăieşti într-o mlaştină?”)
Iniţierea jocului: Cu mult elan arată copilului harta şi explică-i că un ziar local te vrea să-i faci un reportaj despre animale exotice / dinozauri / extratereştri / oameni (orice găseşti că ar fi motivant pentru copil), care trăieşte acolo. Începe jocul dându-i copilului o modalitate simplă, fizică de participare, de exemplu să ţină harta, să conducă jeep-ul, să se uite prin binoclu după girafe etc. Explică-i copilului că atunci când vă întoarceţi să daţi reportajul la ziar el/ea va primi o medalie de “Reporter neînfricat” sau un trofeu.
Creşterea nivelului de motivare: Cum călătoriţi pe terenul pe care l-ai inventat foloseşte-ţi Cei trei E pentru a mări nivelul de interes al copilului pentru joc. Joacă rolul unui animal (extraterestru etc.) şi faceţi cunoştinţă în această ipostază. În acest rol spune-i copilului cu entuziasm despre tine, răspunde la întrebările scrise în “Carneţelul de reporter” fără ca el să trebuiască să-ţi pună întrebările.
Cerinţe: După ce copilul este prins de jocul cu tine, începe să-i ceri să preia rolul de reporter mai mult. Încurajază-l să-ţi pună întrebările scrise în carneţel în timp ce tu interpretezi diferitele personaje pe care le întâlniţi în călătorie. După ce faci asta cu câteva personaje şi începe să meargă din ce în ce mai bine, măreşte provocarea introducând ideea că reporterul care va câştiga cel mai probabil premiul de “Reporter neînfricat” este acela care născoceşte şi pune noi întrebări. Încurajază-ţi copilul să întrebe personajele ceva ce nu este scris în “Carneţelul de reporter”.

5. Rostogoleşte-o-conversaţie
Scop: Conversaţie cu conţinut social.
Motivatori: Orice temă preferată a copilului (de exemplu maşini).
Pregătiri: Confecţionează două zaruri mari (cutii pătrate învelite-n hârtie). Unul va fi zarul de situaţii, fiecare faţă având câte o situaţie legată de tema preferată a copilului (de exemplu Se strică maşina, Cumpărând o maşină nouă etc.) Etichetează feţele celuilalt zar cu numele unor persoane cunoscute copilului (de exemplu cele ale voluntarilor, membri ale familiei restrânse, include de asemenea numele tău şi al copilului).
Iniţierea jocului: Explică-i copilului în mod simplu cum se joacă jocul. Jocul se joacă prin rostogolirea ambelor zaruri, pe rând. Combinaţia situaţie-nume ce iese formează subiectul conversaţiei. Ideea e să se descrie comportamentul persoanei în situaţia respectivă, încurajarea conversaţiei ce se referă la informaţie personală şi nu faptică. Dacă iese aceeaşi combinaţie a doua oară, rostogoliţi zarul cu nume până când iese un nume diferit.
Creşterea nivelului de motivare: Începi tu, rostogolind ambele zaruri şi apoi descrii cum crezi că ar acţiona persoana respectivă în situaţia respectivă. Fă-ţi descrierea amuzantă şi animată, şi detaliată ca şi cum ai picta pe o scenă. Încearcă să adaugi acesteia cât poţi de mulţi motivanţi ai copilului pe care îi ştii. De exemplu, dacă ştii despre copil că îi place comicul situaţiilor fizice include indivizi care cad sau aruncă lucruri, etc., sau adaugă alte teme care ştii că-l motivează. Apoi cere-i copilului să treacă la aparat. Ajută-l cu descrierea atât cât consideri necesar şi celebrează orice idee pe care o lansează. Mai faceţi o tură.
Cerinţe: După ce copilul s-a prins de joc şi e motivat să-l joace începe să-l provoci mai departe. Nu-l mai ajuta atât, fă pauze şi lasă-l să vină cu idei spontan. Dacă el/ea face o relatare faptică a ce se poate întâmpla sau o descriere generală ce nu-s în legătură cu numita persoană, sărbătoreşte-l şi cere-i mai multă specificitate a cum ar acţiona acea persoană. Dacă-i necesar dă-i indicaţii (“Adu-ţi aminte cât de vorbăreţ e Bob, ce crezi că ar face dacă i s-ar defecta maşina?”)

