Modelare video

Moderators: camel, jumbo, shakalu, dora, Milena, dominique, admin, moderators

Modelare video

Postby dora » Tue Jun 28, 2016 9:13 am

Lecțiile predate prin modelare video, un exemplu de tehnologie inovativă


5 mai 2015
Ana Dragu
http://www.2elefanti.ro/05-05-2015-lect ... inovativa/

Ai observat vreodată cum, în timp ce pe un ecran mai mare sau mai mic rulează un filmuleț în care protagonist ești chiar tu sau un apropiat de-al tău, toată atenția ți se concentrează pe acel ecran? Ne place să fim vedete, fără doar și poate. Sau dacă nu, ne abținem cu greu să ne studiem mișcările, gesturile, sunetul vocii înregistrate, să ne descoperim micile sau marile defecte. Cunosc sute de copii și majoritatea sunt absolut încântați să se vadă pe un ecran. Recitând o poezie la serbare, alergându-se prin casă cu frații lor, la un meci de fotbal sau pe o cameră de supraveghere de la școală. Cu toții adoră să vadă cum îi percep alții.

Pornind de la cercetările psihologului contemporan Albert Bandura, care a pus bazele teoriei învățării observaționale, modelarea video are la bază numeroase studii care-şi au originea în ideea că oamenii, și în special copiii, învață observându-și semenii. Achiziționarea unui comportament se poate face prin simpla observare a celuilalt, în timp ce execuția comportamentului achiziționat depinde în mare parte de consecințele comportamentului asupra modelului.

Consecințele învățării prin observație sunt vizibile în viața de zi cu zi. Acuzăm anturajul adolescentului pentru învățarea unor comportamente nepotrivite. Învinuim mereu televizorul pentru modelele false sau de-a dreptul nocive oferite din abundență copiilor noștri, desenele animate pentru limbajul necenzurat și anumite filme pentru instigarea la violență. De ce nu am folosi atunci puterea modelării video pentru a îmbunătăți abilitățile copiilor?

Cartea „Modelarea video la copiii mici cu tulburări din spectrul autist” (Editura Frontiera, 2015)
este structurată de așa manieră încât constituie un instrument valoros pentru părinții și profesioniștii care vor să utilizeze modelarea video în terapia persoanelor cu autism.

Citind-o, am realizat nu doar că există explicații științifice pentru eficiența filmărilor pe care le-am folosit mai degrabă instinctiv și nestructurat în terapia propriului meu copil cu TSA, dar și că aș fi putut să le concep mult mai bine și să le folosesc mai des, nu doar pentru autoevaluarea comportamentului, dar și pentru a-i preda abilități noi.

Fără cunoștințe detaliate despre gama variată de aplicații ale modelării video, ne-am limitat la a înregistra comportamente disruptive pentru a le prezenta ulterior copilului mare sau adolescentului care nu era conștient de modul în care îl percepeau ceilalți. Sau, în cadrul Centrului de Resurse şi Referinţă în Autism „Micul Prinţ” din Bistriţa, la a ne înregistra propria prestație terapeutică pentru a putea analiza ulterior eventualele scăpări. Am înregistrat și fragmente de sarcini, ca acțiunile de a mesteca și înghiți, care au fost ulterior predate copiilor cu dificultăți de alimentație. Însă, cu acest ghid la îndemână, mă simt pregătită să îmi pun gadgeturile la treabă. De la povești sociale la povești video e doar un pas. Și ambele sunt extrem de utile în terapia copilului, adolescentului și adultului cu TSA. Deși prea puține studii au fost făcute pentru a demonstra eficiența modelării video la adulți, acest fapt se datorează interesului scăzut care există în privința terapiei la adulții cu autism în lume în general și în România în special, unde întreaga noastră atenție se concentrează asupra intervenției timpurii.

De la utilizarea toaletei sau învățarea copilului să rămână în spațiul delimitat atunci când părintele îi strigă „STOP”, până la modelarea scrisului de mână, aproape orice sarcină poate fi analizată, descompusă și prezentată copilului într-un fel care să îi trezească dorința de a imita.