Undă Verde: După ce un copil a fost exclusivist acesta va semnaliza disponibilitatea la interacţiune socială printr-o “Undă Verde”. Sunt trei tipuri de Undă Verde: Contact vizual; Limbaj; Contact fizic.
Cei trei E: O tehnică fundamentală a Programului Son-Rise. Cei trei E sunt Energie, Excitare şi Entuziasm.
Last edited by emil_c on Mon Oct 24, 2005 9:35 pm, edited 1 time in total.
Andrei – n. 12.06.2000
Autism usor, atipic (sau nu)
emil_c

Postby jude » Mon Oct 24, 2005 3:46 pm

noi lucram ABA, insa am adaptat 2 din jocurile propuse aici azi dimineata si acum sant la loc de cinste intre recompense, pitica mea a fost incantata ca ma acund dupa cearceaf si devin o vrajitoare care gadila si canta, acum asteapta nemiscata(de obicei sare) cand agat cearceaful, si asambleaza ea piesele de puzzle(calul ei).Super, multumim.
jude

Postby emil_c » Mon Oct 24, 2005 9:55 pm

hey Jude (/don't let me down/sing your sad song/for make it better...)

îmi pare bine că merge, măcar ca piesă a MARELUI ABA (ne-ironic)

mulţumesc mult pentru "cearşaf" - m-am cam grăbit.

Poate mă puteţi ajuta fraţilor şi cu "Excitarea" asta din 3E, deşi în această lume sex-centrată poate că merge şi aşa. În orice caz la E-ul cu care trebuie să înceapă cuvântul ţin.

Iubire şi Lumină
Andrei – n. 12.06.2000
emil_c

Postby Zugoor » Thu Sep 28, 2006 9:51 am

Stiu ca nu s-a mai postat aici de un an,dar as vrea sa va intreb daca este cineva aici care a aplicat son-rise si ce rezultate au fost.Ma intereseaza mult metoda si,desi lucram ABA cu rezultate f. bune,am dori sa incercam si altceva pe langa.Am citit tot ce e aici,daca aveti materiale in plus,sa rog mult sa imi trimiteti si mie.
Zugoor

Postby emil_c » Fri Sep 29, 2006 12:37 pm

Salut - nu stiu ce sa zic - daca faceti ABA si merge - faceti ABA. Eu am comandat Starter Kit-ul - dar trebuie sa mi-l adun de prin tara - oricum sunt materiale in limba engleza - http://www.autismtreatmentcenter.org/co ... er_kit.php.

Vedeti si voi. Oricum Andrei este inca la o gradinita speciala - desi la o alta mai de tip suedez. El mai este cu "elemente autiste", in general un baiat dragut si fericit.

Acum am gasit si link-ul acesta unde se mai explica un pic.
http://www.nas.org.uk/nas/jsp/polopoly.jsp?d=297&a=6558

Succes tuturor!
Andrei – n. 12.06.2000
emil_c

multumiri din tot sufletul!!!!!!

Postby liean » Fri Mar 23, 2007 10:14 pm

buna ziua!
ma numesc delia. sunt psihopedagog la o scoala speciala. am gasit la voi niste materiale deosebite, care ma vor ajuta enorm in munca mea cu Maria cea scumpa si draga. traducerile lui emil si informatiile milenei sunt ...nemaipomenite. nu v-am gasit pana acum, dar voi continua sa fiu alaturi de voi.
si eu imi doresc un copil si sper sa fie totul bine.

VA MULTUMESC INCA O DATA DIN SUFLET! IMI IUBESC ENORM MUNCA, IAR PE COPII II ADOR.! :)
liean

tot despre acest program

Postby iulianamihaila » Fri Mar 30, 2007 4:06 pm

si tot aici pe acest site gasesti informatii folositoare in cadrul revistei infoautism-nr 5, am intalnit un parinte care parea multumit de aceasta metoda prin care a zis el copilul s-a deschis mai mult, l-a ajutat la socializare
iulianamihaila

buna

Postby Lenna Bianchi » Thu Mar 26, 2009 7:41 pm

sper ca aici este cel mai bun loc de a posta si tot o data sper ca va citi cineva acest raspuns deoarece nu stiu cand a fost ultima data cand cineva a intrat in acest topic.

in primul rand vreau sa va spun ca ma bucur ca si in Romania se stie de metoda son rise. Eu stau la londra de 6 ani si de 4 ani lucrez ca facilitator son rise . este o metoda unica, foarte speciale, care da rezultate foarte rapide usor vizibile , este o metoda diferita intr-un sens foarte bun de orice alta metoda de terapie pentru copii autisti. de 4 ani de zile lucrez in fiecare zi cu copii autisti( 6 copii) am fost antrenata de cineva din america de la institut, la fiecare 4 luni mergand la tot felul de cursuri speciale pentru a im perfectiona technica in acest fel a putea fi de ajutor parintilor dar mai ales copiilor cu care lucrez si nu numai. in anul ce vine am fost invitata sa merg in america, sa fac acel curs special intensiv de doi ani in care voi lucra in fiecare saptamana cu un alt copil autist pentru a perfectiona cat mai bine calitatile mele ca facilitator .

daca aveti orice fel de intrebari in legatura cu acest program ( de la modul de a lucra, diferite jocuri utile, despre diete, modul de a comunica, modul a invatat copilul sa vb, sa socialize, si asa mai departe) va rog sa nu ezitati sa ma intrebati si eu am sa va ajut. tot o data am diferite carti oferite la cursurile care am mers, dvd-uri , cartea miracolul incepe si multe alte materiale, asa ca daca aveti nevoie de traduceri, sau nu gasiti ceva in legatura cu acest program va rog sa nu ezitati sa ma intrebati si eu am sa va ajut.

im cer mi de scuze daca gramatica mea nu este buna, sau scrisul meu uneori este greu de inteles dar nu prea mai scriu in romana si atunci cand o fac sunt constienta ca iese cam vraiste.

cu drag,

Lenna - Son Rise facilitor
Lenna Bianchi

Postby oanaA » Sat Mar 28, 2009 2:41 am

Buna Lenna,sincer cand citesti depre aceata metoda,chiar ramai surprins,eu am un copilas de 3 anisori diagnosticat cu note autiste,sau autism,depinde de medic,ca de doar suntem in Romania,si pregatirea unora lasa de dorit.Noi facem terapie aba acasa cu el ,eu lucrand efectiv cu el sub supravegherea unui psiholog.Acum a inceput sa verbalizeze,papa,apa,baba,bobo,pipi,pepe,sss,ttt,aaa,ooo,eee,i,ti,bubu,si uneori mama.Spre deoebire de alti copiii ,el chiar nu merge pe puzzle,cel putin pe astea din comert,ideea prezentata de emil in son rise ,cum sa facem noi acasa o poza cu cei place si sa o taiem si sa formama puzzle este chiar interesanta.As vrea sa te rog dc se poate sa ne ajuti si pe noi cu verbalizarea si jocul.Si sa ne spui daca in Londra,dc nu ma insel,copiii sunt tratati mediczmentos i cu ce?Multumim anticipat,sanatate!
oanaA