Autorii oferă un ghid valoros cu planuri de intervenție și studii de caz detaliate, pentru a facilita accesul la acest tip de învățare inclusiv părinților care ar putea fi intimidați de ideea de a realiza sau edita un filmuleț de trei minute. Azi, când majoritatea părinților au acces la cel puțin un telefon mobil cu cameră video, iar copiii la tablete și PC-uri mai mult ca oricând înainte, realizarea unui material didactic bazat pe principiile modelării video e la îndemâna oricui. Frumusețea acestei metode, dar și a simplității cărții pe care vă pregătiți să o citiți, constă mai ales în faptul că e o metodă ușor de folosit acasă, în mediul natural al copilului, și prezintă pas cu pas cele trei tipuri de videoclipuri care l-ar putea ajuta să învețe: modelarea video de bază, auto-modelarea și modelarea video de tip punct-de-vedere. În funcție de abilitatea predată și de preferințele copiilor, veți putea să alegeți cu precizie tipul de înregistrare potrivit. Respectând pașii, nu prea aveți cum să dați greș.

În peisajul editorial românesc această carte este unică, concentrând ani de studii într-un ghid de circa o sută de pagini de eficiență demonstrată. Oferă modele de analiză componențială, esențiale pentru realizarea corectă a filmelor, scheme pentru planificarea și realizarea clipurilor, indicații tehnice și modele de fișe pentru colectarea datelor.
De asemenea, descrie în mod practic cum decurge procesul de filmare și editare a videoclipurilor personalizate, luând exemple diverse studii de caz în practica autoarelor. Abilitățile care pot fi predate prin intermediul modelării video sunt diverse: de la sporirea atenției, interacțiunea cu alți copii sau îmbrăcatul până la jocul creativ sau mersul de mână.
dora
 
Posts: 3722
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI

Re: Modelare video

Postby dora » Thu Jul 07, 2016 11:00 am

MODELAREA VIDEO- INSTRUMENT INOVATOR FILOSIT IN TERAPIA COPIILOR CU AUTISM

INIŢIATORUL PROIECTULUI: ASOCIATIA PENTRU RECUPERAREA SI INTEGRAREA COPIILOR CU AUTISM ARICA
TEMA:
Inovație

https://teimplici.ro/proiecte/modelarea ... u-autism-1

ARGUMENTE:
In Romania, anul trecut erau declarate oficial aproximativ 8000 de persoane diagnosticate cu autism, insa cifrele ONG-urilor care se ocupa de aceasta afectiune arata ca sunt peste 30.000 de copii cu autism. Conform studiilor la nivel UE aceasta tulburare afecteaza 1 copil din 68.

Ideea care sta la baza acestui proiect isi are originea in cercetarile psihologului Albert Bandura, care a pus bazele teoriei invatarii observationale. Ideea de baza este ca oamenii si in special copiii, invata observandu-si semenii. Acuzam adesea anturajul copilului pentru invatarea unor comportamente nepotrivite, acuzam televiziunile care abunda de programe nocive, de unde copiii nostri isi insusesc limbajul necenzurat al desenelor animate si comportamentul violent.

DE CE SA NU FOLOSIM PUTEREA MODELARII VIDEO PENTRU A IMBUNATATI ABILITATILE COPIILOR?

Azi, cand copiii au acces cu usurinta la tot ce inseamna new technology, realizarea unui material didactic bazat pe principiile modelarii video este la indemana oricui detine un PC, tableta sau smartphone. Metoda pe care o propunem poate fi un instrument valoros si usor de folosit de catre profesionistii si parintii care se confrunta cu terapia copiilor cu TSA. De la utilizarea toaletei pana la modelarea scrisului de mana, si aproape orice sarcina analizata si descompusa, va fi prezentata copilului intr-un fel in care sa ii trezeasca dorinta de A IMITA. Astfel, fie ca vom folosi materialele video in mediul natural sau la Centrul de terapie, obiectivul de invatare prin imitare va fi cu usurinta atins si in timpi considerabil redusi.