Postby Lenna Bianchi » Sat Mar 28, 2009 7:28 am

buna,

deci avand in vedere ca este atat de mic am sa incep prin a spune care sunt jucariile de baza ale unui copil. in primul rand o punga cu cuburi nu conteaza daca sunt din lemn sau de plastic ci conteaza sa fie de marimi si culori diferite, apoi un puzzle foarte foarte simplu, de exmplu unul care sa fie format doar dintro pisica foarte mare facut din sa zicem 4 sau 5 piese, ceva foarte simplu luand in considerare varsta copilului. apoi acuarele, hartie, si carti simple cu poze mari si clare, de exemplu cu animale merge cel mai bine. nu merge la toti copii cu puzzle, adica fiecare copil are o anumita inclinatie si trebuie sa mergi pe ce i place copilului, unura le plac puzzulurile si sunt extrem de buni( sasha unul dintre copii cu care lucrez are 4 ani si face puzzuluri de 1000 de piese in care eu ma pierd) dar nu este o regula pentru toti copii autisti depinde de la caz la caz. incercati sa vedeti ce ii place, poate ii place muzica poate ii place sa rupa reviste, poate ii place sa invarta farfuri pe podea orice ii place cu asta mergeti, chiar daca vi se pare intr-un fel distructiv incercati sa gasiti o modalitate prin care sa nu va afecteze, daca de exemplu ii place sa arunce cu farfuri si pahare, luati de plastic cateva mici, si faceti un joc haios prin care sa aruncati farfuri pe podea, in felul acesta el se distreaza, e ceva ce stie ca mami nu se supara si tot o data nu va sparge farfuriile din casa. este foarte important ca sa nu ii spuneti copilului nu, daca copilul are un anume interes oricat de distructiv ar fi nu incercati sa il opriti ci incurajatil dar schimbati putin, vam spus daca e farfuri cumparati de plastic, daca ii place sa rupa carti dati reviste. poate ca nu vi se pare util acum dar mai incolo va deveni foarte important si tot ce face este util pentru modul in care se va dezvolta, spunand nu Nu il ajutati ci mai mult il speriati dar altfel el stie ca mami e acolo si il iubeste asa cum e cu orice face cea ce pentru inceput e foarte important sa capete incredere.

acum despre verbalizare, este foarte important sa va alegi un anumit numar de cuvinte care vreti sa il invatati, nu il bombardati cu 30 ca nu va pricepe nimic. de exemplu propunetiva, saptamana asta vom lucra la cuvantul pisica, apa, pipi, mama. si atat. le scrieti jos, si lucrati la ele. in felul urmator, faceti un joc, cu multe pisici, sau in cada cu apa sau depinde ce cuvinte va propuneti, si mereu repetati doar acel cuvant, frumos, tare clar, rar pronuntat, batut din palme, mult ras, cantat( cantatul este foarte important si ei invata mult mai usor prin muzica) dupa ce ati tot repetata pisica, pisica( sau orice cuvand lucrati depinde de activitatile lui), dar nu asa pe banda , ci ori de cate ori se iveste ocazia puteti spune "mami, asta e Pisica ", cuvantul care il invatati spuneti diferit fata de restul explicative, trebuie sa iasa in fata sa se distinda. apoi dupa mult repetat, puteti face cerere( request) insa usor nu brutal, hei puiule (sau cum i spuneti) sti ca e atat de usor si tu poti spune PISIICAA, iti folosesti vocea ta puternica si poti spune PISICA ( dupa care va opriti, va uitati in ochi lui, zambiti si asteptati, daca nu merge nu e nimic continuati tot asa joc despre pisica, pisica face miau si tot asa apoi iara mai intrebati, acum pisica e un cuvant greu pentru varsta lui insa era un exemplu despre cum sa procedati). la finalul saptamani vedeti ce a putut vb, acum incercati sa nu fiti plictisitoare sau cicalitoare ori dificila, gata ati lucrat o ora cu pisica( sau orice altceva) o lasasti sa doarma, mai tarziu incercati cu alt cuvant, niciodata mai mult de doua cuvinte noi pe zi, pentru doua zile le lucrati, dupa care alte doua, si apoi faceti combinatie. el de preferabil, daca urmati sfaturile , poate nu va spune, dar numai ca va incerca este un pas inainte. acum nu stiu daca dumneavostra lucrati in camera cu el asa cum face noi, dar daca puteti sa stati doua ore pe zi, intro camera cu el , si sa lucrati in acest fel ar fi foarte bine si va pot da tot felul de sfaturi despre cum sa procedati.

in fiecare activitate, fie ca mananca, face pipi, sau baie, spuneti ce face,frumos, clar si in foarte putine cuvinte mereu repetate, limitativa la foarte putine cuvinte pe zi, ca daca il ametiti nu va pricepe nimic. de exemplu, "dragule tu facu pipi, daa, da TU FAci PIP"i, sau " mergem in parc, e cald si mergem in parc," gata totul clar si mereu explicati ce faceti," spalam mainile". folositi cuvinte putine dar importante, mereu spuse clar, mereu foarte rar, mereu sa zambiti, sa va uitati la el, ochi larg deschisi.

daca face pur si simplu sunete care nu sunt cuvinte, mereu spuneti foarte entuzismata, " vai ce im plac sunetele tale", "vai da sunetele tale sunt asa dragute", sau "vai folosesti vocea ta puternica", si tot asa ca sa il stimuleze, pentru ca prin sunete va lega cuvinte asa ca orice sunet face trebuie remarcat.

mai sunt multe de spus insa mai bine astept intrebarile dumneavoastra.

acum referitor la medicamete, aici in primul rand copii sunt pusi pe anumite diete. li se fac niste teste si doctori spun clar ce au voie sa manance si ce nu. doi dintre copii cu care lucrez sunt pe o dieta de proteine, vitamine si minerale. ei nu au voie orez, cereale, paine, si multe alte alimente, pentru ca le face rau fizic cea ce ii afecteaza si din punct de vedere al comportamentului. dar asta se hotaraste clar dupa ce analizele sunt facute( insa se vede si cu ochiul liber, de exemplu ei daca mananca orez, ii doare foarte rau stomacul, merg la baie cu sangerari, devin foarte agresivi, insa e bine sa avem aceste analize facute ca sa stim clar ce le dam si ce nu in los sa facem experimente pe ei sa vedem ce ii afezteaza) , specialisti de aici au demonstrat clar ca exista o legatura stransa intre mancare si vindecare. insa cea ce toti copii autisti de aici indiferent de dieta care o au iau niste pastile 100 % naturale numite bio medicals. aceste pastile, defapt un praf fara gust sau miros ce se pune in ceai sau suc, ii ajuta, cu digestia ,intestinul, tot o data le creeaza anticorpi pentru ca copii autisti au un stomac foarte sensibil, deci sunt niste medicamente inpropiu spus care ii protejeaza de microbi, ii ajuta cu anti corpi, si asa mai departe. acum daca dumneavostra doriti, va puteti interesa, puteti vb cu un doctor si daca nu le gasiti in romania im puteti spune ma duc oricand la farmacie si vi le cumpar si vi le trimit insa dupa ce vati consultat cu un medic ce este de retinut este faptul ca sunt 100 % naturale fara efecte temporare negative, care ajuta si protejeaza copilul.

cred ca aveti multe intrebari asa ca nu ezitati sa im cereti sfaturi, despre ce cuvinte sa folositi, sau cum sa lucrati cu el, sau cum sa structurati totul, eu va pot ajuta, numai sa ma intrebati.

sper ca va este de folos ce am scris, si im cer scuze pentru scrisul vraiste, dar sper sa se inteleaga.

Lenna - Son Rise facilitor
Lenna Bianchi

Re: program son-rise- traducere

Postby mirelamagh » Wed Jul 10, 2013 12:08 am

Buna tuturor!

Nu s-a mai scris pe acest topic de mult timp, dar postez aici o informatie care sper sa fie de folos parintilor deschisi catre Son-Rise. Am creat recent blogul http://sonriseromania.wordpress.com/ in care imi propun sa adun cat mai multe informatii despre aceasta terapie in limba romana, pentru ca am constatat ca nu exista un site dedicat de acest tip. Acest blog cuprinde atat articole legate de experienta personala in Programul Son-Rise (sunt voluntar full-time de aproape 2 ani), cat si traduceri de articole scrise de catre specialistii Son-Rise. Sunt de asemenea la dispozitia oricarei persoane care isi doreste mai multe detalii sau ajutor in situatii concrete legate de copilul lor.

O seara/zi/dimineata frumoasa tuturor!:)
mirelamagh

Postby camel » Fri Aug 02, 2013 6:50 pm

"din septembrie ajunge terapia SON RISE in Romania
se va stabili in centrul tarii si anume la ALBA IULIA si de aici va fii raspandita in toata tara
pt inceput se va face o prima intalnire cu parintii care vor lua contact pt prima data cu acesta terapia de la cineva care o cunoaste,o stapaneste si care a dobandit experienta in domeniu
tot la alba iulia acesta terapie va fii aplicata in cadrul centrului " Proiectul viziunea nevazatorilor"- centru care are in componenta o sectie de nevazatori si una de autisti.
parintii din tara care doresc sa o intalneasca pe Mirela Magherca cea care va aduce son-rise in tara o pot face la alba iulia sau in orasele din care fac parte daca exista un minim de 10 parintii carora sa le vorbeasca despre aceasta terapie. Persoana de contact Panazan Helga Angela 0743/392027 (pana va avea si domnisoara Mirela numar de telefon de romania,care va fii afisat ulterior aici)"

scris de Angela Panazan, azi, 02.08.2013

update 5.08.2013
"O mica schimbare de locatie a terapiei SON-RISE ,va fii aplicata si raspandita totusi de la bucuresti si nu alba iulia. Nu conteaza locatia cat conteaza faptul ca va ajunge in sfarsit in romania datorita Mirelei Magh (http://sonriseromania.wordpress.com/)."
camel

Postby Diia » Sat Oct 11, 2014 2:19 pm

Are cineva noutati legate de conferinta Son Rise in Romania? Cand se mai organizeaza?
M-ar interesa, de asememenea, orice fel de materiale de la ei cat si persoane care doresc sa faca terapie Son Rise cu baietelul meu.
Multumesc
Diia

Postby mirelamagh » Sat Jan 24, 2015 2:45 pm

Diia wrote:Are cineva noutati legate de conferinta Son Rise in Romania? Cand se mai organizeaza?
M-ar interesa, de asememenea, orice fel de materiale de la ei cat si persoane care doresc sa faca terapie Son Rise cu baietelul meu.
Multumesc

Buna, eu am organizat in Bucuresti pe 13 decembrie 2014 un workshop despre The Son-Rise Program® sustinut de catre Raun Kaufman - mai multe detalii gasiti aici: https://terapieprinjoaca.wordpress.com/ ... -son-rise/ Un alt curs in The Son-Rise Program® la noi in tara nu este programat, in schimb urmatoarele evenimente pe aceasta abordare se vor desfasura in luna februarie, gasiti detalii aici:
https://terapieprinjoaca.wordpress.com/ ... februarie/

Pe de alta parte, daca doriti sa abordati acest gen de terapie cu fiul dumneavoastra, ma puteti contacta oricand in rubrica "Contact" a blogului meu, pe care o gasiti aici: https://terapieprinjoaca.wordpress.com/contact/

In fiecare duminica a lunii februarie se va desfasura un workshop inedit intr-un grup restrans, in care vom invata si vom exersa cum functioneaza terapia prin joaca pentru persoanele cu autism! Workshop-ul va fi sustinut de Mirela Magherca (trainer, terapeut) si se va desfasura intr-un playroom special amenajat pentru terapia prin joaca in autism, care faciliteaza interactiunea si in care vom pune in aplicare fiecare metoda de lucru pusa in discutie de trainer.

In cadrul intalnirilor veti invata:

- cum sa creati jocuri pentru a-l incuraja pe copil sa invete, in acelasi timp facandu-i placere;
- cum sa folositi momentele in care copilul este exclusiv si sa-l motivati sa devina mai interactiv;
- cum sa folositi interactiunea pentru a ajuta copilul sa-si depaseasca dificultatile;
- cum sa imbunatatiti comunicarea, indiferent de nivelul la care este copilul (de la non-verbal la ceea ce unii parinti numesc “prea” verbal);
- cum sa stabiliti limite intr-un mod respectuos si care, la randul lor, sa fie respectate.

Intalnirea va contine activitati si exemple numeroase, inregistrari video din timpul terapiei si o sesiune de intrebari si raspunsuri.

Numarul de locuri este limitat la fiecare intalnire – vor participa cel mult 6 persoane in fiecare duminica.

Workshop-ul va avea loc in zilele de 1, 8, 15 si 22 februarie in intervalul orar 10 – 17, in zona Palatul Copiilor din Bucuresti (adresa exacta le va fi comunicata prin email participantilor in timp util).

Taxa de participare este de 80 RON si se va achita in ziua cursului.

Pentru a participa in oricare dintre cele 4 duminici ale lunii februarie, va invit sa va inscrieti prin mail la adresa mirela_magherca@yahoo.com mentionand numele, numarul de telefon si data la care doriti sa participati (1, 8, 15 sau 22 februarie).

Va astept in playroom!
mirelamagh

Previous

Return to TERAPII