DESCRIERE PROIECT:
Modelarea video ii ajuta pe copii sa deprinda abilitati noi printr-o activitate pe care acestia o adora si anume, vizionarea filmelor. Aceste clipuri ilustreaza anumite comportamente pe care dorim sa le manifeste copilul, atunci cand duce la bun sfarsit o anumita rutina.

Obiective sunt:

-sporirea atentiei in timpul activitatilor, abilitatilor creative de joaca, de joc functional, a independentei in cadrul rutinei zilnice (imbracarea, folosirea toaletei, etc)

-sporirea abilitatilor de interactiune sociala (raspunsul la nume, salutul, asteptarea randului)

-sporirea limbajului functional utilizat in rutinele zilnice, expresiilor faciale pozitive, capacitatii de a se proteja

-scaderea comportamentelor dezadaptative, de anxietate fata de anumite activitati (mersul pe bicicleta, la dentist, la tuns)

Astfel, ne propunem sa realizam o serie de materiale video pe care sa le punem la dispozitia parintilor si cadrelor din domeniu, cu titlu gratuit. Fie ca folosesc tablete sau smartphone-uri, acestia vor putea accesa gratuit platforma in care vor selecta comportamente pe care le pregatesc in procesul terapeutic. Planul proiectului cuprinde trei etape: modelarea video de baza, auto-modelarea video și modelarea video de tip punct-de-vedere.

In prima etapa, cea pe care o propunem in acest proiect- modelarea video de baza- vom realiza o medie de 10 inregistrari video cu teme (spalatul pe dinti, jocul cu mingea, pictatul, folosirea toaletei, etc), folosindu-ne de copii- actori, pe care le vom edita si le vom posta pe un canal youtube la care va avea acces publicul tinta. Vom edita materialul astfel incat, in vizionare si respectiv predare a comportamentului corect, copilul va primi informatiile dorite de catre coordonatorul terapiei sale.

Un suport extern cu toate materialele le va fi oferit familiilor copiilor din Centrul Arica impreuna cu fisele de observare. Dupa cateva saptamani de implementare vom colecta feedback-ul beneficiarilor si vom selecta temele pentru urmatoarea etapa din program.

IMPACT:
Aceasta metoda ce presupune modelarea video ii permite copilului cu autism sa invete intr-o maniera vizuala motivanta, abilitati de o importanta majora in dezvoltarea sa.

Conform cercetarilor lui Albert Bandura, pentru ca un copil sa invate sa imite pe altcineva, este nevoie de atentie la model si motivatie. Acesta a observat ca un copil este mai motivat sa urmareasca un model care are acelasi sex, varsta si ii seamana fizic.

Descrierea fiecarei strategii va fi urmata de instructiuni detaliate despre cum sa fie aplicate aceste inregistrari video, si il va ajuta pe copil sa practice o anumita abilitate si sa duca la bun sfarsit o rutina, cu mai putin sprijin din partea adultului. Astfel, capacitatea copilului de a deveni independent va creste.

Cu ajutorul fiselor de colectare a datelor si a celor de observatie, atat specialistii cat si parintii vor observa rezultatele acestei metode in toate ariile de dezvoltare: comunicare si limbaj, cognitiv, motor, socio- emotional si adaptativ. Unii copii vor raspunde in timpi mai redusi decat altii, insa cu totii vor fixa abilitatile si comportamentele prezentate. Ulterior, prin diminuarea promptului si apoi prin fixarea cunostintelor cu ajutorul generalizarii, copiii si parintii vor putea face tranzitia catre noi ablilitati, concepte si comportamente necesare dezvoltarii.

Astfel, gradul de integrare a acestora va fi ridicat, iar metoda va fi un instrument valoros si de nelipsit in terapia copiilor cu TSA.
dora
 
Posts: 3722
Joined: Fri Dec 05, 2003 7:37 am
Location: BUCURESTI


Return to TERAPII

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests